JULI- AUGUSTUS 2014




1juli 2014
De opruimer!






De dakgoten!
Het gat aan de rechterkant!


De opruimdienst!









Vanuit het weiland achterbuurman Kok!
De weg onmiddellijk na de tunnel met buizen en grijs zand
Ze werken aan het egaliseren bij het einde van de tunnel!


Het tracé van de hoge weg!
Achter de tunnel!

Je ziet de voormalige MAVO met de (prachtige) eerste verdieping .....en de in/uitgang van de tunnel!
Ik loop rechts van tunnel met de tracé!

Jan Blaauw zou zeggen :
"Een plaatje"......maar wel met mijn CANON!

Ik loop nog steeds rechts van de tunnel!.........maar op dit punt maak ik rechtsomkeer!
Daar zie je nog een kort stukje, dat moet worden uitgegraven!
Ik loop langs de graver!
Het overzicht!




Even gluren bij de buren en hun tunnel!










Druk met de muis op deze letters:
bloeiendonkruid JB 


2 juli 2014
De heg wordt me te hoog.
Het lijkt wel een gevangenis.
Ik ben bezig hem in te korten.
Ik heb de buurman ingelicht.
We hebben afgesproken, dat ik de heg naast de ingang naar Kok zo (voorlopig) zal laten!
De bedoeling is, dat de hoogte van de heg ongeveer tegen de 2 meter zal worden!
Voor het oog is er niet veel meer over van de tunnel!........een grijze maanvlakte!
Ik sta hier bij de ingang van het industrieterrein .....met het oog op de tunnel!
Ik ben op weg naar de rotonde........hoe zie die er nu uit vlak voor het asfalteren!
    Oosterhof
Holman


Hier wordt geasfalteerd naar de tunnel!
Hier heb je dan de rotonde!
De tunnel
Naast de rotonde.............opslagplaats!
3juli 2014
IMG_8348 verkl
De oude Chr. MAVO met aanbouw, wooncomplex van de familie Kok, zuidoostachterburen van de tunnelbouwers…. (JB)
Wat wordt er voorbereid.........de Langestraat wordt natuurlijk doorgetrokken over de tunnel, maar waarmee......de rode klinkers of gebruiken ze eerst ander materiaal!
Ze halen aarde af van de steile wand aan weerszijden van de  uitloop van de tunnel!
De inspectie!
De meeste rechtse schraper legt de aarde op de brenger en legt het neer bij de verdeler!
De brenger maakt zij apparaat even schoon!.....ontdoet hem van storende aarde!


Zo wordt aan de linkerkant de wand glad gemaakt!
Ik draai me om en zie het tracé van de hoge weg!
Holtman haalt de aarde die hem  toekomt!
De heren van de GMB
De chauffeur van de brenger!
De vlakke kant aan de linkerkant naast de uitrit tunnel!

Het egaliseren door de graver!
Dat gebeurt tamelijk precies!
Onderin het gesprek met de graver!
Een kijkje in de tunnel!
Het graven in de uitloop van de tunnel!
Het meten....
Het gaat maar door!
Het tracé naar de hoge brug!
Het graven in de uitloop van de tunnel!
Aan de heren kun jet zien, hoe diep het is!







De heren staan even aan de bar om te kletsen over hun vorderingen...
Stof is er wel voldoende!...
.......Ze waait om hun oren!!

4 juli 2014
Wat ze daar doen, is met het blote oog niet te zien!.....Ik zal wel even omlopen via de rotonde!
De timmerman en de stille radio!
Wat heeft hij daar.....een scepter!......Verder is hier niets nog te beleven. ....Ik sluip langs buurman Kok naar het weiland van Holtman!
Daar is iets te beleven...
Ze maken de weg klaar richting hoge weg!
De vrachtwagen..........in dit geval de brenger!.....zand!
De duwer en gelijkmaker!
Een mooi plaatje..........verzonken in het landschap!
De brenger, ...........de graver en de .......duwer!.....in Ă©Ă©n klap van de Canon!
Zelfs Kruizinga bemoeit er zich mee.
Plotseling staat hij naast mij en wenkt mij...."Kom wat dichterbij.........of heb je hoogtevrees?
Schoorvoetend beken ik ....dat !
Verder is hij nieuwsgierig naar de bocht die de weg maakt en wat de bezigheden zijn van buurman Kok!
"Hij is toch niet met pensioen"
"Nee!"
Dat weet ik en kan ik beamen.
En dan plotseling is hij met grote passen weg richting van de eerste verdieping van Kok.
In de verte ziet ik hem praten!
De diepte is behoorlijk!
Op de vloer is scherp zand uitgespreid!


De graver hobbelt over de bult met scherp zand en blijft steken.....
...Hij kan niet meer weg!
De duwer maakt zijn naam waar!..........
.....Hij maakt hem weer los!




Kruizinga met laarzen en de korte broek loopt langs en over de tunnel naar huis!
Deze man wandelt op het tracé naar de tunnel!
Deze graver werkt eigenlijk voor boer Holtman!
5 juli 2014
Ze halen dit weer op...........moeten ze een buis kwijt of een duiker?
Je kunt de dorpsweg zien naar de brug!

Volgens mij hebben ze dit vergeten............de weg zou ongeveer nu geopend worden........,maar dat ging niet door!
De te bestraten weg ligt wel klaar!

Dus ik loop even rond om de ingang van de tunnel bekijken!
Ik zie twee oranjegeklede mannen achter de bulten!
Een lange tunnel, zonder dak nog!
Vanaf de rotonde maken ze nu de aansluiting met banden!
Ik sta nu vlakbij de rotonde!
De echte mannen dragen dus ORANJE

Ik loop dus door de Schipperstraat, want ik wil bij Kruizinga zijn!
.....via de Sicke Benninghestede!....met oranje vlaggetjes!...even later ben ik bij Kruizinga........daar kan ik beter zien wat ze uitspoken!
Wat ze deden hebben ze al weer toegedekt!
Hij rijdt de boel weer vast!
Het wachten is de op de vrachtauto met zand!
Hij is nu wat aan het schrapen en de perser maakt een praatje maken!
Van het industrieterrein rechtsaf de tunnel in naar Groningen!........via de tunnel!
De stratenmakershow!
Ik maakte deze foto vanuit de vroegere slaapkamer van Lianne door het raam!!
........Een dag later!......Wat een uitzicht!

6 juli 2014
Weekbericht week 27
3 juli 2014

Werkzaamheden tot 12 juli

Tunnel en brug
Momenteel wordt de tunnelbak afgewerkt.
Zoals eerder gemeld, worden de betonwanden gepoetst en er is inmiddels ook asfalt aangebracht (vanaf de rotonde tot en met moot 10).
Aanstaande maandag, 7 juli worden de laatste delen van de barriër aangebracht.
Een barriër is een element dat de tunnelwand beschermt in geval van aanrijdingen.
Verder wordt de pompinstallatie van de tunnel getest.
Deze pompinstallatie voert het water uit de tunnel af.

De randelementen van de brug zijn gemonteerd. 
Volgende week start het aanbrengen van de schampstroken, waarna ook op de brug de barriër wordt geplaatst.
Hier beschermt de barriër de leuning van de brug in geval van aanrijdingen.
Ook voorkomt de barriër dat het voertuigen van de brug af kunnen vallen.
De bekleding van het talud aan de zuidzijde is aangebracht.
Aan de noordzijde moeten eerst watergangen worden gegraven (in week 29).
Daarna kan ook daar de taludbekleding worden aangebracht.

De kraanschepen werken nog altijd verder aan het baggeren bij de bochtverruiming en in de
omgeving van Aduard.

Stremming Langestraat
Het tijdelijk fietspad is vorige week verwijderd.
De klinkerverharding van de Langestraat wordt weer hersteld.
Helaas is het GMB niet gelukt deze week de Langestraat gereed te maken en open te stellen.
Het ontgraven van de rijbaan en het aanvullen met zand heeft meer tijd in beslag genomen dan voorzien.
Het bestraten duurt nog de hele volgende week.
Vrijdag 11 juli wordt de Langestraat definitief opengesteld voor verkeer in beide richtingen.

Werkzaamheden N355 Haakse bocht
Nabij de haakse bocht is met betonplaten een tijdelijke weg gemaakt.
GMB krijgt veel klachten over het feit dat deze betonplaten glad zijn.
Het is van groot belang op de tijdelijke weg de snelheid aan te passen aan de situatie.
Maandag wordt de tijdelijke weg verplaatst van de westzijde naar de oostzijde van de rijbaan.
In week 29 start het asfalteren aan de westzijde van de rijbaan.

Drinkwaterleiding
De uitvoering van de werkzaamheden van de waterleiding ligt op schema.
In verband met de lange levertijd van de benodigde buizen, start in week 33 het aansluiten op de drinkwatertransportleiding.
De werkzaamheden geven tot die tijd geen hinder.

Werkzaamheden wegtracé N355
Vrijdag 11 juli start GMB met het aanbrengen van de puinfundatie voor de N355.
Zij starten vanaf de haakse bocht en vanaf de tunnel.
Het puin wordt met vrachtwagens aangevoerd vanuit Grijpskerk.
GMB verwacht in totaal 10.000 ton puin aan te brengen en te verwerken, ongeveer 2.000 ton per
dag.
De werkzaamheden nemen dan ook vijf werkdagen in beslag.

Reparatie gasleiding Enexis
Enige tijd geleden is met het plaatsen van een damwand de coating van de gasleiding van Enexis
beschadigd.
Inmiddels is de damwand verwijderd en is succesvol nieuwe coating aangebracht.
In de komende twee weken wordt de leiding van Enexis en de Gasunie aangesloten.
De oude leiding wordt daarna gereinigd.
Deze werkzaamheden zijn voor de bouwvakantie klaar.
Martens-Van Oord verwijdert vervolgens de oude zinker.
Na de bouwvak wordt het kanaalvak tussen de spoorbrug en hefbrug verdiept.

Sloop woning Mokkenburg 1
Nog voor de bouwvak start Bork Sloopwerken met het slopen van de door de gemeente Zuidhorn
aangekochte woning Mokkenburg 1.
De woning is aangekocht en wordt gesloopt vanwege de ongelukkige ligging ten opzichte van de verbindingsweg.
Eind volgende week worden de asbestplaten van het dak van de schuur verwijderd.
De week daarna wordt de rest van de schuur en de woning gesloopt.
Het puin wordt na de bouwvak afgevoerd.
De grond wordt toegevoegd aan de Gemeentewerf Zuidhorn.

Webcam
De bouw van de tunnel is te volgen via de webcam. Zie www.provinciegroningen.nl.

Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de
Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71
59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.

Voettocht van de tunnel tot de hoge weg
Het strijken van het tracé van Kruizinga tot Wieringa!
De buizen worden gelegd door de blauwe Engel en de Staphorster


Hier wordt ook een flink gat gegraven voor wat..........?......misschien een duiker!










De heren Kok zien in de verte de fotograaf die op pad is!
De kapitein van de BLAUWE ENGEL
De heren Kok zijn weer aan het werk!
Een gat.............en een buis!
Wie daar aan het werk zijn...........
....Ze zijn voor alles te gebruiken.......... vooral de lastige karweitjes!
Vaak zien we hun samen!
Zo kijk je neer op de weg, die uit de tunnel komt
Het tracé van Kruizinga tot Wieringa
De vier kleppen staan rechtop....... geven ze beelden van het WK......verfrissen ze de lucht......regelt hij het licht van de tunnel!
Deze foto doet mij denken aan een programma van MAX geschikt voor oudere kijkers:
De heren staan op de stellage te schilderen, maar ze zijn wel slim, ingesnoerd met een riem!
De linker heer is wat kippig en de rechter persoon wijst aan, waar hij moet strijken.
Dus vlug gaat het niet, maar ze kletsen erbij en de radio zwijgt nu in alle talen!


Dit waren vingeroefeningen!

7 juli 2014
De voettocht begint nu serieus!
Ik zie de BLAUWE ENGEL en de Staphorster zal in de buurt staaan!
Even een terugblik!
De drainage!....aan de weg!
Hier ook!
Wordt de weg breder?!
Of moeten ze deze buizen in de grond werken!
Dat zal het zijn!
Hij komt van de hoge weg....Hij brengt op de plaats, waar het moet zijn!
De heraut.....hij gaat vooraf!!
Ik vraag aan de heraut of ik opzij moet gaan......
.........Daar kun je duidelijk onder lopen!


De wagen van KOK zie ik aan de weg!............
.......Deze keer geen Wieringa, maar KOK!
In de hoogte de nieuwe brug.....voor ons ligt de veetunnel bij Holtman!






Van alle kanten kun je de veetunnel zien!
Daar ligt de boerderij van Holtman!
De stijgende weg naar de nieuwe brug!
De gelijkmaker!....en er wordt ook bagger gestort 
Wat wordt gestort, wordt effen gemaakt!
Zelfs de blauwe engel bemoeit er zich mee!...drieapparaten vlakbij!
Ik ben vlakbij de nieuwe brug!


Kan ik deze gelijkmaker passeren!?
Nu ben ik bij de hoge brug!
Bagger wordt nog gestort!
De BLAUWE ENGEL komt voorbij!




In deze buurt heeft mijn batterij het begeven










De batterij is leeg....helaas!


SIK BOK HOLTMAN








8 juli 2014
Bericht aan belanghebbenden en omwonenden nieuwe brug Zuidhorn 
4 juli 2014 

  
Op 27 mei en 11 juni jongstleden organiseerden wij een vragenuur in zalencentrum Balk in Zuidhorn. 
Tijdens dit vragenuur is een aantal vragen gesteld door omwonenden en belanghebbenden. 
Hieronder vindt u bedoelde vragen en onze antwoorden daarop. 
Mocht u nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met Judy Dekenga (omgevingsmanager) of Bert Kateborg (projectleider), provincie Groningen, telefoonnummer 050 316 49 11. 


Vragen over de nieuwe brug Zuidhorn 

17. Kan het landbouwverkeer niet uit de dorpen Zuidhorn en Noordhorn worden geweerd? 
Dit past niet in de nieuwe herinrichting.  
Het landbouwverkeer zal voornamelijk over de nieuwe rondweg, de N355 (dus niet overtafelbrug) rijden. 
Lokaal landbouwverkeer blijft nog door het dorp en over de tafelbrug rijden. 

18. Levert de vermenging van langzaam verkeer (o.a. veel schoolgaande fietsers) en (grote) 
motorvoertuigen/landbouwverkeer (deels vanuit van Starkenborghkanaal Noordzijde) na de 
brug zeer gevaarlijke situaties op? 
Niet alle 600 leerlingen van de brede school gaan via de brug naar de school. 
De leerlingen komen vanuit diverse richtingen naar de brede school. 
Na verlegging van de rondweg neemt het aantal motorvoertuigen aanzienlijk af op de brug. 
Het meeste verkeer gaat om Zuidhorn heen. 
Naar verwachting gaat veel verkeer dat het centrum van Zuidhorn als bestemming heeft, ook gebruik maken van de vaste brug over het Van Starkenborghkanaal, omdat er op deze route geen sprake is van oponthoud in de vorm van een openstaande brug en gesloten spoorbomen. 
Doordat er een extra sneltrein gaat rijden in 2017/2018 gaan de spoorbomen nog vaker 
dicht. 
Nadat de verlegging gereed is, wordt de toegestane maximum snelheid tussen Noordhorn en 
Zuidhorn teruggebracht van 50 km/u naar 30 km/u.
Voorts worden de aansluitingen van het Van Starkenborghkanaal noord- en zuidzijde gelijkwaardig, zodat verkeer van rechts voorrang heeft. 
Dit zorgt voor verlaging van de rijsnelheid ter hoogte van de brug. 
Tijdens de informatieavonden, in het kader van de landschappelijke inpassing, is over dit 
onderwerp veel gediscussieerd. 
Omdat in 30 km/u gebied in principe fietsers op de rijbaan fietsen en het landbouwverkeer nog over de nieuwe rondweg kan rijden, is besloten om geen vrij liggende fietspaden aan te leggen. Ruimtelijk is het wel mogelijk om in de toekomst, indien daar aanleiding toe mocht zijn, alsnog vrij liggende fietspaden aan te leggen.
Deze kunnen dan worden aangelegd in de brede groenstroken, die, in het kader van de 
herinrichting, worden gemaakt. 
Tot slot is op basis van de input bij informatieavonden over de nieuwe brug over het Van 
Starkenborghkanaal en de inpassing hiervan, ervoor gekozen het fietsverkeer op de brug niet 
te mengen met het autoverkeer. 
De fietser kan op de brug kiezen voor een vrij liggend 
fietspad. 

19. Kunnen grote vrachtwagens de draai naar de brug richting Aduard, via van Starkenborgh- kanaal noordzijde, maken? 
 Ja, hierop is onder andere de bocht ontworpen. 

20. Kunnen de vrachtwagens de draai naar Bouwbedrijf Kooi nog wel maken, nu de 
Rijksstraatweg smaller wordt? 
De Rijksstraatweg wordt versmald tot 6 meter (is nu ongeveer 7 meter). 
Of een vrachtwagen een bocht kan maken is niet alleen afhankelijk van de rijbaanbreedte, maar ook van de bochtstralen. 
Deze bochtstralen worden, indien nodig, hierop aangepast. 

21. Komt er een oplossing voor het langzame verkeer wanneer de brug eruit ligt? 
Ja, er wordt gezorgd voor een tijdelijke oplossing om het langzame verkeer van en naar 
Zuidhorn en Noordhorn te laten gaan. 

Echte mannen dragen........... ORANJE
De Staphorster draagt oranje laarzen.....naast hem draagt een GMB- er een oranje shirt.....
de kapitein van de BLAUWE ENGEL heeft dit alles niet nodig!!








Wie houdt zich verscholen?
Ook oranje mannen werken hier!


De bandjes worden nu gelegd!
Het overzicht!
Achter de tunnel!
De schuiver!
Deze oranjemannen geven samen een diep gevoel van de tunnel!
Maar ze gaan wel netjes aan de kant!
Deze etage regeert de hele omgeving!
De luiken zijn dichtgeklapt!....ze geven toegang bij de kelder van de tunnel12
Lekker in de schaduw...........en maar schaften!
Wie hield zich verscholen op het oranje dak van WIERINGA
Let ook op de hoed van de timmerman!
De MvO......komt voorbij!
Dit huis aan de Mokkenburgweg wordt het derde huis, dat men sloopt voor het Project Noordhorn!
De ingang van de tunnel vanaf de rotonde!.....met asfalt!




De zwerfkeien liggen steeds in de buurt van de rotonde!
Je kijkt vanuit de rotonde op de tunnel!....met de bult........waarvoor?
De rotonde!
In de schipperstraat 

....en de molen!
Ik  ben ter hoogte van Kruizinga....er liggen heel wat steentjes!
Het visgraatmotief was hier op de Langestraat!
Ze leggen steeds vijf stenen naast elkaar in een blokje!
........Ziet u maar!....
...Dus ..........dat moet weer over ......later!



De vlakte.....je ziet nog wel de luiken en de afscheiding van de tunnel met de weg!

9 juli 2014
De stratenmakershow

De tunnel met aarde er omheen!
Ze leggen 5 stenen naast elkaar horizontaal en dan verticaal!
....vervolgens de luikenshow!
Het heeft behoorlijk geregend!
Verder is er niet veel om te kieken!
Achter buurman Koks ambtswoning de tunnel!

In ieder geval gaat het om het interieur van de tunnel!
Even buiten de tunnel wordt nog driftig gegraven!

Ik zie alleen wat zwarte doek!

Iets verder leggen ze tenminste duidelijke buizen in de grond!
Deze man kruipt omhoog!

De graver tilt ze Ă©Ă©n voor Ă©Ă©n!



Dit was het pakket met buizen van onlangs!

Het zwarte doek......en de man neemt de tijd om te roken!

Een kijkje in de tunnel!
Dit moet het standbeeld zijn van WILLEM WIERINGA......het is heel bescheiden op de garage geplaatst.
Dit moet Rina zijn.....op de punt van de garage!
Even zoomen..................nee het zijn knotsen, die ook al staan op het huis en die gemaakt, zeg maar gedraaid door de eigenaar!
.....Hoe zit dat nu met zijn standbeeld op de garage?
Daar heb je het............het zijn geen standbeelden,.............maar wel verdraaid......van hout door de eigenaar!
Nu is Willem Wieringa wel klaar...alleen het schilderwerk en het glas moet nog, maar kan ook later..........voorlopig gaat de heer Wieringa morgen naar het Tweede Kamer - gebouw voor de ravitaillering van de kamerleden.

In de verte versleept de graver de buizen!

10 juli 2014
Vanwege het regenachtige weer ligt de straat- op- tunnelshow stil.
Dus ik maak er een wandelroute van :
Het Project Noordhorn met de Mokkenburgwegroute!
Dit zijn de luiken waaronder de tunnel ligt.....daar achter zie je de uitgegraven weg aangesloten met de tunnel! ....met activiteiten!
Drie stenen naast elkaar....niks geen visgraatmenu!


....terwijl hier in de Langestraat het visgraat wel ligt!


Ook een luik naar de tunnel!

Tegen de regen een paraplu met een oranje doek!
Bij de luiken ook een tentje tegen de regen!
Hier wordt vandaag geen steen meer gelegd!


..,..en de bandjes.....dat kan bijna niet......te nat!


Een bult scherp zand.....ook te nat!
Ik loop naar de rotonde waar het asfaltal  ligt!

Tot in de tunnel!


Het weiland waar HAK behoorlijk thuis heeft gehouden!.....Ziet er nu netjes uit...zelfs geen plassen!
Het vee loopt buiten!
De populieren staan er goed bij....toch mooi een boer die wat moeite neemt!......voor de verrijking van de omgeving!
Door de veetunnel zie ik het weiland van Datema....ze zijn bezig de drainage in het weiland te leggen....de bulten zijn ook weg!







Langs de bocht......de bakens liggen er nog
Daar zie ik de drainagewagen!
De ruwe Iepen langs de bocht!
Het onkruid tussen de keien!



Dit zijn de RUWE IEPEN!


Ze proberen de bandjes toch te leggen!

Vandaag lukt het straatje- leggen niet!
Dit is de foto maakte, die ik maakte van een takje van een der bomen vaan de verrijkte bocht van het Van Starkenborghkanaal!

Uit Google:
De RUWE IEP

13 juli 2014
Weekbericht week 28 
10 juli 2014 

Werkzaamheden tot 19 juli 

Tunnel en brug 
De werkzaamheden bij de tunnel lopen op schema. 
Rondom de tunnel wordt opgeruimd. 
En aan de oostzijde wordt het talud ingezaaid met gras. Ook is de aanvoer van menggranulaat voor de fundering van de weg gestart. 
Het granulaat wordt door de tunnel aangevoerd. 
Nabij de brug zijn de randelementen gemonteerd. 
De komende week gaat GMB verder met aanbrengen van de schampstroken, waarop de barriĂ«r wordt geplaatst. 
De landhoofden worden behandeld met een coating. 
De druklaag van het “brugdek” wordt schoongemaakt en ruw gemaakt voor het aanbrengen van asfalt. 

Verruimen Van Starkenborghkanaal 
Ook het verruimen van het Van Starkenborgkanaal vordert gestaag en naar tevredenheid. 
Momenteel wordt met drie baggerpontons gewerkt. 
Deze baggerpontons ontgraven gemiddeld 3.000 m3 specie per dag. 
De specie wordt met meerdere beunschepen (een schip met een laadbak) naar de loskades vlakbij de nieuwe brug vervoerd. 
Daar staan, aan beide zijden van het kanaal, grote kranen opgesteld om de schepen te lossen. 
De specie wordt verwerkt in de grondlichamen van de opritten van de brug. 
Voor baggeren en verwerken van de specie is veel van materieel nodig. 
Op dit moment worden ingezet: 
6 beunschepen 
4 vrachtwagen 
2 wiellaadschoppen 
6 graafmachines 
2 grote kranen 
3 baggerponton (ponton met een graafmachine) 
Het verruimen van het kanaal vindt op dit moment voornamelijk plaats in het deel tussen Noordhorn en Stroobos. 
Met twee baggerpontons tussen Stroobos en Zuidhorn. 
De derde ponton is een soort bezemwagen, waarmee allerlei kleine graafwerkzaamheden worden uitgevoerd. 
In de bouwvak gaan de baggerwerkzaamheden door. 
Na bouwvak wordt nog met twee baggerpontons gewerkt. 
Naar verwachting worden de werkzaamheden medio november afgerond. 

Stremming Langestraat 
De werkzaamheden aan de Langestraat worden deze week afgerond en de weg wordt dan weer 
opengesteld voor verkeer in twee richtingen. 

Werkzaamheden N355 haakse bocht 
Inmiddels zijn de betonplaten voor de tijdelijke weg verplaatst naar de oostzijde van de rijbaan. De omleiding zorgt ervoor dat GMB veilig de werkzaamheden kan uitvoeren, zoals het graven van het cunet, frezen van het wegdek profiel en plaatsen van geleidebanden. 
Donderdag 17 juli wordt de rijbaan volledig geasfalteerd, zodat vanaf vrijdag over het asfalt kan 
worden gereden. 

Stremmen haakse bocht N355 van 8 tot 10 augustus
Van 8 augustus tot en met 10 augustus wordt de N355 ter hoogte van de haakse bocht volledig
gestremd. 
Dit is nodig om de aansluiting van het oude en het nieuwe tracé te maken.
Dit besluit is genomen in overleg met de verkeerspolitie Groningen, de provincie Groningen en de
gemeente Zuidhorn.

Werkzaamheden tracé N355
Volgende week wordt de puinfundactie aangebracht en geprofileerd van het gehele tracé N355,
vanaf de haakse bocht en vanaf de tunnel. 
Het puin wordt met vrachtwagens vanuit Grijpskerkaangevoerd. 
Zoals al eerder vermeld gaat het in totaal om 10.000 ton materiaal (2.000 ton per dag).

Reparatie gasleiding Enexis
Deze week is de leiding van Enexis in gebruik genomen. 
Op 15 juli wordt de nieuwe leiding van deGasunie in gebruik genomen en 17 juli worden de oude leidingen gereinigd. 
Deze werkzaamheden zijn voor de bouwvakantie klaar.
Martens-Van Oord verwijdert de oude zinker na de bouwvak. 
Zoals het er nu uitziet in de maand september.
Na de bouwvak wordt het kanaalvak tussen de spoorbrug en hefbrug verdiept.

Sloop woning Mokkenburg 1
Bork Sloopwerken verzorgt de sloop van de door de gemeente Zuidhorn aangekochte woning
Mokkenburg 1. 
De woning is aangekocht en wordt gesloopt vanwege de ongelukkige ligging ten
opzichte van de verbindingsweg.
Het verwijderen van de asbestplaten van het dak van de schuur is verschoven van eind deze week
naar begin volgende week. 
Volgende week wordt ook de rest van de schuur en de woning gesloopt.
Het puin wordt na de bouwvak afgevoerd.
De grond wordt toegevoegd aan de Gemeentewerf Zuidhorn.

Webcam
De bouw van de tunnel is te volgen via de webcam. 
Zie www.provinciegroningen.nl.

Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 7159 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.


De heren waren aan het kaarten
Ik sta bij het huis van buurman Wieringa....daaronder ligt de tunnel!
Zijn de luiken uit?!


Deze komt van het kanaal!.....UNDERBRIDGE UNIT
De oudere stenen zijn nu op.........nu komen er nieuwe stenen bij!?
Ze naderen!
Naast de tunnel moest ook een buis onder de grond!
Dit gedeelte ligt boven het maaiveld!
Hij legt de stenen en .............e ander brengt de stenen!
MvO komt langs van het kanaal!
Het stuift behoorlijk!


....en dat trilt!
Het overzicht....hij goot wat zand over de stenen!
Het picnicken onder een parasol!
De luiken naar de tunnel staan open!
Bestratingsbedrijf
14 juli 2014
Ik loop langs de garage van buurman Kok!..
...Hij steekt zijn hoofd naar buiten en begint over het WK.
......In zijn ijver vergeet hij, dat zijn bril rust op zijn hoofdhaar..
...Al spoedig  ligt zijn bril op de grond naast de garage...
...Ik wil hem oppakken, maar hij raadt me aan om verder te lopen....
...."Ik pak hem zelf wel"
Dat is zijn oplossing.
...En ieder ging zijn weegs!
Ik loop in het weiland van Holtman!
...Een eenzame shover!


Gaat het om een buis....voor onder de grond!
.....Ook is hier een eenzame wandelaar met een spade!


Je kunt waarachtig bij de tunnel inkijken!
Terug bij de Langestraat!
De straat wordt bereden!


Picnicen en ....kaarten leggen!




Bij een luik steekt iemand zijn hoofd boven het maaiveld!.....
....Dit is geen nep, maar helemaal echt!






Een Wieringa!


De opruimdienst
De overbodige platen!









Alles opgeruimd!
De hekken worden geplaatst langs de (Lange)straat!




Binnenkort vakantie!
Aan de beide zijden hekken

15 juli 2014


De heg is ingekort voor een deel!
De doorbraak
Inspectie of bekijken


Optocht of afmars!

17 juli 2014
Van huis op stap
Ik sta al bijna op de tunnel!
Rechts zie ik veel grauw en geen groen!
In de verte zie ik ze bezig met het tracé achter de tunnel!
De GMB rijdt rond van het kanaal naar de tunnel en het kantoor!
De sloop is begonnen:
MOKKENBURGWEG 1

Aan de LANGESTRAAT waren ze ook al actief bij twee huizen!
Die zijn al lang weer weg!


De bluscontrole
Het wordt gemeentegrond!
Mijn afscheid!!
Ik fiets naar het kanaal!
Een schip met bagger!
Drie personen staan op de hoge brug!
Bij nader bekijken zijn ze waarschijnlijk van Oosterhof!
Ik ken de rechter nog van het asfalteren van de rotonde!
De balustrade is nog van hout!

KNOL
Het hekwerk zal nog gebruikt worden binnenkort!
Aan de beide zijden wordt met bagger gewerkt!
ZWAMA uit Grijpskerk!
Het overzicht!
Beneden vrachtwagens met bagger!

De baggerbrengers!
Hij brengt ijzeren platen!

De kraan op de de hoge brug!
De graver langs de weg in de buurt van de hoge brug!

SIK BOK HOLTMAN















18 juli 2014

Weekbericht week 29
17 juli 2014
Geen weekbericht tot half augustus
De komende drie weken verschijnt er, in verband met de vakantieperiode, geen weekbericht. 
Het eerstvolgende weekbericht verschijnt uiterlijk vrijdag 15 augustus. 
In de vakantieperiode is Janko Haaksema (GMB) bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71 59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.

Tunnel
De betonwerkzaamheden bij de tunnel zijn afgerond. 
De rijbaan kan dan ook zonder problemen worden geasfalteerd.
In week 31 worden aan beide kanten van de tunnel kolken geplaatst voor de waterhuishouding.
Diezelfde week worden ook de trottoirbanden bij de in-en –uitrit van de tunnel aangebracht en
wordt het riool aangepast.

Vaste brug
De afgelopen week is de laatste grond voor het grondlichaam noord aangevoerd. 
De tijdelijke fietstunnel en het fietspad zijn verwijderd. 
De laad- en loslocatie wordt de komende twee weken verwijderd.
De weg langs het Van Starkenborgkanaal blijft nog vier weken gestremd vanwege diverse activiteitenrondom de brug. 
En in week 33 starten de herstelwerkzaamheden aan de weg Van  Starkenborghkanaal Noord, ter hoogte van de brug.

Verruimen Van Starkenborghkanaal 
Zoals vorige week gemeld gaat het verruimen van het Van Starkenborgkanaal gestaag verder.
Tot en met de bouwvak wordt gewerkt tussen Stroobos en Zuidhorn.
 Naar verwachting worden de werkzaamheden medio november afgerond. 

Stremming Langestraat 
De weg is weer opengesteld voor verkeer in twee richtingen. 

Stremmen haakse bocht N355 van 8 tot 10 augustus 
Deze week is de rijbaan nabij de haakse bocht geasfalteerd.
Vanaf morgen, vrijdag 18 juli, kan over het asfalt worden gereden. 
Wel wordt, om de aansluiting van het oude en het nieuwe tracĂ© te maken, van 8 tot en met 10 
augustus de N355 ter hoogte van de haakse bocht volledig gestremd.
Dit besluit is genomen in overleg met de verkeerspolitie Groningen, de provincie Groningen en de gemeente Zuidhorn. 

Werkzaamheden tracĂ© N355 
De puinfundatie van het gehele wegtracé N355 is aangebracht.
In de bouwvak wordt de puinfundatie vanaf tunnel tot haakse bocht geëgaliseerd.
Daarna kan worden geasfalteerd.
Het asfalteren wordt in week 33 voorbereid.
Het asfalt wordt in drie lagen aangebracht, vanaf de tunnel in Noordhorn.
Dit duurt twee weken. 

Maandag 15 september: opening N355 en tunnel
Maandag 15 september in de middag opent Mark Boumans, gedeputeerde van de provincie
Groningen, samen met Bert Swart, burgemeester van de gemeente Zuidhorn en Els van Grol,
directeur Netwerkmanagement van Rijkswaterstaat Noord-Nederland het nieuwe deel van de N355
met bijbehorende tunnel. 
Dit heuglijke feit willen wij niet ongemerkt voorbij laten gaan. 
Zo snel mogelijk na de vakantie, tweede helft augustus, informeren wij u over het programma en de invulling daarvan.

Reparatie gasleiding Enexis
Deze week is de nieuwe leiding van de Gasunie in gebruik genomen. 
De oude leidingen worden  gereinigd en na de bouwvak verwijdert Martens-Van Oord de oude zinker. 
Zoals het er nu uitziet in de maand september.
Na de bouwvak wordt het kanaalvak tussen de spoorbrug en hefbrug verdiept.

Sloop woning Mokkenburg 1
Bork Sloopwerken is inmiddels gestart met de sloop van de door de gemeente Zuidhorn aangekochte
woning Mokkenburg 1. 
Het puin wordt na de bouwvak afgevoerd. 
De grond wordt toegevoegd aan de Gemeentewerf Zuidhorn.

Webcam
De bouw van de tunnel is te volgen via de webcam. 
Zie www.provinciegroningen.nl.

Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de
Industrieweg 5 te Noordhorn. 
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71.

De WIERINGA en KOK-show
De glaszetters

Ik zag mevrouw Wieringa spreken met onder meer de Staphorster,.......maar waar het over ging..... ik kan het u niet vertellen!
.....Ze waren aan het graven vlakbij de heg van Wieringa!
Voor de HITACHIbestemd


De glaszettershow bij Wieringa!
Vervolgens achter de tunnel ......in het weiland van Holtman!....Heel stiekem duikt de naam naar boven KOK

Daar heb je hem!........Nu begint de KOK-show


De walgraver!


De schuiver
De puinfundatie!!.....is dat niet extreem deftig!
De gladgestreken N355 met PUINFUNDATIE
De schuiver!
Overleg!
Je ziet de ingang van de tunnel.............de N355 en de KOK- show!.........en het dorpsgezicht met de molen!
Alles in Ă©Ă©n drukje!

19 juli 2014

Hier worden blijkbaar wat kabels gelegd bij Wieringa!

Ik nader de hoge brug op de fiets!
Deze staat hier......werkloos!.....maar wat een hoogte!
Komt hier de afrit?
De hoge brug!....
....Krijgt hij een naam?

De graver wijst precies aan het tunneltje voor fietsers bij het kanaal!
Waar de by-pass met het tunneltje was.....ze zijn nu verdwenen! 

MvO werkt rustig door!
De sleper heeft pech!
Het tunneltje voor fietsers is opgeruimd!
De bagger!
Hier lag de by-pass voor de fietsers onder een tunneltje met asfalt............zelfs de asfalt is opgeruimd!
Brogress

De reparateur bij de IVECO
Hij wijst de tunnel van de bypass aan!
Het interieur van de kantine bij het kanaal!


SIK BOK VAN HOLTMAN



20 juli 2014

Canon PowerShot SX700
Pluspunten
 + Groot zoombereik
+ Prijs
+ goede beeldkwaliteit
+ Macrostand vanaf Ă©Ă©n dentimeter
+ Stereomicrofoon

Minpunten
- Draaiwieltje vrij stroef
_ Geen ingebouwde gps

De Canon PowerShot SX700 is een allround travelzoom met een bereik van 25-750 millimeter 
(30x optische zoom), voorzien van wifiondersteuning en een PASM- draaiwieltje.
Deze Canon onderscheidt zich in vergelijking met andere travelzooms niet zozeer door zijn specificaties, maar wel door zijn goede beeldkwaliteit en scherpe prijs.

Alle foto's van deze site zijn gemaakt met een Canon, waarover ik tevreden ben, helaas heb ik maar Ă©Ă©n exemplaar.
Bij pech kan ik geen foto's meer maken.
Eigenlijk is dat een beetje link.
Als ik een nieuwe koop, heb ik altijd Ă©Ă©n achter de hand, dus geen probleem!

Terug naar de bewoonde wereld!
Sloopwaardig?
Ik zie nu alleen maar puin!
BORK
Sloopt de woning aan de rotonde!
De rotonde met het asfalt tot in de tunnel!
Aan de weerszijden staan de eiken..........het lege gedeelte vraagt om nieuwe eiken, zodat de Noordhorner GAST in ere wordt hersteld!

Het uitzicht!
De twee Baggerverslepers van bij het kanaal!
Ik sta bij het huis van buurman Wieringa!


21 juli 2014



(JB) bedankt!! 


14 zaterdag 19 juli 2014
DAGBLAD VAN HET NOORDEN
'Provincie praat recht wat krom is'
Koos Bijlsma

NOORDHORN De provincie geeft toe, dat de helling die is gerealiseerd in de nieuwe tunnel in de Langestraat in Noordhorn anders is uitgevoerd dan aanvankelijk de bedoeling was.

Omwonenden trokken onlangs aan de bel.
Volgens hen is de damwand veel steiler uitgevallen dan eerder op papier was voorzien.
Zij vrezen hierdoor extra overlast in de vorm van lawaai, trillingen en uitlaatgassen.
Omdat ze naar eigen zeggen bij de provincie aan de dichte deur kwamen, deden ze hierover hun beklag bij de VVD- fractie in de gemeenteraad van Zuidhorn.
Voor de liberale fractievoorzitter René Westerhoff- Dijkinga was dit aanleiding hierover een waslijst aan schriftelijke vragen te stellen aan het college van B en W.
Behalve verantwoordelijk voor de uitvoering is de provincie belast met het toezicht op het werk.
Om die reden speelde het Zuidhorner college de vragen door naar de provincie.
In de beantwoording wordt toegegeven dat er meetfouten zijn gemaakt.
_________________
VVD: Inwoners
van Noordhorn
voelen zich
belazerdIn de plannen was uitgegaan van een te overbruggen hoogteverschil van 4,65 meter.
Bij de behandeling van de bezwaren bij de Raad van State in Den Haag is destijds dit cijfer gepresenteerd.
In werkelijkheid bedraagt het hoogteverschil 5.80 meter.
"Een en ander is het gevolg van een nadere uitwerking van het oorspronkelijke ontwerp", schrijft hoofd R.J. Bodsma van de afdeling beton- en waterbouw bij de provincie.
Om er geruststellend aan toe te voegen:
 "Hoewel de gerealiseerde tunnel afwijkt van het gepresenteerde model leidt dit niet tot andere uitkomsten van de onderzoeken".
Volgens raadslid Westerhoff voelen de omwonenden zich door de gang van zaken belazerd.
"Om de helling te kunnen nemen, moeten automobilisten het gaspedaal straks dieper indrukken.
Je mag verwachten dat dit leidt tot meer hinder in de vorm van fijnstof, lawaai en trillingen".
Volgens Westerhoff staan de bezwaarden met de rug tegen de muur nu de tunnel reeds is gerealiseerd.
"Als op termijn kan worden aangetoond dat er sprake is van extra overlast, zullen wij als VVD aandringen op aanvullende maatregelen.
Daar hebben de omwonenden recht op".
Dat de provincie zich doof toonde voor de klachten van de omwonende vindt Westerhoff kwalijk.
Dat geldt in zijn ogen ook voor het feit dat de provincie zowel verantwoordelijkheid draagt voor de uitvoering van het werk als de uitoefening van het toezicht.
"Zo keurt de slager zijn eigen vlees en praat de provincie in haar antwoorden recht wat krom is.
Wie zegt mij dat bij de andere infrastructurele werken die de provincie de komende tijd nog uitvoert in onze gemeente (bruggenbouw en aanleg rondweg Aduard Aduard en dergelijke) niet in herhaling valt?
Wij zijn hierover bezorgd".

Je komt uit de tunnel en dan zie je  de bocht in de N355!!.......Toch slim........voorzichtigheid voor de automobilist!




23 juli 2014

Daar ligt dus de tunnel..........Ă©Ă©n klomp beton in het dorp.........als je nu Zuidhorn vergelijkt met Noordhorn...........zo dominant is die tunnel........daar kan niemand tegen op!
Nogmaals:
WAARIN EEN KLEIN DORP.........GROOT KAN ZIJN!
Door het raam aan de voorkant!.....en dan heb je de molen ook al!
Deze foto is gemaakt naast het huis van Wieringa!
c'est la musique................. le beton
De GMB- ers houden vakantie!

Bij de hoge weg wordt nog gewerkt....de by-pass wordt weggewerkt!
Het baggeren gaat gewoon door!

De ZWAMA's .........komen en gaan!




Waar werken ze onder de brug?



SIP BOK HOLTMAN 

Hij opent een dansje.....maar blijft toch erg verlegen!
Beroemd onder de baggerschepen!
De Mokkenburgweg 1 is wijlen.......
.....Je ziet nog de put van de fundamenten!
De gas is nu in orde!
De weg wordt weer in orde gemaakt!
De PROGRESS baggert!



Het overzicht bij de spoorbrug!

Dit zijn ganzen met een grijs exemplaar aan het hoofd!
De verruiming van het kanaal!.....de gele boeien werden dus groene....waarom?? 
24 juli 2014
De indrukwekkende stoet lijkwagens op weg van Eindhoven naar Hilversum
Foto ANP/Remko de Waal


NOORDHORN- De gebeeldhouwde haan bij obs De Molshoop te Noordhorn dient een plekje te krijgen bij het dorpshuis.
........maar het mag ook bij ons in de tuin!
Ik maakte de tuin reeds netjes voor de gebeeldhouwde HAAN

De wandeltocht met mijn CANON !........
....helder weer........ goed voor mijn foto's 
Is het mogelijk?.......
...... of keer ik onverrichterzake terug, omdat ik niet verder kan!
Afwachten maar!
Ik begin Wieringa, maak een foto en loop langs het pad van KOK tot ik ben in het weiland van Holtman!
Nu zie ik het achtereind van de tunnel en de N355 met puinfundatie
Klaar voor het asfalteren?
Terugblik!


De schuiver!


Tot hier wordt nog gewerkt.
Ik kom nu bij brede sloot en ik verwacht, dat ik terug moet,.......
...... maar ik zie een dam met twee hekken, die mij vertellen, dat niemand daar langs kan.
Maar daar heb ik iets voor gevonden! 
Ik til een hek omhoog en schuif hem een beetje verder en......inderdaad:
 Ik kan er langs en loop nu op de N355.
Het betekent ook, dat ik naar de hoge brug kan lopen met de Canon in de aanslag!

Wandeltocht met mijn Canon!
deel 2
25 juli 2014
Ik maak wat foto's van de schuiver van KOK!



Vervolgens passeer ik de veetunnel!
Ik loop er omheen en maak op alle hoeken een foto!
De richting van de hoge brug!
De richting van boer Holtman!
De in- en uitgang van de veetunnel
Rechts zie ik al de hoge brug!
Hier nog duidelijker






Het laatste stuk van de veetunnel, dat vraagt om...... le beton!
Kijk de hoge brug!
De terugblik!
De kijk op het dorp!
Omhoog!
Rechts gekeken
Een auto op de hoge weg !
De terugblik!
Naar links gekeken!
Ik nader de top!
Ik ben bij de brug!




De kijk op het kanaal!
De terugwandeling!


Het afdalen is weer begonnen!

De ijzeren platen zie ik nu ook!
Terwijl hij rijdt pak ik hem met mijn Canon!

Je komt ze allemaal weer tegen!

....maar eentje niet........dat is eigenlijk een beetje dom!
Weet je wat!......het kan ook zo!
Je maakt, als niemand het kan doen.........
....maak dan een selfie!
Daar heb je weer KOK!






ZWAMA
Wieringa is met vakantie............naar  de kop van jut........nee.......toch weer...........Denemarken!
Stremming

* Provinciale weg Visvliet- Zuidhorn- Groningen (N355)

Door asfalteringswerkzaamheden  aan de provinciale weg N355 (rondweg Zuidhorn) wordt deze weg tussen Grijpskerk en Zuidhorn gesloten voor het dooregaande verkeer van vrijdag 8 augustus, 18. 00 uur, tot maandag 11 augustus 2014, 06.00 uur.
De afsluiting betreft het weggedeelte tussen de aansluiting (rotonde) met de Hooiweg en de aansluiting (rotonde) met de N355/N980 te Zuidhorn

Met mijn nieuwe CANON SX700HS!
Bijna bij de brug tussen Zuidhorn en Noordhorn!
De hoge brug!..........onderdeel van N355!

Aan de overkant wordt wel gebaggerd!
Aan deze kant niet meer!
Hier was de Byepass....
Nu is het asfalt al weg en de tunnel is aangevuld met bagger!
De sloot is weer gegraven!
Aan onze kant wordt dus waarschijnlijk niet meer gebaggerd!?
Bij de vroegere ingang van de byepass neem ik nu de foto!
Links zie je de hoge brug!
Toch metalen platen!

De manier om op de brug te komen vanaf de weg langs het kanaal!
Sik Bokman 
Aan de overkant: 
De gasleiding
De weg bij Koopman is weer bestraat!
De verruiming van het kanaal!
De groene boeien!
De brug vreet boten!


                              Deze ligt aan!
Hij is van KNOL





Luchtfoto van  Pieter Meulenhoff


Beweegbare brug Zuidhorn 
De huidige beweegbare brug tussen Noordhorn en Zuidhorn wordt vervangen door een 
nieuwe die hoger is en een grotere doorvaartbreedte heeft voor de scheepvaart. De 
brug kost circa 12 miljoen euro. Naar verwachting wordt vóór de zomer van 2015 
begonnen met de werkzaamheden, als de nieuwe vaste brug, de rondweg bij 
Noordhorn en de tunnel klaar zijn. Zomer 2016 moet de nieuwe beweegbare brug klaar 
zijn.  
Spoorbrug Zuidhorn 
De huidige spoorbrug bij Zuidhorn wordt vervangen door een langere en hogere brug. 
Daarbij worden de noord- en zuidoever van het Van Starkenborghkanaal aangepast. 
In totaal stelt het Rijk hiervoor ongeveer 32 miljoen euro beschikbaar. De nieuwe brug 
komt aan de oostkant, vlak naast de huidige brug te liggen en is voorbereid op de komst 
van een extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden vanaf 2018. De bedoeling is 
dat de werkzaamheden voor de vervanging van de brug eind 2015 van start gaan. In 
2018 moet de nieuwe brug klaar zijn. De algehele projectleiding ligt bij de provincie. 
ProRail voert het grootste deel van de werkzaamheden uit.

Voordat de N355 wordt geasfalteerd, maak ik nog wat foto's vanaf de tunnel.
Al spoedig keek ik toch nog even terug, waar ik zag de uitgang van de tunnel richting Zuidhorn.
De richting van de hoge brug
Richting het dorp!
Via het weiland van Holtman langs het hek kom ik op het tracé van N355
De N355
Ze waren met zijn tweeën....nu zie ik er maar een!
De eenzame graver!
Ik nader nu de veetunnel!


De veetunnel


De eenzame graver!
De veetunnel en het dorpsgezicht Noordhorn
Links
Rechts......die KOK duikt weer op!


De hoge brug!
Je kon hier afdalen, maar dat lukt nu niet meer!........wel mooie plaatjes van de schepen!
Over de brug.....dat kan nog later!....wegens hoogtevrees!
Het kanaal!


De graver en het dorp!
Het kanaal..........
.......even wachten........daar komt hij!










Van Starkenborhkanaal van de hoge weg!



De ingang van de veetunnel!


Hoe zacht glijdt ons gansje op 't spiegelend kanaal.
Hoe dansen de golfjes bij 't boord op en neer.
Het windje, zo dartel, het suist er zo blij.
Het noodt ons tot zingen, ja komt, zingen wij!
Hoe sterk zijn de eenzame ganzen
Die kromgebogen boven het kanaal tegen de wind
zichzelf een weg banen!
De iepen met het ingezaaide weiland van Datema en van de verruiming!
Gans en geheel!..........in de rij

Het hek nummer 1....van de verrijking!
Het nieuwe hek van de verruiming nummer 2
De hoek met de boerij van Datema!
Ingezaaid!
Let ook op het nieuwe hek nummer 3!
Ingezaaid!...........met gras?!
Het weiland van Datema in goede staat teruggekregen van de verruiming van het kanaal!

Alsof een pony uitgegroeid is........... naar een rijpaard!
Geen spoor van HAK
Het weiland van De Jong, waarin HAK veel heeft gerommeld......nu in orde!

Mokkenburg

De achterkant van Mokkenburgs gelijk!


Soms is het het heel prima achterom te kijken!
Ik nader Mokkenburgweg 1..........foetsie.....alleen de kuil ligt er nog!

Hier stond op nummer 1 van de Mokkenburgweg het derde huis, dat ìn het kader van het project Noordhorn sneuvelde


Hierboven heb je de rothond, die de rotonde in Zweden onveilig maakt










Let ook op de "FORTUNA"van Noordhorn


De rotonde met de in/uitgang van de tunnel
Dierengaarde






Een echt oud huis met de molen Fortuna op de achtergrond
De Sick Benninghe stede
Van twee kanten!
Het Pippihuis
De paden op, de lanen in!
vooruit, met flinke pas!
Met stralend oog, en blijde zin en goed gevulde tas. 
Marcheren is gezond voor 't bloed, wekt eetlust op en dorst

Blaauw heeft een mogelijk bijbehorende status.
Pas in de Late Middeleeuwen kon men op grote schaal gemakkelijker en goedkoper de kleur blauw maken.Voor die tijd was deze kleur voorbehouden aan de rijken, de adel. Blauwe kleding werd daardoor een statussymbool.Een heel andere mogelijke verklaring is dat de adel vroeger niet op het land werkte en dus een bleke huid had, waar de donkere aders goed zichtbaar door waren. 
Het gewone volk moest in het zonlicht op het land werken, waardoor ze een donkerdere huid kregen, waar de aders niet doorheen konden worden gezien. De term "blauw bloed", zou voorts uit het Spaans komen: sangre azul hadden diegenen die een blanke huid hadden en wier aderen dus goed te zien waren. Dat waren de dominante Castilianen, in tegenstelling tot de onderworpen Moren.




Langs het weiland van Holtman!
Rondom de tuin van Kok
De balustrade!
Het plafond van de veranda 



13 augustus
Uit de tunnel de N355 naar de hoge brug over het van Starkenborghkanaal!
De verkeersregelaar!
Waar wachten zij op?
Oosterhof- Holman


In de buurt van de nieuwe hoge brug......met bagger?.....nog?
Het rijtje voor het asfalteren!
De stampwagen!
De heen- en- weer!





N355 uit de tunnel!
Zo is het nu!
Het verschil met vroeger,...... maar de architect was flauw van de tent!

Rondom de tuin totempalen!
De wigwam met totempalen?






De heen-en- weer!
Is het wachten......of is er pech.........of zijn de heren nu al klaar?
Hoe sterk de eenzame wandelaar, die kijkt naar zijn landerijen en zichzelf een N355 - weg baant!

Pauze......waarom?...
Ik ben er speciaal voor teruggekomen.........lauwe loene!
Zou het niet misschien een geschikte kippenren kunnen zijn?/


















                                           John Allcock
Ik hoor indianengehuil!
De in/uitgang van de tunnel
Gemaakt links van het huis van Wieringa!

De vogelkooi wordt verwijderd!
Pake in de bak!

Vandaag volgt de KRUIZINGA-SHOW!


Hij staat voor zijn............ gedoe!
De tuin was volledig overhoop gehaald.
De grond van de tuin wordt weggegraven......
....en wordt vervangen door betere grond!
Bij de overbuurman Goris wordt langs zijn achtertuin aangepast met de tunnel die in de grond zit!
Bij Kruizinga wordt de hele voortuin afgegraven!

Ook zijn ze aan het opruimen!
Langs de heg van Wieringa wordt de afgegraven grond neer gelegd!
Zelfs de grond wordt geschraapt!

De verbeterde voortuin!

Achter bij de achtertuin van Goris!......
Men wil een pad maken langs de achtertuin van Goris en Drijfhout....maar ik moet het nog zien....de sloot wil hij(Goris) wel terug hebben.
De aanvoer van tuinaarde voor Kruizinga!



De N355 vanaf de Langestraat!
Bij Kok is de schoonmaakploeg bezig geweest!....zo te zien komen er geen kippen in!
De veegservie doet zijn best in en buiten de tunnel!
Er rijden al wagens over de N355
BLUE- canon in the blue shirt and cap!
next

15 augustus 2014


             Wij willen ook enkele keien op de rotonde!



Weekbericht week 33
14 augustus 2014





Werkzaamheden tot 22 augustus

Werkzaamheden in de bouwvak
In verband met de vakantie heeft u een aantal weken geen weekbericht van het project wegomlegging N355 ontvangen, maar vanaf deze week krijgt u weer elke week een overzicht met geplande werkzaamheden.

Ondanks dat u geen weekbericht heeft ontvangen, is er tijdens de bouwvak wel hard gewerkt. De werkzaamheden aan het asfalt bij de haakse bocht in Zuidhorn zijn inmiddels klaar.
In de vakantie zijn we begonnen met de voorbereidende werkzaamheden om het asfalt over het gehele tracĂ© aan te brengen. Afgelopen week zijn we begonnen met het daadwerkelijk aanbrengen van het asfalt. Dat gaat naar verwachting tot eind volgende week duren. De werkzaamheden verlopen volgens schema en naar verwachting kan het wegverkeer vanaf 15 september gebruik maken van de nieuwe weg. Dan wordt de rondweg feestelijk in gebruik genomen door gedeputeerde Mark Boumans, burgemeester Bert Swar t , directeur Gerrit-Jan van der Pol van GMB en Els van Grol,
directeur Netwerkmanagement van Rijkswaterstaat Noord-Nederland

Werkzaamheden tunnel
Ook in de tunnel wordt deze week het asfalt aangebracht. Verder zijn we begonnen met het afwerken van de watergangen. Rondom de tunnel zijn we aan het opruimen.

Werkzaamheden brug
Ook de brug wordt komende week geasfalteerd. De liggers van de brug worden verder  afgewerkt en het overgebleven bekistingsmateriaal wordt opgeruimd.  Verder wordt de taludbekleding onder beide landhoofden aangebracht. Het landhoofd aan de zuidkant is inmiddels al bijna klaar. Het tijdelijke fietspad onder de brug wordt verwijderd en dan kunnen fietsers weer gebruik maken van de oorspronkelijke rijbaan aan de noordkant van het Van Starkenborghkanaal.

Werkzaamheden tracé N355.
Over het gehele tracĂ© van het nieuwe gedeelte van de N355 vinden de komende weken asfalteringswerkzaamheden plaats. U zult daar veel transportauto's zien rijden. Bij de Industrieweg, waar nu nog betonplaten liggen,  wordt het fietspad hersteld. Fietsers zullen hier geen last van hebben.

Werkzaamheden verruimen Van Starkenborghkanaal.
Deze week beginnen we met het aanbrengen van de zinkstukken tussen de brug Noordhorn en de nieuwe vaste hoge brug. Dit zijn stenen van basalt die als oeverbescherming dienen. In totaal worden nu nog twee baggerpontons ingezet voor het verruimen van het Van Starkenborghkanaal, Ă©Ă©n bij Noordhorn en Ă©Ă©n bij de Gaarkeukensluis. Het grondlichaam aan de noordkant van de vaste brug wordt nu verder afgewerkt. Het grondlichaam  aan de zuidkant van de vaste brug wordt nog aangevuld. 

Webcam
Tot nu toe kon u de werkzaamheden aan de wegomlegging en de tunnel volgen via de webcam. Omdat er op dit moment weinig meer te zien is, hebben we besloten de webcam te verwijderen.

Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer
06 - 53 58 71 59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu


Wie duikt weer op?
De STAPHORSTER
De sloot van Kruizinga wordt weer uitgegraven!

Kruizinga komt een handje helpen!

Na lange tijd ziet hij zijn beschoeiing weer!!
Ook bij Goris wordt het geheel weer aangepakt!
Het begint bij de sloot!
janco haksema komt ook kijken !....EN kRUIZINGA TAAIT AF!
Bij Goris maken ze een draai!
Over de sloot van Kruizinga wordt overleg gepleegd!
De Staphorster is hier ook in actie gekomen.
Hij vraagt waar ik ben geweest met de vakantie.
"Ik was te druk met het Project."
Wij gaan nog wel in september naar Zweden naar de familie"
"Wij niet, wij hebben 7 kinderen............... te duur"!
Langs de sloot brengen ze een verharding aan....vanwege de mogelijke regen!
Tot zover ....klaar....nu nog wat water!
Hier de verharding wordt aangebracht!...de Staphorster naast de stamper!



Tegen de avond.......de tuin is klaar......het water komt later in de sloot!
Naast de sloot komt een pad........ze kunnen bij alles goed komen!....Alles wordt nu weer netjes gemaakt!
De buizen, die lagen op de plaats, waar nu de sloot in ere is hersteld!
John Allcock














Langs Goris zijn achtertuin de sloot in ere hersteld!

Ze zijn achter alle huizen tot aan de Schipperstraat bezig met de sloot!
Er ligt nog steeds water in de sloot van Kruizinga!
De sloot aan de zijkant van Kruizinga wordt gegraven!

Bij Goris!
De voorlopige buizen voor het water!......verwijderd!
Aan de achterkant van de Langestraat.....nu langs de voorkant!
Goris
Drijfhout
De nieuwe bewoner!
Het laatste huis tot de molen FORTUNA!
FORTUNA
Het oude huis bij de molen!
Het wild park!..........Schipperstraat!
Bij de Schipperstraat en de rotonde 2 gaten gegraven!
Er zijn 12 keien!.........beschikbaar
Het asfalt links van de rotonde wordt nu verwijderd!
Ze zijn bijna klaar!


Daar loopt hij.......verpulverd asfalt!
In de vrachtauto van
John Allcock


17 augustus 2014
De ingang van de tunnel...rechts heb je de rotonde
De asfaltspuger is bezig...veel drukte!
De ingang achter het huis!
De sloot wordt gegraven!

De achteruitgang!
Hij loost zijn hete water op de grond!

De platen worden verwijderd!
De asfaltspuger!
Kok verwijderd de bandjes!
Daar gaan ze!


De asfaltspuger is het laatste kwijt
Opruimen!


Bij de rotonde!
De sloot vanaf Goris!
De sloot langszij Kruizinga!
Daar is de rechte potlood!
Ook klaar!



18 augustus 2014


Langs de tunnel en langs de even nummers van de Langestraat!
De eigenaar van de auto had hier een achteruitgang!
Terugkijken........lat op de metalen platen!
Daar is de uitgang.....met de duiker.......hij maakt hem los!
De achterkant van de Langestraat (even).......
......Alle asfalt is verwijderd!.......
.....Het kleurverschil maakt het duidelijk!
Het open gedeelte....daar maak ik de foto!
Hij graaft aan de zijsloot van Kruizinga
Links is Kruizinga....rechts is de tunnel!
Langs het geopend gedeelte van de tunnel wordt de grond geëgaliseerd!
De vrachtwagen brengt de afval weg!
Ze plaatsen hekken!
De ingang van de tunnel!...met asfalt!
Het geplaatste hek!
Toch maar kijken bij KOK!.....Dit is het hek geworden!
Even zomen naar de hoge weg!....
.....Een flinke hoogte!
We hebben wat namen verzameld voor Langestraat 5:
Op Langestraat 3 hebben we de naam MARLIJA en op Langestraat 7 de naam WIANDI!
We kunnen de naam OK Corrall gebruiken:

Met het oog op de kleinkinderen is The kids corral
niet onverdienstelijk.
Natuurlijk lijkt GOLDEN CORRAL  

.....op het VERGULDE HOUKJE
Wordt dit de toekomst?
Met paarden.....of misschien toch kippen!

Het model

19 augustus 2014

Waarom dit bord?!
Verheldering ! 
Nu wordt het Oosterhof Holmanbord begrijpelijker!
1. Waarschijnlijk is er een directe link tussen de familie Van Deel en de firma Oosterhof Holman.
2. Het kan ook zijn dat de firma Oosterhof Holman heeft besloten uit PR-overwegingen alle resterende bruiloften in 2014 te ondersteunen met o.a. info-borden!
3. We feliciteren van harte alle betrokkenen! (JB)

Deze foto's hebben we nog!!
En dus de herinnering!!
Deze foto is uit de oude doos.
Ze staan gezamenlijk op Ă©Ă©n foto
De nummers 7 en 9 van de LANGESTRAAT
Wel zonder de bomen!!
De pannen reeds van het dak!!
Bij 9 stonden 2 oude bomen, die zouden worden gespaard.........
De kastanje en de linde.......
......Lauw loene!!
Men probeerde deze huizen te redden..............maar lauw loene!!
Dit apparaat kon veel vertellen......maar niet over de redding!
Links staat niets meer....en bij nummer 7 is het ook al begonnen!

Het is verpletterend verpletterd!!
Hoe ziet het er nu uit?


19 augustus 2014

Jan Blaauw

Schoolmeester
Fotograaf
Journalist
Correspondent
Sitebewerker-  Noordhorn heden en verleden
                         Bloeiendonkruid


Jan Thijs de Haan

Schoolmeester
Fotograaf
Journalist
Correspondent
Sitebewerker- Maandboek
                        Noordhorn en de bruggen


20 augustus 2014
Een tractor met GMB spullen
De sloot is aan beide kanten afgegraven!.....er staat zelfs water erin!
Langs het pad van Goris
De afgraver bij Kruizinga is klaar met de zijsloot!
Hier is wel wat ruimte om te staan!
Het afgegraven asfalt wordt bijgevuld!


De afgraver van de bult
Hij klapt nu met de zijluiken!
Hij is zijn vrachtje kwijt!
Kok nog aan het graven!
Zo wordt de rotonde gemarkeerd!.....weer eens wat anders, dan wat keien!
Er staan twee mannen teconverseren....
......Je loopt daar langs Goris ......of je kunt de tunnel in!
Voor de duidelijkheid..........langs de rotonde rood- witte staanders!
KOK zal het niet wezen..........de bult afgraven!
Deze stond voor het hek.......maar maakte daar geen punt van!
Deze vrachtwagen komt uit de tunnel en ontdekt, dat de tunnel is afgesloten!.....Er komt gauw iemand met de sleutel!
De bult wordt nu pas aangevallen!
De rotonde!.......en de inning van de tunnel!
Een duiker?
Een kabel?
De blauwe engel bezig met de gaten bij de Schipperstraat
De keien bij de Schipperstraat!
Kalkoenen en wat hanen










Het molenhuis van Noordhorn
Groeten van







21 augustus 2014
Om te beginnen ben ik naar het kanaal bij de hoge brug gefietst op de nieuwe fiets de "GIANT".
Het gaat mij natuurlijk om de foto's.
Ze zijn bezig het gedeelte onder de brug te egaliseren.
Het wordt natuurlijk als de overkant.

Dus zo.....ook nog niet klaar.
Vanaf de brug ligt nu als het ware een dijk!.....en de heer Tillema passeert op de fiets!
Het gaat me eigenlijk om de walkant bij de brug......zeer smalletjes!
De egaliseerder!.........glad gestreken!
Aan deze kant wordt de ligplaats voor baggerschepen niet meer gebruikt!
Aan de overkant is het volledig bedrijf!!....
Er wordt nog behoorlijk gebaggerd!
Hier heb ik gezoomd in de richting van de hoge brug!
Nog een keer gezoomd!
.....en naar de overkant.........de baggerscéne!
Hier, waar ik sta,begon de by- pass!
Die is verwijderd, maar een prima uitzicht op de hoge brug is er wel.
De egaliseerder is bezig met........ik weet niet.
Met de heer Kruizinga sprak ik over zijn tuin, die aardig was opgeknapt.
Ik vroeg hem, of hij er beter vanaf is gekomen.
Hij vertelde, dat hij met zijn neus er heeft gestaan.
Waarschijnlijk was voor hem de zorg nu voorbij en kon hij alles wat gemakkelijker ondergaan.
Alleen de tuin was volgens hem een beetje verzakt.
Daar moesten ze toch weer bij.
Om mijn mening te peilen sprak hij van het feit dat we vanaf nu in een zwart gat zouden vallen.
Eraan gekoppeld vroeg hij, wat wij kregen van het GMB als vergoeding.
Ik zei, dat onze vergoeding binnenkort wel zou komen......de oprit....de scheuren in de muren,..........waarvan we foto's hadden gemaakt!
Even in de tunnel kijken.......je ziet alleen zwart asfalt!
Het pad langs de tunnel tot de rotonde....
.....Daar wordt opgeruimd........want half september wordt N355 in gebruik genomen!

Ook in de buurt van de rotonde wordt opgeruimd.
Aan de Langestraat wordt stevig opgeruimd......maar het weer werkt niet mee
Gelukkig komt hierbij Wieringa weer helpen!
Hij.....Wieringa!.......... maakt een lange neus!
Ik liet de huizen 9 en 11 zien.......we kregen dit!.......terug!
Van Wieringa tot Kruizinga....alleen:........WANORDE!
















22 augustus 2014
Project Noordhorn
Hij werkt met touwtjes.
Waarschijnlijk is hij bezig iets aan het uitzetten!
En hij is aan het graven......maar wat?
De brenger!?
Kijk hij maakt een voor aan de kant van buurman Wieringa!
Volgens mij is dat voor het uitzetten voor nog een huis naast Wieringa!
De blijk op de N355 uit de tunnel!
Achterin is ook een graver bezig, dat betekent, dat ik via Kok een beter uitzicht heb!
Ik pik een gesprek op tussen de kapitein van de blauwe engel en de Staphorster!
Kok begint met de afsplitsing met de Industrieweg
Eenden in de reeds geopende  sloot van Kruizinga!
De achterkant van achterbuurman Kok!
Geëgaliseerd als weiland!

Achter de fietsenhokken van de vroegere mavo egaliseert hij naar de tunnel!
De wal (al groen), dan de N355 en tenslotte het geëgaliseerde weiland van Holtman!
Het wordt voornamelijk grasland!
De achterkant van de tuin van buurman Kok!.......houtwerk!
Het idee van de corral met hout....de palen worden gelijk afgezaagd!
De schrikdraad is niet zo handig voor mij tenminste!
Ik loop langs de fietsenhokken zie ik de graver aan de achterkant!
Hij heeft de bek wijd open........ al!

24 augustus 2014


Weekbericht week 34
22 augustus 2014

Tunnel zonder naam of?
Bedenk een originele en toepasselijke naam voor de tunnel
Zoals bekend wordt op 15 september de weg geopend. 
Ter gelegenheid van deze opening willen wij deze tunnel een naam geven. 
Daarvoor heeft de provincie een prijsvraag uitgeschreven. 
Weet u een originele, toepasselijke naam voor deze tunnel, dan kunt u deze tot en met dinsdag 2 september inzenden naar projectzuidhorn@provinciegroningen.nl.
Een deskundige jury maakt een keuze uit de inzendingen die voor of op 2 september binnenkomen.
Het reglement voor deze prijsvraag is op te downloaden via de website www.provinciegroningen.nl.

Werkzaamheden tot 29 augustus

Tunnel
Nu in de afgelopen week het laatste asfalt is aangebracht, kan nabij de tunnel de belijning worden aangebracht. 
Bij de aansluiting op de Langestraat en de verbindingsweg wordt het wegcunet van de rijbaan aangebracht. 
Verder wordt er nog steeds bouwmateriaal opgeruimd nu het werk aan de tunnel in de afrondingsfase is gekomen.

Brug
De aannemer start bij de brug met het aanbrengen van het leuningwerk en de geleide railconstructie.
Ook wordt de belijning aangebracht en wordt aan noordzijde van de brug de talud bekleding aangebracht. 
De taludbekleding aan de zuidzijde van de brug is gereed.

Wegtracé N355
Ook op het wegtracé kan nu de belijning worden aangebracht. Verder worden, zodra het weer het
toelaat, de bermen afgewerkt.

Verruimen Van Starkenborghkanaal
Het aanbrengen van zinkstukken (netten met basaltstenen) tussen de beweegbare brug en de
nieuwe vaste hoge brug gaat verder. De zinkstukken dienen als oeverbescherming.
Ter hoogte van Sluis Gaarkeuken en Noordhorn gaat het baggeren voor het verruimen van het Van
Starkenborghkanaal ook weer verder.

Waterleiding aanbrengen tussen Noordhorn en Zuidhorn
Inmiddels is het materiaal voor de waterleiding aangevoerd, waar-onder lange stalen leidingen voor langs de tunnel. 
Het aanbrengen van de waterleiding rondom de tunnel start volgende week.
Hiervoor wordt een sleuf gegraven om vervolgens de buizen aan elkaar te lassen.
Vanaf dinsdag 26 augustus wordt de Langestraat voor 4 dagen gestremd. 
Dit is noodzakelijk om de waterleiding in zijn geheel door de Langestraat te leggen. 
Het fietsverkeer wordt omgeleid over de Schipperstraat en het autoverkeer wordt omgeleid via de noordwestzijde van de Langestraat. 
Er worden verkeersbegeleiders ingezet.

Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.

Mijn advies:

Waarin een klein dorp groot kan zijn!:
DE KEITUNNEL
De landmeters doen hun werk.......waarvoor?
Hier is er buis gesprongen.....lek gestoten door de graver....denk ik!
En maar graven.........

Je ziet een open gedeelte van de tunnel!
De landmeters melden zich bij ons.....mag het hier ook nog eens?
Tussen de platanen!
Ze graven de afslag naar het industrieterrein!
Van de Langestraat tussen Wieringa en Kruizinga naar het industrieterrein!
Voorzichtig de weg zoeken!
Met landmeter en de aardepletter op de voorgrond!
De aarde die er lag, wordt verwijderd en vervangen door zand.
De voorste man is de jonge ingenieur van Oosterhof, die ik eerder al trof met Kranenborg (De Zwollenaar, die vader werd).
Ze wilden me een visitekaartje geven, maar ik had al een gepakt van de GMB.
Deze Oosterhofman sprak van het verwijderen van de bypass voor ons huis en de nieuwe afsluiting van de Langestraat naar het industrieterrein!
Hij sprak over het strepen zetten op de N355........dat ging vandaag beginnen!
Daar moest ik als fotograaf bij zijn!
Hij sprak met de medewerker over het zandstorten!
Het egaliseren van het uitgegraven gedeelte!
Voordat ik ging naar de achterkant van Kok maakte ik een foto van de bypass......van wie ik de zekere dood vernam van de Oosterhofman!
Bij Kok zie ik het kampvuur.......maar er wordt niet gedanst door de indianen! 
Ik moet het kampvuur passeren om het weiland van Holtman te bereiken!.
De KOKcorral
Ingezoomd op de achterbuurman Kok bezig bij het nieuwe terras!........geen tijd om te dansen rond het kampvuur!
Inzoomen op...........wat gebeurt er voor!..........bij de tunnel!
Op de N355 is nog niets te zien!.............maar wel wat zwakke strepen!

25 augustus 2014
Daar komen ze 2 wagens!
De achterste...........voor de controle/
De voorste is de lijntrekker!
Je zult het wel niet geloven .....onderweg is er malheur........en ze stoppen voor mijn ogen!
Hij is weer gestart en trekt weer zijn lijntjes!.....naar de tunnel!
De opperbevelhebber volgt gedwee!
Het resultaat....wat mager...dit moet nog weer een keer!
Trerug bij de Kokken...ze maken van de vogelkooi een terras tegen mijn heg!
Hij brengt zand!
Zelfs een doek wordt uitgelegd!.......Daar komt de zand op!
Top komt altijd als er iets valt om te opruimen!
De zand inhalen........schrapen van de weg!
Het verder uitrollen van de doek!
Dan gebeurt met de vrachtwagen vanTOP......hij valt bijna van de auto af op de grond.
Natuurlijk is de kapitein van de blauwe Engel present en schiet te hulp!
Top kan weg en de BLAUWE ENGEL kijkt hem na!
De zandbrenger!....is nu present!


Dat bekent weer....schrapen!
De graver rijdt dus op en neer om de zand te pletten!
Dat kan dus ook!
Is dit al het lek?
Daar ziet je het......daar is kapotte buis en het water!
De medewerkers waarschuwde mij om niet te fotograferen.......
thuis ontdekte, dat ik dat wel had gedaan!
De buizen staan hier klaar!
AllCock

26 augustus 2014

Op 25 augustus alle verkeer ging over de Langestraat!........maar morgen is het 26 augustus!.....dan kijken we weer!
We hebben ook bezoek...ze stoppen voor ons huis!
De weg naar het industrieterrein!
Wandelen bij het pletten!
Schrapen en vaak ook pletten!
Overleg........verderop in het weiland van Holtman het vee graast.
Later zag ik, dat veel stieren het weiland bevolkten....maar ze hadden wel uiers...merkwaardig!
Op het zand komt nu de ondergrond voor het asfalt!
Zand of ondergrond.......het wordt wel geplet!
Controle van de lading......in orde wegwezen!
Egaliseren! 

Achteruit ....en dan de weg op!
De bocht maken!




Schrapen en pletten
Hier langs wordt geasfalteerd!


Overleg
Klaar...alleen dat hoopje kan morgen wel!
Dit was nog op vrijdag......... de laatste werkdag!

27 augustus 2014
In het weekend.....de wandeling over de Mokkenburgweg!
Op de plaats rust...............in de tunnel
Voor de tunnel....de bult wordt lager!
Langs de tunnel en de N355 is een sloot gegraven!
Ik loop door de veetunnel bij Datema en zie het weiland.... na de verruiming!
Zelfs een stukje geasfalteerd!


Het weiland van Datema.........de ruwe Iepen.....de weg......de verruiming en het kanaal!


De vissers!............. aan de overkant!.......en de boei!
Ik zie de boeien.....en de keien....en ik hoor de ganzen!
In het struikgewas ontwaar ik de ganzen!




Zelfs zij hebben een zwarte Piet!
Op de weg zag ik enkele zwarte kraaien....zij vraten van een beest....wat was het......het bleek een vis......ze hadden de vis verloren uit de bek en vraten op de weg gewoon door!
Een interessante boot...een sleper of een duwer?

Deze vond ik op de site van Jan Blaauw, dat is hem ook niet!
Een plezierboot!
Na de tunnel is de spoorbrug aan de beurt!
Het weiland van Datema met het vierde nieuwe hek vlakbij het spoor!
Een schip vaart door de spoorbrug!
Knol ligt aan de wal en de plezierboot passeert!
Een nieuw uithangbord.....je ziet in deze buurt geen kind.....voor mij als onderwijsman is dit volstrekt onduidelijk!
Ik heb liever een kop koffie van BRILJANT!

28 augustus 2014
ZIUT......kiest hij de juiste lantaarnpaal?
Deze buizen liggen klaar!
Overleg!
De lantaarnpaalophaler!
De bult is nog niet weg!....maar het gaat mij om de buizen.
Ze lagen ook al vlakbij buurman Wieringa! 
De bult wordt wel kleiner!
Daar komt de lantaarnophaler.......... de verkeersleider loodst hem de Langestraat in
Vast gemaakt de lantaarnpaal!
Trekken.....loswrikken......en vasthouden
Behoedzaam neer vleien!
.......langzaam  dalen!
Hij ligt!
De ingenieur van Oosterhof is present!
De lantaarnpaal ligt op de auto van ZIUT!



Hiet fietspad wordt hersteld!
Ingezoomd .......op de weg N355
Hier speelt de waterleiding!
Dit zijn de stieren met uiers van Holtman
De rabarber kan geplukt worden......voor de taart.......of de simpele groente!........wel wat suiker toevoegen!
Van de brandnetel maak je heerlijke soep....brandnetelsoep!
Activiteiten op de hoge brug!






De batterij heeft het niet meer....naar huis, want foto's lukken niet meer...zelfs geen Sik Bok meer!

30 augustus 2014



Weekbericht week 35
28 augustus 2014

Tunnel zonder naam of?
Bedenk een originele en toepasselijke naam voor de tunnel
Zoals bekend wordt op 15 september de weg geopend. 
Ter gelegenheid van deze opening willen wij de tunnel een naam geven. Daarvoor heeft de provincie een prijsvraag uitgeschreven. 
Weet u een originele, toepasselijke naam voor de tunnel, dan kunt u deze tot en met dinsdag 2 september inzenden naar projectzuidhorn@provinciegroningen.nl.
Een deskundige jury maakt een keuze uit de inzendingen die voor of op 2 september binnenkomen.
Het reglement voor deze prijsvraag is op te downloaden via de website www.provinciegroningen.nl.

Openen N355
Datum 15 september 2014
Tijd 14.30 – 15.30 uur

Ruim een jaar hebben de werkzaamheden tussen Noordhorn en Zuidhorn geduurd, maar nu zijn we zo goed als klaar. 
Daar willen we graag op een feestelijke manier aandacht aan besteden. Maandag 15 september opent gedeputeerde Mark Boumans samen met burgemeester Bert Swart, directeur Els van Grol van Rijkswaterstaat en directeur Gerrit-Jan van der Pol van GMB het nieuwe deel van de 
N355 met bijbehorende tunnel.

Belangstellenden zijn van harte uitgenodigd bij deze opening aanwezig te zijn.

Werkzaamheden tot 6 september


Deze week is de belijning op het wegtracĂ© is aangebracht en de stremming van de Langestraat voor het aanbrengen van de waterleiding is weer opgeheven.

Tunnel
De komende week worden in de tunnel de goten van gietasfalt voor de afwatering aangebracht. 
Ter hoogte van de kruising Langestraat en de Industrieweg is veel bouwverkeer voor het aanbrengen van het fietspad.

Brug
Op de brug wordt de geleiderailconstructie geplaatst en het leuningwerk afgemonteerd. 
Verder worden delen van de brug schoongemaakt. 
Bij de middenpijler (zuidzijde) brug wordt het grondwerk 
aangevuld. 
Doordat de kolken nog niet functioneerden is op een aantal plekken in de taludbekleding onder het 
landhoofd (zuidzijde) zand uitgespoeld. 
Dat wordt nu hersteld.

N355
Het asfalteren is klaar. 
De aannemer start nu met het afwerken van de bermen.

Verruimen Van Starkenborghkanaal
Het aanbrengen van zinkstukken (oeverbescherming) tussen de beweegbare brug en de nieuwe vaste hoge brug gaat nog steeds verder. Ter hoogte van Sluis Gaarkeuken en Noordhorn gaat het 
baggeren door. 
De grondlichamen worden afgewerkt met het hierbij vrijkomende materiaal. 
Deze werkzaamheden worden na 15 september afgerond. 
Het doorgaande verkeer zal hiervan geen hinder ondervinden.

Waterleiding tussen Noordhorn en Zuidhorn
Ter hoogte van de tunnel is het lassen van de stalen buizen afgelopen week gestart. 
Deze werkzaamheden nemen ongeveer twee weken in beslag. 
Volgende week wordt een tijdelijke bouwweg van rijplatenbaan aangebracht bij de grondlichamen. 
Dit is voor het uitvoeren van de gestuurde boring, onder het Van Starkenborghkanaal door. 
De boring vindt plaats aan de westzijde 
van de brug. 
Zodra de bouwweg is aangebracht start ook daar het laswerk. De stalen leiding wordt in week 38 in zijn geheel onder het Van Starkenborgh- kanaal geboord.

Verwijderen zinker
Het afgelopen jaar hebben Gasunie, Enexis en de provincie een nieuwe zinker voor het transport van gas aangebracht tussen de spoorburg en de beweegbare brug. 
De nieuwe zinker is in gebruik genomen. 
De oude zinkerconstructie wordt zaterdagavond 6 september 2014 verwijderd. 
Dit is buiten de bedieningstijden van de brug en sluis. 
Het Van Starkenborghkanaal is dan ook gestremd voor de pleziervaart.

Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn. Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op 
telefoonnummer 06 - 53 58 71 59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu. 


Aansluitend aan het formele programma is er de mogelijkheid om op de 
(versierde) fiets, scootmobile of met een skelter een keer door de nieuwe tunnel racen. 
Dat kan op maandag 15 september, tussen 16.00 uur en 17.00 uur. 
En dan ook alleen maar op 15 september!
Laat deze unieke kans niet liggen, na 15 september gaat de tunnel open voor wegverkeer.


Va de Langestraat in het industrieterrein!


Ingezoomd op de N355
Bij de tunnel!
De buizen voor de waterleiding
De lasser is daar bezig!
Een lange voor bestemd voor de waterleiding!
De ingang van de tunnel!
De bult vlakbij de rotonde is weg!.......gladgestreken bij de kant van MEESTER, de hovenier!
De ingang van de tunnel


Ze hebben een smalle voor gefreesd in het asfalt!
De afval wordt verwijderd!
Deze ruimte bij de Mokkenburgweg en de tunnel............voor bomen en struiken?.......maar afwachten!
Hier ligt nog het apparaat, waarmee ze de sloot hebben gegraven!
Waar ik sta en wat fotografeer ik...
...Ik weet het zelf ook niet meer!
Bij de ingang van de tunnel!
Bij de rotonde en de sloot voor de waterleiding!
Daar begint de nieuwe waterleiding!
Van dichtbij!
Een lange voor....waarom dit karwei zo lang uitgesteld?
De grond werd op deze manier een paar keer omgekwakt!
Verwijst dit naar de keitunnel bij de rotonde!
Voor de waterleiding!
De bezigheid bij het begin van de tunnel!
AL COCK


31 augustus 2014

Op maandag 15 september
Opening tunnel N355 Noordhorn
De blauwe engel bij het lassen!
De buizen verplaatsten!
Zich verstoppen achter de parasol!
Nu weet je precies waar hij zit!
Belangstellenden!
Hatty, alias de kapitein van de blauwe engel
Inderdaad hij verplaatst de buizen!







Kok graaft!
.....graaft...
...en werpt in de vrachtauto!


De dubbelhanger van de Staphorster + collega in de bak!
Het weiland achter Kruizinga is hier en daar opgehoogd en weer ingezaaid!
Ik loop naar achter de Zuidhornkant van de tunnel!
Wegen markeren!........ook voor uw veiligheid
De vluchtstroken tegenover elkaar buiten de tunnel!


Hier is ook de Staphorster toch aanwezig!
Hij geeft aanwijzingen!
De markering op de N355


Zo ziet de weg eruit richting van de hoge brug!
Bestrating langs de weg N355
Een streep trekken aan het eind van de tunnel Zuidhornkant....wat komt in de gleuf!
Hij is bezig!
Langs de Langestraat!
Alles klaar voor het asfalteren!



De beste naam is:
HONDSRUG ENDTUNNEL
Zoals dit huis heet HONDSRUG END heet!




Hier kun je zie waar de asfaltering begint!


De aansluiting met de weg naar de hefbrug!


Zoomen naar het weiland!


Het asfalteren kan bijna beginnen!
Zelfs voor BE-JO gaan ze asfalteren!
Wat betekent het bord.....?
Dit is blijkbaar geen parkeren............ maar werken!




























Geen opmerkingen:

Een reactie posten