OKTOBER- DECEMBER 2015


1 oktober 2015

Nieuwsbrief Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
brug Zuidhorn

lemmerdelfzijl

week 40 2015

Hinder beperken, schade voorkomen en volgen wat er gebeurt


Zoals bekend starten we begin volgend jaar met het vervangen van de beweegbare brug in Zuidhorn. De bouw van de nieuwe brug zal helaas, vooral voor direct omwonenden, enige hinder veroorzaken.
Wij doen er alles aan, wat voor ons mogelijk is, om de hinder tot een minimum te beperken. In deze nieuwsbrief leest u wat wij voor de start van de bouw doen om alles in goede banen te leiden, maar ook tijdens en na de bouw houden wij vinger aan de pols.
Bouwkundig onderzoek woningen
Wij hebben de bouwkundige staat van de woningen en/of bedrijfspanden in een cirkel rondom het bouwterrein vast laten leggen door Prosperus. De cirkel dekt het gebied waarbinnen, gelet op de voorgenomen werkzaamheden, schade kan optreden en is inclusief een extra veiligheidsmarge van 30 meter. Van alle woningen, die geheel of gedeeltelijk binnen deze cirkel vallen, is de huidige situatie vastgelegd. Tijdens de bouw wordt de toestand van de woningen en/of bedrijfspanden gemonitord.
Trillingsmeters
De uitkomsten van het onderzoek zijn, geanonimiseerd meegenomen in het aanbestedingstraject, zodat de inschrijvende aannemers weten waar zij bij de uitvoering rekening mee moeten houden.
Op basis van de opname van de woningen en de te verwachten trillingen is een voorspelling gedaan van de trillingen. Per woning is daarop gekeken wat de woning kan verduren aan trillingen, zonder schade te veroorzaken. Bij een aantal woningen worden trillingsmeters geplaatst. De woningen zijn zo geselecteerd dat door het monitoren van deze woningen feitelijk de trillingen in het hele gebied in de gaten kunnen worden gehouden. Deze meters worden op verschillende momenten tijdens de uitvoering bemand, zodat bij te veel trillingen het werk direct kan worden gestopt en de werkwijze kan worden aangepast.

Beperken trillingen
Bij de bouw van de brug worden ook extra maatregelen genomen om de trillingen te beperken. Noordhorn en Zuidhorn liggen op een glaciale rug en de kleilaag onder die rug is keihard. Damwand planken komen hier niet eenvoudig doorheen. Daarom wordt de grond voor het plaatsen van de damwanden voorgeboord; de harde kleilaag wordt doorboord, waarna de planken er makkelijker doorheen kunnen. Dat geeft wel trillingen, maar veel minder en minder heftig.
Na de bouw
Als de bouw van de brug klaar is, worden de woningen nog een keer opgenomen en wordt gekeken of er schade is ontstaan, hoeveel en of deze is veroorzaakt door de bouw van de brug.

Belangrijk is dat mensen met vragen over hun (opgenomen) woning altijd contact op kunnen nemen met de mensen van Prosperus en een schademelding kan ook gelijk bij hen worden gedaan (zie illustratie voor de schade pas).
En, indien mensen in de periode tussen nu en het voltooien van de brug, een woning verbouwen, dan is het verstandig om direct na afloop van deze verbouwing contact op te nemen met Prosperus om de woning of delen ervan opnieuw op te laten nemen.
Bouw van de kelders
Ook de bouw van de kelders wordt op een bijzondere manier aangepakt. De wanden van de kelders worden op het maaiveld opgebouwd. Daarna wordt de kelder van binnenuit, dus tussen de muren, uitgegraven en de muren worden dan met een trekstang de grond in getrokken. Dit gaat meter voor meter en tussentijds wordt steeds gecontroleerd of een en ander goed verloopt. Vanaf het moment dat er water binnen de keldermuren komt te staan, wordt dit door een duiker gedaan, op de tast. De kelders worden in totaal 12 meter diep. De eerste 10 meter worden in een keer naar beneden geplaatst. De laatste 2 meter, het deel dat in zicht blijft, wordt pas gebouwd als de kelders in de grond zitten en stabiel staan. Dit om te voorkomen dat dingen voor het zicht scheef komen te staan.

Grondtransport
Nog een maatregel om de hinder voor omwonenden te beperken is het afvoeren van de grond per schip. We hadden uitgerekend, dat er voor het afvoeren van de grond ongeveer 1000 vrachtwagens door het gebied zouden moeten rijden. De aannemer krijgt een bonus om dit vervoer over water te laten gaan. De bonus is hoog genoeg om te voorkomen dat de aannemer alsnog over de weg zal gaan vervoeren.
De grond die vrijkomt bij het uitgraven van de kelders wordt nog wel met vrachtwagens afgevoerd. Het gaat dan om een beperkt aantal vrachtauto’s.
Planning
De bouw start zoals het er nu uitziet in het voorjaar van 2016 en leveren we in de zomer  van 2017 op. De gemeente Zuidhorn heeft al laten weten binnen 6 weken na het opleveren van de brug, ook het werk voor de herinrichting van de Rijksstraatweg af te zullen ronden.
De eerste serie damwanden wordt in het voorjaar van 2016 geplaatst. De tweede serie in het voorjaar van 2017. De exacte planning is afhankelijk van de werkwijze van de aannemer. Zodra deze bekend is wordt dit bekendgemaakt op de gebruikelijke wijze.
Uitschrijven   Update gegevens
De graafapparaten!
Gladgestreken...deze grond laat langzaam groeien!
                      ...en maar gladstrijken!
...ook tijd voor een praatje!
...en dat moet kunnen!
En deze graver hangt in het luchtledige!
                          Het kan weer verder!
Je zie een paal voor de boom, de graver, het schelpenpad en de bult!
Oosterhof en Mechielsen!
De molen en de graver!










...een paar stappen verder!
                            De gleuven naar weg langs de tunnel bestemd voor de drainage!
                                        Hier kunnen we een boom opzetten!
                                             Bij de rotonde!











Wat niet nodig verwijderen!
                                         Ook deze bulten...
.........ze kunnen nu weg!











Bij elkaar schrapen!
                                                   De gouden kist van MECHIELSEN....
....welke functie?!











Het eenzame wachten tot hij is aan de beurt!
Het overzicht!
De straatstenen










Bij BE- JO worden stenen gestapeld.......ruimte voor de gemeente!
De bultopruimer!












De praatjesmaker!
                                             Hij wipt hem onderweg, omhoog!










Is dat de bedoeling wel!?
Dit is direct naast de tunnel!











Er blijft bijna niets van over!
Het overzicht!











Ga maar laden!
...een volle bak!?











Even pauze...dat mag hier wel!

Het overzicht!









Slechts een paal die moet ondersteunen van de boom!
                                             Hier wel drie!











De tunnel!
Deze avond :
DE INLOOPAVOND

2 oktober 2015

JAN BLAAUW en de STAPHORSTER!

ORIGINEEL VERKEERSBORD....
Nee, het was me eerst helemaal niet opgevallen, de gemankeerde tekst op dit gele bord bij het tunnelgebied van Noordhorn. Je leest vaak voorspellend en dan zie je niet dat er niet staat wat er volgens jou staat, of had moeten staan.... Jan Thijs de Haan meldde het al enkele dagen geleden, hij heeft een attente, taalgevoelige buurvrouw. Grappig, maar het zou niet moeten kunnen... Als wegbeheerder schaam je toch je ogen uit je kop, en anders wel als bordenmaker. Overigens staat het bord op verschillende plaatsen bij de tunnel, hou dus rekening met het "keren van de werker"!

foto van Jan Blaauw.





De belangrijkste fases!











17 juli 2017 klaar!

De spoorbrug komt als laatste klaar!









Het overzicht
Inloopavond vanaf 17.00 uur!










Zij draagt de sleutel van de GOLF



De linkerkant van de tunnel!
Het inspecteren van het PARKJE!
Wat doen we hier?!
                                                     Twee bulten met zwarte grond langs het fietspad!
Goed nadenken....
...wat doen we het eerst!
De platen liggen op het terrein van HUMMEL!
Nog steeds inspecteren!
Het overzicht van de linkerkant van de tunnel!
In de buurt van de rotonde!
De platenverzamelaar!
Besturen vanaf de vrachtauto!!
Hier kun je 2 bomen opzetten!

De platenverzamelaar is nog niet klaar!
Ook hier schrapen!
Metaalplaten!
Het overzicht!
De tunnel in bedrijf!












De armoedige toestand waarin het PARKJE zich bevindt!
Weer naar huis!
Elke dag is het prachtig weer voor de foto's.


5 oktober 2015
Bij de verruiming!

Het PARKJE is nu aan de beurt!
De foute grond wordt weggehaald!
...en in de JOSKIS geladen!













Rechts zie je een brede sleuf en links wordt de foute grond verwijderd
                                           










De metalen platen gebruiken ze nog niet!
Afgraven!
Het overzicht!











Een SELFIE!






Voorlopig ga ik maar weer naar huis!
Later op de dag...bij het PARKJE!










Een brede sleuf tussen het kavel van Hummel en het PARKJE!
Duidelijk zichtbaar!

Naast de graver loopt hij met zijn schop ...
                                              ...ter controle!











Een brede afscheiding!
Precies karwei!











Het overzicht van het PARKJE
De schoffelaar bij de BEBERIS van de tunnel!
Links gladstrijken, de tunnel en rechts de schoffelaar!













Het overzicht van het gedeelte links van de tunnel!
                                           Verspreiden van de bulten!














Het overzicht!
                                             Op het PARKJE!
...hij graaft links van de platen achterin!

In de brede sleuf ligt de drainagebuis!













...nog duidelijker!
                                        Bij de tunnel....links
Bulten verspreiden!
Overzicht bij het PARKJE!












Bulten verspreiden!

Hij corrigeert de graver met zijn schop!















Een boom is hier op te zetten!
Nu met twee gravers tegelijk!















Het overzicht!
De laatste bulten!
Het overzicht links van de tunnel!











Bij het PARKJE!
Graven achterin van het PARKJE!
Het overzicht!


Het mooie weer bespoedigt het karwei!

Bij het invallen van de duisternis maakte men op mij attent:
"Ze zijn nog bij de tunnel aan het werk.
Daar moet iets klaar!"
Natuurlijke pakte ik mijn CANON en nam ik mijn route en zag de vrachtauto van Mechielsen uit Oldehove!
Bij het invallen van de duisternis maakte ik de volgen foto's:








Mechielsen haalt de graver op.
Heleen maakt mij attent daarop...
....dus ik ga naar buiten met de CANON.
                                      Mechielsen vertrekt!
Het PARKJE...let op de brede sleuf en het invallen van de duisternis!














Het overzicht
                                              Bij het schelpenpad
Bij de ROTONDE!















Drie bomen!
                                Ik loop het rondje langs de tunnel!
Links is de rotonde!













De molen FORTUNA!
Hier kun je een boom opzetten!













De rotonde ligt nu in het midden!
                                        Het invallen van de duisternis!
                   













Links van de tunnel!
Met de zon in de rug!..........de okerkleur


Tegen de zon in!











De tunnel met BERBERIS!
De volle zon in de rug!











De tunnelvisie!
                                   Uitzicht op het PARKJE









De graver!
                              Omkijken!......
.........Geheimzinnig!!












De graver is bezig op het PARKJE!
                                              Verschillende bulten!










Een geul voor zwarte aarde!
Het overzicht!









Ik sta op het Parkje en maak de foto van de tunnel!
                            Ze hebben daar een brede sleuf gegraven achter de zwarte bult!
Nu zie je meer!

Achter mij het PARKJE

Links ook een brede geul met drainagepijpen!
Hij steekt er een op!














Hier de mooie boom opzetten!
                                             Achterin het PARKJE!







Eerst grijs zand...
.........dan zwarte aarde

                                          De wisseling van de graver!













Hier zijn de keien gestald!
                                                De graver werk met zwart!
Wat is achter de graver?













Het resultaat!
                                                     ...en weer verder!
We laten nu zien de EGGER bij de tunnel!













Zie hier het resultaat!

Het lijkt erop!
Het lijkt op een park!













Het eggen zien we nu alleen aan de linker kant!


                                    Een mooi gezicht!
Het heen....en weer!














Draaien bij de rotonde!
                         Aan de linkerkant zie je niet de egger alleen een eenzame Oosterhofman
De egger gaat terug!


Terug in het PARKJE!












De egger deed voor de tweede kant de linkerkant!
Het overzicht van het PARKJE!










Ruimte voor één boom!
De egger begin nu ook de rechterkant!


Alleen dit kleine stukje!

9 oktober 2015
MEINDERT het paard en de chauffeurSHOW






Tegen de avond wil ik nog kijken,hoever ze zijn gekomen met het PARKJE.
De heer van Oosterhof loopt naar zijn VOLKSWAGEN.
Dan komt er een vrachtwagen, die kennelijk verdwaald is en vraagt aan de Oosterhofmeneer iets.
Wat?....ik kan het niet horen!

                                  Ondertussen zie ik de sleuf met zwarte grond en grijs zand!












Dat grijze zand ligt ook in de sleuf helemaal links!



Daar staat de Oosterhormeneer te praten met de chauffeur.






In de vierkante sleuf is bestemd voor de drainage en de bewuste boom die gepland is voor het PARKJE..
.....waarschijnlijk iets bijzonder....
..........hij komt in de grond naast en niet bovenop de tunnel



                 De Oosterhof meneer is al vertrokken...maar de vrachtwagen staat er nog!










Dan koppelt de chauffeur los de aanhang.
Die aanhang zet hij waarschijnlijk klaar voor morgen.
Joost mag weten wat de inhoud is!

                                             Dan rijdt de vrachtauto het PARKJE op!











De chauffeur wil zijn vrachtje kwijt op het PARKJE!












Hij rijdt langs de aanhang!
                      Vervolgens kwakt hij de lege bak aan de kant achter de Oosterhofkeet!










Hij rijdt naar zijn volle bak!
                                   Dan rijdt zijn vrachtauto voor de volle bak!
Een onderstel blijft staan!











De volle bak komt op de vrachtauto!
Dit blijft achter...het onderstel!
                                              Voorzichtig...nog een fietser!











Achteruit het PARKJE in!
Wat zwarte grond spuien op het PARKJE!














Mijn tweede bak!
                                    De tweede bak!









Nu naar het lege onderstel!



De lege bak schuif ik op het lege onderstel!










Voorzichtig komt de bak op het onderstel!
...goed geschoven


                                      Nu de andere lege bak ook op zijn plaats schuiven!
Past ie nog?!
Lukt wel!












De bak er achter zetten!
                                                  Past dat nog?!
Hij staat hier wel goed!
Zo staan ze, als het moet!










Controle!
Klaar voor het wegrijden!

Daar gaat MEINDERT DE PAARD!
Hij heeft 2 donkere bulten neergelegd!

De volgende morgen wilde ik wat foto's maken vanuit de eerste etage!









De tunnel
De weg naar de hoge brug!
Je ziet nog de fietsenhokken van de MAVO!
Nogmaals de tunnel!.....en de berk van de buurman!

Het PARKJE te NOORDHORN












Helemaal achterin!
                                       Deze zwarte baan is waarschijnlijk bestemd voor Rhodonders!











Hier komt ook een zwarte baan ...ook bestemd voor Rhodonders!












Naast deze zwarte baan komt er ook nog een okergele baan voor bloemen
                                             Hier komt de boom!












Langs het fietspad graven ze de grond af!
Tussen het fietspad en de rotonde!
De bomen staan er al...daaromheen komen bloemen in de okergele grond!






Achterin het PARKJE doet hij zijn behoefte!
Waarvoor zijn de twee palen?
                                       Achterin het PARKJE!














De weghaler!
                                      Langs Kruizinga komt nog een okergele baan









Het wordt best wel ingewikkeld!
Dit is de ophaler!














Hij heeft genoeg foute grond!
                                    Langs de weg enkel bomen!










Naast de richtingwijzer!
                                                       Op het PARKJE  verdeel en heers!















Hij leidt in goede banen!

Het oranje dak















Hier komt nog okergele grond
                                    Hij maakt een brede sleuf bij de kavel van Hummel!













De sleuf wordt nu gegraven

                                 De wegbrenger!

De Shovel staat er recht voor!












Vol laden!
                                                De brede gleuf













De wegbrenger!
                                   Veel banen leiden tot de weg!














Contact met tunnel
Nog meer contact!












Hij gaat nu weg!
De weggaande en de komer!
Bij de tunnel...slechts een bult!

11 oktober 2015
Het PARKJE
(vervolg)












De shover en de wegbrenger!
Hij tilt de platen op en verplaatst ze!














De shover!
De greppel nadert de Langestraat!

                                              Voor de shovel is de plaats beperkt!










Hij moet goochelen met de platen!




                                                  Nog een beetje!













De chauffeur en de Oosterhoffer staan te kijken!
De shovel is op het eind!
Duidelijk te zien












De laatste hand!
                                         Ik was al thuis en ging nog een keer foto's te maken!
Dit zag ik boven de heg!














Op de Langestraat
Het overzicht!













De greppel met het kavel van HUMMEL!
                                    Achter de deksel komt nog okergeel zand














Bij Kruizinga!
~                                    Daar wordt verspreid










Drentel rond de shover!
Het rode dak van het WITTE huis!












Het PARKJE gezien bij de kavel!

Bij de greppel












In het midden!
 
                                            Links!

Het overzicht

Het PARKJE!




Geen bulten.....
                                      ....... en wij stoppen voor deze dag!














De spelling is hier goed verzorgd!
De luiken naar de tunnel!
                                               Achterin het PARKJE












De zwarte band!
                                                Voor in het PARKJE












Achterin het PARKJE

Even doorlopen voor het WITTE huis!














Het linkergedeelte nadert de pannen!
Gaten in dat dak!












Frontaal

Thuis!

Wat het PARKJE meemaakte!

13 oktober 2015
LOPEN LANGS DE TUNNEL

Werken aan het PARKJE


De bult verspreiden!
De wegbrenger!
Het overzicht!
Het schelpenpad
De rechterkant is klaar.....bij de rotonde!

Tussen het fietspad en de rotonde1

Voor een deel is het uitgestreken!



Links nog bulten!
Laag ingezoomd!

Het fietspad ligt lager dan de weg langs de rotonde!
De bomen langs de weg!
Rechts liggen de platen1
Hij haalt een stuk van de palen!
Wat hij er afhaalt, kun je duidelijk zien!
Hij loopt door na de volgende boom!
Ik vervolg mijn ronde....
Wat doen ze met het trapveldje van Van der Veen?

Hij brengt betonmuren...
........waarheen?


Ik ben weer bij het PARKJE
                                        Laden van foute grond!













Hij is vol!
                                                 Weer verspreiden









Mijn betonwagen heeft de kluts kwijt....
.....waar moet hij zijn?
De Oosterhof- en Mechielsenheren geven de chauffeur raad!
                                                Achteraan in het PARKJE!










Verspreiden!
                                  Naast Kruizinga!
Mijn CANON heeft een BLAAUWTJE zien lopen!














Op het PARKJE!
Daar heb je de palenzager weer...
....nu in het PARKJE..
...daar kwam ook een boom!










De betonwagen is nog niet vertrokken...
...hij is nu aan het bellen''
"Ik ben verdwaald!"
                                    Verspreiden!










De palenzager zet hier zijn kruiwagen hier neer ......
...........bij het PARKJE
                                            Dus...
.........verspreiden











Hier weer de wegbrenger!
                                   Hij brengt deze keer goede grond!













Wegbrengen!
                                  .....en verspreiden!














Achterin het PARKJE!
                                     ....met bulten











Verdelen en heersen!
Kijken bij de rotonde!














Er moet nog verspreid worden!



















Bij de rotonde aan de rechterkant!

   













Bij het schelpenpad!
Weer bij het PARKJE!












Het beton van de tunnel!
                                            Achterin van het PARKJE!













De paal inrammen!
                                 Hij geeft aanwijzingen!











Daar waar de drainage ligt!
                                      Hij heeft de zaag om een stuk eraf te halen!
















Zo ziet het er nu uit!
                                   De platen zijn nog niet verwijderd!













Er moet nog verspreid worden!














Het open gedeelte!

...bij de luiken van de tunnel!













De greppel langs de tunnel!
                                            Het PARKJE!












De greppel!


Links van de weg.........van de weg
Rechts de heg met borden!

De route MOKKENBURG














Overzicht van de tunnel!                                                       
15 oktober 2015

Op zondag weer dezelfde wandeling!
Vijf keien in gelid op het PARKJE!










...en veel platen!
                                               .....tot aan de Langestraat!











...en nog bulten langs de rotonde!
                                               De geadopteerde boom van Jan BLAAUW





















Voor het heien!                          
Bij de verruiming!




















16 oktober 2015

Op maandag














Zij assisteren met het schoffelen bij de BERBERIS!
                                                     Samen!












...........desnoods op de knieën
                                          Hij maakt weer ruw!














Langs de weg!


De okergele grond is bestemd voor bloemenzaad, dat om de 2 jaar gemaaid moet worden!















Hij is al bij het fietspad!
                                           Hij verspreidt de okergele grond!














De laatste hand!
                                         Er wordt veel overgelegd!

....en getelefoneerd!
........en palen worden geheid in de grond!

De paaltjes liggen al klaar!













...op de hoek ook!
                                     De paaltjes staan boven de tunnel!














Zijn zij de schoffelaars?....
........en zijn reeds klaar!
                                        Een bult!














.....verwerken!
Paaltjes rammen!














De platen moeten nu nog weg........
...dan is het hier klaar!
                                           Daar komt de platenophaler!














Hij zit te paard















De groene strook blijft hier!
                                            Tussen die groene stroken komen bloemen!
Ik maak het rondje om de tunnel af!














Daar ligt het apparaat!
                                 Rond de rotonde!














Aan deze kant van de tunnel komt de platenophaler ook!
...met de grijper!

De paaltjes......
....en het PARKJE!














De laatste platen!
Palenrammen!
Palen staan in de grond...
....nu nog de draad!
                                       Op dezelfde hoogte!
Dit was het....!

Niet met lege hanen!















Een beetje overleggen!
De laatste bult verspreiden!














Achter in het PARKJE
De platenophaler!

Nu het PARKJE nog!
Ook nog meten!















Het PARKJE LIGT ER CHRISTELIJK bij
                                         Alle keien naast elkaar!















Het PARKJE
De tunnel














De rotonde!



















Langs het fietspad!
Langs de tunnel!

Het apparaat!

Egaliseren!















Je ziet de paaltjes!
                   De keien weer in het gelid!

                                   Daar ligt de draad!

Oosterhof

Overleggen!



De platenophaler!











Het PARKJE
                                               De tunnel met paaltjes!
Gekoppeld












Deze blijft eenzaam achter....hij wordt niet afgehaald door Oosterhof!



17 oktober 2015
Nieuwsbrief hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
Brug Dorkwerd

lemmerdelfzijl

16 oktober 2015

Stand van zaken vervangen spoorbrug


De aannemer, die het project “Vervanging spoorbrug Zuidhorn” gaat uitvoeren, is bekend: Max Bögl BV uit Amsterdam. Bögl start nu met de voorbereidingen van de werkzaamheden voor het vervangen van de spoorbrug in Zuidhorn, dat wil zeggen de werkzaamheden aan brug, spoorbaan en oevers. Een belangrijk onderdeel van de voorbereidingen is het opstellen van een fasering met bijbehorende planning.

Voorbereidende werkzaamheden
In juni hebben wij een inloopavond gehouden. Daar hebben wij de planning gepresenteerd en uitleg gegeven over het "obstakelvrij" maken van het werkterrein op de zuidoever. Het "obstakelvrij" maken is half augustus gestart. Op de zuidoever is de wegverharding verwijderd en is archeologisch onderzoek uitgevoerd. In fases wordt er ook onderzoek gedaan naar de mogelijke aanwezigheid van niet gesprongen explosieven (NGE’s).
Zodra de ontheffing van het Rijk binnen is worden de bomen langs het spoor verwijderd, waarna het verleggen van kabels en leidingen kan starten.

Om deze werkzaamheden veilig en verantwoord te kunnen uitvoeren is de weg op de zuidoever afgesloten tussen de inrit van het parkeerterrein van het tennispark en de inrit van het voormalig zwembad. Deze afsluiting duurt tot het einde van de uitvoering van de werkzaamheden.

Planning 2016 / 2017

Voorafgaand aan de start van de werkzaamheden organiseren wij, samen met ProRail en Bögl BV, in het voorjaar van 2016 een informatieavond, waar we onder andere een meer gedetailleerde planning van het werk kunnen laten zien.
Naar verwachting wordt het grondwerk aan de spoorbaan als eerste aangepakt en start de aannemer hiermee zo snel als mogelijk.
De spoorbrug en de vaarweg zijn in de winter van 2017/2018 klaar.
Uitschrijven   Update gegevens
                                      
DE GRONDVERPLAATSING BIJ DE TUNNEL









Deze bleef eenzaam achter.
Oosterhof en Mechielsen waren al vertrokken
We eindigden met deze KEET.
We beginnen weer met de eenzame KEET, want de volgende dag........?
                                               .........zetten ze de KEET op een aanhangwagen!












Klaar.....!
                                               De afvaart....!







Zie hem gaan......de KEET van OOSTERHOF!


...aan de overkant wordt al weer geschoffeld!











Langs het fietspad loop ik nog maar even!
                                 Langs de rotonde!


Het overzicht!














Ik sta dwars op de rotonde!
                                                  Het schelpenpad!


















De ene boom!
                                     Verder niets meer!.....
.....alleen BERBERIS















Waar de tunnel ondergronds gaat verder!
Het PARKJE















Een grijze lok boven op de tunnel!
                                  Die ene boom....daar!
De shovel die aan de overkant van het kanaal zijn werk doet voor de spoorbrug!
















Aan de overkant rijdt Mechielsen!

Het uitdiepen van de sloot bij de spoorbrug!
Langs de SPOORLIJN!














De schoner!














De sloten zijn geschoond!
Vandaag weer twee BLAUWTJES..........gelopen!
.....met paraplu!

Commentaar van JAN BLAAUW
(op facebook en maandboek)

NATTE BOEL....
Vanmiddag ondanks de aanhoudende miezerigheid nog een wandelrondje gemaakt, o.a. langs het rotondegebied en over het tunnelterrein. 
Daar hebben de grondverbeteraars van Oosterhof Holman de laatste hand gelegd aan de directe omgeving van de tunnel en de rotonde. 
Er is o.a. een bloemenmengsel gezaaid op de speciale grond en er zijn paaltjes geslagen, waar straks in november bomen worden geplant.
Hier bij de rotonde is de afvoer nog steeds problematisch en ontstaan spontane stroompjes die meteen ook grond afvoeren, inclusief het zaad. 
Krijgen we straks in het voorjaar een bebloemd fietspad....

foto van Jan Blaauw.
(JB)

Overzicht van de tunnel!












Het witte huis...het dak krijgt ook een beurt!
                                 Het dak is tegen de regen met planken dichtgetimmerd!






Dit huis hebben ze opgeknapt...
........met name zeker de tuin.
Maar geslaagd.....?
.......valt zwaar tegen!
                                                       Het olifantenpad .......
........is bewust gedaan in verband met de nieuwe hefbrug!









BRUGHALTE!


Een BOOT onder een hefbrug!
Op deze toestand stuit ik.....!
.....aan de Zuidhornkant van het kanaal!











Hier is zichtbaar, dat het asfalt is verwijderd!
                                             Tot voorbij de spoorbrug!
Het overzicht!
Rijplaten in plaats van het asfalt!












Spelevaren met een jacht!

Weer het overzicht!














De rijplaten...!
Toch is het wat eentonig!










Vlakbij de spoorbrug!
De SPOORBRUG!














Bij de brug!
Volgend jaar...afbraak!












2 spoor...de tweede niet gebruikt!
                                               Zie hier!
Ja...
.........dat weet je van tevoren wel!












Raad wat daar achter is!?
                                                    KOK!
Bij het voormalig zwembad!














Terugkijken
En boot!















De verruiming!
Het loze vissertje!...
......aan de verruimingskant!













De terugweg!
Huizen, die te koop zijn!
Een bungalow voor oudere mensen!
      Een leuk huis, dat werd indertijd bewoond door de leider van het eerste zaterdagelftal, waar ik aanvoerder was!....
Wij overlegden vaak!
...Bijna gepromoveerd!!












Jeen Baron, woonde hier!

                                       Links gestremd tot de spoorbrug
De boot!!














Hij heeft net zijn fiets over de vangrail gehesen!
                                                   Hij gaat weer naar huis!











Bij de brug.......
.....langs het kanaal....
.....verkleurde kastanjebomen!


Hier wordt onregelmatig gewerkt, een moedig meerjarenproject!
(Commentaar: (JB)









Het WITTE HUIS!
















UIT DE OUDE DOOS

De rotonde


Anno 2015 de ROTONDE

                                   De gele oker!
Op den duur wordt dit een mooie plaat!
                                    Een schip in het kanaal!

Mooi licht!
Idem!
                                              De sloot wordt uitgebaggerd!
DE VERRUIMING!
                                  Dit is mijn schouw...
.........zo vroeg!
Volgend jaar?
...foetsie?!
                                  Daar zijn ze....!
...de ganzen!?
4 stuks....!!
                                                 Waar gaat dat!??...
......heen!
....daar is het gelid!
                                    De vissers!
Dit is een schip!
                 











  .....de zon speelt mee!
                                       ........tot het bleke toe!?
                             








De wandelpas maakt op mij een beetje vermoeide idee!
                                             ...en deze is weer ferm......
......mijn idee!
                   Wat spits....
...badend in het zonlicht!
Terwijl ik sta langs de spoorlijn
                                         Dus ongeveer hier...
....ook deze sloot is behoorlijk schoon!
                       Ja....dender maar voort!
...ik zit op de bank!
                                 












Gemaaid!?
                                             .........ook al gemaaid!
Het overzicht!

De dader op de MOKKENBURGWEG!
Ook plat geslagen...
....ja...
.......zelfs gemaaid!
                                  ...meer ruimte!
            Nog steeds bezig!











Hille Dijk wil er langs....!
....kan het rechts...
....nee
..misschien kan links......
....wel!
                                  ....desnoods lopend met de fiets aan de hand!
                           










 Tussen de bossen wurm ik mezelf!
                                                 ....met moeite!












...wat een licht....
....als ik wat struiken opzij duw!
                Ook al badend in het licht!
Ik verlaat de Mokkenburgweg!
...en verdwijn richting ROTONDE!
ENTREE
                           









  Zij loopt ook richting ROTONDE!
                                        ...en ontmoet de shovel!











Langs de ROTONDE!
                                     Het parkje naast de rotonde!
Een spoor van vernieling!

In november 2013
Het PARKJE

Het maaien door de gemeente!
Van de gemeente komen ze om te maaien!












Het gaat om de berm!
                                            Ook nog een hardloper!















Nu weer inpakken!
                                                 Aan de overkant ...
KOK en de spoorbrug!












Het dak wordt zeker roder...!
Een goed teken!


Uit de OUDE DOOS
Zegt rechts tegen links:
BLAAUWDYN CANON SKYT OP MYN GRÛN

23 oktober 2015

Uit de OUDE DOOS
26 oktober 2013
Je komt over de brug uit Zuidhorn richting Noordhorn.......
........je bent bijna in het dorp.....
........dan al die borden aan de kant...........
....Wie weet nu nog de weg?..........
............wij zijn analfabeet!!!!

MET ZIJN VELDHEERSBLIK 
EN ZIJN GRUTTE CANON
Wie kan er tegen op!
Ik volg op eerbiedige afstand met mijn lytse canon

De waterkabel!

Hij gebaart iemand om hem te helpen!
De tuin van Kruizinga!


Het overzicht! 
Jan Blaauw attendeerde erop, dat Wiertsema kan waarschuwen voor foute grondsoorten bij het graven van de tunnel!
Wiertsema's heiwerker!
Achter bij KOK...........daar is de weg al verzonken!
Er staan 2 GMB- ers bij!
Buiten de tralies!
De waterafvoer naar het kanaal!
Wiertsema is aan het heien!....grondlagen!
De gleuf van HAK!
In de tuin van Kruizinga!..... De chaos...... Hij heeft het meest te lijden!
HAK......met de randen van de tralies waar het fototoestel net door kan kijken!!
In de verte buurman Wieringa en zijn zwager uit Ermelo!.....hij krijgt uitleg!
HAK en de geomaat
De knik!
Teveel water?...........Dat gaat naar het kanaal!
Deze man is echt in een BLAAUW uniform

25 oktober 2015

Jan BLAAUW in het ROOD

Laatste nieuws over de beplanting

Zoals u wellicht heeft gemerkt konden wij de planning voor het grondwerk in het tunnelgebied, zoals vermeld in de nieuwsbrief van 13 juli, niet nakomen.
Vlak voor de zomervakantie is, in overleg met de omgevingsdienst Groningen, besloten het gebied aanvullend milieukundig te onderzoeken, alvorens de bovenlaag af te voeren. 
Het gebied is inmiddels onderzocht en de omgevingsdienst heeft het transport goedgekeurd.
In de laatste weken van september vindt het grondtransport dan echt plaats. 
Het grondwerk is nodig om eind november het groen aan te kunnen planten. 
In detail ziet de planning er nu als volgt uit:
1. Vanaf 15 september start de aannemer met het ontgraven en vervoeren van grond. 
Dit duurt twee weken.
2. In diezelfde week start het aanbrengen van drainage. De drainage is nodig om het gebied rond te tunnel droog te houden in de natte periode, zodat de wortels van de planten niet verrotten. 
Het aanbrengen van de drainage duurt drie weken.
3. Vanaf 21 september wordt nieuwe grond aangevoerd. 
Dit duurt twee weken en in deze weken zal het drukker op de weg zijn met vrachtwagens.
4. Vanaf 5 oktober wordt het gebied ingezaaid met gras en bloemen.
5. Tussen 23 november en 5 december wordt het resterende groen aangeplant.

De werktijden zijn van 7.00 uur tot 17.00 uur en er kan enige hinder worden ervaren door kranen, tractoren en vrachtwagens.

Ten slotte richt de gemeente het middenterrein van de nieuwe rotonde in.

Vervanging beweegbare brug




Zoals bekend wordt begin volgend jaar met het vervangen van de beweegbare brug in Zuidhorn gestart.
De bouw van de nieuwe brug zal helaas, vooral voor direct omwonenden, enige hinder veroorzaken.
De provincie doet er alles aan, voor zover voor hen mogelijk is, om de hinder tot een minimum te beperken.

GRONDTRANSPORT
Nog een maatregel om de hinder voor omwonenden te bepereken is het afvoeren van de grond per schip.
Uitgerekend was, dat er voor het afvoeren van de grond ongeveer 1000 vrachtwagens door het gebied zouden moeten rijden.
De aannemer krijgt een bonus om dit vervoer over water te laten gaan.
De bonus is hoog genoeg om te voorkomen dat de aannemer alsnog over de weg zal gaan vervoeren.
De grond die vrijkomt bij het uitgraven van de kelders wordt nog wel met vrachtwagens afgevoerd.
Het gaat dan om een beperkt aantal vrachtauto's.

Planning
De bouw start zoals het er nu uitziet in het voorjaar van 2016 en wordt in de zomer van 2017 opgeleverd.
De gemeente Zuidhorn heeft al laten weten binnen 6 weken na het opleveren van de brug, ook het werk voor de herinrichting van de Rijksstraatweg af te zullen ronden.
De eerste serie damwanden wordt in het voorjaar van 2016 geplaatst.
De tweede serie in het voorjaar van 2017.
De exacte planning is afhankelijk van de werkwijze van de aannemer





OPTOCHT
plm. 50 jaar geleden..... ?
Is deze al eens aan bod gekomen? 
Een deel van een feestelijke optocht, ik vermoed uit de jaren zestig. 
Ter hoogte van de Langestraat Zuid/Rijksstraatweg in Noordhorn. 
Personen zijn toch wat moeilijk herkenbaar, ook door de afstand in tijd..... 
Rechts een deel van de vroegere hoofdenwoning van de Chr. MAVO, nu bewoond door Jan Thijs en Heleen de Haan.

foto van Jan Blaauw.
JB
De voortuin met volle zon!


















Het PARKJE
                                      De TUNNEL

















Naar de hefbrug!

De spoorbrug!







Het PARKJE!









Door geheel NOORDHORN loop ik met CANONS!

TUNNELGEBIED NOORDHORN met huize Kruizinga.
Vooruit, eentje nog, omdat het zondag is, zo'n dag! 
Gekiekt vanuit en vanaf de Industrieweg richting het tunnelgebied dat ook al in het kleurige teken van de herfst staat. 
Op de achtergrond het fraaie woonhuis van Lammert Kruizinga en zijn eega, twee jaar geleden beroofd van twee buurhuizen (Langestraat 11 en 9) aan de zuidkant, geveld door sloophamer en -handen. 
Links loopt Jan Thijs de Haan in zijn kenmerkend blauw (met 1 -a-!) jack. 
Jan Thijs is dagelijkse waarnemer/kieker/blogger van de tunnelwerkelijkheid. 
Hem ontgaat niet veel en zijn lutje Canon nog minder 
(vrachtwagens, tractoren, wandelaars, witte ganzen....).
Ja, het had de nacht ervoor toch geregend, gezien de plassen op de weg. 
Voorlopig weer vocht genoeg....

foto van Jan Blaauw.

JB

Werken aan het dak van het WITTE HUIS!!
Volgens mij is dat Jan BLAAUW niet!
Ik herken de fietstassen niet!
Hij staat hier bij het rode dak!
....er staat een toeschouwer bij, die commentaar geeft!

BAAS boven baas!
...ALLEEN WIE IS DE mol!!
Woelen als een mol naast het tenniscomplex!
De METER!
.
Met zijn apparatuur!!
                           
Vlak voor de beplanting!












HAMERTJE.......

TIK





Nu weten we ook, wie de palen INGERAMD heeft bij de tunnel


29 oktober 2015 

TUNNELPARKJE MET VERKEERSBORD VOOR LUCHTFIETSERS....
Het parkje aan de oostkant van het tunnelterrein ligt er verzorgd bij. 
Eind november, begin december komt de laatste beplanting. 
In het geelbruine zandgedeelte is een bloemenmengsel gezaaid, dat zou volgend voorjaar tot een explosie van fleur en kleur kunnen leiden. 
Het gele aanwijzingsbord? 
Dat is waarschijnlijk bedoeld voor luchtfietsers....

foto van Jan Blaauw.
JB

Commentaar:

Waarschijnlijk geschreven door een luchtfietser uit Noordhorn met een CANON!

Het gaat over veel fantasie, een rijke verbeelding hebben.
Deze informele term wordt sinds ca 1984 gebruikt.
 De haan?...staat hij wel stevig!?












Voelt u er wat voor om een stukje met een luchtfiets te gaan naar een luchtkasteel!?

Verder kan luchtfietsen ook betekenen het maken van fietsbewegingen in de lucht met als doel de buikspieren te oefenen!






The big JUMP




Hoe bestaat dat!?

Volgens mij is dat Jan BLAAUW niet!
Ik herken de fietstassen niet!

(Midhorncorrespondent Jan Thijs)

Toch herkent hij zijn eigen emballage!

MISTIG NOORDHORN....
Vanmorgen op de betrouwbare boodschappenfiets met herkenbare fietstassen (alleen Midhorncorrespondent Jan Thijs heeft er enige moeite mee...) naar Appie H. in het grootdorp gereden. Hadden ze daar bijna de hele winkel overhoop gehaald, herinrichting. Enfin, wat ik het mijne wilde noemen kreeg ik na kassabemiddeling in de fietstassen... Heb bij de zuidelijke entree van Noordhorn nog een een foto gemaakt met de lutje C. Mist! (En nee, erg aangenaam vond ik de temperatuur niet.....)

foto van Jan Blaauw.

JB















Aan de overkant...
....voor de nieuwe spoorbrug!
De mistige gravers! 

Het park bij de tunnel














Hier ben ik thuis.......
                              ...maar rechts het dak van het WITTE HUIS

Vervanging spoorbrug


Uit:
NoordhornNu

De aannemer, die het project "Vervanging spoorbrug Zuidhon"gaat uitvoeren, is bekend:
MAX BÖGL BV uit Amsterdam.
Bögl start nu met de voorbereidingen van de werkzaamheden voor het vervangen van de spoorbrug in Zuidhorn.
In juni is een inloopavond gehouden.
Daar is de planning gepresenteerd en uitleg gegeven over het "obsakelvrij"maken van het werkterrein op de zuidoever.
Het "obstakelvrij maken is half augustus gestart.
Op de zuidoever is de wegverharding verwijderd verwijderd en is archeologisch onderzoek uitgevoerd.
In fases wordt er ook onderzoek gedaan naar de mogelijke aanwezing van niet gesprongen explosieven (NFE's).
Zodra de ontheffing van het Rijk binnen is worden de bomen langs het spoor verwokderd, waarna het verleggen van kabels en leidingen kan starten.

Om deze werkzaamheden veilig en verantwoord te kunnen uitvoeren is de weg op de zuidoever afgesloten tussen de inrit van het parkeerterrein van het tennispark en de inrit van het voormalig zwembad.
Deze afsluiting duurt tot het einde van de uitvoering van de werkzaamheden.

Planning 2016/2017

Voorafgaand aan de start van de werkzaamheden wordt er, samen met ProRail en Bögl BV, in het voorjaar van 2016 een informatieavond georganiseerd, waar onder andere een meer gedetailleerde planning van het werk wordt laten zien.
Naar verwachting wordt het grondwerk aan de spoorbaan als eerste aagepakt en start de aannemer hiermee zo snel als mogelijk.
De spoorbrug en de vaarweg zijn in de winter 2017/2018













De nieuwe spoorbrug!

De oude spoorbrug
Foto:JMdH

Ondertussen zijn de werkzaamheden aan de spoorweg bezig!
Ook BAAS boven....BAAS
De bijter of graver!
Onder de spoorbrug!
De bijter komt op de aanhanger bij de tractor!

                                          ...maar dit gaat moeizaam!
Gaat hij....af of......

.......OP!

Een gemartel...
...of gegoochel!

Een Noordhorner die langt naar een Zuidhorner!

dorp aan 't k'naal

wat was het heerlijk in ons dorp aan 't Nije k'naal
al werd ons dorp dan ook verdeeld door het 't Nije k'naal
ik droomde aan de overkant van 't Nije k'naal
van ’n loopbrug over 't Nije kanaal

als ik naar school ging moest ik over 't Nije knaal
en stond ik eenzaam aan de kant van 't Nije ka'naal
tot jij er aan kwam met de pont over 't nije k'naal
mijn loodsman over het k'naal

ik sluit mijn ogen en droom van mijn kindertijd
van zomertijd en wintertijd
en wat mij van die tijd het best voor ogen staat
ben jij mijn kameraad 

in’t vroege voorjaar overstroomde 't Nije k'naal
de weilanden stonden blank langs 't k'naal
dus kon ik niet naar school toe over 't k'naal
wat hield ik dan van 't k'naal
                                                                                        
NOORDHORN

mijn vriendje dat  per pont over 't k'naal
woon jij nog steeds aan 't k'naal
denk jij nog wel eens aan die eerste kus,die jij
op ’t water stal van mij

wat was het heerlijk in ons dorp aan 't k'naal
al werd ons dorp dan ook verdeeld door de rivier
wat ons tenslotte scheidde, méér dan 't k'naal
was mijn vertrek van 't k'naal

Noordhorn.

                                                           De spoorbrugshow                             

Heb je een graver, dan is de wegbrenger in de buurt!
Ik mis heel wat bomen langs de spoordijk!
                                                              TWEE...gravers!...
.........een duo!

BALLET!
............à deux!


Wat graven ze?

...een bommetje!?
Er liep hier ook een dijk....
Ballet à deux
...langs de voetbalvelden, waar ik vaak heb gevoetbald.
                                         ...voordat daar tennisvelden werden aangelegd!
Let op dit varken...
.........hij blaft ook niet!
De dijk is weggegraven!










De meetshow








Over de brug...
....naar de tennisvelden!


Ik heb de brug opgetild, maar het ging nog aardig ruim...
........onder de brug!
Nu is hij vrij!
                                      Druk met schepen!
De gaande ..........en de komende!
Ik loop nu door...
...........daar heb je de tennisvelden!
Hier lag ook een dijk langs de voetbalvelden!
...waarop ik vaak heb gevoetbald heb!


...maar ze hebben die muur geslecht!
Zelfs Koopman zie je nu ...
...over het kanaal!
                                            Nu zijn hier tennisvelden!.........
.....waarop ik ook veel gespeeld heb!
Het overzicht!

De tennisvelden!
                                           Een terugblik!
Bij de spoorbrug!....

..........de dijk wordt afgegraven!


Hier waarschuwt mij de chauffeur...
.........niet dichterbij komen!
Dus nu lopen langs de tennisvelden!

Langs de oefenkooi!
Het overzicht!
Door de tralies!
Bij de spoordijk!
Weer door de tralies!
                                                      De trein over de spoordijk!

Het overzicht!
Ik sta naast de tennisvelden!
De sloot
Links de tennisvelden...
...rechts de spoordijk!
Andermaal overzicht!

De tennisvelden!
                                                           Tegenover Koopman!
De spoorbrug en de graver!
Overzicht!
Zo hoog is de laatste dijk rond de tennisvelden!
Vanaf de gekapte dijk met het overzicht!

De dijk, die nog er staat...langs het tennisveld!
Veel is gekapt!
Er zit zelfs ook een sloot tegen de beide dijken!
Vrij uitzicht naar de trein!
Je ziet achter dit veld de dijk (niet uitgegraven) maar boomloos!
Weer een schip!
De oefenkooi bij de tennisvelden!
De spoorbrug van Zuidhorn!
Een schip!
Behoorlijk breed!
De afgegraven naast de tennisvelden!
Naar de tennisvelden!


De JUDOZAAL!


Gniffelend passeerden ze...
........daar hadden zij niet op gerekend..
..............ik was met mijn CANON weer de snelste!
..Ja ...handen vol...
............paraplu's!!
Uit de bocht geschoten!
                                   De provincie en het PARKJE!
Bijna de keien uit het verband gehaald!
Wie deed dit...?
De buurman of de buurvrouw...
Ik gok op de eerste!!






De spoorbrug in Zuidhorn 

wordt vervangen tussen 2016 en/of 2018.
Ruim houden.
De voorbereidingen zijn in volle gang.
Vandaar...dat maakte mij nieuwsgierig naar het lot van dezelfde spoorbrug, die ligt bij de stad Groningen.
Ik sprak met mijn vrouw over het naar Groningen tijden langs het NIJE K'NAAL met de CANON, om wat foto's te maken van de grote klomp beton........ aldaar!

Als kind zwierf ik aan deze kant van de stad Groningen, bij Selwerd en Paddepoel, toen ze nog niet vol gebouwd waren!
Ik herinner me, dat we gingen begraven een aantal jonge vogeltjes, die blijkbaar uit hun nest waren gevallen, misschien wel dankzij de actie van een Koekoek.
Deze plechtige begrafenis had plaats bij de Groninger spoorbrug.
Ik kende deze klomp beton van Groningen heel goed.

Later ging ik mijn broer Folkert halen uit Zuidhorn op vrijdag.
Hij was nog niet getrouwd en woonde nog bij onze ouders aan de Oosterhamrikkade.
Uit Groningen moest ik ongeveer 14 kilometer fietsen langs het NIJE K'NAAL, dat in het jaar 1932 gegraven was, het  jaar dat Folkert ook zelf het licht zag.
We verschilden 15 jaar.
Even buiten Zuidhorn zag ik de Zuidhornspoorbrug liggen.
De school waar Folkert werkte lag aan de Langestraat 5.

We zouden wel even foto's halen uit Groningen van de klomp beton......wist ik veel?
Meestal denk ik aan deze dingen, als ik te bed lig.
Je had dan de meest briljante gedachten, tenminste......... bij mij kwamen ze vanzelf.
Ik dacht toen, dat ik eerst zou kunnen kijken bij GOOGLE.
Veel kun je daar vinden!
Wat ontdekte ik op Google de volgende dag!?:

Mijn zoektocht bij GOOGLE


In de eerste plaats vond ik de foto van Dick Bolt:

Groningen Starkenborghkanaal

De vakwerk spoorbrug over van Starkenborghkanaal in Groningen.
De brug uit 1932 had een doorgang hoogte van 6 meter 62.
De wens was hier een dubbelspoor aan te leggen.


In 2003 is de spoorbrug vervangen door een moderne boogbrug.
Toen de betonnen brughoofden van de brug gesloopt werden, kwamen de eiken heipalen weer boven de grond.
Deze palen waren nog helemaal gaaf.
Het stalen gedeelte geeft een tijd opgeslagen op het industrie terrein bij Groningen.
In 2012 is besloten het ijzeren gedeelte toch te slopen

Vervolgens vond ik ook de foto van de Groninger spoorbrug over het van Starkenborghkanaal!

Foto: 
W Mensinga 2012


De Walfridusbrug is asymmetrisch van vorm, wat van verre afstand een vertekend beeld geeft.
De spoorbrug is gelast en gemaakt van koker en buis profiel
De spoorbrug ios op 23 oktober 2003 in gebruik genomen.
De brug ligt 9.50 meter boven het water en heeft een doorgang breedte van maar liefst 54 meter.
aan de spoorbrug is ook een fietsbrug gekoppeld.

























Groningen De Hoogte | Walfridusbrug


steden nederland, de hoogteDe Walfridusbrug, aan de rand van het industrieterrein De Hoogte, is een spoorbrug ten noorden van Groningen over het Van Starkenborghkanaal en de N361 voor de spoorlijn Groningen-Delfzijl. De huidige brug is gebouwd in 2003 en verving een brug uit 1932.

Constructie
De oude brug bestond uit twee betonnen landhoofden met een stalen overspanning en had dezelfde constructie als de spoorbrug bij Zuidhorn.
De brug was enkelsporig, had een doorvaartbreedte van 22 meter en een doorvaarthoogte van 6,62 meter.
De nieuwe brug uit 2003 is een stalen Boogbrug.
De brug heeft twee sporen, een doorvaartbreedte van 54 meter en een doorvaarthoogte van 9,5 meter.
De brug is naar de heilige Walfridus genoemd.
Uit:
WIKIPEDIA

Historie

De oude brug uit 1932 bestond uit twee betonnen landhoofden met een stalen overspanning en had dezelfde constructie als de spoorbrug bij Zuidhorn.
De brug was enkelsporig, had een doorvaartbreedte van 22 meter en een doorvaart hoogte van 6,62 meter.

De spoorbrug te ZUIDHORN


spoorbrug
Circa 400 meter westelijk van de wegbrug bevindt zich de vaste spoorbrug. 
De brug is even oud als de wegbrug. 
De spoorbrug is oorspronkelijk gebouwd voor dubbelspoor. 
Dit is er nooit gekomen. 
De brug is een zogenaamde vakwerk liggerbrug welke is vervaardigd uit plaatstaal en klinknagelverbindingen. 
De brug is gemaakt in een periode dat gelaste constructies nog niet grootschalig werden toegepast. 
De brug en brughoofden verkeren in een matige tot slechte staat van onderhoud.

De spoorbrug in 1936

1936: de spoorbrug bij Zuidhorn in de spoorlijn Groningen-Leeuwarden

In 1931 werden twee vaste stalen vakwerkbruggen gebouwd voor (Groningen-Sauwerd en Zuidhorn) voor spoor. 

Omdat de Nederlandse regering in deze moeilijke periode met veel werkloosheid de Nederlandse economie wilde steunen, werd bepaald dat alleen Nederlandse aannemers konden inschrijven voor de bouw. 
Het werk werd gegund uit de firma Van Lieshout uit Utrecht. 
Het kunstwerk bestaat uit twee afzonderlijke overbruggingen, ieder voor enkel spoor.

Met dank aan de Historische Kring Zuidhorn voor de afbeeldingen van de aanleg van het kanaal en bruggen.

Naamgever Tjarda van Starkenborgh
Naamgever van het kanaal:
Jonkheer Mr. Tjarda van Starkenborgh Stachouwer
Voormalig Commissaris der Koningin van Groningen.

De familie Tjarda is een adellijk geslacht uit Friesland,
afkomstig van het Tjaarda-huis te Rinsumageest. 

De familie bezat vanaf het midden van de 15e eeuw ook de borg Starkenburg.
In het begin van de 16e eeuw woonde de familie op de Dijkumborg
bij Garsthuizen, later op Borgweer te Wehe en Verhildersum te
Leens. 

Door vererving werden de Tjarda's (mede-)eigenaars van de heerlijkheid Schiermonnikoog. 
Hierdoor werd de naam Stachouweraan de familienaam toegevoegd.

De familie speelde in de 19e eeuw een grote rol in het bestuur van
de provincie Groningen. 

Jhr Edzard Jacob Tjarda van Starkenborgh Stachouwer (1859 - 1936) was notaris, van 1900 - 1917
burgemeester van de stad Groningen, 

in 1904 ook lid van Provinciale Staten en 
van 1917 - 1925 Commissaris der Koningin.
Hij zette zich bijzonder in voor de verbetering van de vaarweg van
Groningen naar Friesland en het IJsselmeer. 

Als Commissaris der Koningin werd hij opgevolgd van 1925 - 1933 door zijn zoon Jhr Alidus Warmoldus Lambertus Tjarda van Starkenborgh Stachouwer (1888 -1978). 
Deze werd in 1936 Gouverneur-Generaal van Nederlands-Indië.

Op de afbeelding Jonkheer Alidus Warmoldus Lambertus Tjarda van Starkenborgh Stachouwer (1888 -1978). 

De voorgenomen vaarwegverruiming!

In verband met de voorgenomen vaarwegverruiming van de vaarweg Lemmer-Delfzijl door de provincie Fryslân en Groningen moeten de twee bestaande bruggen over het Van Starkenborghkanaal worden vernieuwd.
De spoorbrug in de verbinding GroningenLeeuwarden en de brug in de Rijksstraatweg (N355) voldoen namelijk niet aan de vereiste uitgangspunten voor doorvaarthoogte en -breedte.
Daarnaast is ten oosten van de kern Zuidhorn gestart met de planontwikkeling voor de nieuwe woonwijk De Oostrand.
Door deze twee ontwikkelingen bestaat de wens om de barrièrewerking van de Rijksstraatweg (N355) tussen Noordhorn en Zuidhorn en tussen de nieuwe woonwijk en de kom van Zuidhorn te voorkomen. In de huidige situatie kan de provinciale weg N355 ter hoogte van Zuidhorn als een knelpunt worden aangemerkt.
Dit wordt veroorzaakt door de vertragingen die de vele brugopeningen opleveren voor het wegverkeer. Dit betekent wachttijden en verkeersonveiligheid door de onverwachte filevorming.
Daarnaast is er een knelpunt gesignaleerd op het gebied van de leefbaarheid.
De vele relaties tussen de kernen Zuidhorn en Noordhorn hebben te maken met zowel de oversteekrelaties van de N355 als de brug in het Van Starkenborghkanaal.
Naar de toekomst toe (2020) zullen deze problemen verergeren als gevolg van de autonome groei van het verkeer op de N355. 

Spoorbrug Van Starkenborghkanaal bij Noord- en Zuidhorn
De nieuwe spoorbrug over het Van Starkenborghkanaal tussen Noord- en Zuidhorn, gebouwd in 1932
De nieuwe spoorbrug over het Van Starkenborghkanaal tussen Noord- en Zuidhorn, gebouwd in 1932
De spoorbrug, de huidige.
Meer dan 60 jaar geleden gefotografeerd vanaf de zuidwestelijke oever, richting Noordhorn. Blikvanger Transportbedrijf Koopman ontbreekt nog, de geplante boompjes zijn jong.
Wel is er, nog net zichtbaar, bebouwing langs het kanaal, de foto zal na de Tweede Wereldoorlog zijn geschoten.
Of toch eerder?
De spoorbrug is nog duidelijk niet geïntegreerd in het landschap, ligt er bij als een vreemde eend in de bijt.
Net of iemand met een megablokkendoos heeft gespeeld, of met heimwee oproepende Meccano….
In 1932 is de brug gebouwd.
Duidelijk zichtbaar is er rekening gehouden met verdubbeling van het spoor….
Die verdubbeling is nog niet gerealiseerd.
Zoals het nu lijkt, wordt deze ‘rammelbak’ spoedig vervangen door een nieuwe, dubbelbaanse spoorbrug.
De nieuwe wordt 9 meter hoog, de huidige is “maar” 6.
De breedte zal 54 meter bedragen.
Het kanaal wordt aangepast aan grotere, dieperliggende schepen.
Daarom worden ook twee bochten verruimd.
Het project zal 40 à 50 miljoen euro gaan kosten.
Volgend jaar wordt er met de werkzaamheden begonnen, in 2011 moet alles klaar zijn. (Bron: Koos Bijlsma, Dagblad v/h Noorden, 26 juni 2008)
 Als er een Spurt of een goederentrein over de brug dendert, is dat in de wijde omtrek te horen, kenmerkend.
Die overdaad aan geluid wordt gehalveerd.
Daarvoor zijn heden ten dage strengere regels, eveneens een reden tot vernieuwing.
Het bejaarde gevaarte op de foto, 76 jaar, met zijn bunkerachtige walkanten, wordt gesloopt. Zijn dienst zit er bijna op nu, én in Noordhorn Toén.
Eerder gepubliceerd in “Noordhorn Nu” september 2008 – achterpagina
Lyaemer komt onder de spoorbrug door, foto vanuit het noordwesten, maart 2008
Lyaemer komt onder de spoorbrug door, 
foto vanuit het noordwesten, 
maart 2008
Zicht op spoorbrug Van Starkenborghkanaal vanuit het noord-oosten, maart 2008. Vanaf de weg tussen Koopman en Burgler, Noordhorn.Zicht op spoorbrug Van Starkenborghkanaal vanuit het noord-oosten, maart 2008. Vanaf de weg tussen Koopman en Burgler, Noordhorn.
namiddagfoto met extra herfstkleuren, najaar 2007. De foto werd vanuit het westen genomen, langs het Van Starkenborghkanaal.
Namiddagfoto met extra herfstkleuren, najaar 2007. 
De foto werd vanuit het westen genomen, 
langs het Van Starkenborghkanaal.
Dezelfde spoorbrug over het Van Starkenborghkanaal vanuit het noordoosten, tegenlichtopname, gemaakt aan het eind van de middag, najaar 2007
Dezelfde spoorbrug over het Van Starkenborghkanaal vanuit het noordoosten, tegenlichtopname, gemaakt aan het eind van de middag, najaar 2007
Onderste vier foto’s: ©janblaauw, 2007/2008


Nieuwe spoorbrug Zuidhorn

De vaarweg tussen Lemmer en Delfzijl wordt verbreed en verdiept.
Dit gebeurt om de vaarweg geschikt te maken voor schepen met meerdere lagen containers.
Verder wordt een deel van de oevers aangepast en vervangen.
Ook komen er nieuwe bruggen en ook de de spoorbrug nabij Zuidhorn wordt vervangen!

Spoorbrug ZuidhornDe spoorbrug bij Zuidhorn

Wat gaat er gebeuren?

Sfeerbeeld nieuwe spoorbrug Zuidhorn
De huidige spoorbrug in Zuidhorn wordt vervangen. De brug ligt op de treinverbinding tussen Groningen en Leeuwarden. Nu ligt er nog een vaste stalen vakwerkbrug met enkel spoor. De nieuwe spoorbrug wordt aanzienlijk langer en hoger. De brug krijgt een doorvaarthoogte waar schepen met vier lagen containers onderdoor passen. Ook wordt de brug langer: in de toekomst beslaat hij de volledige breedte van het verbrede kanaal. Zo kunnen langere schepen veilig langs Zuidhorn varen.

Meer informatie

Meer informatie over dit project vindt u op de website www.lemmer-delfzijl.nl. Deze website geeft ook informatie over andere projecten voor de verruiming van de vaarweg Lemmer-Delfzijl.
Sfeerbeeld nieuwe spoorbrug Zuidhorn



De betonklossen van de spoorbrug van Zuidhorn!
De bunker van Groningen 1932

De WALFRIDUSBRUG 2003


Met fietspad!
De collage van Jan Blaauw  (jaarwisseling 2013/2014)















De vogeltjes op een tak!       
     


Een boom opzetten!!
                                         Als ik voor een foto kom, is het toch redelijk droog!
Bij de rotonde!

....plassen zie je toch!
Bij de Schippersstraat....
.......kletsnat!
In mijn verbeelding zie ik hem met een alpino, 
.......in zijn hand een palet, 
.....een TALENSdoos naast de kruk 
.......en in de andere hand een subtiel kwastje.
Hij schildert op het fietspad bij de rotonde dit stilleven met een boodschap voor de fietser:

VERLICHT

Ik loop (zelf ook) verlicht verder!
De sweeper zie ik ik staan aan de weg op het parkeerterrein!
Misschien besteld door Jan Blaauw!
De FORTUNA...
.........boven alles uit!
                                       Als chauffeur ben je nog maar in NOORDHORN!
De rotonde!
De tunnel...
De rondweg...
...en dan pas Oostergast
Wel stokken, geen bomen....
.........misschien is 5 december plantdag!

Let ook op de achtergrond











Op de achtergrond nummer 3,5,7 Langestraat








Prachtig weer voor plaatjesschieten
...maar de wind verpest het helaas, 
.....af en toe blies de wind me van de weg af of het schelpenpad!












In de tuin ontdekte ik boven de grond de 
narcissen, 
.....die ik opnieuw weer had geplant!

ZUIDHORN spoorbrug



NOORDHORNS PLANTDAG 

DECEMBER  2015
Jan Blaauw
NOORDHORN - BEPLANTING TUNNELTERREIN, oostkant
Het komt er dus toch nog van, het planten van heesters op het tunnelterrein van de verlgde N355. Enkele groenmedewerkers van Oosterhof Holman waren in de motregensfeer bezig lange rijen rododendrons te planten aan beide kanten van het parkje aan de oostkant. Dat zal ook wel aan de andere kant gebeuren bij de noordwestelijke tunnelmond. En dan de bomen nog. Och, met dit voorjaarsweer in december kunnen groenwerkers wel uit de voeten...

foto van Jan Blaauw.
Toch nog in 2015,  heesterranden op het tunnelterrein oost. Rododendrons, hortensia’s (?) en enkele andere niet door mij herkende variëteiten… Motregensfeer, voorjaarstemperatuur, het zat Oosterhof Holman vanmorgen niet tegen…:

IMG_4429 web

©foto’s: jan blaauw, 7 december 2015 (Canon Ixus 150

Zo blijft de tuin mooi!
Ik sta bij buurman Wieringa en kijk naar het PARKJE
De planten uit hun potten!
Oosterhof is druk bezig!
                                                Alle planten zijn nu wel uit de potten!
Dus inplanten maar!
Hij vertelt, dat ze het druk hebben.
Hij noemt direct een paar plekken, waar het druk kan zijn.
"Wanneer worden de bomen geplant", vraag ik hem!
"Donderdag"!
Op maandag:
Het parkje
                                             Oosterhof en zijn roe
Het Parkje!
Tot het eind!
                                                  De rododonders naast die van Kruizinga!
Met keien!
Oosterhof met aanhangwagen
Maar planten!
Spitten!
                                        Overzicht...links
Niet alleen rodonders!

Ook heesters worden geplant!
Ik maak nog de MOKKENBURGROUTE







Aan de overkant druk bezig met de spoordijk!
                 De nieuwe spoor spoorbrug komt aan de oostkant van de bestaande
Aan deze kant is voldoende ruimte tussen de bestaande spoorbrug aan de rechterkant
                                                     De ruimte aan de andere kant maken ze! 
Later blijkt,dat ze leidingen hier moeten ze trekken!
     Aan deze kant nogmaals:
Voldoende ruimte

Links de spoorbrug, rechts BURGLER!
Alles wordt effen!
Hij brengt zelfs aarde!






           De adoptieboom van Jan Blaauw!
STILL GOING STRONG!!

Schoffelen!
                                                  Oosterhoff met aanhangwagen
...en een tweede wagen!
Maar nu met assistentie!

De rodonders!
...met heesters
Aan de voorkant ook heesters!
AFWERKEN van het PARKJE!

Mokkenburg 
Het gezicht van Mokkenburg 
Nu de Verbindingsweg vanaf de rotonde de nieuwe entree van Noordhorn is, worden de bedrijfsgebouwen op de hoek tussen de Industrieweg en de Verbindingsweg mede bepalend voor het beeld van Noordhorn. 
Daarom is het belangrijk dat deze gebouwen een representatieve zijde hebben richting de Verbindingsweg en de Industrieweg. 
Dit kan bereikt worden door de bijzondere functies als entree, kantine of kantoor aan de straatzijde te plaatsen. 
Daarnaast is de inrichting van de kavel bepalend voor de uitstraling. 
Parkeren wordt op de eigen kavel opgelost, het liefst uit het zicht. 

Daarnaast is het wenselijk dat buitenopslag niet zichtbaar is vanaf de straat. 













Het resultaat van de beplanting van het Parkje
Van alle kanten!
Links de heesters en rechts de rij Rodonders!
Tevens zie je etage 1 van buurman KOK!
De zwerfkeien van het PARKJE!


Links de rij rodonders en een rij heesters!
De voormalige mavo van NOORDHORN!
De grasbetonstenen naar de luiken van de tunnel!
Hortensia's als tweede rij?
Naast de Rondonders!

Tot het einde toe!

Er zijn dus drie rijen!
De achterkant!
Daar komt ook de BOOM!
Ook aan deze kant meerdere rijen!


Met de zon in de rug!
Het overzicht van het PARKJE!
...en het kavel van Hummel!








14 december 2015

Op deze dag heb ik de tennisvelden weer bezocht.
Ze waren hier langs de spoordijk druk aan het werk.
Langs het kanaal werd de dijk geëgaliseerd voor aanvoeren van materieel voor het aanleggen van de nieuwe spoorbrug aan de oostkant van de bestaande spoorbrug..
De fotografiereportage vroeg van mij een omleiding om aan de andere kant van de spoorbrug te bereiken om daar ook foto's te maken.
Toen ik thuis kwam voelde ik mijn zwakke knie, die door het voetballen wat link was geworden bij overdreven belasting.
De volgende dag bleek het moeilijk te zijn mezelf te bewegen....een pijnlijke knie!
Een dag afgewacht...toen toch maar gebeld voor een bezoek van de dokter aan huis.
De dokter hield het op JICHT in de knie.
Hij schreef PREDNISON voor.
Ik zocht jicht op voor alle zekerheid op bij Google:
De LINK:

Jicht in knie
Begin van het rondje in Zuidhorn bij de spoorbrug!
                                                      Verkeer in het het kanaal!

                                                      Even weer de brug opgetild!
Het was niet nodig!
Nu :
 ...de spoorbrug!



Het toestel...repeteert, maar ik heb het nog niet in de gaten.
Hierboven heb je een voorbeeld.
Op het toestel had ik per ongeluk een pijl verkeerd staan.
Pas thuis ontdekte ik de oorzaak.
Mijn juiste foto's vond ik wel tussen de opnames!
Geëgaliseerd!

Hier lag ook een dijk.....
....foetsie!


                                                      Er wordt gegraven en verplaatst!


                                           Tot zover kan ik komen!




Dit betekent dus:
....omlopen!
Terugkijken!
De dijk en de weg ....verdwenen!

De oefeningkooi!
DE SPOORBRUG!



                                                 Van deze kant voorlopig de laatste foto's!


Deze mannen beleggen een vergadering bij de ofeningkooi!


Om aan de andere kant te komen, moest ik omlopen, door de tunnel in Zuidhorn!
                                     Onderweg pikte ik af en toe dingen op om te fotograferen!

                                                 Zelfs de spoorbrug!
Daar heb je hem weer!
Langs de kantine van het hockeyveld!
Het parkeerterrein bij het voormalig zwembad "DE DOBBE"
Bij 't Starkenborghje (wat een naam!!)
Het parkeerterrein staat vol "HAK"wagens!
Je ziet hier ook de spoorbrug!
Deze richting loop ik met mijn CANON!
Hoe ver kom ik?
Het valt mee...er valt wat te fotograferen!

De betonkolos!
Daar heb je de graver van KOK
Deze mannen staan ook alleen om te kijken.....
.......ik loop in hun richting!
Ik zie een pijpleiding, die klaar ligt!






De laatste man vertelde me, dat een pijpleiding moest worden geplaatst!
Weer verlaat ik de spoorbrug!
Langs de spoordijk!

In het struikgewas zie ik werklui bezig bij de spoordijkl

Ik zie de etage van buurman KOK op weg naar het PARKJE!



Het PARKJE is beplant!







Van achter het raam gebeurt dit vlakbij het huis.
De heren staan er bij hun hand aan de potlood (om alles te noteren)

Een auto van Enexis
Ook van Herwin de Boer
Vergaderen en wijzen!

Met macht en man ...de hele morgen! 

Zelfs een auto van
kwam langs!







Wat- bomen- opzetten- show!

Deze keer in MIDHORN

Inzoomen!

Twee keer ....mis!
Daar heb je ze weer!
Maar...het PARKJE.....ook al wat te doen!
Oosterhof komt voor boomplanten!
...maar zich bekommeren om de tunnel...
De luiken staan omhoog!
Wij bemoeien ons om de 
Ze planten wat bomen!
Ze zuigen de tunnel wat af!
Met de luiken...... hoog
...en staan op het PARKJE!
Van rotonde tot het PARKJE
Hierop werden de bomen verwoerd!

Het lijkt wel Almelo!
Hier is alles wat te doen!
Een graver en een paar planters!
Ingezoomd!





Een shaggie draaien?
Hij loopt achter de karavaan aan en geeft bevelen!
Bij de ingang van het industrieterrein!
Daar komt de boom!
Opzetten


Optillen!
Ter hand nemen!
Met je poten.....POTEN
...even steunen...
..............en daarbij kreunen!
Een opgerolde grasmat bij de nieuw boog!
Egaliseren!
...zo kan ie wel!
De auto is leeg!
Zij zuigen water op!....lek in de tunnel?!
Een babbelgroep!
.....naast werkvolk van Oosterhod!
De boom ...STAAT!
JAN TUDE








20 december 2015
's middag gaat het boomplanten verder.
Ik maak een rondje langs de tunnel. 
Daar komt Oosterhof met bomen
Ik loop er om heen...langs de tunnel!
De boom staat nog niet in het PARKJE!
Even kijken wat we hebben!
Bomen achter elkaar ...bij de tunnel!
Dat is een boom!
Nummer 2
Nummer 3

Langs de tunnel!
Bekleed met grasmatten!
Op verzoek van Jan BLAAUW

Echte vloerbedekking!

Hier ook al!
Met grasmatten!
Het overzicht!
Nummer welk?
Bij de molen!
Praatvolk!
Grasmatten aan de kant!

Het praatvolk werkt tussen door!
De boom wordt zelfs ingesnoeid bij het planten!
Deze staat!
Overleg!
Weer nieuwe bomen!


Waar ben je....?
Dat kun je zien!
De laatste bomen!



Bijna rond!
De laatste bomen!
Het kan ook mistig zijn:

Dat zien we bij JB

IMG_4461 web
Het begint al wat lichter te worden, het is vooral laaghangende mist. 
Het tunnelterrein met verse beplanting. 
Rechts het woonhuis van de Kruizinga’s.
IMG_4462 web
En als je je dan omdraait, bij het tunnelterrein, dan zie je dit! 
Hou het in gedachten, hier gaat komend jaar veel veranderen!





....ook van Heleen en Jan Thijs!
De eenzame boom op het PARKJE

Zie je dat witte....?
Dat is het uiteinde van een irrigatiebuis, die uitkomt op een stuk vloerbedekking speciaal gemaakt door OOSTERHOF!
Dit trucje is op bepaalde plaatsen benut....kijk maar...
Dankzij Jan BLAAUW
Naar het schelpenpad!
Nummer 1!
Bij de rotonde
Het schelpenpad!

De lappendeken
Het overzicht

De bomen bij de rotonde!
Dichterbij

De laatste 3!

De laatste ...
........richting industrieterrein!
De bezemwagen van TOP
Het overzicht!
DE BOOM OP HET PARKJE!




Even verder....een nieuw fietspad...waarom nu!?
De hefbrug komt toch eerst!?













Het fietspad heeft een heen en een terug!
                                             De weg daar is de Geert Waldastraat! 











Wat wordt de functie van de weg naar de Zuidhorner rotonde!
Het fietspad langs het kanaal is verlegd!
Je kunt de sporen nog zien!
Het pad loopt naar rechts!
Bij het bord "Doorgaand rijverkeer"!
Allemaal bager!
Je ziet de buis al liggen!!
                                               Nog duidelijker!
Het lijkt het werk van een grote mol!
Ik loop op de weg naast de tennisvelden!
Hier links
Teruggekeken!
De boot!
Wat gaat dit worden?















Een eenzame wandelaar!
Met laarzen aan.........!
Resten van bomen!
Hij groet me en aan zijn stem weet wie hij is!
Hij werkte ook aan de tunnel!
Een HAKker!
Het overzicht!
Het PARKJE




Even teruglopen!
Aan deze kant van de spoordijk lopen ook nieuwsgierigen!


Wat zien ze....
....de graver in de rusttoestand!

De bult van Jan Blaauw!
De Schipsloot!


Op het parkje met een speciale boom!

Langs de .tunnel
........de eerste boom! 




















De volgende....!
                                                                 De derde...!























Geen opmerkingen:

Een reactie posten