MAART- APRIL 2014






1 maart 2014

Op donderdagmiddag las ik bij JAN BLAAUW, dat het beton storten op vrijdag 28 februari zal plaats vinden..........
Helaas was dit karwei al gedaan op donderdag om half twaalf 's middags.
Het had geen zin Jan te waarschuwen.
Het was al gedaan!
Deze foto's heb ik dus maar voor hem gemaakt:
Ze dragen laarzen!
En ze baggeren wat over de vloer!
De slang verdient wat bijsturing!



                                                       Bij de bouwput nummer 2!





Klaar het betonstorten.........
Oprollen dat apparaat!
Dit pakket wordt het dan!
De ijsbaan.....! ...is klaar voor het drogen


Achter de tralies in bouwput nummer 2! 
De bekisting aan het kanaal


Een heel gevaarte!
....en zeker vergeleken met de twee mannen!
Aan de overkant worden koppen gesneld!

Bijna klaar.........het storten van het dak in bouwput 1!

Achter de tralies
2 maart 2014
Weekbericht week 9
28 februari 2014
Werkzaamheden in de afgelopen week
De afgelopen week is van de tunnel het dek van moot 4 gestort. 
Ook is de bekisting bij de pijler aan de noordkant van de brug geplaatst. 
Het werk aan de bochtverruiming is weer verder gegaan.
Planning werkzaamheden volgende week
Aan beide zijden van tunnel wordt de bekisting geplaatst en wordt het ijzeren vlechtwerk aangebracht.
Woensdag (5 maart) worden aan de westzijde van de tunnel de wanden van moot 6 gestort.
En op donderdag (6 maart) worden aan de andere kant van de tunnel de wanden van moot 3 gestort.
De omlegging van de tijdelijke aansluiting, ter hoogte van de Rijksstraatweg van Noordhorn over de Langestraat, wordt verder voorbereid. 
Deze omlegging is nodig om de onderdoorgang van moot 5 te
ontgraven.
De bekisting voor de pijler aan de noordkant van de brug is deels aangebracht. 
Volgende week wordt verder gegaan met het aanbrengen van de wapening. 
Ook gaat het koppensnellen van de palen voor de landhoofden verder.
Het werk aan de bochtverruiming gaat ook volgende week door met twee schepen.
De bekisting langs het kanaal!
Majestueus!
Let op de vlechtwerker!........de hoogte!

De baggerschuit!
De overkant!


Het lijkt een bouwdoos!........in de natuur!
Van afstand!
De dekkleden kunnen voorkomen, dat het beton nat wordt!
Je ziet op zijn rug de Staphorster!......waar een probleem verschijnt, is hij aanwezig!
Goed bedekt!
Een rondje langs de bouwput nummer 2!
Hier rijdt je de tunnel in......of je komt eruit!....Zeg maar ik sta dus op de rotonde!










Het rondje langs de bouwput nummer 2!
Ik kom bij mijn uitgangspunt.
Willem komt uit zijn huis zetten.
Hij begint een gesprek met mij.
Vervolgens ziet hij de machinist en hij weet, dat ik daar ook nog sta met het fototoestel
Dat kan hij mooi combineren.
Hij begint ook een zwamverhaal over, dat hij als machinist ook iets kan verplaatsen op het erf van Willem Wieringa met behulp van de kraan. 

In werkelijkheid fluistert of hij met hem op de foto mag en dan misschien ook op de tekening.
Dat wil de machinist niet.
Dat wordt dan geen mooie tekening, want jij zult alle aandacht trekken.
Ik wil er liever alleen op........... 
......Het spijt me!
Op afstand doe ik of ik niets heb gehoord!
.....En smeer hem!

3 maart 2014
                             De weekendroute
Het beton is onder de dekkleden verstopt!.....tegen de regen!

De bochtverruiming
Met boeien is de vaarroute aangegeven!..........De komende week gaan ze baggeren met twee schepen!
Dit gedeelte is bezaaid met stenen om de golven te breken!
Aan de Zuidhornkant zijn ook bomen geplant











De MIDHORNER
4 maart 2014


....of als de brug op de gemaakte fundament ligt!
De kraan vertilt zich aan de last voor de bouwput nummer 1!
Een volle bak bestemd voor de hoge weg over het kanaal!
De BLAUWE ENGEL zal inderdaad hier niet zijn!
In de verte zie ik 4 mannen!......weer een toren van Babel vlakbij Noordhorn!



Wat een hoogte!
De overkant!
Ik reed dit schip voorbij op weg naar de afspraak met ZWAMA en MvO
Het kanaal wordt uitgediept voor de hoge weg!
Twee kranen van Kranenburg!


Van alle kanten?!
Achterin scheve wanden ....die weer recht moeten worden!.......hoezo?
Achter de tralies!


Gezien vanuit Zuidhorn.....mooi!


Ik sta hier met mijn lytse Canon, want ik wil nog naar de hoge weg!
Daar komt de boot van MvO.
Hij gaat bij de verrijking nog wat baggeren!
Ik ben vergeten omhoog te kijken.
Als ik dat toch even doe, zie ik de bekisting met panelen!
Daar beginnen ze al met pijlers!
De pijler aan het kanaal.
Ik neem hem van alle kanten met mijn lytse Canon.
Alleen niet van de kant van het kanaal, omdat ik dan een nat pak zou halen!

Ook een foto met een man bovenin, zodat je bepaalt hoe hoog de pijler al is!
Hoeveel liter beton past hierin!

De overkant
De koppen zijn hier nog niet gesneld!
Terug van "weg"geweest zie ik de "BLAUWE ENGEL" van de verre.
Hij werkt zeker voor Kruizinga, maar hij gooit de gaten dicht en de zon ligt voor de tuin van Kruizinga!
Als je de "BLAUWE ENGEL" ziet, is de STAPHORSTER ook in de buurt!


Achter de tralies: 
Bouwput nummer 2!

Een glimlach van oor naar oor de STAPHORSTER"

De link met het gesprek met de GMB van Jan Blaauw:


6 maart 2014
Bij Kruizinga is de blauwe engel bezig met het egaliseren.....Ze hebben het vulzand gebruikt!
De Staphorster staat aan deze kant bij het storten van vulzand !
De pomp staat rechtop in de bouwput nummer 2...,....
Hoe zit dat?!
Men is hier nog bezig met het vulzand!
De GMB-er geniet van het uitzicht!
De blauwe engel strijkt recht, wat nog krom is!
Langs de kant van Kruizinga!
Toch even kijken naar de bouwput nummer 2.
De betonmolen van Kijlstra staat in de bouwput en ook de betonpomp!
De drukte echter is, dat er beton is gemorst op het beton op de vloer van de tunnel!
Als dat droog wordt, is het keihard.
Dus met macht en man aan het vegen en scheppen.
Ondertussen kletsen ze wat af en waarschuwen de toeschouwers, die de zaak fotograferen.
Ondertussen lachen ze in hun vuistje!
Wat kunnen ze daar onder de bouwput toch uit richten!








De Staphorster en zijn maat sluiten de zaak weer af.
Dan naar de andere kant voor nieuw vulzand!

Ze zijn hier al bezig!
 De Blauwe Engel werpt al met zand!
Natuurlijk moet ik ook naar het kanaal voorbij Holtman!
Langs het kanaal zijn ze aan het snoeien geslagen......
Daar had ik niet op gerekend, hoewel ik ze had een dag eerder ontmoet op weg naar de bochtverruiming aan de Zuidhornkant!

Voor de hoge brug.....panelen!
Wordt deze pijler nog hoger!....en wanneer wordt hij volgestort!
Dankzij het extra groot formaat krijg je een beter inzicht in de overkant!
Hier zie je de verschillende panelen
MvO
Nou snap je tenminste .........waarvoor de kraan nodig is!
Ze hebben hem!
De snoeicultuur voor de lens!....op de terugweg!


In de tuin leeft en bloeit........... ook reeds!
Op 5 maart is buurman Wieringa jarig...Hij gaat trekken van Drees en er staat al een bad voor de garage.

8 maart 2014
Hallo Jan Thijs
In een van de laatste mails van jouw een foto .
Wonen jullie daar op de Noordpool????
Muts op,dikke jas aan ,baard .......!!!!!!
Je lijkt wel een Eskimo.
Volgens mij kom jij regelmatig in de directie keet en zie jij de hele planning.
Nog even en je neemt de leiding over.
Ik snap alleen de brug niet, wat gaat die verbinden????
Er was toch ook geen brug.
Sterkte met je verslaggeving .
Wat ga je doen wanneer dit klaar is.
Dat wordt nog wat .

Gr Herman
Met zijn tweeën tegelijk betonstorten in de bouwput nummer 1!
Wat een lange arm net als de justitie!
Nog steeds uit het raam!
Overleg!








De komende week zal de pijler gevuld met beton!
Hier komt de hoge weg naar Zuidhorn en richting Groningen.
Over de andere brug gaat dan alleen het plaatselijk verkeer.
Dat betekent voor ons veel meer rust voor de ramen!
Als je oplettend kijkt zie je bovenin ingeheide betonnen palen, waarvan de koppen worden gesneld!

De blauwe reiger aan het kanaal


Op de grond wordt gewerkt en voor de eerste etage van de berg geldt hetzelfde!


De vlechtwerkers!
Anna uit Noordhorn noemt mij de blauwe kapitein
Hoe komt ze er aan!!
Ik fietste bij de hoge brug achter Holtman.
Een chauffeur uit Grijpskerk vroeg mij of ik Blaauw was!
Ik antwoordde, terwijl ik naar mijn blauwe jas keek:
" Ik ben Rood".

9 maart 2014
De internetjournalist uit Noordhorn incognito
Weekbericht week 10 
7 maart 2014 

Werkzaamheden in de afgelopen week 
Het mooie voorjaarsweer van de afgelopen dagen heeft ook een positief effect op de 
bouwwerkzaamheden. 
Het storten van de wanden van de moten 3 en 6 is met succes afgerond.
Het ontgraven van het nieuwe vaarwegprofiel gaat zoals verwacht. 

Werkzaamheden komende week 
De laatste vloer, die van moot 10 van de tunnel, wordt volgende week gestort. 
Vrijdag 14 maart worden de wanden van moot 8 aan de westzijde van de tunnel gestort. 
Diezelfde dag wordt de machine aangevoerd om de tijdelijke stalen constructie naast de 
tunnelelementen te verwijderen. 
Het verwijderen van deze constructie gebeurt op vrijdag 14 maart en maandag en dinsdag 17 en 18 maart. 
De pijler aan de noordzijde van de brug wordt donderdag 13 maart gestort. 
Volgende week worden ook de laatste palen van de landhoofden gesneld. 
De twee kraanschepen werken op twee locaties in het Van Starkenborgh-kanaal; één nabij de 
bochtverruiming, het andere vaartuig nabij Aduard. 

Afsluiting kruising Langestraat/ Rijksstraatweg: 
17 maart tot en met 28 maart 2014 
Het dek van moot 4 van de tunnel is gesloten. 
Hierover wordt de Langestraat aangelegd. 
In nauw overleg met de gemeente Zuidhorn en op advies van de politie is ervoor gekozen om de 
tijdelijke aansluiting op de Langestraat - Rijksstraatweg (N355) twee weken af te sluiten. 
De afsluiting is nodig om moot 5 van de tunnel te realiseren. 
De weg wordt ook volledig afgesloten voor fietsverkeer. 
Er wordt een alternatieve route uitgezet via de Schipperstraat. 
Het autoverkeer wordt gedurende de afsluiting omgeleid via de Langestraat (noordzijde). 
Tijdens de spitsuren worden bij de Oosterstraat en de Industrieweg verkeersbegeleiders ingezet. Dit is om het wegverkeer in goede banen te leiden. 
Wij vragen de weggebruiker de instructies van deze verkeersbegeleiders goed op te volgen. 

De scheepshond van progress met de originele "KEF KEF" roep.........
..............waarbij hij op het dek meeloopt met fietsers aan de wal!


De scheuren, die waren ontstaan door het heien zijn gedicht.......je ziet daar niets meer van....!
Hij staat op de hoge pijler!............of op hoog peil!.......wat je maar wilt!

MvO
Het koppensnellen is achter de rug....wat sprieten staan nog overeind en daar werken ze verder mee!


Progress en de pijler voor de hoge brug!
Kunnen zij elkaar passeren?
Even een blik werpen in de bouwput nummer 1!
De dekens zijn opgerold!
De kranen zijn gevloerd!
Ook maar een blik in de bouwput nummer 2

Zelfs de vloer is schoon en opgeruimd!

10 maart 2014
VAN DE HAND VAN JAN BLAAUW!

Ik loop op zaterdag 8 maart 2014 de MOKKENBURGROUTE.
Van baggeren merk ik niet veel.
Bij de spoorweg zie ik een kaalslag.
De bomen hier zijn gesneuveld.
Vanwege de vogels, die er hier nesten?
Dat lijkt me niet.
Volgens mij heeft het al mee te maken met de nieuwe spoorbrug!


Aan beide kanten van de spoobrug staan er nog een paar bomen!
De rest zijn keurig verdeeld in takken en stammetjes
Klaar om afgehaald te worden!
Waarom staan deze twee nog overeind vlakbij de spoorbrug..............de verklaring!
Takken.......
...en stammetjes.

Waarom is dat niet gedaan keurig voor het voorjaar.
Net als de bomen in het project Noordhorn in januari 2013.
De twee bomen voor de Sicke Benninghestede bleken ziek te zijn!
Link: 
de SICKE BENNINGHESTEDE
De ingang van de tunnel als je komt van Niezijl!
De betonmolen reed als de eerste de tunnel binnen!

In het weekend van 8/9 maart 2014

11 maart 2014
Sik Bok Holtman
De kraan and our house!
De oplettende kijker ziet Jan Blaauw over zijd met de grote Canon achter de balustrade!
Het overzicht van bouwput nummer 1
Het overzicht van bouwput nummer 2

Er valt niets bijzonder op te merken vergeleken met gisteren!....Jan Blaauw was duidelijk wel in de weer...........de canon in aanleg!
Op naar het kanaal achter Holtman
Daar kom ik aan!
Je kan niet verder.......want dan donder je naar beneden!
Hier is het!....Deze week beton storten!
....hier ook!
Aan de overkant zijn ze net klaar met koppen snellen!!
Volgens mij wordt hij niet hoger!

Er ligt een schip tussen de beide wallen!
Hier is het duidelijker....het schip met bagger bij zich voor MvO
Er moet gemanoevreerd met zo'n schip!

Er komt nog een boot langs!
De kraan en de graver op de bult!
Weer een boot!
Een vrachtwagen, de kraan en de graver op de bult!
Klaar voor het storten?
Het overzicht van de overkant
De vrachtwagen wordt lichter gemaakt door de kraan!

De vrachtwagen de, pijler klaar voor het storten en de overkant in één klap!

Ik zie de stoppels van de reuzebladen aan de wal!..........Hoe heten ze ook weer!
13 maart 2014
DE HOGE BRUG OVER HET VAN STARKENBORGHKANAAL



De wandeling naar de de toren van Babel!
De overkant.....veel zon en een duidelijk beeld!
Nog steeds wordt er gebaggerd en versmeerd over de hoge weg over het kanaal!
Deze boot gaat in zijn achteruit onder de brug tot hij is bij de verruiming van de bocht

Wat er gedaan wordt terwijl hij in de achteruit gaat?.....voor mij een vraag!

Het overleg!
De vlechtwerkers!
Langdurig overleg!
Nu wil ik weet wat de boot gaat doen!.......er achteraan.....de verruiming van het kanaal!
Langs de spoorweg....nu zijn alle bomen gekapt...wat een kale boel!
Daar ligt een boom aan de overkant..........Dat betekent dat men ook de spoorweg gaat aanpakken....Het begin is er!
Rechts kaal.....ook links ........... alles is nu geveld!
Aan de overkant is de versnippering bezig!
Alle bomen in de omgeving van de spoorweg zijn verdwenen!
De achteruit- boot ligt hier aan de overkant langs de wal!
Bij de tunnel van de bouwput nummer 1!
De schragen in de tunnel worden verwijderd.........het beton droog voldoende!
Het overzicht van de bouwput nummer 2!
Hij is aan het plamuren.........en er komt aarde overheen!
14 maart 2014
Speciaal bewaard voor Lianne......
Misschien is iemand in jouw omgeving jarig
Er komen 5 zwanen naar u toe!
Geen gekheid!
Sikbok Holtman

Voor de overkant.......een boot meert aan....wat is daarvan de bedoeling!
Twee oude boten passeren........aan elkaar geklonken!


De majestueuze pijler zonder (nog) beton!

Ik zie de aangemeerde jol!
Vlechtwerk aan de pijler!
...ook in de hoogte
MvO
Hij helt over.....nee....mijn toestel!

Een lomp grote boot!
Ik zie de zwanen....daar links
Bij deze boot ook.....de zwanen!

De midhorner
15 maart 2014
De mokkenburger
Ik sta in de achtertuin en zie een bult. waarop 2 mannen rondlopen..........te laat.........ik ben te laat met drukken.......maar de bult blijft!
Is dat de Staphorster?
.....dan is de chauffeur van de BLAUWE ENGEL niet ver!
De tunnel wordt al leeg!
Ze verplaatsen de trap binnen de bouwput nummer 1! 
De veldmarschalk uit Staphorst!.......is verzonken in diep gepeins!
De voormalige christelijke MAVO naast de tunnel!
De trap circuleert door de lucht!
In de bouwput nummer 2:


Een kleine samenscholing!......de buurvrouw, de heer Tillema en de heer NN
Daar zeilt weer wat door het luchtruim!......met houtblokken!
Ik zag de chauffeur van de BLAUWE ENGEL bezig de sloot van buurman Willem op te schonen!
Vervolgens laden ze de houtblokken op de aanhangwagen van de GMB-wagen!
16 maart 2014
Weekbericht week 11 
14 maart 2014 

Werkzaamheden in de afgelopen week 
Het is de aannemer deze week niet gelukt alle geplande werkzaamheden af te ronden. 
Er is geen beton gestort voor moot 8 van de tunnelbak (westzijde). 
Ook bij de brug is geen beton gestort. 

Werkzaamheden komende week 
Volgens planning wordt nu aanstaande maandag (17 maart) de tijdelijke stalenconstructie in de bouwput van de tunnel grotendeels verwijderd.
Dit kan voor de bewoners aan de Langestraat overlast met zich mee brengen. 
Bij de tunnel wordt komende week het beton gestort voor de wanden van moot 8. 
Daarnaast wordt gewerkt aan het vlechtwerk van de wanden van moten 2 en 6 en worden bekistingselementen verwijderd en herplaatst. 
Bij de noordelijke pijler en de landhoofden van de brug wordt dinsdag beton gestort. 
De kraanschepen werken verder aan het baggeren bij de bochtverruiming en in de omgeving van Aduard. 

Afsluiting kruising Langestraat/ Rijksstraatweg 
In het weekbericht van vorige week is gemeld dat de Langestraat ter hoogte van de tunnel twee weken niet toegankelijk is voor alle verkeer.
Aanstaande maandag, 7 uur ’s morgens wordt de Langestraat afgesloten. 
De afsluiting is nodig om moot 5 van de tunnel te realiseren. 
Er wordt een alternatieve route uitgezet via de Schipperstraat. 
Het autoverkeer wordt gedurende de afsluiting omgeleid via de Langestraat (noordzijde).
Tijdens de spitsuren worden bij de Oosterstraat en de Industrieweg verkeersbegeleiders ingezet. 
Dit is om het wegverkeer in goede banen te leiden. 
Wij vragen de weggebruiker de instructies van deze verkeersbegeleiders goed op te volgen. 

Langestraat vanaf 31 maart 
In overleg met de verkeersadviseur van de politie Groningen en de gemeente Zuidhorn is er voor gekozen om de Langestraat vanaf 31 maart toegankelijk te maken voor éénrichtingsverkeer. 
De komende weken wordt er hard gewerkt om deze datum te halen. 
Dit is ook afhankelijk van het weer. 
We houden u hierover in dit weekbericht op de hoogte. 

Contactpersoon GMB en noodnummer 
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de 
Industrieweg 5 te Noordhorn. 
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71 
59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu. 


Bewoners van dit pand

Noordhorn, 10 maart 2014

Geachte heer/mevrouw,

GMB Civiel is opdrachtnemer voor de realisatie van het nieuwe weg tracé N355 te Zuidhorn.
De realisatie van het project wordt in opdracht uitgevoerd voor de provincie Groningen en in afstemming met de gemeente Zuidhorn.
Wij willen u middels deze correspondentie informeren over de algehele stremming van de Langestraat t. h. v. kruising N355 Industrieweg te Noordhorn.

Vanaf maandag 17 maart vindt er gedurende een periode van twee weken tijd een stremming plaats voor gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer t. h. v. de nieuw te realiseren tunnelbak nabij de Langestraat.
De kruising Langestraat, Rijksstraatweg en Industrieweg is geheel gestremd voor verkeer.
Wij willen u hiermee vriendelijk vragen om gedurende deze periode de omleiding te volgen zoals reeds aangegeven.

Mocht u naar aanleiding van deze aankondiging nog vragen of opmerkingen hebben kunt u contact op nemen met het algemene nummer Project N355 Zuidhorn.

Met vriendelijke groet,

GMB Civiel B.V.

J Haaksema
Uitvoering
Deze brief ontvingen we op vrijdag 14 maart 2014
 
Van achter het raam kwam weer een kraan binnen......en er stond een "MAMMOET"-kraam met een vaste machinist met een blauwe oog, dat bruin moest zijn...........foutje van de tekenaar!
Dit moet een grapje zijn van de heer "KRANENBURG".
Er staan aan het kanaal zeker 2 kranen en bij de bouwpunt ook 2......... daarkan wel één bij!
Dus uitladen die kraan!



Twee elementen worden gekoppeld tot één heuse kraan!
Even kijken bij de tunnelingang, waar de Langestraat overheen rijdt!
Praktisch leeg!
Waarvoor dient deze extra kraan op last van de heer "Kranenburg"!
Een gapend gat in dit gedeelte!
Op dit gedeelte komt ook een dak!
De MAMMOET- chauffeur zet dit materiaal naar de bouwput!

De vrachtwagen met de kraan verlaat het toneel!
Daar komt de Knol uit Akkrum met de rest van de kraan en wat bielzen.

17 maart 2014
Dan komt buurman Wieringa om me te waarschuwen....
Dwars door de heg in zijn achtertuin is een apparaat geïnstalleerd, dat elke minuut een foto maakt van de bouwput en dat is te volgen op het internet......Dat betekent, dat ik als ik geen zin heb om de zaak te volgen, wat foto's kan pikken van internet....Komt goed uit!

Ondertussen doet de MAMMOET- chauffeur zijn werk
Hier zie je het passen en meten om de elementen in elkaar te zetten tot een kraan!






De laatste handeling....en de kraan ligt daar!
Ondertussen verlaat de MAMMOET- chaufeur zijn cabine om wat beter de zaak te kunnen bekijken. Hij komt bij mij staan en wijst op de volgende vrachtwagen......Dit apparaat moet de platen lostrillen volgende week....Aan de omliggende huizen is een apparaat bevestigd om de trilling vast te leggen! 
Dit is een moment om even binnen te vragen om de tekening te bekijken die ik heb gemaakt van zijn  gelaat.....Pas dan ben ik er achter.....dat hij geen blauwe handen heeft maar bruine kijkers....Op de foto is dat niet duidelijk te zijn.......Lianne heeft zijn blauwe oog bruin gemaakt....je merkt daarvan niks meer van.....Nu wat blauw op de achtergrond .....en het portret is gereed...........Hij doet hem achter het glas en hangt het portret op zijn kamer....Ik vraag hem: "Geef je het portret naar je dochter die zelf graag tekent?"...........Dat weet hij nog niet! 
DE HOGE BRUG

Geen beton vorige week...dus deze week maar
Twee schepen achter elkaar voor MvO 
De overkant

!
Ze stoppen met het vlechten!
De pijler moet voor de volgende week klaar!
Bij de bouwput zijn ze bezig met de extra kraan!



18 maart 2014

Jan Thijs,
Waar kijk je toch naar? Schrikhek? Verkeersbord? Betonplaat? (Ja, ik ben nieuwsgierig…)
Groet,

JanB

PS. Heb je al naar de webcam gekeken???!


Het metaal zullen ze gaan verwijderen!
Het aangevulde zand is flinke aangestampt!
Het overzicht!........Hier gaat de Langestraat overheen!
De extra kraan help om het metaal te verwijderen!
Mijn wandeling gaat langs de spoorbrug!..........Haar kaalheid imponeert mij!
...eigenlijk zijn het blokken beton....ze lijken op bunkers uit de tweede oorlog!
De industrieweg naar de rotonde!
Zodra ze het metaal uit de grond gaan trillen krijgen we een verklikker net als bij buurman Wieringa...........Als het trillen over de grens gaat, dan zullen zij ingrijpen!
Daar komt de eerste los uit de grond!
Hij omarmt het metaal ...wat innig!.......maar hij doet haar om te begeleiden naar de grond!
Voorzichtig werd zij voorzichtig neergevlijd!
De kraan doet het zware werk!
Dan komt TOP met een vrachtwagen voor?
Hij vangt het metaal uit de grond!
Dat vraagt alle aandacht!
TOP helpt de verbinding tussen Noordhorn en de weg naar de brug te verwijderen!
De afzettingsstukken  worden verwijderd!

Ondertussen trilt bij ons in huis alle serviezen in de kasten!
TOP help met het opruimen! 
Zelfs de dranghekken worden verwijderd of verplaatst!
Aan de rechterkant ook...........dit gedeelte zal worden afgegraven voor het laatste stuk van de tunnel!
Het trilt bij de omwonenden!


Met een veger worden ze behandeld.........en afgeveegd
Daar is het apparaat dat de trilling veroorzaakt!

De verklikker bij buurman Wieringa.......!
Men houdt zich nog bezig met het dak van de tunnel!


De opruimdrift.....!
Wie is daar zo deftig en maakt zulke grote stappen net als de GMB- er of probeert hij die brommer te vermijden tussen het stopteken en ziet dan reikhalzend zijn fiets om zittende door het project Midhorn te reizen naar het kanaal voorbij Sikbok Holtman naar de pijler, waarin ze het beton legen uit de betonmolen.....helaas een dag nog geduld....dan begint die storting, die wel een werkdag duurt.


Hier langs kan me niet meer reizen van de brug rechtstreeks naar Noordhorn!!

Ze blijven het metaal trekken uit de grond naast de tunnel!
Knol redt zich ermee ...en vervoert naar elders!
19 maart 2014
Hij brengt een oven en een elektrisch fornuis en ik ga naar het kanaal naar mijn pijler...
Gaan ze nu beton storten?
 De graver strijk glad , wat voor hem is uit neergelegd door Zwama! 
Pijler 2 in wording aqan deze kant!
Je ziet hem zagen, maar het gaat me om de overkant.
Daar wordt het steeds hoger!
De uitkijktoren langs het kanaal

En er wordt gewerkt aan pijler nummer 2!
De MvO gaat zijn eigen gangetje!
Het overzicht van de overkant!
Heren die afdalen van de uitkijktoren langs het kanaal!
Er is nog één doorzetter....hij werkt door!
De kraan is verhuisd naar de kant Noordhorn.....
Daar liggen ook platen in de grond!
Hier wordt gezocht naar kabels
De baas kijkt toe!
Wie doet het werk?   ........... de chauffeur van de blauwe engel
Zij praten......... en kijken toe!
De trilling bewaker praat hier met de heer Kruizinga!
Een lantaarnpaal, die in de weg staat, wordt verwijderd!

Weg ermee!
Het dak wordt zo langzamerhand klaar!

De trillingbewaker controleert de verklikker bij buurman Wieringa!
De VOLVO wordt gebracht voor het graven van het tussenstuk ,waarlangs het autoverkeer  reed uit Noordhorn!!









De vrachtwagen heeft zijn zaakjes afgeleverd en gaat weer naar huis!
De bestelauto gaat ook naar huis als de hekken dicht zijn!
De inspecterende Midhorner
20 maart 2014

Op hetzelfde niveau als de tunnel!
De MAMMOETcommandant maakt een ronde .....om te voorkomen, dat hij stijf wordt!
Zelfs het werkvolk kijkt toe!
De vlechters kunnen alles wel zien. maar wijden hun aandacht speciaal voor het dak van de tunnel
Volvo egaliseert tot aan de tunnel toe, .....maar het werkvolk kijkt van dichtbij toe...maar naar wat!....
Helaas, dat kunnen wij niet zien!

Het storten bij de pijler aan het kanaal
Kijlstra is present...........ze moeten de lucht al in!
 Zo hoog gaan ze met de beton....
Volgens mij heeft dat volspuien geduurd van 's morgens tot het einde van de middag.
Ik maak het traditionele gebaar, dat ik de camera in het kanaal gooi met de foto, die ik van hen heb gemaakt!
Tegenwoordig kunnen ze overal bij komen!
De betonmolen en ik gaan naar de brug!
De laatste metalen panelen!
Het tussenschot in de tunnel wordt nu verwijderd!

Deze HAK-er helpt bij het blootleggen van de kabel!
Je herkent hem aan zijn scherpe keelgeluid......
Zijn stem draagt heel ver... Volgens mij heeft hij dat door veel oefenen gekregen!
De verzonken kraan!
Hij trekt omhoog!

Het overzicht....het moet net zo diep als de tunnel rechts!
De bouwput nummer 2....
Het wordt straks:
De bouwput voor de tunnel
Ze hebben eerst vooral aandacht voor kabels in de grond van het tussenschot!
Ze beginnen te graven aan de overkant...richting Noordhorn!
Wat leggen zij bloot?
Ik zie de kabel....blootgelegd!
Aanstampen!.....langs de tunnel....en verliest weer haar diepte!
De tunnel wordt hier weer oppervlakkig....wat grond erover en je zie niets meer van de tunnel!

De tunnel wordt binnenkort doorgetrokken!
BLAAUW op zijn sjiekst en....... goed gekleed!
21 maart 2014
OPEN HET DORP...........
.MIDHORN in het kader van het project Noordhorn

LINK:


De kraan heeft zijn dienst bewezen!
Ze zullen hem inpakken!
Het tussenstuk wordt uitgegraven!
Je kunt kijken zonder tralies!
Overleg met de hakkers.....en men raadt....het gaat over de kabels!
Ze schuiven tot het dak van de tunnel!
Weer overleg tussen Hakkers
Ondertussen wordt de kraan verder ingepakt!





WEe hadden hetzelfde al gezien...maar dan het omgekeerde.....hij werd uitgepakt.....nu wordt hij weer gepakt!
Aan het kanaal!
Het gaat niet om de pijler..............maar om de kraan!
Ze hebben de rode kraan overgeplaatst naar de overkant.
Toch waren ze een kraan nodig op de blauwe engel (?!)
En maar gladstrijken
Er komt schot in.....letterlijk!
De blauwe kraan
Een volslagen onbekende van GMB groet mij met:
Janthijs...........hoe komt hij daarbij?
De overkant
MvO
Zo wordt de kraan ingepakt......en de pijler is nog niet uitgepakt.........volgens mij durven ze dat niet.....(dreigend) betonrot? 
De heer HAK met de welluidende stem en de Staphorster op zoek naar kabels! 
Het dichtmaken tot aan de tunnel!
Het tussenschot wordt nu verwijderd!
Uitgraven en bij de tunnel weer aanvullen!
Kabels en slangen met de handen uitgraven!
De bouwput nummer 2
Uitgraven!
Zand aanvoeren!
Aanschuiven!.....en de dakbedekkers!
Uitgraven!
Aanschuiven!
Uitgraven onder het waken oog van Haaksema
Bijvullen!



Bijvullen
22 maart 2014


Tussen bouwput 1 en 2
Met de camera liep ik dood..........
Net als de dames de Vries op de fiets uit Den Horn....achter de tralies!
Op mijn aanraden liepen ze de route van het fietspad langs de rotonde en via de Schipperstraat.
Dan richting de brug en die weg was gestremd, maar je kon het van de andere kant bekijken. 
Natuurlijk reden zij dezelfde weg terug, maar ze stopten niet meer bij ons huis.
Ze hadden het belangrijkste wel gezien .
Om ons verder niet te storen vertrokken ze weer naar Den Horn
Het dak moet vrij gemaakt worden voor het zand!
Uitgraven
Het zand stanpen.
Langs de stamper meelopen....volgens mij de HAKker.
Hij heeft het druk ermee!
Er wordt weer zand gestort!
Een hoopje!
Egaliseren!
Uitgraven!
Het overzicht!
Vergadering!
Hij rijdt over metalen platen!
Ze brengen meer zand
Nog steeds niet uitgepakt!............Deze kleuren rood en een beetje blauw heeft wel iets....valt op in het landschap.
De blauwe kraan stond eerst aan deze kant!
Stel je voor, dat zo'n kraan over het kanaal zwemt om aan de andere kant te komen....of hij zichzelf vastpakte bij de haren en over het kanaal weer neerzette...de truc van Munchhausen!
Natuurlijk zijn we nieuwsgierig, ......maar je waagt niet om op de trap te lopen naar boven.....
Dat is alleen bestemd voor GMB-ers

Ik zit in de tuin om uit te rusten, want ik ben de hele bouw rond geweest, benevens het kanaal met de hoge brug.
Terwijl ik zit controleer ik of mijn camera zit op dezelfde plek. 
Buurman Wieringa komt uit het huis en dreigt hier te komen.....maar er is een ander persoon die hij tegen komt. 
Zij babbelen met elkaar...misschien gaat de webcam/Noordhorn.
Dan zie ik, wie de babbelaar is .....het is JAN BLAAUW.
Ik houd de camera in de aanslag, maar laat hem niet zien.
Ik zal hem niet op een idee brengen!
Dan vervolgt hij zijn weg richting Zuidhorn of kanaal.
Hij ziet me in tuin zitten:
..........Dat vraagt weer om een plaat.
Ik besluit toch maar weer de camera te tonen....
Dan verstopt hij op welhaast kinderlijke manier zijn gelaat en camera achter de roestbak..... voor in de tuin!
Dus toch weer het spelletje we-selfjes...........en ik houd mijn camera in aanslag........
Ik realiseer dat, dat de zon loodrecht op de tuin staat....dat kan wel eens mislukken.....
Gelukkig kan ik in de achtertuin zat foto's maken....
Ik probeer het toch.....klik dit is hem!

Van afstand probeert Jan Blaauw of dat wel wil....zo tegen de zon.
In mezelf brom ik in:
 In de tuin zijn nog blaauwe druifjes!
Hij moest eens weten:
 blaauwe druifjes
ZAT!!!
Het dak van de tunnel wordt voornamelijk bedenkt met zand!
Aan de zijkanten mocht uitgegraven aarde van de tussenruimte !
Dit is scherp zand!

De tussenruimte is nagenoeg uitgegraven!

23 maart 2014

Weekbericht week 12
21 maart 2014

Werkzaamheden in de afgelopen week
Alle, voor deze week geplande werkzaamheden zijn afgerond. 
Zo is het beton gestort voor de wanden van moot 8 van de tunnel en de noordelijke pijler en de landhoofden van de brug.
Werkzaamheden in de week van 24 tot en met 28 maart
Bij moot 5 van de tunnel wordt de komende week gegraven. 
Hier wordt een buizenstelsel aangelegd voor de afvoer van regenwater.
Vrijdag 28 maart wordt het dak van moot 3 gestort. 
Ook worden noord- en zuidzijde van de Langestraat weer met elkaar verbonden.
Voor de pijler aan de zuidzijde van de brug wordt het vlechtwerk aangebracht.
De kraanschepen werken nog altijd verder aan het baggeren bij de bochtverruiming en in de
omgeving van Aduard.

Afsluiting kruising Langestraat/Rijksstraatweg
De Langestraat is, ter hoogte van de tunnel, tot 31 maart niet toegankelijk voor verkeer. 
De afsluiting is nodig om moot 5 van de tunnel te realiseren. 
Voor de fietsers is een alternatieve route uitgezet via de Schipperstraat.
Het autoverkeer wordt omgeleid via de Langestraat (noordzijde). 
In de spits worden bij de Oosterstraat en de Industrieweg verkeersbegeleiders ingezet om het wegverkeer in
goede banen te leiden. Langestraat vanaf 31 maart eenrichtingsverkeer
Vanaf 31 maart wordt de Langestraat voor de laatste periode van de bouwwerkzaamheden, eenrichtingverkeer. 
Dit betekent dat het verkeer vanuit Zuidhorn via de Langestraat naar Noordhorn kan. 
Het verkeer vanuit Noordhorn wordt omgeleid via de Langestraat (noordzijde van Noordhorn).
Het fietsverkeer vanuit Noordhorn mag wel via de Langestraat.
Dit is besloten in overleg met de verkeersadviseur van de politie Groningen en de gemeente Zuidhorn.

Webcams
Sinds vorig weekend zijn er twee webcams met live beelden van de bouwactiviteiten bij de tunnel
online gezet. 
Helaas waren er te veel praktische bezwaren voor het ophangen van een camera bij de
bouw van de brug. 
De webcams zijn vanaf maandag 24 maart te zien via www.provinciegroningen.nl.

Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de
Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71
59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.

Een nieuwe (voorlopige) zandweg over de tunnel van Zuidhorn naar Noordhorn
Zo'n chauffeur tilt zijn zandlast tot boven zijn macht.............laat hem zo een poos staan en laat hem weer vallen met veel lawaai naar beneden....om zijn kracht te tonen alle omstanders!
En toch weer die korte vergaderinkies!............
Let op de slang!.......boven de aarde gehaald!
Hij moet het diep weghalen!
Nog duidelijker!
Handen weer in de zakken..... de kop uit de cabine om beter te kijken!
Behoorlijk zuinig zo'n VOLVO............niet krenterig, maar wel schrapen is het!

Maar het gaat niet om het schrapen!.......... 
....je ziet nu de verbinding tussen de twee helften.......
Zo kunnen ze tot een eenheid groeien, dankzij de vlechtwerkers en de GMB-ers met vereende krachten!!
Jan Blaauw
IMG_5257 verkl
De Staphorster komt in beeld, rechtsonder. Meestal heeft dat een positieve invloed op wat er aan de gang is… Zonder opsmuk of bombarie regelt hij zijn klussen en heeft blijkbaar indirect ook invloed op klussen van anderen, want even later is het bekistingsdeel getemd… (
JB)

Over deze man weet ik ook wel een sterk verhaal:
Met hem sprak ik over het feit, dat er maar bar weinig vrouwen werkten. 
Af en toe is er een vrouwelijke stagiaire en één secretaresse op het kantoor van de GMB , die je niet vaak buiten ziet.
Ik vroeg de Staphorster of hij ook de neiging had te fluiten of te knipogen naar voorbijfietsende vrouwen.
Hij sprak de volgende indruk makende woorden:
Soms heb je wel trek,.......maar thuis krijg je altijd je eten 
En daarmee is het duidelijk:
 De les die ik heb geleerd van de Staphorster!:

Dus je mag wel trek hebben! 
............maar thuis krijg je je eten!


maart 24 maart 2014
In het weekend twee keer de Mokkenburgweg genomen.
Op zondag dreigde ook onweer
Hoe lag het erbij?
De bouwputten zijn bijna samengesmolten!
Ik kom langs de verruiming.

Met dreigende lucht!
Bij de spoorbrug hebben ze de kastanjes niet gespaard!
Dat was op de zaterdag!
Apart licht!
Veel schepen passeren MvO

Diablo....wat een naam!

Terug bij de bouwput!
Het tussenstuk is bijna verwijderd!
Het wordt me nu pas duidelijk, waarom het
 VERGULDE HOUKJE! 
zo heet!!
Midhorner

t
De tralies worden verplaatst.
De tuin van Kruizinga zal later in ere hersteld worden!
De vlechtwerkers gaan gewoon door met het dak!
Het overleg met buurman Kruizinga
Het wegdek over de tunnel!
Nog steeds overleg!
Let op de diepte van de tunnel!
Idem....de bodem ziet er zwart uit!
Je kijkt mooi op de bouwput 3 zonder tralies!
De VOLVO gaat maar door samen met ZWAMA uit Grijpsker!
Nog steeds overleg tussen de heren!

Ik fiets naar het kanaal en zie bij het WITTE HUIS, dat er behoorlijk gesnoeid is en waarom die bult op het pad van Holtman!
Ik heb hem gespot op het kanaal.
Het is de GMB-er in een motorboot
Naar de overkant!
Hij is hier aan de overkant geland!
Daar heb je de peiler.
Ze zijn bezig zijn jasje uit te doen, maar dat gaat niet zo gemakkelijk!
De blauwe kraan helpt!
Nee, deze aan de overkant niet!
Ik maak nog een foto van de andere kant, omdat een GMB-er niet direct succes had en zijn onvrede op de fotograaf  af reageerde!
Ik mocht geen foto maken!
Deze kent u wel!
....en deze ook wel!
En deze weer niet....Dit is rabarber!

Hij staat bija op zijn kop....dat komt van het wroeten!

De Mammoetcghauffeur van bouwput nummer 2 , de heer HAKKER en de leider van het project Noordhorn!
En maar sabbelen aan de telefoon!
De VOLVO graaft maar door!
Het vlechtwerken in bouwput nummer 2!

Bij Kruizinga
De diepte van deze kant bezien!
Vele bulten zand!

Verkeer in goede handen
VBN VERKEERSBEGELEIDING NEDERLAND



Na veel fotograferen komt de heer BLAAUW weer langs.
Dus we spelen weer het spel  hullie-selfies
26 maart 2014
Midhorner op zijn gemak!
Terwijl buiten de DOORBRAAK een feit is, wat de tunnel betreft!
Er wordt een zandtapijt gelegd op de vloer. 
Mooie patronen?
De hoop ligt klaar!
Ook op de tunnel ligt ook veel zand en wat leggen ze daar op......betonplaten?
De aardehaler en de zandbrenger tegelijk nagenoeg!
Daartussen maak ik een foto van de vlechtwerkers die blijkbaar ongestoord werken aan het dak van de tunnel!
De grap is dat de Volvo werkt aan het verspreiden van het zand, omdat ZWAMA tijdelijk absent is!
Nu wacht de zandbrenger op de ZWAMA

Uit het raam...........hij heeft platen op de walkant gelegd.
Dat betekent iets voor morgen.....maar voor wat?
De laatste hand voor de doorbraak!


Zand op de vloer van de tunnel zonder beton!
Het wordt ook een doorbraak naar Noordhorn!
Door het raam...........blijft hij hier de hele nacht staan?

The making of the portrait of the machinist of the

Langs de bouwput 1 en 2 maakte ik foto's voor mijn site 'MAANDBOEK'.
De kraanmachinist van de
hield mij staande.
Hij had mij site bekeken en vooral mijn tekeningen.
Hij vond dat mooi.
Hij vond toch tekeningen altijd mooier dan foto's.
Natuurlijk vroeg ik hem, of hij het leuk vond een tekening van hemzelf leuk zou vinden.
Hij knikte.
Vervolgens maakte ik een dreiging hem te fotograferen, op de manier waarop Jan Blaauw en ik moeite deden om elkaar te fotograferen.
Terwijl ik een foto maakte van hem realiseerde ik, dat ik tegen de zon in fotografeerde.
Beter was met de zon in de rug te fotograferen.
Hijzelf bedacht, dat hij zijn helm nog droeg en de zonnebril eveneens.
Ondertussen meldde hij, dat zijn dochter ook graag tekende.
"Waarom laat u het haar niet doen?"
Hij had mijn tekeningen ook gezien,  vertelde hij.
Hij vertelde, dat hij kampte met een kwaal, die hij had overgeërfd van zijn vader.
Bij de felle zon moest hij een spleet maken van zijn ene oog.
Vroeger hebben ze vergeten zijn oog af te plakken, waarmee hij vervolgens enige weken rond had gelopen.
Dat gebeurde niet.
Af en toe was een bezoek aan de oogarts noodzakelijk.
Ik had een serieuze opdracht.
Later zag ik hem praten met buurman Wieringa en ik fantaseerde over het gesprek, dat die twee hadden.
Het ging over een foto waarop ze allebei stonden.
In werkelijkheid ging het over het verplaatsen van iets van Willem met behulp van de kraan, waarvan de ander chauffeur was.



Dan een berichtje van Frits Mesker, niet alleen trouwe, maar ook kritische volger van deze weblog. Frits vindt dat ik het beter niet over een mammoetkraan kan hebben als ik de super kraan bedoel aan de oost- of de noordwestkant. (Een mammoetkraan is de rode kraan die wel eens te hulp schiet…) En gelijk heeft Frits! Wat verder hout snijdt:

Wat heeft de machinist in zijn handen….. Wat dacht je van een vetspuit?  Zo’n kraan moet ook onderhouden worden! Verder niets dan lof voor jouw bezigheden! Gewoon doorgaan en je niet teveel aantrekken van mijn advies(?)Groet,
Frits
IMG_4349 crop verkl
De kraanmachinist met zijn vetspuit, voor het onderhoud van de super kraan…
©foto: jan blaauw, 5 en 6 maart 2014
Tekening: Jan Thijs de Haan, 15 maart 2014
Ik vroeg hem tussen de bedrijven door te kijken naar de tekening.
We liepen door de garage.
Hij zag, dat er geschilderd was.
"Was je daar mee bezig"
"Nee, MAM MOET"
De inval beviel me wel, maar of hij dat begreep, weet ik niet.
Hij bewonderde de tekening.
Ik sprak over opbergen achter glas.
"Dat was beter", vond hij ook.
Toen begon hij over zijn zichtbare oog.
"Dat is op de tekening "blauw", maar in de werkelijkheid is het bruin.
Vervolgens toonde hij zijn verborgen oog.
"Kijk maar het is bruin".
Hij trok zijn wenkbrauw omhoog.
Mijn reactie: "Op de foto zie je dat niet erg duidelijk!
Kijk maar"............ en laat de foto zien.
,Een mooie blunder' ,  denk ik en neem mijn maatregelen om de tekening op de juiste kleur te krijgen!
Lianne zal het oog op de goede manier behandelen !
Dat gebeurt en dit is het resultaat!
©foto: jan blaauw       De kraancommandant aan het wandelen!
Van dichtbij kun je het beter zien en........... dat zitwerk maakt je stijf!
Mammoet
27 maart 2014
Midhorner
Hij ploegt voort in de woestijn................nee.....hij loopt in de tunnel in het gedeelte, dat tenslotte uitgegraven is.....
De vloer krijgt nog een betonvloer!
Hoe krijg je dat scherp zand daar, net als de betonmolens!
Daar wordt nagedacht door man en macht van het GMB!.....
Het kan anders!
Ik zie al een paar zakken!
Zij piekeren ook!...........Later weer bekijken!

Naar het kanaal achter Holtman!
Een schip in de wachtkamer!
Hier gebeurt ook veel!.......Er rijst een traliewerk omhoog.........goed kijken!
Helaas de peiler is een tikje scheef..........of houdt ik de camera scheef........
Dat zal het zijn.............Zulke fouten maken ze vast niet!
Hoe wordt deze peiler......en waarvoor deze reclame!
Een baggerschip komt voor de overkant!

Is dat duidelijker................valt wat tegen!
De zon maakt het niet duidelijker!
Nu wel....met de zon in de rug!
Wel duidelijker!.........Tenminste dat vind ik !
De blauwe engel bij de peiler!

Naar de verruimde bocht!
De MvO

De chauffeurs van de MvO - auto's gaan per boot naar de MvO- schip......met een zoon!

En baggeren!
Gaan de boeien weg!.....
Ik houd ze in de gaten!
Wat heb ik niet gezien?  ........         
Het zand hebben ze in deze zakken gepropt!...
Volgens mij is de Staphorster de leider daarvan geweest!
Hij bemoeit zich met van alles...........Hebben deze heren de zaken gevuld!?
De Kranenburg alias Zwollenaar
En wie is ook in de buurt nu!
Terwijl ik hem een hele tijd nauwelijks had gezien.
Hij draagt een nieuwe jas en volgens mij ook een helm!
Ik realiseer me dan:
"Hij heeft dat voor mij besteld"
Vanaf dat ik tegen hem had gezegd: "Dat is bedoeld  als grap", had hij maar gauw gezegd, dat de nieuwe jas voor hem zelf besteld was!
Nu kon je aan zijn vragend en wantrouwend gezicht zien, dat ik daarover weer zou beginnen.
Hij pakte dus maar gauw zijn fototoestel en liet die aan mij zien.
Zo leidde hij mijn aandacht van de GMS- jas af.
Natuurlijk bekeek ik nu zijn fototoestel, alsof hij ermee bedoelde: "Wat jij kunt, dat kunnen wij ook".
Ik las, wat erop stond: "Het is een Canon"
Vervolgens stak ik hem in mijn zak.
"Een mooi reservetoestel", zei ik tegen hem.
"Als die van mij het niet meer doet"
Ik zag zijn beteuterd gezicht en gaf het toestel toch maar weer terug.
Om zijn aandacht af te leiden vroeg ik of hij naar de wedstrijd  tussen PEC -  Zwolle en NEC ging kijken.
Dat was het geval en hij had nog een kaartje voor mij.
Ik had hem aardig door en zei, dat het bij ons thuis kwam op de T.V.
Dus ik hoefde er het huis niet voor verlaten!
" Ben je met vakantie geweest?", vroeg ik, want ik had hem immers al een hele tijd niet gezien.
"Ik ben vader geworden!"
Ik was perplex.
Dat kon je niet aan hem zien.
Ik dacht bij mijzelf , gaat hij op deze toer?
Zo was ik in de war.
"Vader! ........... dat wordt je niet zo maar", dacht ik.
Ik keek hem aan.
Zijn gelaat verstarde niet.
Ik dacht bij mezelf :
"Hij weet, wat hij zegt!....... 
Misschien was hij al vader en had hij nu een tweede kind.
Ik was zo verbaasd, dat ik dat maar niet meer vroeg!
Ik mompelde nog iets als :
"Gefeliciteerd" en "Alles goed"

Ik begon over de tekening, die ik had gemaakt voor de chauffeur van de MAMMOET.
Of hij die mocht zien.
Ik zei, dat ik die tekening aan hem had gegeven.
"Gemaakt op zijn verzoek", zei ik.

"Kun je van mijn kind ook een tekening maken", vroeg hij.
"Heb je die al, ik bedoel de foto!", vroeg ik onnozel.
"Nee, dat duurt nog wel 2 dagen. 
Op zijn vroegst aan het eind van deze week".
"Ik woon in de Langestraat 3",  sprak ik, terwijl ik dacht:
" Hij is al eens bij ons huis geweest met een wegge van de GMB".
"Ik heb weer een opdracht", dacht ik ....."maar het gaat wel om een pasgeboren kind en ik weet niet eens of het een zoon of een dochter is.........en gaat het om de Zwollenaar!
Van hem kun je alles verwachten"
Ik sprak met mezelf af: " We wachten af of die foto komt aan het eind van de week?"
Zo niet, dan is hij de fantast!........ en wel, dan houdt hij zich aan zijn woord!

De heren volgen geïnteresseerd de zakken met zand!
Daar komen ze....diep in de bouwput!


Alle heren gewapend met een Canon....in het midden de "VADER"
 's Avonds komt de MVO langs de raam



Volgens moeder moeten ze nu aan de andere kant van het kanaal wezen!
De volgende dag (dus op 27 maart) komen HUMMEL en TOP

Top brengt betonplaten en Hummel bestraat de Langestraat!

28 maart 2014
DE TUINDER
Aan de Zuidhornkant!

Daar is de MvO die langs ons raam reed naar de Zuidhornkant!

De bouwput in Noordhorn!.......De weg wordt doorgetrokken met betonplaten over de tunnel!
De stratenmakers van HUMMEL werkten aan de voorkant ....en nu ook aan de achterkant!

30 maart 2014 maart 2014

Weekbericht week 13
28 maart 2014

Werkzaamheden in de afgelopen week
De geplande werkzaamheden zijn afgerond. Vandaag, vrijdag 28 maart wordt het dak van moot 3 nog gestort.

Werkzaamheden in de week van 31 maart tot en met 4 april
Bij moot 5 van de tunnel wordt de komende week de laatste vloer van de onderdoorgang aangebracht. Woensdag,  2 april, wordt de wanden van moot 1 gestort.  En vrijdag 4 april worden de wanden van moot 10 gestort.
Voor de pijler aan de zuidzijde van de brug wordt het vlechtwerk aangebracht.
De kraanschepen werken nog altijd verder aan het baggeren bij de bochtverruiming en in de omgeving van Aduard.

Langestraat vanaf 31 maart eenrichtingsverkeer
De werkzaamheden bij de Langestraat/Rijksstraatweg zijn afgerond en daarmee is de volledige afsluiting opgeheven. Vanaf aanstaande maandag wordt de Langestraat eenrichtingsverkeer voor de laatste periode van de bouwwerkzaamheden.
Het verkeer vanuit Zuidhorn kan via de Langestraat naar Noordhorn. Het verkeer vanuit Noordhorn wordt omgeleid. Het fietsverkeer vanuit Noordhorn mag wel via de Langestraat.
Dit is besloten in overleg met de verkeersadviseur van de politie Groningen en de gemeente Zuidhorn.

Webcams
De bouw van de tunnel is te volgen via die webcams. Zie www.provinciegroningen.nl.

Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71 59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu. 

Beton storten bij bouwput het dak!
Bertus , de chauffeur van de MAMMOET steekt ook een handje uit om te helpen met de afzetting van de nieuwe weg over de tunnel!
Het beton storten!

De afrastering plaatsen!
In de diepte wordt een vloer gemaakt met behulp met zand, dat opgestapeld is!




De lummels worden geplaatst bij de nieuwe weg!
De afrastering wordt geplaatst
Het zand wordt in tunnel verspreid/
De gemeente is nieuwsgierig!
Daar komen de heren, die werken bij de gemeente! 
Prachtige kostuums en fraaie hoeden!
Het storten is klaar de slang wordt in elkaar gevouwen!
Hij kan vertrekken!

De gemeentelijke heren zijn geïnteresseerd!
Zij zijn tegenwoordig van het stapelen!
Ze gaan nog langs bij het kantoor van het GMB
Met ganzenpas!
Zand verdelen uit zakken!

Opruimen rond de nieuwe weg over de tunnel!
Meten bij buurman KOK 
Hummel en de bestrating!
De weledele heer Blaauw aan het CANON!
Er moet zelfs bestraat worden door HUMMEL
Dit is het mooie gestorte dak.
Er loopt een buis door .........waarvoor:


De inkijk vanuit Noordhorn!
In de diepte....in de tunnel!
Idem!


Een ontmoeting van Jan Blaauw met een Noordhornse dame met haar hond!








1 april 2014
MIDHORNER
Deze foto's zijn gemaakt op vrijdag 28 maart 2014
Aan de overkant!

De kraanchauffeur!
In de hoogte en daar beneden!
De drukte is nu aan de overkant!


Deze kraan is net gearriveerd, vandaar dat ik ook kwam!
Het verhaal ging, dat de kraan de MvO overzet op PROGRESS, die vaart naar de overkant! 
De vrachtwagen met de hulpstukken!
De kraan uit Wagenborg!
DE OPBOUW!











De scheepshond van de PROGRESS
Het overleg!
Van de kraan uit Wagenborg merk je morgen niets meer, allee, dat de VmO aan de overkant staat!
Terug bij de bouwput!
Ik zie een graver in de lucht aan de kraan zwevend door de lucht boven de bouwput nummer 2


Hier mag je van de kant van Noordhorn niet inrijden.
Veel chauffeurs zagen dit bord niet en reden toch door........levensgaarlijk ,  omdat de fietsers mochten van beide kanten rijden!....Het bord is een beetje verstopt!........in ieder geval niet opvallend!
Wat is de functie van de buis op het dak van de tunnel!
Met de auto mag je niet in....de fietser wel!
Een strak dak!
Met de auto en de fietser mag je hier in!...richting Noordhorn!
Nou de vloer nog en de wanden....en tenslotte het dak!
Op zaterdag 29 maart 2014
De MVO is verplaatst naar de Zuidhornkant!
De pijler bij de PROGRESS met de dekhond!
Aan de overkant....de hoge weg!
Hier heeft hij heeft gestaan!
Deze is verplaatst naar overkant!
Wat hier stond, staat nu aan de overkant!
Gisteren hebben ze hem overgebracht met een kraan, die ik heb laten zien bij het bouwen!
Ik had zolang erbij gestaan, ik dacht:
Ik kan morgen wel zien, wat er gedaan is!
Naar de hoge weg!

Eenrichtingsverkeer deel Langestraat Noordhorn

In verband met de werkzaamheden voor de omlegging van de N355 aan de zuizijde van Noordhorn is het noodzakelijk om voor het deel van de Langestraat tussen de Oosterweg en de Rijksstraatweg/N355 eenrichtingsverkeer in te stellen.

Deze verkeersmaatregel is van kracht vanaf 31 maart tot en met 31 juli 2014 of zoveel of langer de werkzaamheden duren.

Voortgang werkzaamheden rond Noordhorn

Kijk op www.provinciegroningen.nl/uitvoering/verkeeren vervoer/vaarweg lemmer delfzijl/ Wegomlegging N3255 Zuidhorn- Noordhorn en via de twee webcans
www.bouwwebcam.nl/noordhorn

Merkwaardig.....een paar dagen geleden zag ik op dezelfde plek 5 zwanen.
Ik maakt een foto en zette die op mijn site.
Op de volgende dagen zag ik de zwanen niet meer.
Maar nu ontwaarde ik toch weer de zwanen.
Ik zette de zwanen weer op mijn site, terwijl ik dat deed zag ik, dat het dit keer ganzen waren!
Aan de overkant is men nu aan het baggeren en er komen pijlers.
De blauwe kraan is daar in gebruik!
Langs deze oprit kwam ik in de auto van de Zwollenaar bij de veetunnel!
De MvO stond hier op de voorgrond en verhuisde naar de overkant met de PROGRESS



De hoge weg aan de Noordhornkant!
De bouwput met het dak!
Het gedeelte met (voorlopig) geen dak!
De uitbouw voor de kelder!
Het betonstorten




Jan Blaauw heeft het over "HENK" van het GMB
De betonpomp van JACOB LOOSMAN

5 april 2014
BLUE COCK (Bleue Haan)

Achter de boerderij:
Beton storten voor de veetunnel!
De bouwput van het kanaal.
De kraan is achteruit geschoven voor de pijlers!
Bij de hoge pijler vlakbij het kanaal....het graven!
De blauwe engel is bezig en de Staphorster assisteert.
De Staphorster wijst me op het gebak, dat op het kantoor van de GMB-er ter gelegenheid van de verjaardag van de Zwollenaar.
Volgens hem is hij 30 geworden.
Ik vraag, hoe het wordt met het gebakken visje, dat hij ging uitdelen.
De Staphorster vertelde over een gelegenheid, dat de Zwollenaar ook vis ging bakken in de ruimte, dat diende als kantoor.
Men had de vis genuttigd en ze vonden, dat het stonk naar gebakken vis.
Als antwoord hadden ze de ramen dicht gedaan en de verwarming werd omhoog gedraaid......als dank voor het gebakken visje.............af en toe moeten ze toch elkaar wat plagen in deze mannenmaatschappij!
Het beton is al gestort!
Aan de overkant zijn ze nog het bouwen...het geraamte!
Ik probeer zo dicht mogelijk benaderen....maar op de route wordt er gedreigd met
De bouwput lijkt op een fabriekshal!
De uitbouw is voor de kelder van de tunnel.
Er moet nog gestort worden!
Volgen Jan Blaauw heet de GMB- er Henk.
Hij assisteert de vlechters
...en  seint met de MAMMOET- chauffeur!

Jan Blaauw opent de eenrichtingsverkeer naar zijn woonplaats
NOORDHORN NU












6 april 2014
Dit kan groter:
JAN BLAAUW opent de eenrichtingsverkeer naar zijn woonplaats
NOORDHORN NU


Aan het kanaal....Progress doet niets actueels.
Ik zie alleen de scheepshond wat heen en weer lopen.
Wacht eens !
Daar loopt zijn baas de kapitein!

Hier zie je de kapitein, maar de hond heeft zich een beetje verstopt
Ik hoorde van de Staphorster, dat voor de pijler aan de overkant eerst een diep gat hebben gegraven om niet te behoeven heien!!
MvO doet zijn werk nu ook aan de overkant!

Het pad naar de hoge weg achter de pijler!
De Staphorster toont met plezier zijn nieuwe tenue en voor de fotograaf doet hij deze keer zijn helm af.
Op de fiets rijd ik weer langs hem en ik zie, dat hij aan het werk is gegaan zonder de helm weer op te zetten.
Ik wijs op zijn haar....en bedoel zijn helm.
Hij draagt hem niet!
Heeft hij hem vergeten? ..........of heeft hij jeuk onder de plaats, waar de helm normaal staat.
Ik zie hem kijken in de de GMB- wagen....dan komt hij tevoorschijn met de helm en zet hem op.
Hij kan weer gerust verder gaan!
De vloer met beton op het gedeelte, dat nog ontbrak tot nu toe!
De bekisting van het keldergedeelte!
De vlechtwerkers!....Ik wil ook nog even kijken bij ingang van de tunnel bij de rotonde!
Ik kan het niet laten om het mooiste huis van de buurt te fotograferen!....in navolging van nog een fotograaf!
Aan het begin van de tunnel is weer een vergadering.
Er is één die me heeft gezien en steekt zijn hand omhoog....het kan de Zwollenaar.
De Staphorster heeft me verteld, dat hij op vrijdag 4 april 30 jaar wordt!
Aan een maat begreep ik, dat deze man uit Duitsland komt.
Hij sprak namelijk in het Duits!
De wanden zijn wel hoog!
Deze brug leidt naar de duikplank!
Het laatste restje van de tunnel...de vloer ligt er, nu de wanden en het dak nog!

Hier zat ik vroeger op school. Nu wordt er een grote weg langs gelegd. Mijn vroegere leraar Nederlands is er erg blij mee!!

Hier zat ik vroeger op school. Nu wordt er een grote weg langs gelegd. Mijn vroegere leraar Nederlands is er erg blij mee!!
Vind ik leuk ·  · 
  De familie Reijmerink vindt het Project Noordhorn  niet  ideaal!


7 april 2014
IMG_5667 crop verkl
Voor ik verder ga, eerst een hartelijke felicitatie aan het adres van Kees Kranenburg,hoofduitvoerder GMB. Kees verjaart vandaag (volgens eigen zeggen en hij kan het weten!). Kees hoopt dat een van zijn verjaardagscadeaus een toegangsbewijs voor de bekerfinale tussen PEC Zwolle en Ajax zal zijn…. Ben benieuwd

(Gevonden op de site van JAN BLAAUW)

Op zaterdag 5 april 2014 de Mokkenburgroute!
Het baggerschip
Het MvO-schip voor het baggeren
Aan het eind van de verruimde bocht.
Het vernieuwde bord voor "BRILTIL"

Dankzij mevrouw Ida Douma- De Groot:
De ganzen bij het baggerschip!!




Weekbericht week 14 
4 april 2014

Werkzaamheden in de afgelopen week 
Dankzij de prettige weersomstandigheden zijn deze week de geplande werkzaamheden met succes
afgerond.


Werkzaamheden komende week 
Bij de tunnel worden de komende week onder andere de bekistingselementen aangebracht en
diverse andere voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd, zoals het vlechten van wapening. Het
aanbrengen van het dek van moot 2 wordt gestart. Bij moot 3 wordt de ondersteuningsconstructie
verwijderd. Deze wordt verplaatst naar moot 2.

Nabij de brug wordt maandag het eerste deel van het landhoofd aan de zuidzijde van het kanaal
gestort. Tevens wordt de pijler aan de zuidzijde voorbereid.
Maandag zullen omwonenden van de Langestraat (noordzijde) en de Rijksstraatweg grote voertuigen
met betonnen geprefabriceerde elementen door de straten zien rijden. Dit is voor de nieuwe
veetunnel ter hoogte van de kruising van het betonpad van de familie Holtman en de nieuwe weg.
Maandag start ook de montage van die veetunnel.

De kraanschepen werken nog altijd verder aan het baggeren bij de bochtverruiming en in de
omgeving van Aduard.


Langestraat vanaf 31 maart eenrichtingsverkeer
De Langestraat is eenrichtingsverkeer voor de laatste periode van de bouwwerkzaamheden. Het
verkeer vanuit Zuidhorn kan via de Langestraat naar Noordhorn. Het verkeer vanuit Noordhorn
wordt omgeleid. Het fietsverkeer vanuit Noordhorn mag wel via de Langestraat, maar beter en
veiliger is via de Schipperstraat.


Dag van de Bouw 
Zaterdag 24 mei aanstaande organiseert GMB de “Dag van de Bouw” Die dag wordt de bouwlocatie
van de tunnel opengesteld voor publiek. Van 10.00 uur tot 16.00 uur kunnen belangstellenden
terecht voor meer informatie.


Webcams 
De bouw van de tunnel is te volgen via die webcams. Zie www.provinciegroningen.nl.


8 april 2014
Dit is  G. M. Beetje Kranenburg j.l.
Hij komt er aan !!





Ida Gans en haar ganzen!
Bij de veetunnel bij Holtman!

Bij het kanaal!

Aan de overkant!
Het schip, dat wordt bevrijd van zijn last!
Noordkant
Zuidkant
Idem niet geweldig belicht!
 Het huis van buurman Wieringa met de oorspronkelijke kleuren!............
Prachtig!!
Wie kom er langs MvO
Volgens huizen er weer kikkers in zijn sloot.
Hij liep langs de waterkant.
De ene na de andere kikker sprong van de wal weer in de sloot.
Was dat een bewijs............ dat de kikkers weer springlevend zijn?
Nee, ik moest er aan geloven!
"Maak maar een foto!
Daar........... daar heb je er een.......!
Hij zit , stel je .............moet ook zoomen.
Heb je hem?"

Ik plaatste op mijn site en zag hem niet.........helaas!
Nog eens kijken.
Ik speurde de plaat van boven naar beneden ......van links naar rechts.
En tenslotte.....ik had het goed gezien.
Hij zit boven...links op de foto!!
De vlechters bevlechten de vloer!
Henk in zijn eentje!!
Nog bezig net de bekisting van de kelder!
Het werken in de bouwput nummer 2!

9 april 2014

Wat journalistieke prietpraat 
naar aanleiding van het Project Noordhorn
Hallo Jan Thijs,
Even een misverstand uit de wereld helpen:
Degene die jij afbeeldt en GMB-Henk noemt, heet in werkelijkheid René!
De Staphorster 
heet Henk Tippe.
De Zwollenaar Kees Kranenburg.

Hoe kom jij daar bij de veetunnel van Holtman???!!
En waarmee hebben ze je gedreigd???!

Groet,
P. S.
(Foto’s gebracht bij GMB, collega-kieker Jan Thijs de Haan stond borg voor een zorgvuldige overdracht…):
IMG_6399 crop verkl
En wie zie ik daar naderen vanuit de richting van zijn eigen Haanwoning? Jan Thijs, buurtbewoner, wegverleggingswatcher, Midhorncorrespondent, verkeersbordenverzamelaar, portretkunstenaar van naam en faam…. Jan Thijs heeft een tekening gemaakt van de jongste Kranenburg (de toekomst van PEC Zwolle?), brengt hem even naar de trotse vader in het GMB-bolwerk. Ik loop even mee, laat mijn foto’s onder de hoede van Jan Thijs achter bij de balie… Is hem wel toevertrouwd….

JanB




Midhorner NU
Blijkbaar heeft Jan geïnformeerd naar de werkelijke namen.
Helaas vind ik mijn bijnamen treffender, dan hun eigen namen en bovendien verstoppen zij zich mooi achter niet bestaande namen.
Dus bij Bertus praat ik over de MAMMOET en weet iedereen, wie ik bedoel.
Dat is voor mij prima!
Bij de veetunnel kwam ik via een lift bij de Zwollenaar.
Dat was pure vriendelijkheid!.................. en geen pistool op mijn slaap !

Heb je trouwens een fotodrukkerij aan huis bij jou?
Je strooit bij het kantoor van  GMB  met foto's en je mompelt: 
"Voor mijn goodwill!"

De veiligheid!!
Onlangs sprak ik met een geïnteresseerde bij het kanaal, waar de hoge weg komt te liggen.
Hij sprak, dat alles verliep bij het project Noordhorn.......... rimpelloos.
Het weer kon niet beter en tot nu toe was er geen ongeluk geweest, bij het verkeer of in de bouwput.
Als ik met mijn fototoestel rond liep, gaven ze vaak een tip en wezen op het gevaar.
Kortom het belangrijkste waren de maatregelen, die werden genomen voor de veiligheid en het regelen van het verkeer.
Compliment voor het GMB

Voor Lianne
Dit is geen rabarber.
Ik ging te rade bij Frits Mesker via de site van Jan Blaauw!
IMG_6071 verkl
Nog even terug naar deze plant die ruim aanwezig is langs het Van Starkenborghkanaal.  Een snelle reactie van volger Frits Mesker:
Dag Jan,
De plant heet op zijn Nederlands Groot Hoefblad , in het Latijn Petasites Hybridus,
uit de composietenfamilie Asteraceae.
Groet,
Frits
En aanvullend:
Even vergeten… De plant wordt ook wel allemansverdriet genoemd om reden dat de wortelstokken zeer moeilijk te verwijderen zijn…
Frits, bedankt!

De Midhorner en  Bertus Mammoet!



Op de voorgrond maakte Lianne een herselfie met mijn Canon met Jens himself daarachter aan de wand en op de achtergrond zit de Midhorner te tekenen aan het portret van Emma
De pijler aan de overkant.............
De brug komt niet met hemelvaartsdag , maar begin mei............. reeds!
Het weer is op deze dag 9 april toch wat donker en koud!
Wat werd gebaggerd!
Wat zie je op de achtergrond!
Frontaal over het kanaal!
Aan de noordkant!
De bouwput....de laatste gedeelte van de vloer.......wapening!
Een wapenaar
Hoe noemde Jan Blaauw deze GMB- er?........René!
Het hele stuk, dat nog een beurt krijgt!
De bouwput!
De voortuin




De tuin achter het huis
 








11 april 2014
Er wordt hevig geloerd!
Aan de zuidkant!
Een behoorlijke kraan!
Aan de noordkant!

De draai maken........als je in de kamer zit, komt de vrachtauto recht op je aan!

De laatste vloer!
Het overzicht!
Midhorner











Weekbericht week 15 
11 april 2014 

Werkzaamheden van 14 tot en met 19 april 
Bij de tunnel gaat het voorbereidende werk, zoals het vlechten van de wapening en het aanbrengen van bekistingelementen door. 
Aanstaande woensdag wordt de vloer van moot 5 gestort en donderdag het dek van moot 2 en de 
wanden van de kelder nabij moot 3. 
Donderdag wordt het fietsverkeer omgeleid, vanwege het grote aantal vrachtwagens in de straat die dag. 

Dinsdag wordt bij de brug het landhoofd aan de zuidzijde van het kanaal gestort. 
Ook begint het storten van de pijler aan de zuidzijde. 
Deze stort neemt, vanwege de grote hoeveelheid beton (350 m3), veel tijd (15 uur) in beslag. 
Dit betekent dat vroeg in de ochtend wordt gestart met de werkzaamheden en dat deze ook ’s avonds doorgaan. 
Hoe laat wordt gestart is afhankelijk van het weer. 

De kraanschepen werken nog altijd verder aan het baggeren bij de bochtverruiming en in de 
omgeving van Aduard. 

Aansluiting Langestraat afgesloten voor autoverkeer 
Ondanks het instellen van eenrichtingsverkeer in de Langestraat, blijken er zich toch nog onveilige situaties voor te doen. 
Op zaterdag 12 april stopten de auto's een moment en keerden,
Anderen gaven even gas en bereden het fietspad.
Ze bereikten de overkant bij Kruizinga!
Ze noemen dat een OLIFANTENPAADJE!


Auto’s rijden bijvoorbeeld tegen het verkeer in, wat vooral voor fietsers gevaarlijke situaties geeft. 
Daarom is in overleg met de provincie, de gemeente en de verkeersadviseur van de politie besloten de Langestraat af te sluiten voor alle verkeer met uitzondering van fietsers en voetgangers. 
Het verkeer wordt omgeleid via de noordzijde van Noordhorn. 
Deze maatregel geldt zolang er aan de tunnel wordt gebouwd. 
 Webcams 
De bouw van de tunnel is te volgen via die webcams. Zie www.provinciegroningen.nl. 

24 mei: dag van de bouw 
Zaterdag 24 mei aanstaande organiseert GMB de “Dag van de Bouw” 
Die dag wordt de bouwlocatie van de tunnel opengesteld voor publiek. 
Van 10.00 uur tot 16.00 uur kunnen belangstellenden 
terecht voor meer informatie. 

Contactpersoon GMB en noodnummer 
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de 
Industrieweg 5 te Noordhorn. 
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71 59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu. 
In vogelvlucht
een overzicht



De dam tussen de brug en het dorp Noordhorn is verdwenen.
De dam werd afgegraven en gevoegd bij de tunnel.
De vloer is klaar voor betonstorten volgende week!
Het hoogste punt bereikt?.....
Daarvoor gebruiken ze hun jassen!
Een overzicht!

Het meten gaat steeds door GEOMAAT
Hoog aan de zuidkant!

De PROGRESS wordt gebruikt als baggerschip!
De komende week wordt er behoorlijk (veel) en ook langdurig......... beton gestort!
Het Kanaal!
De plaats achter boer Holtman waar de hoge weg komt!
Ik loop langs de weg van het industrieterrein naar de rotonde!
Je kunt nu wel zien hoe hoog......boven het maaiveld de tunnel wordt!

Gezien van de rotonde..........je kijkt hier de tunnel in!
Let op de damwand van de tunnel!

De verbouwing van het achterste deel van de voormalige mavo.
Er kwam een etage bovenop....let ook op de ramen op de benedenverdieping!
De voormalige mavo te Noordhorn!
Ik sta op de tunnel op de provisorische weg van buurman Wieringa tot aan Kruizinga!











14 APRIL 2014

Bestemd voor Jens
Fiets verder via De Gast met een dorpsgenoot die vertelde dat er gisteren ook al zo’n moment was bij de brug… In het grootdorp wordt het praktische verkeersexamen afgenomen. De controleurs hebben hun waarnemersplek ingenomen. Wij deden het goed, aldus een post (mevr. Stigter-van der Veen).  Glimmend verder naar de bakker en terug naar de situatie bij de Langestraat Zuid. Jan Thijs de Haan is al in zijn voortuin bezig met een vork in de grond te prikken. “Ga je vissen, Jan? Zoek je wormen?”
“Ja, maar ze komen niet, hier zijn alleen maar kikkers…”
“Weet jij wat hier aan de hand is?”
“Niet precies, vraag maar even aan de regelaar…”
Dat doe ik… De gezag uitstralende man met het hesje vertelt enigszins afgemeten (Hij moet immers vooral het ándere verkeer in de gaten houden…) dat de ruimte onveilig is voor fietsers en auto’s, te smal. De auto’s mogen er niet meer langs, moeten omrijden. (En als déze regelaar er blijft staan, krijgt geen chauffeur het in zijn hoofd toch de zuidroute te nemen…)
“Geldt dat alleen voor vandaag?”
“Ja, alleen vandaag…!”
Thuis lees ik in het weekbericht van Yvonne Arnst dat de stremming voor auto’s blijft gelden zolang de bouw duurt….
IMG_6123 verkl
Langestraat Zuid vanaf Willem Wieringa tot en met Sicke Benninghestede afgesloten voor motorvoertuigen, omrijden via Langestraat Noord.
IMG_6124 verkl

De journalist JAN BLAAUW schreef al, dat er kikkers in de sloot waren gesignaleerd.
Bovendien liet buurman Wieringa aan mij zien, terwijl hij langs de sloot liep, dat er vele kikkers springen van de kant........... pardoes in de sloot.
Dus kom je met je vader, dan kun je weer opscheppen ............bij de sloot met het netje!


Zondag 13 april 2014
Mokkenburgwegroute
De zwanen heb ik in het weiland gezien!

De populieren geplant door boerin DE JONG
Het weiland van DATEMA!
De bulten op de weiland wordt nog niet verspreid!

De drukte op het kanaal!

MvO


Overzicht van het industrieterrein!





De voortuin
Langestraat 3 Noordhorn





17april 2014

Geachte buren

Ter informatie bijgaande de rapportage van de  deformatie metingen 28-3-14

Met vriendelijke groet,

ing. Bernard van Noordenburg
sr. projectleider



GMB Civiel B.V.
Dalwagenseweg 51 – 4043 MT – OPHEUSDEN
Postbus 2 – 4043 ZG – OPHEUSDEN
T (0488) 44 94 49
M 06 83 174 087

Op maandag 14 april was het nogal winderig.
Geen weer om in de tuin te werken of om foto's maken in het kader van het project Noordhorn.
Dus heb ik getekend aan het portret van de GMB-er uit Staphorst!


De chauffeur overlegt met de Staphorster!
Voor het betonstorten de kelder en het laatste dak van de tunnel!


De vogels hebben ook nesten in de beukenhaag van onze tuin gemaakt met jonge vogels!
Gemaakt op 16 april 2014

De spoorbrug Noordhorn
Zonder bomen!
21 april 2014
Foto' s gemaakt op 16 april 2014
Hij keek de katten uit de bomen.
De tunnels uit de bouwputten.
Hij joeg een haan langs de bouwputten, de bochtverruiming en de hoge weg!
Let op zijn blik:
 Hoe vaak gooide hij een blik in de bouwput en zijn Canon!
Hij was soms zelf blaauw van de kou!


Weekbericht week 16
18 april 2014
Werkzaamheden van 22 tot en met 25 april
Bij de tunnel gaat het voorbereidende werk, zoals het vlechten van de wapening en het aanbrengen van bekistingselementen door. 
Er wordt komende week geen beton gestort.
Bij de brug wordt het leggen van degeprefabriceerde liggers op 24 mei aanstaande, voorbereid.
Ook hier wordt geen beton gestort de komende week.
De kraanschepen werken nog altijd verder aan het baggeren bij de bochtverruiming en in de omgeving van Aduard.

Webcams
De bouw van de tunnel is te volgen via die webcams. 
Zie www.provinciegroningen.nl.

24 mei: dag van de bouw
Zaterdag 24 mei aanstaande organiseert Bouwend Nederland de “Dag van de Bouw” 
Die dag stelt GMB de bouwlocatie van de tunnel open voor publiek. 
Van 10.00 uur tot 16.00 uur kunnen belangstellenden terecht voor meer informatie.

Contactpersoon GMB en noodnummer
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 5358 71 59 of per mail via:
gmbprojectzuidhorn@gmb.eu.
Werkzaamheden Enexis en Waterbedrijf Groningen
Enexis en Waterbedrijf Groningen starten volgende week met voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de nieuwe brug Zuidhorn.
Dinsdag 22 april start Waterbedrijf Groningen met voorbereidende werkzaamheden aan de waterleiding.
Deze werkzaamheden worden uitgevoerd in de Bongerd ter hoogte van het Van Starkenborghkanaal ZZ 1 en bij Avalon.
De werkzaamheden duren ongeveer drie werkdagen.
Vrijdag 25 april start Enexis met het inmeten van een bestaande zinker onder het kanaal.
Daarvoor wordt een gat aan de kant van de weg gemaakt om de uiteinden van de zinker op te zoeken.
De werkzaamheden vinden plaats aan de oostzijde van de Rijksstraatweg, tussen huisnummers 15 en 29.

Bij het kanaal.........de bekisting is niet verwijderd!






De vloer!
De kelder wordt geïnspecteerd!










De vloer!



Langs het kanaal!


Het kanaal

De MAMMOET  rijdt zijn kraan een eindje om plaats te maken!

Vandaag 17 april  storten op het dak!

22 april 2014
HET PAASWEEKEND

de journalisten van het Bouwproject NOORDHORN
Werkloos!!

Het storten!!





Het dak van de tunnel!
Gesproken over de ziedende reporter met de blaauwe blik in MIDHORN
Hij neemt mij de ham van de boterham!

 
...en gaat in overleg met de GEOMAAT!
Bij het kanaal!



Het baggerschip!!
De voortuin LANGESTRAAT nummer 3
De vloer!!

Het plafond!! 

Portretjanblaauw

Blik van Blaauw

IMG_6164 verkl
Midhorncorrespondent en wegverleggingswatcher Jan Thijs de Haan zit in zijn voortuin op de eerste rij en verenigt het nuttige met het aangename. 
De tunnelbouw observeren en tegelijkertijd de tuin in zijn greep houden. 
Wat het nuttige en wat het aangename is??!
 Aan Jan Thijs zelf vragen….

23 april 2014

De zwanen bij de MOKKENBURGWEG!
Vanuit de achtertuin!
Geen gele maar groene bakens!
In het paasweekend!
Nu groen!

De Zuidhornkant!
Noordhornkant!
De bekisting is grotendeels verwijderd! 


Er wordt bekisting uitgebreid!
Aan de weg wordt gewerkt!
Op de weg naar Noordhorn langs het kanaal een doorkijk naar de twee kranen!
Het lijkt ballet! 
De verruiming met de groene bakens!

De wanden in het tussenstuk worden bevestigd!
De MAMMOET houdt de wandbekisting overeind!
De bekisting wordt waarschijnlijk nu verwijderd, ....tenminste ik zag hem boven bezig!

De wand!
Aan het eind van de tunnel zie ik een bekisting.........Hoe zit dat?

25 april 2014
De grootste drukte is aan de zuidkant van het kanaal.
Vandaag is er een vergadering geweest van de omwonenden, de gemeente Zuidhorn, de provincie Groningen en de GMB
In mei zullen geïnteresseerden door de tunnel worden geleid en iets later wordt de brug gebracht uit Friesland.
De langste brug van Nederland!


Zo kun je alles ook bekijken!

Op Hemelvaartsdag zal het wezen:
De hoge brug uit

Een rondleiding langs de tunnel en nog niet in de tunnel!
De tunnel zal eindigen bij een muur!
Van het ontbrekende stuk is één wand geplaatst!



De scheve wanden!
Waar begint het dak van de tunnel?
Het begin van de tunnel,.....of het einde!

De molen ziet op de tunnel!
De tweede kraan
De middag is voorbij!
De ganzenmars naar GMB  ..........dan naar huis!
De hoge brug!

26 april 2014

De grootste drukte is hier!....aan de zuidzijde!
Hoe hoog wordt dit?


Het baggeren!
Aan de noordkant!
De oprit bij de noordkant!

Toch eens bestijgen en daar weer fotograferen!
De bouwput van de tunnel!
Ook de tweede wand is bijna gereed! 
Komt er nog een dak op?
De  tunnel........open?


Langestraat 9 en 11:




Puinhoop!





27 april 2014

Werkzaamheden van 28 tot en met 2 mei 
Bij de tunnel gaat het voorbereidende werk, zoals het vlechten van de wapening en het aanbrengen van bekistingselementen door.
De laatste loodjes wegen ook in de civieltechnische wereld zwaar.
GMB is druk bezig met het stellen van de wanden van moot 6 van de tunnel.
Deze wanden staan in een zodanige vorm dat hier nogal wat uitdagingen voor de experts in zitten.
Gelukkig is het oplossen van uitdagingen de betontimmermannen wel toevertrouwd!
Donderdag 1 mei worden de wanden van moot 9 gestort.
En vrijdag 2 mei die van moot 10.

Bij de brug wordt het aanbrengen van de liggers van de brug voorbereid.
Op het moment van plaatsen zijn de lange liggers van de brug, de langste prefab liggers ooit geplaatst.
Een bijzonderheid die we niet ongemerkt voorbij willen laten gaan.
De langste van de liggers is wel 68 meter lang.
Het plaatsen van de liggers wordt in drie fases uitgevoerd.
Donderdag 22 mei en vrijdag 23 mei worden de kortere liggers (vier aan elke zijde van het kanaal) geplaatst. Zaterdag vanaf 20.00 uur worden de langste liggers geplaatst.
Dit plaatsen gebeurt met de grootste mobiele telescoopkranen die in Nederland beschikbaar zijn.
Meer informatie over dit bijzondere feit leest u in onze weekberichten en op de website www.provinciegroningen.nl.

Aan de noordzijde van het Van Starkenborgkanaal wordt een gefundeerd plateau aangelegd, waar twee van de eerdergenoemde grote kranen worden gestationeerd.
Maandag 30 april wordt voor de aanleg van dat plateau heiwerk verricht.
Een goede voorbereiding voor het plaatsen van de liggers is essentieel; een goede voorbereiding is het halve werk.
Dit voorbereidende werk zal op maandag 30 april ook de nodige transportbewegingen tot gevolg hebben.

De kraanschepen werken nog altijd verder aan het baggeren bij de bochtverruiming en in de omgeving van Aduard.

Nieuwe brug Zuidhorn 

In de afgelopen periode hebben wij u meegenomen in de plannen voor de uitvoering van de nieuwe brug in Zuidhorn.
Bij de voorbereiding van de aanbesteding blijkt dat het tot nu toe gecommuniceerde ontwerp uit kosten- overweging moet worden versoberd.
Op dit moment zijn wij aan het bekijken welke opties tot versobering er zijn.
Wij willen u graag de gelegenheid geven om uw vragen hierover te stellen, waarbij opgemerkt dat wij nog geen gereed ontwerp klaar hebben.
Verder willen wij graag het verloop tot nu toe en de planning zo spoedig mogelijk met u delen.
Daarom nodigen wij u uit voor een inloopbijeenkomst die wij op dinsdagavond 27 mei van 1900 tot 2100 uur organiseren in het gemeentehuis te Zuidhorn.

Webcams 
De bouw van de tunnel is te volgen via die webcams. Zie www.provinciegroningen.nl.

24 mei: dag van de bouw 
Zaterdag 24 mei aanstaande organiseert Bouwend Nederland de “Dag van de Bouw”
Die dag stelt GMB de bouwlocatie van de tunnel open voor publiek.
Van 10.00 uur tot 16.00 uur kunnen belangstellenden terecht voor meer informatie.
In de avond worden, zoals eerder beschreven, de liggers van de brug geplaatst.
Meer informatie hierover volgt in een volgend weekbericht en/of op www.provinciegroningen.nl.

Contactpersoon GMB en noodnummer 
De inloopmiddag is maandag van 14.00 uur tot 17.00 uur bij het hoofdaannemersbedrijf GMB aan de
Industrieweg 5 te Noordhorn.
Janko Haaksema (GMB) is voor suggesties en klachten bereikbaar op telefoonnummer 06 - 53 58 71
59 of per mail via: gmbprojectzuidhorn@gmb.eu

Zuidkant!
Noordkant!
Aan de zuidkant!


Naar de hoogte van de noordkant!
Passerende schepen!
Naast de pijler is nog gegraven!
Het MvO- schip ligt in de inham achter de verruiming!
De groene bakens voor de schepen!
Tot Meester graszaad!
Langs de Mokkenburgweg is graszaad gestrooid!
Het einde van de tunnel eindigt hoog...je kunt daar niet overheen kijken!

Wordt dit gedeelte lager  en komt er een dak op?
Op een kier!




Dit werd een fietspad, toen de eenrichtingsverkeer niet werkte.
De politie vertelde, dat ze dit gebruik van het fietspad  voor auto's oogluikend lieten gebeuren.
Tot op vrijdag een politieagent op een brommer het traject van het Project Noordhorn controleerde.

Dit kan gemakkelijk een keer verkeerd gaan!
28 april 2014
's Middags besloot ik het kanaal aan de zuidkant te befietsen.
Afman werkte nog niet in de tuin.
Een praatje lukt dus niet! 
Hier lag een dikke laag bagger.
Ik klom daar niet over om de pijler te bereiken!
Dus besloot ik wat foto's te maken van de overkant!


Het zoomen haalde de pijler wel dichterbij, maar de berg bagger was teveel ....een hindernis! hindernis!
Dit was het pad, waarover ik fietste langs het kanaal aan de zuidkant!
Ook het hoogste gedeelte was niet echt bereikbaar!


Een blik terug!
Afman werkte wel in zijn tuin, maar ik had zelf geen zin in een praatje.
Dus ik mompelde iets van "Slecht bereikbaar!"

30 april 2014


Deze brug moet soberder.
De bevolking mag meedenken:
Hoe maak men deze brug sober!
Het eind van mijn gelijk.......
De tunnel eindigt met een verhoging, zodat men de auto's niet kunnen bombarderen die uit de tunnel komen!

De tunnel eindigt met een hoop!......
Met moeite beklom ik de hoop in de hoogte!
Uit de hoogte maakte ik deze foto!








Daar beneden lag de tunnel........vervolgens draaide ik me om en.......
......zag de weilanden van HOLTMAN.
Ik koos de weilanden......omdat ze me begaanbaar leken...........maar het verraste me wel, want elke stap moest ik wel inschatten!
Ik koos het bad rechts over het weiland!
Dit had ik al gelopen .....naar de weilanden!
Daar staat de verbouwde etage van buurman KOK
Steeds verder raakte ik verwijderd van Noordhorn!.........
De sloot werd steeds breder!
Ik zag de sporen van het gedeelte dat uitgegraven van de weg......maar ik kon er niet dichterbij komen....Bovendien was er weer een brede sloot, die verhinderde mijn tocht voort te zetten...
Ik zat eigenlijk gevangen.....Ik had de andere ingang moeten nemen.....
Misschien voor morgen iets!....
Dan kom ik uiteindelijk bij de veetunnel van HOLTMAN.....en misschien bij het kanaal!
Op de terugweg zette ik bepaalde dingen nog eens even op de foto!
Bijvoorbeeld deze woning...wel apart!
De kranen!
De kraan naast Wieringa
Nog wat duidelijker!
De in-en uitgang van de tunnel!
...waar nog gewerkt wordt!



Ik loop bij buurman KOK in het weiland en maak de foto!
.....loop langs zijn tuin en kruip de afrastering en ben in de tuin van buurman KOK.
Toch nog even naar de bouw voor wat foto's!
De opening van de wand!
De reclame voor DAG van de BOUW op 2 mei 2014 en....

natuurlijk de reclame van de jaarmarkt op de Dörpsstee Noordhorn op 10 mei







Geen opmerkingen:

Een reactie posten