JANUARI- FEBRUARI 2014






JANUARI

2014


De bouwput nummer 1
Zij ontmoeten elkaar!
Hij sluipt zich er langs!
De kei bij de veetunnel!..........bij DATEMA 
De ponyey's van De Jong               
                                                          


Gelezen bij JAN BLAAUW:
"Kom je van alles tegen, ook oude foto’s, zoals de volgende, met een werkeiland van PRINS…Een baggermachine van 50 jaar geleden? Ik weet niet precies uit welk jaar de foto stamt. Het zou me niet verbazen, als het om de vijftiger jaren gaat…. Of begin jaren zestig! De plek is bij de toen nog aanwezige loskade aan de Zuidhornkant. Waar nu het jeugdcentrum “Avalon” staat?"


                                                           











        De huidige MvO  ligt hier nog werkloos.
In januari 2014 gaat het wel verder.
Let op het aangemeerde bootje, dat ligt langszij
Tegen de spoordijk en de Schipsloot!






3 januari 2014
De slenterperiode op oudejaarsdag
Langs de bouwput nummer 1!
De bouwput nummer 2!
Langs de Schipperstraat...........dan zie ik de rotonde!
In al zijn glorie..".........waar blijven de keien?
Een blik achterom...........de Fortuna........de molen in Noordhorn!
De MOKKENBURG!
De poneys!


De vroegere beschoeiing ligt nog in het kanaal!
Daar staan een paar trucs ............zonder trailers!.....van KOOPMAN
Volgens mijn kun je hier oefenen in het scheppen.......en graven!
De wind vroeg een slachtoffer..........een hele schutting tegen de vlakte!
Als je hier een wasbeurt neemt .....voor de auto!
Kun je van je self een foto laten maken.............desnoods op een houten auto! 
Bij de wasbeurt heb je ook een paar geiten in een strook er langs




Beste Heren,

Hierbij willen wij jullie meedelen dat er zaterdag gewerkt word in moot 2 en 6 van de tunnel.
De werkzaamheden zullen niet voor overbodig overlast zorgen, gezien inmiddels de aanvoer op terrein ligt.

Vanwege overlast deze week (regen) is het van belang dat de achterstand ingehaald word, dit in verband met relaterende werkzaamheden.  
We gaan de vloeren vlechten en zullen de wapening met de kraan de vloer in draaien, waarna de vlechters dit zullen verwerken.
We starten om 7:00 uur en eindigen tussen 12:00 uur en 13:00 uur.

Wij hopen jullie deze voldoende te hebben geïnformeerd!
Wanneer er vragen en/of opmerkingen zijn vernemen wij dit graag!

Met vriendelijke groet,


Kees Kranenburg
Uitvoering
Wie is degene op deze foto (rechts)








Dit is de heer Kees Kranenburg 
(volgens Jan Blaauw)

Gemaakt op 7 januari 2014
De resten van het kanpvuur

Het overzicht



Op de rug zien we de Staphorster en rechts de heer Kruizinga!
Nog een blik gegooid in de bouwput nummer 1
Het overzicht van de bouwput nummer 2......wat gebeurt er met de muren?



Past daar de tunnel in ?
In de bouwput nummer 1!
Het hout werd ingeladen!
Een GMB-er kijkt vanuit de hoogte over het geheel!
Wordt er beneden ook een zeepkisten wedstrijd gehouden?
Van de Zwollenaar kun je van alles verwachten!
Of komt dit uit Jan Blaauws hoge hoed!



De blauwe engel in gesprek met een GMBer
De kraanmachinist van bouwput nummer 1 ook al in gesprek!
Wat wordt er toch gekletst of ligt het aan de fotograaf?
In bouwput nummer 2


Daar zijn de wanden!
Ze doen mij denken aan klimwanden, tenminste daar lijken ze een beetje op!
Bovendien ik heb niks meer over om te vergelijken, want ik ging vanaf 4 jaar tot 62 jaar naar school.
Je moet toch wat!
Bovendien wat vond ik van de vakanties?..........behoorlijk lang!
Als de vakantie voorbij is piekerde je je suf over het werk, dat je deed voordat de vakantie begon.
Tegen aan de herfstvakantie kwam je langzamerhand weer in het ritme!
En toen begon de herfstvakantie weer!......altijd wat!!

Toch ben ik benieuwd naar de functie van de "klimwanden"
En maar egaliseren.........met de kussens over het beton!
Het overzicht....het begin van de tunnel!

Met zijn tweeën!

Hier ligt het materiaal, dat ze iets verder moeten gebruiken!



 De "klimwanden" komen ook aan de overkant!

Bij de bouwput nummer 1 staat een rijtje mannen om te................
Trouwens ook merkwaardig:
Jan Blaauw vraagt zich af, waarvoor die blauwe dingen zijn op de voorgrond......!
Waarvoor is dat nodig..........?? 

13 januari 2014
Wat gebeurde er de afgelopen week (week 2)
Na een rustperiode voor en na de kerst zijn afgelopen maandag de werkzaamheden weer verder
opgepakt. Het baggeren voor de bochtverruiming in het Van Starkenborghkanaal is weer gestart en
ook is er weer heiwerk verricht voor de pijler aan de noordzijde.
Ook is verder gewerkt aan de vloeren en wanden aan de oost- en westzijde van de tunnel.
Bij de rotonde zijn wat banden hersteld.
Werkzaamheden volgende week (week 3)
Volgende week gaat het baggeren in het Van Starkenborghkanaal en aan de zuidoever tussen
Zuidhorn en Aduard door.
Het heiwerk voor de pijler aan de noordzijde wordt volgende week ook voortgezet. Daarnaast
worden de damwanden geplaatst; een stalen damwand voor de zuidelijke pijler en een houten voor
de pijler aan de noordkant.
In de tunnel wordt doorgewerkt aan vloeren en wanden.
Doorkijk
Baggeren voor bochtverruiming aan de zuidoever tussen Zuidhorn en Aduard gaat ook de komende
weken door.
Bij de noordelijke pijler van de brug starten het grond- en betonwerk zodra de houten damwand is
geplaatst. Zodra de stalen damwand aan de zuidzijde is geplaatst, wordt ook daar gegraven en
betonwerk uitgevoerd.
In de tunnel gaat het werk aan vloeren en wanden ook de komende weken door aan beide zijden.
Contactpersoon GMB en noodnummer
Kees Kranenburg is vervanger van Janko Haaksema (GMB).
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de
Industrieweg 5 te Noordhorn.
Voor suggesties en klachten kunt u bellen naar nummer 06 - 53 58 71 59 of mailen naar

gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.

Gemaakt op 9 januari 2014
De regendag
Vandaag regent het en het waait behoorlijk.
Ik wil toch een paar foto's.....dus er maar door......!
De kraan ligt hier al op de rug....hij kan niet veel meer!
De machinist verlaat de kajuit!
Hij ligt er zo bij!
In de bouwput nummer 1...weinig te beleven
Rechts worden de stammetje gebruikt als stutten!
In de bouwput nummer 2....vlechtwerkers!

De damwanden!

14 januari 2014
Gemaakt op 10 januari
Opgebracht nieuw materieel
Via de kraan in de put!
Ik las  een opmerking van Klaas de Vries op de site van Jan Blaauw:

"De steunbuizen moeten worden verwijderd, omdat anders de bekistingen voor de staande wanden niet kunnen worden opgebouwd.
De boomstammetjes moeten straks het steunwerk van de steunbuizen overnemen.
De damwanden worden dan niet meer door steunbuizen tegen elkaar in geklemd, maar de damwanden worden nu gestut tegen de zijkant van de betonvloer.
Er zijn vele stammetjes nodig om de vlaktedruk tegen het beton niet te groot te laten worden en toch de damwand voldoende te stabiliseren".
In put nummer 2 werken aan de damwand!
De kraan brengt van de vrachtauto naar de bouwput


Bij de hoge weg langs het kanaal

Het heien nog in volle gang!
Het onderonsje en nog iets hogers!
Het afval!

Het heien!
DE VERRUIMING
Een mooie belichting!
In alle standen!







Deze KNOL komt uit Oldeboorn!....waar mijn moeder is geboren!
De campingbedjes worden opgemaakt in put nummer 1
Wat wordt er niet aangesleept?


De kraan wordt ontkoppeld!
De achterkant van de damwand!
De vloer is klaar voor het beton!
De kranen brengen veel in de putten nummer 1 en 2!
Aan beide kanten komen klimwanden

zaterdag 11 januari 2014
HET afval langs het kanaal!
Mijn aandacht lag bij de linkerkant.
Daar stonden de bomen, die pas waren geplant.
Ik had ze niet geteld.
Hoeveel stonden er.
Waren het boven de honderd, of daar onder.
Vandaar
Het plaatje te rechter zij moest ik meepakken.
Het aantal op dit punt niet vergeten, dan moet de hele brut weer tellen en ik had het al een keer extra gedaan.
Ik zag HET afval aan het eindpunt liggen.
Het aantal nieuwe bomen weet ik nu wel.
Het waren 76 bomen op een rijtje aan de verruiming.
Deze boot ligt aan de overkant!
Nog even terugkijken









Zondag 12 januari 2014
De bouwput nummer 2!


Hier komt de ingang van de tunnel!

Uit de tunnel kom je op de rotonde!
Als fotograaf maak ik een rondje langs de ROTONDE
Dus richting de tunnel!
Tegen de zon in!
Richting MOLEN!

Langs de MOKKENBURGWEG!
De poneys
DE RODE ENGEL
Deze boot nadert de MvO
De collision!
Nee ......toch gelukt!
Het tellen van de bomen was gisteren al!
Weer zo'n kleuter....wat doen ze hier toch?




De BURGLERs in de slagorde voor maandag 13 januari!





16 januari 2014





De mierenkolonie! 





Door het raam 's morgens..........
Langs het kanaal achter Holtman!.....Het AFVAL!
Deze boot is vol geschept bij de verruiming!
Volvo is bezig met het Afval


Zwama (Grijpskerk) spreidt de aarde uit het schip, dat komt van de verruiming na het baggeren!


Terug naar de bouwput nummer 1
De diepte!




Naar bouwput nummer 2!....Ziet u de klimgeiten rechts bij de damwand


DE VERRUIMING , waar wordt gebaggerd!
Dit schip is gemakkelijk om te wenden en assisteert!

In de bouwput nummer 1..........achterin!



De bouwput nummer 2!
Het overzicht!
Bij bouwput nummer 1!
Blijft dit zo staan!!........morgen even bekijken!

17 januari 2014

De link betreffende deze systeembekisting in de bouwputten 1 en 2
Nu al zes overeind!





De damwanden!
Aan de Langestraat....de straat weggebroken!
In de bouwput nummer 2.......daar worden de damwanden opgericht!
Het overzicht!
De blauwe Engel stuift voorbij....hij maakt weer zijn rondjes!
Het begin van de tunnel!
Bij de bouwput nummer 2.....dit gebruiken ze daar!
De bouwput nummer 1!
Langs het kanaal bij de hoge weg!
Hier wordt weer geheid!.... Je kunt nog de ingeheide palen zien!
Er wordt nog met modder gesmeten!


18 januari 2014 
Wat gebeurde er de afgelopen week (week 3)

Het baggeren voor de bochtverruiming in het Van Starkenborghkanaal gaat gestaag door. 
Bij een werkbezoek is verteld dat er nu zo’n 400.000 m3 bagger is verwijderd.
In totaal wordt er een 1.000.000 m3 bagger uit het Van Starkenborghkanaal gehaald in dit project. Deze bagger wordt per schip afgevoerd. 
Dit betekent dat er in totaal tussen de 1.500 en 1.800 schepen bagger afvoeren.
Was dit per vrachtwagen gebeurd, dan waren er 40.000 vrachtwagens met bagger door het gebied
gegaan.
De oude bestaande houten beschoeiing langs een deel van het van Starckenborghkanaal is inmiddels
verwijderd. 
De beschoeiing is voor een deel verrot en voldeed niet meer. 
Door de aanpak van het Van Starkenborghkanaal kunnen grotere schepen de vaarweg gebruiken en deze veroorzaken meer golfslag. 
De damwand wordt vervangen door een steenbestorting.
Het heiwerk aan de noordkant van de tunnel is klaar. 
Deze werkzaamheden gaan de komende tijd verder aan de zuidkant.
Het werk aan vloeren en wanden van de tunnel gaat eveneens verder.

Werkzaamheden volgende week (week 4)

Kees Kranenburg is vervanger van Janko
Het baggeren gaat, zoals hiervoor al geschreven, door. 
We zijn hiermee bijna op de helft.
Aan de zuidzijde van de brug wordt de stalen damwand geplaatst en wordt tijdelijk remmingwerk
uitgevoerd. 
Dit tijdelijk remmingwerk is bedoeld om de pijlers te beschermen voor aanvaring door schepen. 
Aan de noordkant wordt een houten damwand geplaatst voor de pijler, eveneens om deze te beschermen tegen aanvaringen.
Het werk in de tunnel wordt, als alles volgens planning verloopt, in juli dit jaar afgerond.
Doorkijk
Het baggeren voor de bochtverruiming aan de zuidoever tussen Zuidhorn en Aduard gaat ook de
komende weken door.
Bij de noordelijke pijler van de brug start het grondwerk en wordt een werkvloer gemaakt. 
Verder start ook hier het betonwerk en worden koppen gesneld. 
Koppensnellen is het verwijderen van de bovenkant van de betonnen heipalen. 
Dit is nodig om een goede verbinding te maken tussen de op
de palen te storten betonconstructies.
Aan de zuidzijde wordt de stalen damwand geplaatst en gaan we verder met graafwerkzaamheden
en betonwerk (planning: tot september 2014).
Het werk aan de tunnel gaat door en is, zoals nu gepland, in juli dit jaar klaar.
Contactpersoon GMB en noodnummer Haaksema (GMB). 
Janko Haaksema is begin volgende week weer terug en zal de taken weer overnemen van Kees Kranenburg.
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de
Industrieweg 5 te Noordhorn.
Voor suggesties en klachten kunt u bellen naar nummer 06 - 53 58 71 59 of mailen naar




Goede morgen!
 




19 januari 2014
's Morgens zagen we de "c'est le beton qui fait la musique"
Maar wie sneakte er tussendoor:
De Schillenboer
Rechts zie je de betonmolen en links de "schillenboer".
De eerste auto brengt een zeer lange buis naar de bouwput!
Daar heb je de zeer lange buis!
Twee betonmolens achter elkaar!



Betonpomp van FABER
Het beton komt in een compartiment achterin!
Daar komt het beton 



Het overzicht






Ik nader de hoge brug, dan maakt deze boot zich los en gaat richting verruiming!

De kapitein van de BLAUWE ENGEL heeft op deze plek een klusje aan de overkant bij de hoge brug!
Hier heb je het "koppen snellen"
Dat betekent het verwijderen van de bovenkant van de betonnen heipalen.



De vrachtwagens uit Grijpskerk rijden  op en naar met hun vrachtje!
Deze boot komt met een volle buik van de verruiming en breng de inhoud naar de hoge brug over het kanaal!
Volgens mij gaan ze het apparaat van KNOL inladen en vervoeren naar Akkrum

 20  januari 2013

Bij de VERRUIMING
Hier wordt een boot gevuld met baggerspul uit het kanaal! 
KNOL in aktie!
De heimachine wordt vervoerd naar Akkrum



De oplegger!
Zo wordt de hei-installatie vervoerd!






Dit was de KNOLactie!
Het overzicht van de bouwput nummer 1

Bouwput nummer 2!

NOORDHORN 

Door het raam!
Ze waren een kabel kwijt heb ik gisteren ontdekt.
Dat wordt nu hersteld.
Dus dat wordt weer een sleuf!
Door het raam.
Ze hebben nog een extra kraan besteld voor assistentie!
Daar loopt een sneaker door onze tuin!

De ENNEXIS in actie!
De GMB-wagen, dat betekent weer drukte!
De extra kraan!
Bij de hoge brug over het kanaal!
Het KOPPEN SNELLEN van de heipalen!
Het hout ligt al klaar.....maar waarvoor?                          DE VERRUIMING!


Het overbrengen van de bagger!
Bij de extra kraan bij bouwput nummer 1!

De dubbele wand in de bouwput nummer 1!


Bouwput nummer2!

Materiaal wordt aangevoerd

De extra kraan heeft zijn werk gedaan en verlaat de bouwput nummer 1!

Tot ziens!

22 januari 2014 





Geachte H. de Haan- Dorst

Wij hebben uw brief dd 15- 1- 14 in goede orde ontvangen.

Op advies van de reeds ingeschakelde verzekeringsexpert, dhr. Borger van de firma Bosboon, zullen wij op korte termijn in overleg met a aan uw huis hoogteboutjes en scheurmeters aanbrengen.


Wij zullen direct na het aanbrengen deze voorzieningen inmeten.
De meetresultaten zullen wij u doen toekomen.
Zodra daar vanuit de werkzaamheden aanleiding toe is, of bij einde van de werkzaamheden zullen
wij de metingen herhalen en de resultaten met u delen.

Wij vertrouwen erop dat u hiermee voldoende bent geïnformeerd.

Hoogachtend

B. E. van Noordenburg
Technisch manager
GMB Civiel bv Op zaterdag 18 januari 2014

De MOKKENBURG
De hazelaar en het groene gras in januari
De dames bij de pony's!
De baggeraar ligt uit te rusten!
Op zondag 19 januari 2014
De patrouilleboot

Een schip langszij!
Ik heb het echtpaar ZWAAN weer ontdekt...........
Vorig jaar precies hetzelfde!.....
Blijven ze hier......
Ik houd ze in de gaten!!
Ook deze kraan ligt plat!
De kraan ligt plat en wie rijdt er langs madame De Vries

20 januari 2013
Het overzicht van bouwput nummer 1




De bouwput nummer 2
Van twee kanten!
Het overzicht!
In de hoek!!
Don't drop it!!











23 januari 2014


Foto's gemaakt op 21 januari 2014
's Morgens de eerste foto:
 c'est le beton qui fait la musique
















NOORDHORN met de twee putten




Hij hangt in het luchtledige!.....maar je kunt de lengte goed zien!
Nu nog KIJLSTRA met c'est le beton
Nee le beton c'est fait..........hij gaat weer huiswaarts
We zijn in de bouwput nummer 1!........prachtig verdeeld over de hokjes!
Zo heeft ieder zijn functie.......hij meet en noteert!
In onze hokjes........!
Zelfs boven onze hokjes!
Ingezoomd tot vlakbij de kelder...........want die hebben ze in de bouwput ook nog!
De hokjesgeest.......!
We zijn nu weer in de bouwput nummer 2!
Je ogen uitkijken........die doet dit en die weer dat....en je staat erbij en ziet vervolgens weer wat anders......en het is allemaal bedrijvigheid....en elkeen weet, wat hij moet doen.
WIJ ZIJN ALLEMAAL MIEREN!!!




Het is meer een werkplaats, dan een.......bowput......langzamerhand!!


Zelfs het gangetje naar het koffiedrinken komt ook aan bod!!
Bij de kelder.......veel zie je niet veel.....wegens de spanbuizen in de bouwput nummer 1!


Don't drop it
Dat doet me denken aan het afkeuren van de eerste kraan.
De Zwollenaar vertelde, dat ze een kraan nodig hadden, die op de millimeter van onze schoen een pakje tabak kon leggen.
Dus die werd afgekeurd en moest weer huiswaarts.
Vervolgens kwamen twee nieuwe kranen en.......
zij konden dit millimeterwerk wel verrichten.
Dus ze konden blijven!!











25 januari 2014
Tunnel in wording
Noordhorn  Sinds het voorjaar van 2013 is Noordhorn een bouwput. Dat blijft in 2014 zo. Grootste klus is de tunnelaanleg onder de Langestraat door. Het doorgaande verkeer tussen Zuidhorn en Grijpskerk wordt straks door dit nieuw kunstwerk doorgeleid.
Directe omwonenden hebben voor de aantasting van het landschap geen woord over. "De plaatselijke politiek maakt zich meer druk om vogeltjes dan om de eigen inwoners", zegt een ontstemde buurtbewoner. Foto: Jan Willem van Vliet
Uit:

Nabij Zuidhorn wordt in opdracht van de Provincie Groningen, de bestaande provinciale weg N355 omgelegd tussen Zuidhorn en Noordhorn, met daarin een hoge vaste brug over het Van Starkenborghkanaal, een tunnel en ca 2 km. nieuw wegtracé.
Tevens behoort het verruimen en verdiepen van ca. 19 kilometer van het Van Starkenborghkanaal tot het project. Het vrijkomende materiaal uit het kanaal zal toegepast worden in de grondlichamen voor de nieuw te realiseren weg. Martens en Van Oord staat aan de lat voor de werkzaamheden op het Van Starkenborghkanaal en het aanleggen van beide grondlichamen, inclusief de zandkern voor het toekomstige wegtracé.

Martens en Van Oord voert de werkzaamheden van dit D&C contract uit als onderaannemer van GMB Civiel.
Inmiddels is er gestart met de aanleg van de lossteiger en is het eerste materieel aangevoerd.
Op zaterdag 5 oktober jl. werd een nieuwe gasleiding geplaatst in het Van Starkenborghkanaal.
Ponton Dongeoord heeft de sleuf gebaggerd en aangevuld met zand afkomstig vanZandfabriek Moerdijk.

De tunnel in wording
Wat gebeurde er de afgelopen week (week 4)
De afgelopen week heeft GMB voorbereidingen getroffen bij de brug voor het bouwen van de pijlers.
Het heiwerk voor de pijlers aan de noordkant is klaar. Aan de zuidkant is nog geheid voor het
plaatsen van de damwandconstructie. Later wordt hier voor de landhoofden geheid.
De vloer van de pompkelder nabij de tunnel is gestort. En ook de afgelopen week is weer gewerkt
aan de bekisting aan de oost- en westzijde.
De betonvlechters werken nog altijd door aan de wapening van de wanden en vloeren van de tunnel.
Het baggeren bij de bochtverruiming is afgelopen week ook doorgegaan.

Werkzaamheden volgende week (week 5)
Blijft het weer mee werken, dan wordt in de komende week verder gewerkt aan de bekisting voor de
tunnel en kan het betonstorten worden voorbereid en kan vrijdag aan de oostzijde worden gestort.
De komende week worden het fietspad hersteld. De betegeling van het fietspad is op enkele plaatsen
verzakt door het aanbrengen van de rioolbuis.
Aan de zuidkant van de brug wordt een damwandkuip geplaatst. Dat is een bouwput van stalen
platen om instorten tijdens graafwerkzaamheden te voorkomen. En aan de noordzijde wordt de
beschoeiing voor de pijler geplaatst.
De komende week wordt met twee schepen nabij de bochtverruiming gebaggerd, ter hoogte van het
industrieterrein Noordhorn.

Doorkijk
De komende periode gaan de hiervoor omschreven werkzaamheden aan de tunnel en de brug
verder, evenals het baggeren.
De rotonde is opengesteld voor het verkeer. Daar wordt later dit jaar nog een groenvoorziening
aangebracht. Daarna wordt de rotonde verder afgewerkt.
Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de
Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71
59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.


Het overzicht!
De wandbekisting!


Achterin de bouwput nummer 1


De bekisting in bouwput nummer1



De bekisting in bouwput nummer2
De machinist van de BLAUWE ENGEL
Met moeite houdt hij zich staande!............op de steile helling!
Met één armzwaai groet hij zijn medewerker!
En deze medewerker staat dat allemaal te bekijken........
.....maar bij nader inzien is hij bezig de draad te vlechten!
Deze worden "gekraand"  naar beneden in de bouwput nummer 1!
....en verdorie ....daar staat de kapitein van de BLAUWE ENGEL.
Hij staat zijn BLAUWE ENGEL TE BESPUITEN!

De bouwput nummer2
Even loeren in de kelder van de bouwput....helaas!....veel zie je niet!
De blauwe bakken komen uit de bouwput nummer 1.....zij hebben hun dienst gedaan?


Door het raam gemaakt!
De BLAUWE KAPITEIN speelt met de RODE  wandgedeelten!
Hij haalt en brengt ze naar de bouwput nummer 1!
De aanhangwagen moet eerst gecontroleerd worden!
Daar gaan de rode compartimenten de bouwput in!
Het overzicht bouwput nummer 1!
Ook hier wanden!
Op dit moment worden ze geplaatst! 
Het plaatsen van de wanden!
In bouwput nummer 2!
Het overzicht bouwput nummer 2!
Terug naar bouwput nummer 1

Met twee man hier aan het werk!

Verderop werkt iemand boven aan de geplaatste wand!
Daar liggen de RODE compartimenten!
Hij klimt er boven op om de kraanmachine bij te staan!


27 januari 2014

Bericht GMB: 
voortgang werkzaamheden rondom 
Noordhorn en Zuidhorn

Wat gebeurde er de afgelopen week
Het baggeren voor de bochtverruiming in het Van Starkenborgkanaal gaat gestaag door.
Inmiddels is zo'n 400000 m3 bagger verwijderd.
In totaal gaat het om 1.000.000 m3.
Deze bagger wordt per schip afgevoerd.
De oude bestaande houten beschoeiing langs een deel van het Van Starkenborghkanaal is inmiddels verwijderd.
De beschoeiing is voor een deel verrot en voldeed niet meer.
Door de aanpak van het Van Starkenborghkanaal kunnen grotere schepen de vaarweg gebruiken en deze veroorzaken meer golfslag.
De damwand wordt vervangen door een steenbestorting. 
Het heiwerk aan het noordkant van de tunnel is klaar.
Deze werkzaamheden gaan de komende tijd verder aan de zuidkant.
Het werk aan vloeren en wanden van de tunnel gaat eveneens verder.

Werkzaamheden deze week
Het baggeren gaat door.
We zijn hiermee bijna op de helft.
Aan de zuidzijde van de brug wordt de stalen damwand geplaatst en wordt tijdelijk remmingwerk uitgevoerd.
Dit tijdelijk remmingwerk is bedoeld om de pijlers te beschermen voor aanvaring door schepen.
Aan de noordkant wordt een houten damwand geplaatst voor de pijlen, eveneens om deze te beschermen tegen aanvaringen.
Het werk in de tunnel wordt, als alles volgens planning verloopt, in juli dit jaar afgerond.

Doorkijk
Het baggeren oor de bochtverruiming aan de zuidoever tussen Zuidhorn en Aduard gaat ook de komende weken door.
Bij de noordelijke pijler van de brug start het grondwerk en wordt een werkvloer gemaakt.
Verder start ook hier het betonwerk en worden koppen gesneld.
Koppensnellen is het verwijderen van de bovenkant van de betonnen heipalen.
Dit is nodig om een goede verbinding te maken tussen de op de palen te storten betonconstructies.
aan de zuidzijde wordt de stalen damwand geplaats en gaan we verder met graafwerkzaamheden en betonwerk (planning: tot september 2014).
Het werk aan de tunnel gaat door en is, zoals nu gepland, in juli dit jaar klaar.

Contactgegevens GMB
Voor suggesties voor en/ of klachten over de werkzaamheden kunt u bellen naar nummer 06 - 53 58 71 59 of mailen naar gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.
De inloopmiddag is maandag van 14.00- 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.

Meer informatie
Zie voor actuele informatie www.provinciegroningen.nl
(uitvoering/verkeer-en-vervoer?vaarweg-lemmer-delfzijl).




Toch nog winter!
Van 25 op 26 januari sneeuwde het.
Dat gaf de volgende paatjes op zondag 26 januari!
Ik kom uit de garage met de lytse CANON!
Even ook het huis maar!
Bij de bouwput nummer 1!
Let ook op de kraan!.....plat gelegd!

Bij de bouwput nummer 2!
Het overzicht!
Terug bij de bouwput nummer 1!
Wat wordt morgen?...Kan er worden gewerkt?
Het sneeuwlandschap!





29 januari 2014
Hallo Jan Thijs,
Bedankt voor al de mails die jij stuurde.
Mooie verhalen waren het,ik heb er van genoten.
Ga zo door in dit nieuwe jaar,over alles wat jij door wilt geven.
Wat een verschil in ons land met de temperatuur..... zoveel verschil.
Bij ons is het winderig en bewolkt,al zie je zo af en toe de zon.
In het Noorden is het winter met sneeuw,dit zagen wij op de weer- beelden op de t.v.
Wel prachtig om te zien ,maar voor veel automobilisten ook wel erg gevaarlijk men moet
er wel aan wennen en zich aan passen aan de omstandigheden.
Ook zullen de werkzaamheden aan het grote project bij jullie in de buurt wel stil liggen.
Maar Jan,nu zijn er ook mooie plaatjes die jij kunt fotograferen.
Niet uitglijden hè ,liefs en groeten voor jullie,van 
Herman en Janny

De hangplek der ouden, fotografen, journalisten, kantoorpersoneel GMB en de Zwollenaar!!
Toevallig ontmoette ik een GMB werknemer.
Hij legde wat dingen uit, namelijk, wanneer gaan ze weer beton storten in de wanden.
Hoe ging dat met de kelder in de bouwput nummer 1.

Weer de MAMMOET- kraan extra om te helpen!
Hij legt de verbinding met de kraan.

Het overzicht!




Achter de wand!.....in put nummer 2!
De bouwput nummer 2!
Hier gebeurt minder dan in nummer 1!
De vlechtwerkers!
Van de hoogte!.....met de buizen die liggen over de kelder!

Daar komt
De hoge weg



30 januari 2013






Zonnig.....deze keer!
Met de wanden.......zie je meer de vorm van de tunnel!



Bij bouwput nummer 2!

Hij vult de kist die door de kraan naar de wal wordt gedracht!
Het overzicht ................bij de kelder

De kist wordt losgemaakt van de kraan!
De mammoet-kraan ter assistentie!


Je nadert de tunnel dwars door de Langestraat (Noordhorn)


31 januari 2014

Verkort bericht GMB

Werkzaamheden rond 

Noordhorn en Zuidhorn 

Afhankelijk van het weer wordt verder gewerkt aan de bekisting voor de tunnel en wordt het betonstorten voorbereid.
Het fietspad wordt hersteld.
De betegeling hiervan is op enkele plaatsen verzakt door het aanbrengen van de rioolbuis.
Aan de zuidkant van de brug wordt een damwandkuip geplaatst, een bouwput van stalen platen om instorten tijdens graafwerkzaamheden te voorkomen.
Aan de noordzijde wordt de beschoeiing voor de pijler geplaatst.
De komende week wordt met twee schepen nabij de bochtverruiming gebaggerd, ter hoogte van het industrieterrein Noordhorn.
Zie voor meer informatie www. provinciegroningen.nl
(uitvoering/verkeer-en-vervoer/vaarweg-lemmer-delfzijl).



De zuigtechniek........maar wat wordt er gezogen?
Ik had beter even met hem een praatje gemaakt!
Op een rij..........en maar vlechten!
Van een afstand.....Je ziet nog de buizen, die zijn voor de stevigheid!


Hij heeft een ladder bestegen!




De bouwput nummer 2!
Boven op de stellage!
De kelder in bouwput nummer 1!
Deze camera volgt het allemaal ook!
De machinist controleert het zuigen!
..........en maakt vervolgens een praatje












1 FEBRUARI 2014

3 BRUGGEN, een TUNNEL, een ROTONDE, een BOCHTVERRUIMING te NOORDHORN
JANUARI 2013- DECEMBER 2015
Ze halen deze blauwe gevallen (panelen) uit de bouwput!
...met een grijper
.......en brengt ze weg!
Bij de Hoge Brug is het een drukte van belang!
Aan weerszijden en zelfs in het water ook....!
De grond wordt bovenin geëgaliseerd!
De BLAUWE ENGEL heeft zijn stekkie gevonden....maar hij wist niet!
Hij helpt zijn knapen om de bovenkant van de heipalen weer bloot te leggen!
Zo gaat .......!
Een grijper en 2 gravers.....!....en een schot om op die manier geen natte voeten te krijgen.

....vlak in de buurt van de BLAUWE ENGEL zijn 2 gravers bezig.
Deze graver is aan het egaliseren!
Daar heb je de heipalen, waarop ze de constructie maken om de brug te dragen!


Tegen de zon in........!
Het schip wordt leeg gemaakt om de hoge weg te verstevigen!
Daar gaat de vrachtauto uit Grijpskerk!


Aan de overkant wordt nu ook geheid!

De overbodige grond bij de heipalen wordt afgevoerd!



Ze zwaaien als ze me staan....pas daarna zet ik op de plaat.
De Staphorster is erbij.
Hij komt elke dag aangereden uit Staphorst en gaat 's middags weer naar huis, waar hij zijn eten elke dag binnen krijgt!
De andere heeft ook een bekend gezicht.
Natuurlijk zwaai ik weer terug.........!
2 februari 2014
Bij de bouwput nummer 1!
Bij KOOIKER
Bij  de opruimdienst!
Zuigen en blazen!?

Bij de ingang van de eerste bouwput!
ZUIGTECHNIEK!
Hij is er maar druk mee!
Het overzicht!......bouwput nummer 1!


Bij bouwput nummer 2!


Weer bij bouwput nummer1..,.....Op vrijdag zullen ze beton storten.....de wanden!

BIJ DE VERRUIMING
Er wordt een vangrails aangebracht.....op het smalle gedeelte van de verruiming!
Er wordt geheid.....!



Je ziet de boeien....die aangeven waar de schepen kunnen passeren!

De vaarroute met boeien!
Van iets dichterbij.....ze zien er mooi uit!




De boeien in het kanaal


3 februari 2014
Weekbericht week 5
31 januari 2014

Wat gebeurde er de afgelopen week (week 5)
Ondanks sneeuw en de ijzige kou zijn de voor deze week geplande werkzaamheden afgerond.
De betegeling van het fietspad is hersteld. 
De damwandkuip aan de zuidkant en de beschoeiing aan de noordkant van de brug zijn geplaatst.
Vandaag, vrijdag 31 januari, worden de wanden aan de oostzijde van de tunnel gestort. 
Dit betekentwel dat er zaterdag 1 februari van 9 tot 12 uur wordt gewerkt op deze locatie. 
De bekisting van dewanden moet worden schoongespoten. 
Daarvoor worden geen zware machines ingezet.
Het werk aan de bochtverruiming, ter hoogte van het industrieterrein Noordhorn, gaat nog altijd
gestaag verder, ook de komende weken.

Werkzaamheden volgende week (week 6)
Bekisting en vlechtwerk voor de vloeren van de tunnel worden de komende week aangebracht.
Maandag 3 februari worden de heipalen voor het landhoofd van de brug aangevoerd. 
Daarvoor wordt het asfaltweggetje Van Starkenborghkanaal Noordzijde, tussen Noordhorn en Den Ham, volledig gestremd voor het wegverkeer (tussen 8:00 en 16:00 uur die dag).
Aan de noordzijde van de nieuwe brug wordt de bouw van de pijler voorbereid en wordt geheid voor de landhoofden. 
En aan de zuidzijde wordt het aanbrengen van de fundering voorbereid. 
Verder wordt de damwandkuip (bouwput) verstevigd met ankerstangen.

Doorkijk
Hoe de komende periode er qua werkzaamheden uitziet is voor een groot deel afhankelijk van het
weer. 
Een planning voor de langere termijn is dan ook lastig te geven.

Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 7159 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.

De opnam is in de kamer....wat je ziet is bij de bouwput!

Ze volgen elkaar onmiddellijk!
Je ziet het betonstorten met KIJLSTRA!
De ene gaat .....en de andere komt!

c'est le beton qui fait la musique
Een rustpauze....wat een arm.....dat hangt maar wat!
Bij het kanaal achter Holtman.....de gesnelde koppen en uitgegraven!

Hij stampt ook wat in de grond......maar wat!........Het apparaat reed zojuist langs ons huis...op weg naar het kanaal!



Aan de overkant wordt er ook gestampt!
Daar staan een paar apparaten achter elkaar!...ik kan daar net langs!
Bij Martens....
........en Oord!
De gesnelde koppen bij de Staphorster!
En natuurlijk is de blauwe engel ook present!
Gegroet............ ik ga weer naar de bouwput nummer 1!
Je ziet de lange arm in actie!

Waar hij ook niet bij kan!!
De mannen staan klaar om de arm te begroeten!

Daar staat hij net de slang voor beton storten!


Deze grijper voorkomt het inzakken van de bouwput!
In de bouwput nummer 2!
De arm van het beton strekt zeer ver!.....kijk maar over de bouwput nummer 1!
Hier zie je duidelijk....stel je voor, dat je omhoog rijdt uit de tunnel ...richting van de rotonde......de motor ronkt....behoorlijk!
De wagen van Kijlstra parkeert daar even!
Om schoongespoten te worden!
Het ballet á deux........een betere opletter ziet al, dat de betonarm zich oprolt! 
Eenmaal boven de wagen zit hij bijna in elkaar..........en het wordt een pakketje!
Daar komt het pakketje!
Boem....daar ligt het pakketje!
Hij kan rijden.........terug weer naar huis!........het beton is gestort! 

4 februari 2014
Op de site van JAN BLAAUW  las ik een kort gesprek met Kees Kranenburg bij het kanaal waar de hoge brug komt, voorbij HOLTMAN:
Bij het kanaal even gesproken met Kees Kranenburg, een van de GMB-aanvoerders. Deskundige toelichting bij het graaf- en stampwerk, en: “We gaan morgen wel beton storten!!” Zowel in de tunnelkuip aan de oostkant, als bij het kanaal rond de noordelijke pijler. “Ja maar, die vorst dan..”?!” “Stelt niet zo veel voor, die kunnen we wel hebben!”
Op deze plek bij de kraan staan Jan Blaauw en Jan Thijs de Haan te praten.
Als we elkaar toevallig ontmoeten, maken we een "Hommesie"
Het gaat over Noord Nu.
Ze gaan stoppen met de krant en hun dank gaat uit naar de heer Jan Blaauw die de afgelopen jaren de invulling van "onze" pagina's voor zijn rekening heeft genomen.

Ik vertel, dat ik het heb gelezen  en dat ik, dat erg jammer vind.
"Kunnen we iets bedenken, dat jouw kroniek blijft gehandhaafd.
Het zou toch bijzonder jammer zijn, als het zo moet eindigen.
Ik heb zelf gedacht aan het Nieuwsblad van het Noorden.
Misschien maken ze ruimte voor jouw kroniek.
Vooral, omdat je ook verslag doet van het project in Noordhorn".

Jan Blaauw denkt, dat men men nog van plan is om een oplossing te zoeken.
Daarop is het eerst wachten. 
Plotseling stopt bij ons een auto, groetend.
Er zit een man, die we kennen van het project in Noordhorn.
Ik moet eerst even goed naar hem kijken.
Hij draagt niet zijn helm, die hij op het werk op zijn hoofd had en het geel- blauwe jasje.
Ik noem hem de Zwollenaar en die nu ook een naam blijkt te dragen,maar ik vertrouw het niet. hij heeft de neiging er een grapje van te maken.
De naam is blijkbaar KEES KRANENBURG.
En dat "KRANEN"vertrouw ik niet.
Met hem praat ik, maar niet daarover, maar met Jan Blaauw wil ik graag over die naam van gedachten wisselen.
Jan Blaauw begint het gesprek.
Het gaat over de situatie bij het kanaal, waar ze de heren gisteren al hadden gesproken.
"Aan de Noordhornkant heien ze palen voor de constructie, maar aan de overkant gebruiken ze een andere oplossing, welke wel dan"
"Daar gebruiken ze een nieuwe technische oplossing".
De techniek ervan, daarover praat hij niet verder.
Wel vraagt hij naar mijn hobby's.
"Hoe kom jij daar bij", vraag ik.
"Hij had iets gezien op mijn site.
Daar stonden tekeningen op
Zijn die van jou?"
Bedoelt hij mijn tekeningen , of die van broer Folkert?
Ik zeg dan, om de uitleg te vermijden. 
" Ja mijn tekeningen, van mijn kleinkinderen. die wonen in Zweden!
"Ik ga naar huis". 
Het zit erop.
"Wat krijg je om te eten.
Zijn vrouw kan voortreffelijk koken.
"Patates"
"Wat moet ik daarop zeggen..........want volgens mij is dat niets bijzonders"
Je kan het gemakkelijk afhalen".
Helaas kan ik niet meer spreken met Jan Blaauw over de juiste naam van de Zwollenaar, want hij wil daar nog even heen.
Jan is nog net weg, of zijn vrouw Gé gaat er langs.
"Kijk", zeg ik, "dat is zijn vrouw".
"Hebben we hun ook een kerstverrassing bezorgd".
"Nee, ik denk alleen de omwonenden""
De Zwollenaar rijdt huiswaarts.
Ik ga ook naar huis.
Ik denk aan het feit, dat de Zwollenaar vertelde, dat ze de eerste kraan, die bezorgd werd, afkeurden.
Met deze kraan kon je het pakje shag niet voor de voeten leggen.
Dus ze mochten ze deze kraan weghalen en twee anderen bestellen:
Twee kranen?
 Voor elke bouwput één kraan.
En je heet Kranenburg?
Is dat weer zo'n grap van hem?
Ik blijf hem nog steeds  "De Zwollenaar" noemen.
Kranenburg, dat is me te gemakkelijk!!

Op zondag.....prachtig weer.....voor prima foto's....dus lopen over de Mokkenburgweg, langs de verrukte verruiming!
Nog een blik in de bouwput nummer 1
Voor deze keer.....een blik......... andermaal!
Er is teveel zonneschijn..........het is wel een schip voor het baggeren!
Ik kom uit de tunnel voor de koeien en de wandelaars en zelfs voor de fietsers!
Bij de nieuwe vangrails ontmoet ik de vrouw van de "burgemeester van Noordhorn"
Meestal loopt ze met mevrouw Top, maar deze keer is zij alleen.
Ik begin over de journalist Jan Blaauw,.........zij is ook verontwaardigd, dat het krantje stopt.
Haar gips voor de enkel is verwijderd en nu oefent ze.....en daar hoort het lopen wel degelijk bij.
Dan wijst zij op een wandelaar die komt uit de tunnel.....het is geen koe,......ook geen fietser, maar....je gelooft het niet!
Het is vrouw HAAN!

Het gesprek wordt hervat....ik tel niet meer mee...ik luister nog wel...........maar ik loop liever door!
Dus ik maak nog een foto van de vangrails.
.....en een duidelijk foto van MvO
....en een serie van boeien!
.....een aparte boei....van meer dichtbij!
Uiteindelijk komen we terecht bij het einde van de verruiming....ook daar is een vangrails!
Toch nog wat reclame bij de bouwput nummer 1!


Hallo Jan Thijs en Heleen, 
Wat een gigantisch werk ! 
Je houdt ons goed op de hoogte d.m.v de foto's.
Hebben jullie al scheuren in jullie huis?
Hou het maar goed in de gaten, want door dat heien ontstaan gauw scheuren.
Hier alles goed, we genieten van het heerlijke zonnige weer, is bij jullie de sneeuw weer weg ? 
Groeten Thijs en Janny
(Wij krijgen ook scheurmeters aan het huis....hebben ze nu nog afgesproken!)

5 februari 2014
Geachte mevrouw De Haan- Dorst,
Uw brief van 15 januari 2014 waarin u de provincie Groningen aansprakelijk stelt voor de door u geleden en nog te lijden schade is door mij ter afhandeling verzonden aan onze verzekeringstussenpersoon AON Corporate Solutions BV te Zwaolle.
Een afschrift van de brief aan AON vindt bijgevoegd.

Ik wijs erop dat uit het doorzenden van de schadeclaim aan de verzekeringstussenpersoon van de prvincie geen erkenning van de aansprakelijkheid van de provincie lan worden afgeleid.
Hoogachtend,
Namens Gedeputeerde Staten van Groningen:

G. E. Boerma

Hoofd van de afdeling Bestuur, Juridische zaken en communicatie

Geachte heer Bouma,

Bijgaand treft u aan een schadeclaim van mevrouw H. de Haan- Dorst, waarin de provincie Groningen aansprakelijk wordt gesteld voor haar geleden en nog te lijden schade.

Ik verzoek u deze schade in behandeling te geven aan de verzekeraar van de provincie.

Op voorhand kan ik u alvast het volgende mededelen.

Voor algemene informatie omtrent dit project verwijs ik u naar onze brief net ons zaaknummer 492977.

Mevrouw de Haan- Dorst is geen direct omwonende van de werkzaamheden.
Zij woont buiten het invloedgebied.
Het is dan ook daarom dat er geen vooropname is gedaan bij de woning van mevrouw.
De aannemer heeft wel aangeboden om het huis te gaan monitoren, zie bijlage.

Zoals bij u bekend, is de provincie voor eventuele fouten van haar aannemer niet aansprakelijk; aan mij is niet gebleken dat de door mevrouw de Haan- Dorst geleden schade het gevolg is van werkzaamheden van de provincie dan wel van anderen waarvoor de provincie aansprakelijk is, zie artikel 6:171 BW


Baggeren!
....en sproeien!
.....een kopje onder houden!
.....behoorlijk lang!
Aan de Noordhornkant........Hier gaan ze weer heien!
Aan de overkant heien ze ook, maar weer op een andere manier!......blijkbaar!
Ernaast liggen de palen klaar!
Deze is blijkbaar klaar.......wat heeft hij gedaan......Ik weet het niet.....wel de lucht in!
Welke constructie komt er bovenop?
Het heiwerk aan de Zuidhornkant en een schip vaart voorbij!.....Twéé vliegen in een klap!
Er wordt wat geheid hier!
3 vliegen in één klap: 
de Zwamavrachtauto wordt vol geladen 
de VmO doet het werk 
en het schip wordt weer lichter!
Deze blaast de mars terug!!
Hier wordt geheid!







Twee wagen achter elkaar....weer naar huis!

Wie was aan het baggeren!
We zijn weer aan de bouwput nummer 1!
De kelder!
Van het beton zie ik niets..........maar het is er wel!
Bij de bouwput nummer 2!
Af en toe een verdwaalde vlechter!

Bij de bouwput nummer 1 ruimen ze op. wat komt uit de bouwput!
De chauffeur van de blauwe engel komt een praatje halen bij de chauffeur van de schraper!
DE OPRUIMDIENST!
6 februari 2014

c'est le beton qui fail la musique.....maar de lange  slurf blijft achterwege in plaat daarvan is een emmer die boven de bouwput hangt.....en beneden wordt geleegd!
De baggerboot!
Hier wordt weer geheid!
Aan de Zuidhornkant wordt ook geheid!

Het schip kan geleegd worden!.....na het baggeren!
Op het hoogste punt van de aan te aanleggen over het kanaal!
Het lukte me niet te vragen waarvoor dit apparaat is ...zo dicht mogelijk bij het kanaal!
Zodra deze palen geheid waren, werden de koppen gesneld.
Vervolgens werd een meter van de palen afgegraven.
En nu komt het verbrijzelen van de eerste meter van de palen.
Wat er van over blijft zijn de metalen draden....
Waartoe?
Dat gaan we ook volgen!
Bij de bouwput nummer 1
Het beton komt in een soort van emmer!
Hij kijkt toe!
Daar gaat de emmer met beton

Bouwput nummer 2.........hier zijn wijkende wanden, waarom? 
...een beetje scheef dus!
In de steigers!
Het overzicht!....veel steigers!
De blauwe emmer wordt gevuld bij de KIJLSTRA!
Het lijkt in de verte een injectienaald!
De GMP-ers..... soms ook wel kijkvolk

7 februari 2014
NOORDHORN
Door het raam opgenomen!
De kraan tilt het metaal van de wagen!
Tussen de 2 bruggen de baggerschuit!
Deze wagen komt het hout kappen en verzamelen!
De Staphorster assisteert!....en de graver!
Het heien!............kijk naar de scheuren!
Links badend in de zonlicht staat de machinist van de blauwe engel!
In de put bij het kanaal!
Wie is het nu?:
De machinist van de blauwe engel of de Staphorster!
En de vernielzucht!
Overhevelen van bagger!
Wat een drukte bij de hei- installatie!
Zelfs Zwama uit Grijpskerk komt langs!

In de bouwput bij het kanaal
De Blauwe Engel in actie!



De vernielzucht heeft toegeslagen en de BLAUWE ENGEL klauwt het puin naar boven uit de kanaalput.
Daar heb je de Staphorster.
Hij is daar ook present, waar het druk is.
In de bomen ziet hij geen bos meer! 
Het heien doet me denken aan het bevochtigen van de grond volgens de Zwollenaar!....Daarom staan er veel mensen om heen!
De witte wanden van de tunnel na het bezoek van KIJLSTRA!

HET OVERZICHT van bouwput 1!
Wat zweeft er boven de bouwput?........De rode kast!......naar de achterste compartimenten!
Bij bouwput nummer 2....vele stellages
De scheve wanden!
De rode kast zweeft nog boven de bouwput nummer 1
Hier worden ze weer geplaatst!
Hij verplaatst de latten!
Hij legt ze op deze hoop met hulp!
Daar komt weer een rood- zwarte kast!
8 februari 2013





Weekbericht week 6
6 februari 2014

Terugblik (week 6)
De bouw loopt voorspoedig. 
De voor deze week geplande activiteiten zijn afgerond. 
Door het fantastische weer kon er zelfs extra grond worden getransporteerd. 
Deze grond is op het nieuwe tracé van de N355 gebruikt om de gedempte watergangen te voorzien van voorbelasting.
Voorbelasting houdt in dat er met machines een hoeveelheid zandgrond wordt aangebracht.
Zo wordt extra gewicht op de kruisingen van de watergang met de toekomstige weg aangebracht en wordt maximale zetting in de ondergrond gewaarborgd. 
Zetting is het proces waarbij grond wordt belast en daardoor samengedrukt. 
Water en lucht worden dan uit de grond geperst.
De fietsers kunnen weer over het tijdelijk fietspad (asfaltweggetje Van Starkenborghkanaal, tussen
Noordhorn en Den Ham).

Werkzaamheden volgende week (week 7)
Maandag start het grondwerk voor de landhoofden van de brug aan de zuidzijde. 
Tegelijk wordt grond als voorbelasting boven de kruising van de watergangen aangebracht.
Voor het plaatsen van de ankers van de pijler aan de zuidzijde wordt een stalen scherm aangebracht.
De ankers zorgen ervoor dat de damwand niet bezwijkt. 
Zodra het grondwerk klaar is wordt de heiinstallatie aangevoerd om de palen van het landhoofd te heien.
Aan de noordzijde worden de heipalen aangebracht. 
De betontimmermannen plaatsen volgende week de bekisting. 
De ijzervlechters brengen het stalen vlechtwerk voor het betonstorten aan.
Maandag worden de wanden aan de oostzijde van de tunnelbak gestort. 
Dinsdag worden de wanden aan de westkant gestort. 
Er zijn dus maandag en dinsdag veel vrachtwagens (“betonmixers”) in Noordhorn te spotten.
Tijdens het storten van beton zitten de timmermannen overigens niet stil. 
Zij bereiden elders het vlechtwerk voor en brengen ijzerwerk aan.
Het werk aan de bochtverruiming is klaar. Aanstaande vrijdag wordt het werk met een peilboot nagemeten. 
Afwijkingen zijn niet te verwachten, omdat de graafmachines met zeer moderne GPSbesturing
werken. 
Mochten er toch afwijkingen zijn, dan wordt er volgende week nog gewerkt aan de bochtver- ruiming.
Ter hoogte van de brug van Aduard start één kraanschip met het baggeren richting Zuidhorn. 
En ook bij de brug van Zuidhorn wordt een kraanschip ingezet voor het baggerwerk. 
De vrijgekomen grondwordt gebruikt voor de grondterpen voor de nieuwe brug.

Doorkijk
De productie van de liggers voor de brug en de onderdelen van de veetunnel is gestart. 
Dit gebeurt in de fabriek. 
Ook hier verloopt alles volgens planning.
Dankzij het mooie weer liggen alle werkzaamheden op schema.

Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 7159 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.

Baggeren!

Nog een KRAAN??
Waar de BLAUWE ENGEL opduikt is het altijd druk!....of is er wel wat te beleven!
Is daar Kranenburg daar ook present?.....bij het afbreken van de geheide palen!

De Kranenburg staat daar ook te kijken!
Aan de overkant...ook heien!
Grond overhevelen van het schip naar de Zwama vrachtwagen!
Door het heien ontstaan scheuren in de grond.
Ik maak Kranenburg daar op attent met bedoeling, dat ik wat uitleg krijg.
Inderdaad hij legt uit, dat bij het beginnen van het heien de grond vochtig gemaakt wordt, zodat het heien niet teveel scheuren maakt.
Hij wijst me ook erop, dat weer een kraan is gearriveerd.
Mijn antwoord is: "Die van je achternaam, die grap ken ik wel.
Dit is de vierde kraan al.
Je achternaam zal veranderen in Tunnelga, dunkt me.
Ik houd het op "ZWOLLENAAR"

Even later zie ik de ZWOLLENAAR bij het kanaal, mijmerend.
Dan begrijp ik het.
Hij kijkt naar het vernielen van de heipalen!
Of wacht, misschien moet de Zwollenaar , na zijn praatje bij het heien, zijn behoefte wel doen en piekert over de meest geschikte plek.
Aan de overkant kunnen ze hem zien met wat moeite, terwijl hier om mij heen heel wat mensen  staan te werken.
Foute boel!
Ik houd mijn plasje nog wat op en rijd met de auto naar de  bouwput nummer 1.
Daar staat de WC van EDDY TOP.
De bouwput nummer 1 met betonwanden!

HIER WORDT NOG BETON GESTORT!
HET OVERZICHT!



LINK NAAR 

noordhorntoenennu      van JAN BLAAUW

Helaas de laatste Noordhorn Nu
Voor mij als lezer noem ik het helaas, want ik las graag de bijdrage van JAN BLAAUW.
Zien we deze niet meer?
Of hebben ze een oplossing achter de hand !
We zijn benieuwd.
Wat missen we?
..........AINSI NI D'HOMME.......!

Noordhorn  Nu   11e jaargang nr. februari 2014
Uitgave Vereniging van Dorpsbelangen Noordhorn
NOORDHORN NU STOPT
 Voor u ligt de laatste Noordhorn Nu in de huidige vorm.
Zoals u misschien wel wist was "Noordhorn Nu"een gezamenlijk project van Dorpsbelangen Noordhorn en Handelsvereniging Fortuna Noordhorn.
Dorpsbelangen was verantwoordelijk voor eerste 4 padina's en de bezorging.
Fortuna zorgde voor de laatste 4 pagina's en, niet belangrijk, de financiering van het geheel van het geheel.

Het economische klimaat van de laatste jaren heeft ervoor gezorgd dat het leden aantal van Fortuna behoorlijk is gedaald.
Het bestuur vindt het daarom niet langer verantwoord om het grootste deel van de contributie aan Noordhorn Nu, hoe spijtig zij dat ook vindt.
Onze dank gaat uit naar de heer Jan Blaauw die de afgelopen jaren de invulling van "onze"pagina's voor zijn rekening heeft genomen.
In zijn stukjes zijn al onze leden voorbij gekomen in een bedrijfsinterview, en werd de geschiedenis van Noordhorn onder de loep genomen.
U kunt de verrichtingen van de heer Jan Blaauw natuurlijk blijven volgen via zijn weblogs:
wwww. noordhorntoenennu.com en
www.bloeiendonkruid.com.
Mocht u vragen of opmerkingen hebben horen wij dat graag.
Het Bestuur van Handelsvereniging Fortuna Peter Matters (voozitter), Klaas jan Pijpker (Penningmeester), Arjan van Esch (secretaris), Bert Nijland (algemeen bestuurslid)

Noot van de redactie
Zoals u kunt lezen in deze uitgave stopt de Noordhorn Nu in haar huidige opzet,
Wij vinden dit, net als u heel erg jammer.
We bekijken de mogelijkheden om de NN op een andere manier voort te zetten maar daarvoor hebben wij wat tijd nodig.
Wij hopen u op de algemene ledenvergadering van 17 februari meer te kunnen vertellen.
Informatie over activiteiten en evenementen inclusie de agenda blijft te vinden op de website van dorpsbelangen,
Zoals u van ons gewend bent.
In deze uitgave kunt u nog de agenda vinden tot en met juni.
Voor actuele informatie verwijzen wij u naar de website van dorpsbelangen Noordhorn




Nijver Noordhorn  slot
Eind november.
Daar wordt aan de deur gebeld, wie zou dat zijn?
Wees maar gerust, mijn vriend...........
Peter matter meldt zich, Noordhorner ondernemer en sinds enige tijd de voorzitter van de handelsvereniging "Fortuna".
Hij heeft een onprettige boodschap, wil die graag zo vriendelijk mogelijk verpakken maar komt tenslotte toch "voor de draad" met de telerstellende mededeling dat het Foruna- bestuur heeft besloten te stoppen met de uitgave van het maandelijkse "Noordhorn Nu"......

"Jammer.....
Heel jammer......!
Meer wil en kan ik er op dat moment niet van zeggen.
Er blijkt al een gesprek te zijn geweest met het bestuur van Dorpsbelangen, dat zich gaat beraden op de ontstane situatie.
"En wanneer komt de laatste.....?
Matter geeft aan dat het februari- nummer het laatste zal zijn.
In het januari- nummer wordt een en ander aangekondigd en uitgelegd.
(Wat dus niet is gebeurd.....)
Of ik nog zo lang wil doorgaan???!
"Ja, laat ik dat maar doen.....Op mijn manier!"
Jammer, heel jammer.....
Ook dat de nieuwe opzet van Nijver Noordhorn nu niet meer kan worden toegepast.
Ondernemers, dank voor de (bija) altijd gastvrije ontvangst!
Het gaat jullie goed! (JB) 



Noordhorners......Toén 
Noordhorners.....Toén! Vijf jaar lang passeerde een kakelbont gezelschap de revue:
Paard en wagen met zigeuners.....,agrariërs met een nieuw machine, sociëteit "Concordia"er op uit.
Nutskleuters met juf Zaagman, buurtbewoners, vrouwenvereniging, hangouderen met "Jan Strontje"......, elfjes en kabouters in "De Dromelaar", nog eens Nutskleuters, maar nu me juf Roest, boerenarbeiders met o. a. Willy en Jaap Helmus.lintdoorknippers van een bestrate Moeshorn, Jantje Dijk met kinderen van de zondagschool, zomers geklede Chr. Vrouwen in de dierentuin,ver- 




klede Nieuwstraatbewoners met o. a. Hedrik Brilstra, Nutsvoorzitter De Boer met Speeltoestellenbouwers, hangjongeren op de grens van Nieuwstraat en Moeshorn, meester Dijk met OLS- leerlingen, feestelijk versierde vrouwen en fietsen bij de NH- kerk, een voorlezende kleuerjuf De Jong, voetballers van de v. v. Noordhorn in hun gestreepte shirts, kinderen aan de rand van het zwembad.....
Foto's van dichtbij, maar soms van ver, zoals van Harry Hekkemaa uit Australië......Soms vele, soms geen enkele reactie......
Zoals bij de laatste, van de schoolreisgroep rond 1970.....
Tijd voor wat anders, mede vanwege het "Fortuna'- besluit te stoppen met "Noordhorn Nu"......Al blijven er altijd:  Noordhorners.....Toén!

(bijna) 60 interviews
Halverwege 2008 stopte Jolanda Bolt haar journalistiek bezigheden voor "Noordhorn Nu", nogal abrupt.
Tot dat moment schreef ik "slechts" de achterpagina, "Noordhorn Toen".
Na overleg met Frank Meester, toenmalig bestuurslid, nam ik de 4 bladzijden van : Fortuna"opme.
Het was even wennen, je moet een bepaald ritme ontwikkelen.....
Daaraan komt nu dus, opnieuw nogal abrupt. een eind.
Het huidige Fortuna- bestuur ziet het blad niet meer zitten, het wil een andere weg inslaan.
( Niet mijn idee, ook niet mijn verantwoordelijkheid......)
In de afgelopen 5½ jaar heb ik op een na 60 interviews afgenomen (en dan bedoel ik niet de beknopte interviews voor "Nijver Noordhorn")
De mannen waren in de meerderheid: 36 jaar....
Gemiddelde leeftijd van alle geïnterviewde: 68 jaar.....

De oudste?
Heere Douwe Fokkens (102!), de jongste was Vesna Veltrop, toen 16.....
Er woonden  32 in Noordhorn, 10 in Zuidhorn, de overigen wereldwijd verspreid: Assen, Maastricht, Grijpskerk, Elst, Rijssen......
Twee kwamen er uit Australië ( Michael Renkema en Ruben Helmus), eentje uit Italië (Marian Geertsema)
Op familiebezoek in Nederland, of om vakantieredenen.
Er zijn inmiddels 7 van de 59 overleden.
Voor mij zelf (en voor Noordhorn?) zijn de gesprekken (en ook het reisverslag over Lukas van der Velde) inspirerend geweest.
Lezers,
Fortuna- bestuur, contactman Klaas, Grafidrukker Lex:
Bedankt voor het vertrouwen!
Geïnterviewden, bedankt voor de medewerking! (JB)

Noordhorn Toen
                                ................
Noordhorn Toen?
Eindeloos!
En toch komt er een eind aan de reeks "Noordhorn Toen"als achterkantrubriek van het maandelijkse "Noordhorn Nu".


Het verleden op de achtergrond van heden en toekomst, onuitwisbaar.
Juist die vergelijking tussen het beeld van teén en de ontwikkelingen van vandaag de dag maakte de rubriek voor menigeen waardevol.
Soms met nostalische gevoelens ( "Was het nog maar (eens) vroeger...."), meestal nuchter benaderend ( "Noordhorn gaat, of je dat nou leuk vindt of niet, met zijn tijd mee!")
Foto's met voldoende variatie, van 't Houkje tot aan de brug, van Hamsterpad tot en met Mokkenburg en Tolhek.
Het was me een genoegen maandelijks "Noordhorn Toen"te verbeelden en te verwoorden, zo'n zes jaar lang, als opvolger van Bouwien Sebens.

Dank voor de interesse, we spreken elkaar nog wel eens over "Noordhorn Toen", toén (JB)


Blaauw was Toen (en is) Nu








Goedemorgen,

Net als u betreuren wij het feit dat de Noordhorn Nu (voorlopig) stopt. 
Wij zijn, als Dorpsbelangen, ons aan het beraden op een mogelijke doorstart maar daarvoor moet van alles uitgezocht worden en uiteraard zal er op de Algemene LedenVergadering aan de leden gevraagd worden wat zij willen en of zij een eventuele doorstart ondersteunen. 
Ik nodig u dan ook van harte uit om, samen met alle andere betrokken Noordhorners, naar de Algemene LedenVergadering van 17 februari as. te komen op zodoende mee te kunnen denken en beslissen over de toekomst van de Noordhorn Nu.

Mvg, namens de redactie van de Noordhorn Nu,

Anyk de Jong
Jan Thijs,
Wat een zondagmorgensurprise! Wat een eerbetoon! (Ik viel bijna van mijn stoel….)
Maar…. Wie weet komt er een vervolg, “Noordhorn Nu” in een nieuw jasje! Nog even geduld a.u.b.
Prettige zondag verder,
Hartelijke groet,

JanB

JAN THIJS DE HAAN

10 februari 2014

De bochtverruiming
De heier.....het trilt met scheuren in de grond!
De nieuwe kraan zoals de Zwollenaar waarschuwde!
De overkant
Het heischip van MvO


De kraan en de hei- installatie bij het kanaal achter Holtman!
Het overzicht van de bouwput nummer 1
De bouwput met een kelder!
De bouwput nummer 2!
De grijze kleur van de wanden!
De kraan is hier lamgelegd in het weekend 8/9 februari
11 februari 2014

Foto's gemaakt op 10 februari!
Uit het raam!


Pas buiten zag ik de paraplu die CANON beschermde.
Mooi meegenomen was.......... JAN BLAAUW
Hij droeg de paraplu, die beschermde CANON tegen de regen (motregen)!
Moeilijk fotograferen met mijn beperkte middelen al doet de lutje Canon zijn stinkende best…. Trotseert regendruppels, negeert mijn nukkigheid…. (Citaat JB)

c'est le beton
De betonpomp!
Het lijkt een boog, die ver draagt!
Waar komt hij terecht achter de kelder van de bouwput nummer 1!


Zij dopen de slang in de goede gaten!
Een geweldige boog!

In de bouwput nummer 2!



Vlakbij de rotonde naar de tunnel......vulzand!
De helling is wel aanzienlijk.....!
Lijkt me.
Dat wordt wat ronken van de motoren!
Ik zie de pomp weer!


c'est le beton....!



Een lange weg wordt afgelegd!......door de beton!
Werk in het hoekje van de bouwput nummer 1!
De slang wordt in elkaar gerold.......
Dat gaat zo!









Zo rolt zich op, totdat ze als een pakket op de wagen ligt!
De (boom)Stamhouder





12 februari 2014

Uit het raam....een volle bak!
In de bouwput nummer 2 is het betontime!....De slang overheerst!
De rook spat eraf!

Hier liggen de bekisteningen!
Boven de bouwput nummer 2!






De bekisting wordt geladen op de vrachtauto!
Daar komen ze!....uit de bouwput!


Op de vrachtauto!
Alleen als de je de gordijnen laat zakken, verneem je niets meer van het project Noordhorn!
Ik zie een groepje van GMB- ers nog buiten staan.....het is tijd om te stoppen, maar ze blijven daar en confereren en ik sta voor het raam en ik kan er niets van verstaan!

De gordijnen mogen van mij wel zakken!
Deze  foto's zijn gemaakt op op dinsdag 11 februari!
De midhorner!
13 februari 2013



Het gele is voor het dak van de tunnel!


De draden op de vloer van de kelder.....morgen komt beton!

In de bouwput nummer 2!



Bij Kruizinga landmeten!

Waarom brengt hij de zaken in de manden op deze plek?
Weekbericht week 7
14 februari 2014
Wat gebeurde er de afgelopen week (week 6)
Ook de afgelopen week zijn de werkzaamheden goed verlopen. 
De wanden en vloer van de tunnel zijn gestort.
Het storten van de betonnen vloer voor de pijler van de brug is verder voorbereid. 
De planning is om vandaag daar het beton te storten.

Werkzaamheden volgende week (week 7)
De tunnel is, voor de uitvoering van het werk, opgedeeld in 10 elementen, ook wel moten genoemd.
Moot 1 en de moten 6 tot en met 10 van de tunnel zijn open, zonder dak. 
De komende week wordt gewerkt aan de ondersteuningsconstructie van moot 4. 
Deze constructie is nodig om het betonnen dak te kunnen storten. 
Bij moot 3 wordt verder gewerkt aan de wandbekisting. Donderdag wordt de
vloer van moot 1 gestort.
Nabij de pijler van de brug aan de noordzijde, wordt de bekisting aangebracht, zodat ook daar betonkan worden gestort. 
Aan de zuidzijde van de brug wordt verder gegraven aan de damwandkuip.
De damwand, een stalen wand, wordt geplaatst om instorting tijdens het graven te voorkomen.
Het baggeren in het Van Starkenborghkanaal tussen Aduard en Zuidhorn gaat verder.
Er wordt met twee schepen gebaggerd.

Doorkijk
Doordat het weer zacht blijft, ligt het werk nog steeds op schema.
Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 7159 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu
De wandbekisting is rood het betonnen dak is geel
Foto's gemaakt op 13 februari 2014
Het dak wordt ook klaar gemaakt voor het beton!
Ook de vloer van de kelder wordt volgestort op vrijdag 14 februari!
In de bouwput nummer 2!
De rechter gedeelten staan recht!


De vloer is klaar voor beton!

Het plafond wordt klaar gemaakt!

Als volgt!
De kelder wordt op vrijdag 14 februari volgestort!

De voorste stukken staan kaarsrecht!


Het overzicht van het plafond!
15 februari 2014


Wij jagen niet op jullie,.......... 
want jullie zijn aan het werk ......
en niet op vlucht



....c'est le beton qui fait la musique.....soms met twee tegelijk!!
Je bent op de "VlOOIENMARKT" volgens Jan Blaauw en je ziet de betonslang!
De overspanning is behoorlijk breed!
In de kelder van de bouwput nummer 1 !
Ze beginnen ook al aan het dak!



De regelaar!
De regelaars bij het uiteinde van de slang in de bouwput nummer 1 !
Deze betonmolen gaat naar het kanaal!....
Ik volg hem naar het kanaal achter Holtman!
Hij wacht nog bij de brug op het afgesproken teken!
Bij het kanaal achter Holtman!
De betonmolen is klaar om te spuien!
Bij de blauw ommuurde heipalen

De kraan van  KEES KRANENBURG!
De HEIPUT
Bij de MvO gaat het baggeren gewoon door
Met de Zwollenaar sprak ik over het scheuren in de grond door het heien!
"Na afloop moeten ze daar nog weer bij"!
Uit het schip overgeheveld naar de "ZWAMA"- vrachtauto

De heiput bij het kanaal!
Behoorlijk gescheurd!
De heiput!

Het baggerschip!
Op de terugweg ontmoet ik nog een betonmolen!
16 februari 2014
MOKKENBURG
De bekisting voor het dak van de tunnel!
Dit is niet voor de "vlooienmarkt" maar kan gebruikt in de bouwput om de vloer te egaliseren!
Hier is de vloer van de kelder in de bouwput nummer 1 !
Verder met het dak van bouwput nummer 1 !



In bouwput nummer 2!

Hoe gaan de de scheve wanden over in rechte wanden?


Daar gaat de Langestraat over!!
Betonwerken in Nederland

Van: 
JAN BLAAUW 
IMG_5406 verkl
Ja, daar is de opslag van niet meer of nog niet gebruikte spullen…. (Laatst abusievelijk door Jan Thijs de H. aangezien voor ‘vlooienmarkt’….)

Commentaar: 
In Groningen kenden we in onze jeugd bij het hoofdstation het "LUIZENBAD".
Ik heb daarin nog gezwommen.
Het werd daarna "De Papiermolen".
Hieruit blijkt, dat mijn geheugen nog goed is!
Wat de bouwput betreft in Noordhorn, ik noemde het een "mierenkolonie".
Volgens mij heb je een bekende "vlooienmarkt" in Eelde, maar er zijn genoeg andere vlooienmarkten, waarbij het gaat om het verdienen van wat geld.
In Noordhorn gaat het niet om een  "vlooienmarkt" maar om een "PROJECT"
Voortaan noemen we het:  
"PROJECT MIDHORN" 
(2 bruggen, een tunnel, een rotonde en een verrijking van het kanaal)

17 februari 2014

Uit de garage loop ik gewapend met de lytse Canon.
Ik loop over het rode grinden zie een vrachtauto met hout voor de bouwput nummer 1.
De wegdrager haalt het hout van de vrachtwagen en legt het klaar voor de kraan!
Ondertussen gaat een VOLVO geparkeerd staan en ook een vrachtwagen van EDDY TOP!
Ondertussen wordt de vrachtwagen leeg gemaakt, terwijl de achterbuurman argeloos wacht tot hij tijd heeft om de computer aan te zetten en de e- mail van de voorbuurman te bekijken, zodat hij op de hoogte blijft van wat hij ook in levende lijve had kunnen bekijken.
Op mijn rug rust de verantwoordelijkheid tot in Zweden en de U.S.A: 
WAT GEBEURT ER IN NOORDHORN sorry.........bij het PROJECT MIDHORN


Ik ben op weg naar het kanaal en Si d'homme:
Deze opstopping laat ik achter mij.
Mijn vrouw heeft de fiets en ik ben veroordeeld tot de slenterperiode!
Bij de hoge weg Holtman.
De bouwput van het kanaal!
Aan de overkant een baggeraar!
Op de rug zie je"gratis" de STAPHORSTER. 
Hij neemt de moeite mij te groeten en plet het vulzand, dat wordt aangevoerd door een vrachtauto!
De heigaten zijn nog groter geworden.
Er wordt gefluisterd, dat de "Zwollenaar" persoonlijk de gaten moet dichten!
Wat wordt aan de kant geschoven?
Op dit fundament kan verder worden gebouwd de metalen draden staan overeind!
Aan de overkant komt, hoger, ook waarschijnlijk een bouwdoos!

De baggerschuit legt aan bij MVO en ZWAMA staat ook klaar>
Er wordt wel geheid aan de andere kant!

Het vulzand
Uit deze vrachtwagen!

Terug bij de bouwput nummer 1!
Het gat wordt gedicht met "vloerbedekking" .
Met twee man doen ze dat!



Een kijkje in de kelder!
De bouwput nummer 2!


Terug naar 1.
De vloerbedekking!
De kelder!
PROJECT MIDHORN

20 februari 2014

Op woensdagmorgen 19 februari sprak ik toevallig(!) met de heer Kruizenberg.
Ik zei hem, wat mijn dochter vroeg over het lawaai, dat het verkeer maakte, als het de tunnel verliet.
Veel lawaai maakt het niet volgens hem, want het lawaai kon overal heen. 
"Dus dat zou wel meevallen", verwachtte hij.
Hij had mij wel foto's zien maken en vroeg mij of ik er wel verstand had.
Ik beaamde dat, maar iedereen kon wel iets leren van het PROJECT, vandaar dat ik toch foto's maakte.

Hij plaagde me natuurlijk graag.
Dat doen de gepensioneerde leraren meestal!.
Ze doen altijd net of ze overal verstand hebben.
NOU, LAULOENE!

Hij sprak over het ideale weer, dat de tunnelbouwers hadden.
Volgens hem kunnen ze de volgende week het dak gedeeltelijk gaan in het beton storten.
Ook de overige zaken liggen voor op het schema, zodat de tunnel veel eerder klaar zal zijn, dan juni van dit jaar!

Aan het eind van het gesprek kon hij het niet te laten nog een steek te plaatsen.
Foto's kon ik...... ,wat hem betreft best maken, maar er moesten maar geen tekst onder komen.....daarvoor had ik te weinig verstand van het werk!

Die kon ik in de zak steken
Ik besloot deze (goede) raad ook in wind te  slaan, zoals het verkeer dat de tunnel ging verlaten in de toekomst!
De steunberen komen uit de bouwput.
Dat zijn blijkbaar hele heren.
Van afstand lijken ze niet lang,
maar vlakbij hoor ik de 2 heren kreunen.
Over dit gedeelte wordt de weg naar Noordhorn aangelegd.
Als dat is gebeurd wordt het voormalig contact met Noordhorn verwijderd en nadert de tunnel de voltooiing.
Op de gele balken leggen ze de vloerbedekking.
Over deze vloerbedekking komen metalen draden en daartussen wordt de beton gestort.
De hoogte van het plafond zie je aan de kant van de tunnel! 
Aan de voorkant zijn planken bevestigd voor de veiligheid voor de metaalvlechters op het dak van de tunnel!
De steunberen uit de kelder worden verwijderd!
Nog twee worden weggehaald.
Dan is de kelder ook vrij.
De steun wordt verricht door einden hout.
Daar kom weer een kreunheer vliegend door de lucht!
De vloerbedekkingleggers zitten bevestigd aan een draad.
Mogen ze hun evenwicht verliezen dan blijft de draad strak staan en ze vallen niet naar beneden!
Aan veiligheid wordt altijd gedacht.
Ervaar de zekerheid
Daar gaat de laatste kreunbeer!!
Uit de bouwput nummer 1!
AJUUS!
                                         Bij de bouwput nummer 2!
De vlechtwerkers


Terug naar de bouwput nummer 1!
De (vaste!) vloerbedekkingleggers
De kreunheren liggen te wachten op hun beurt om vervoerd te worden met de vrachtauto!
Hij staat nog klaar!



21 februari 2014
Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan 
"Noord horn- Bedrijventerrein Mokkenburg

Burgemeester en wethouders van Zuidhorn maken op grond van artikel 3.8 Wro bekend dat de gemeenteraad op 16 december 2013 het bestemmingsplan "Noordhorn- Bedrijventerrein Mokkenburg" gewijzigd heeft vastgesteld.
Het bestemmingsplan ligt met bijbehorende stukken vanaf 20 februari 2014 zes weken ter inzage.

Achtergrond
Het bestemmingsplan : Noordhorn- bedrijventerrein Mokkenburg"is in hoofdlijnen een beheerplan.
daarnaast kent het plan een tweetal ontwikkelingen in de vorm van een inbreidingslocatie aan de Industrieweg (Bestemming'Bedrijventerrein') en in het kadetr van het doortrekken van het lint De Gsat- Langestraat een bouwmogelijkheid voor 4 woningen aan de Rijksstraatweg (bestemming 'Wonen').

Gewijzigde vaststelling
Het vastgestelde bestemmingsplan is ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan gewijzigd.
Naast een aantal ambtshalve wijzigingen zijn er wijzigingen opgenomen in verband met ingediende zienswijzen.
Meer informatie hierover is te vinden in het raadsbesluit, de nota van zienswijzen en het vastgestelde bestemmingsplan.

Bestemmingsplan inzien
U kunt het bestemmingsplan "Noordhorn- Bedrijventerrein Mokkenburg" inzien bij de Publieksbalie in het gemeentehuis. 
Op www.zuidhorn.nl/bestemmingsplannen kunt u meer iformatie over het bestemmingsplan vinden, het plan raadplegen en de bronbestanden van het plan downloaden.
U kunt het bestemmingsplan tevens raadplegen via de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplanning.nl

Slaapdronken ontmoet ik door het raam met de CANON in mijn hand de wereld en begroet de vrachtwagen bij de bouwput nummer 1!
Het is nog vroeg in de morgen van de 19de februari 2014.
Vandaag heeft het Zweedse ijshockey de halve finale bereikt.
Eerder waren ze al Olympisch kampioen.
Zal dat dit jaar ook lukken en speelt in de toekomst ook JENS in het Zweedse ijshockeyteam met zijn grootouders als sponsor.
Kan hij al voldoende schaatsen en meppen met een wandelstok.
Van zijn oma hier mag de combinatie van skiën en schieten ook wel!
Je moet wel houden van een ruige sport en op tijd ermee beginnen.
In de zomer betalen wij de skeelers om te trainen langs 's heren wegen.
Van huis naar Ahus en weer terug en trekt dan zijn oma helemaal uit Ahus rijdend op de rolschaatsen om bij hem te logeren thuis.

Materiaal voor de vlechters!

In de kelder van de bouwput nummer 1!




In de bouwput nummer 2






Je komt van de rotonde en je rijdt de tunnel in!

Vlakbij de kraan van de bouwput nummer 2!
Het materiaal ligt klaar!





Bij de bouwput nummer 1 !


In de zomer schilderde zij de raampjes van de kelder!
Nu in de winter is zij een winterschilder in de kelder!

22 februari 2014
Weekbericht week 8 
21 februari 2014 

Werkzaamheden in de afgelopen week (week 8) 

De werkzaamheden verlopen nog steeds goed. We liggen nog altijd goed op schema, zowel met het 
werk aan de tunnel als aan de brug. 


Planning werkzaamheden volgende week (week 9) 

Aan de oostzijde van de tunnel wordt het bekistingmateriaal aangebracht van moot 3. 
De ondersteuningsconstructie voor het dek van moot 4 wordt afgemaakt. 
En donderdag 27 februari wordt op dit eerste dek van de onderdoorgang, beton gestort. 
Het omleggen van de tijdelijke aansluiting ter hoogte van de Rijksstraatweg in Noordhorn wordt 
voorbereid. 
Daarvoor worden waterafvoersystemen aangelegd. 
Daarna kan moot 5 van de onderdoorgang worden gemaakt. 

Op maandag 24 februari wordt het bekistingmateriaal van de brugpijler aan de noordzijde 
aangebracht, waarna het vlechtwerk kan starten. 
Vanaf dat moment worden de contouren van de pijler zichtbaar. 
De grondwerkzaamheden bij de pijler aan de zuidzijde zijn afgerond. 
Daar wordt volgende week het bekistingmateriaal voor de voet van de pijler aangebracht. 
Daarna kan ook daar het vlechtwerk starten. 
In de fabriek in Kootstertille zijn de eerste liggers van het brugdek in productie genomen. 

Met de kraanschepen wordt verder gebaggerd tussen Aduard en Zuidhorn.
 Zoals het nu lijkt, gaat één van deze schepen volgende week verder bij de bochtverruiming nabij Noordhorn. 
Anders dan in het voorgaande bericht zijn de werkzaamheden nabij de bochtverruiming nog niet 
geheel voltooid. 
De laatste puntjes worden op de i gezet. 
De komende periode wordt het werk aan de bochtverruiming afgerond. 

Bij het kanaal!
Bij het naderen van de hoge weg zie ik de bedrijvigheid!
De hoge weg naar het kanaal!
Let op de "levensgevaarlijk drifzand"!!
Het vulzand heeft zijn plicht gedaan.
Ze kunnen verder nee zelfs door bouwen met de staketsels

Aan de overkant ook bedrijvigheid!
Het baggerschip aan de overkant!
Wat bouwen ze daarop?
En wie maakt het weer in orde.....ik bedoel de geweldige scheuren rondom de heipalen!
De "BLAUWE ENGEL"
 besteld door KRANENBURG
Ze hebben weer gespeeld onder een hoedje!
Weer een kraan 
De Zwollenaar heeft beloofd dat ze de scheuren gingen dichten!
Het metaal nodigt uit tot een aparte bouwsel!
Bij de bouwput nummer 1 !
Een blauwe rand.

Waarvoor gebruiken ze dat hout?

Bij de bouwput nummer 2
Gedeeltelijk ACHTER DE TRALIES!

Deze foto's zijn gemaakt des morgens op 20 februari 2014
Achter HET RAAM
Er wordt beton gestort!

Daar loopt de slang!
Je vult de pomp met beton!

Even de rust...........de betonpomp!
Wat mag dat zijn?............de volgende onthulling!
23 februari 2014
's Morgens ongeveer kijk ik door het raam en ik hoor de klopper op de deur.
Er is iemand aan de deur.
Dat moet iemand van Wiertsema & Partners zijn zie ik door het raam.
Vervolgens open ik de deur.
Hij geeft een hand en geeft uitleg van zijn aanwezigheid.
Ze gaan hier meten en zullen scheurmeters plaatsen.
Ze zullen ook nog even scheurmeten bij de hervormde kerk in Noordhorn en maken daarna hun werk hier af met een paar schroeven in de muren.
Door het keukenraam zie ik de achterste lopen met boor(!?)
Wie struint nog meer in of bij het huis?
Het is een hoofddoek in de kelder en ik zie een brillenglas.............dat is het!
Nu zie ik het duidelijker......het is oma DE HAAN,.............
die prutst in de kelder! 
Ondertussen blijven de scheurmeters van Wiertsema& Partners bezig!
Op alle hoeken zijn ze aan het meten!
Ze komen weer uit de achtertuin!
Ook een materiaalwagen komt er aan!
In de bouwput wordt er weer kranig gewerkt!
Deze vlechtwerker is verwikkeld in een ernstig telefoongesprek en is gestopt met het vlechten op het dak!
Hij drentelt erbij!
Achterin zie je je alleen beton op de vloer!
Oma geeft een opknapbeurt aan de kelder!..............
Daarna wil ze ook de naaizolder een opknapbeurt geven!
Buiten wordt vrachtwagen bevrijd van het vlechtmetaal door de kraan!
Exeptioneel!
Dat is merkwaardig!
Deze driepoot is verlaten!
Niemand draagt hem bij zich!

Door het raam zie ik, dat de Partner terug is!
Hij staat weer achter zijn driepoot!
Door de speelkamerraam zie ik Wiertsema
De Partner staat bij de nieuwe plataan!
Bij het keukenraam staat deze keer Wiertsema!
Bij de bloembak staan ze allebei:
Wiertsema& Partner
In een visioen zie ik JENS in het gele shirt van het Zweedse team met de blauwe helm.
Hij is aanvoerder van het ijshockeyteam en ze worden Olympisch kampioen.
"De vlooienmarkt" van bouwput nummer 1.............
De wanden naast de kelder zijn ook betonrijp!


De vloer met bewapening!

De bouwput nummer 2!

Terug bij de gewapende vloerbedekking waarop het beton kan!


Het vlechtwerk dat werd aangevoerd!
De schroefjes van Wiertsema& Partner


De vermomming van oma 
De Haan

                                                              OMA verdient wat bij!
Het echtpaar ZWANEN bij MOKKENBURG!
De boeien in het zonlicht!
De boei van dichtbij!
Aan de rechterkant het land van Datema!.....
De vruchtbare grond moet nog worden verspreid!
De krokussen aan de Mokkenburgroute!
Het dak met vlechtwerk!
Deze week wordt er vast weer gestort!
De wand bij de kelder komt ook in een bekisting!

Het huis ziet er nog redelijk netjes uit!
DE VERRUIMING VAN HET KANAAL
26 februari 2014
Het kanaal


De vlechtwerkers blijkbaar pauze!

De machinist van de BLAUWE ENGEL speelt verstoppertje
Hij werkt met buizen!....links staat de Staphorster...
Je komt ze overal tegen!
Met deze paneel zijn ze aan het manouvreren!
Daar komt hij ongeveer!
Vlechtwerken!


                                                  Het Dak van de Tunnel wordt donderdag met beton verrijkt!
In de bouwput nummer 2!

Ook hier word vlecht gewerkt!
Goeiendag!
De balustrade!
Een koppel meeuwen in het land van Holtman!
De panelen liggen klaar en de kraan houdt een paneel omhoog!


De overkant.
Er komt tekening in!
Het paneel wordt recht gehouden door de kraan!
Tegen de zon!
Boven op de berg!
Het bekent veel manouvreren!
Met drie man!

En de kraan is onmisbaar!
Het vlechtwerken op het dak van de tunnel.
Het bestuderen van het vlechtwerken!
Er loopt tussen deze mannen uit Duitsland en Polen een man van 82 jaar.
Hij is blijkbaar een liefhebber!.
HET OVERLEG
27 februari 2014
De ondersteuner voor de brug over het kanaal!
Aan de overkant..........
maar niet op dezelfde manier!
Ook al drukte....maar waarom....
Dat krijg je niet te zien!
De kraan die door Kranenburg werd voorspeld!
Dit schip wacht tot hij aan de beurt is!
Ook aan de andere kant is ook één Kranenburcht!
De MvO hevelt de modder over van het schip in de vrachtauto!
Zwama wacht ook op zijn beurt!
De CON ZELO wordt wat lichter gemaakt!
Met de grijper!

Vanwege de hoogte is er een trap gemaakt.......
Toch weet ik dat ze over de fietserstunnel gaan!
Aan de overkant!
Aan de Noordhornkant
Stevige pilaren!


Op donderdag dus op 27 februari beton storter of ook wek op vrijdag!

De machinist van de kraan van bouwput nummer 1 vertelde, dat de vluchtwerkers uit Duitsland en Polen kwamen. 
Er was één die 82 jaar oud was.
Op dat moment zag hij hij hem niet.
Hij was blijkbaar een liefhebber van het vlechten?!
De machinist wilde ook graag even bij de hoge brug te kijken.
Zo simpel was dat ook niet, want zonder hem konden ze in de bouwput niets beginnen.
Dus kijken kon hij alleen na zijn werk.
De brug werd in het weekend van het Hemelsvaartsvakantie eind mei.
De brug werd gemaakt in Kootstertille en vervoerd over het kanaal!
Vervolgens werd hij geroepen bij zijn kraan!


De bouwput nummer 2!.......er vliegt een paneel door de lucht

Op den duur landt hij!


Nu zie je, waar hij moet zijn!

De machinist van de kraan bij bouwput nummer1!

28 februari 2014




De opbouw van de peiler, die de brug moeten dragen!
De overkant!

De inspectietocht!
De kraan aan het kanaal!
Zo hoog wordt de peiler van de hoge brug!
Het vlechtwerk....voor morgen (donderdag) moet het klaar zijn!

Ze spuiten het dak nat...
Het moet schoon zijn, voordat het beton de muziek maakt!

In de bouwput nummer 2


Met tralies!
De machinist in ambtskleding!!
De machinist in werkelijke gedaante!
Hij had een dochter, die graag ook tekende.
Hij had tekeningen van mij gezien op de site.
Hij had het over Jan Thijs.
Dus dat klopte.
Hij zelf vond een tekening mooier dan een foto, maar hij wist niet waarom.
Ik bood hem aan een tekening te maken met zijn hoofd erop.
Vervolgens mocht ik een foto maken, zodat ik die kon gebruiken om de tekening te maken.
De zon stond achter hem en dat maakte de  foto onduidelijk.
Bovendien had hij de helm nog op zijn hoofd.
Over doen!

Thuis ontdekte ik, dat hij zijn oog dichtkneep....kwam dat door de zon?
Een dag later vroeg ik hem, hoe dat zat.
Hij kon dat uitleggen.
Zijn ene oog reageerde direct op lichtinval.
Dat oog gaf hem niet meer dan 50 % duidelijkheid.
Hij had dat geërfd van zijn vader.
Hij had als jonge knaap niet zijn oog geblindeerd gehouden gedurende lange tijd.
En dat hem deze ellende op later leeftijd bespaard.
Dat was niet gebeurd en hij moest regelmatig naar de oogarts gaan voor controle.
"Mag ik dat laten zien op de tekening?"
"Dat kan,......want het hoort bij mij.
Hij heeft 2 kinderen, met wie hij graag op een tekening zou  staan.




















Geen opmerkingen:

Een reactie posten