JANUARI- SEPTEMBER 2015



DE HEFBRUG
DE TUNNEL
                        Ze hebben het gat weer dicht gemaakt!
                            Maar de beplanting....
                    ..... laat nog steeds ......
                      ......op zich wachten!
                     NOORDHORN
                            De oude en de brug naast elkaar....
               ....het verschil tussen die twee!

27 januari 2015

Nieuwbouw voor technische Handelsonderneming Be-Jo

Be-jo nieuwbouw (3)
Be-jo nieuwbouw (1) Be-jo nieuwbouw (2)
Joop Bouwkamp en Bernhard 

Wimmenhove verhuizen van 

Industrieweg 5a naar nummer 1

Het gaat goed met Joop Bouwkamp en Bernhard Wimmenhove van Be-Jo. 
Na 10 jaar een pand gehuurd te hebben van de gemeente achter het Tinq Tankstation laten ze nu nieuw bedrijfspand bouwen.
Op dit moment krijgt het pand al vorm en zijn de wanden geplaatst. 
Een deel van de voorzijde wordt voorzien van een glaswand en een vide om een mooie inkijk te krijgen.
Meer focus op particuliere klant
Be-Jo is een bedrijf wat voornamelijk bedrijven uit de landbouw en industrie als klant heeft maar een groot deel van het assortiment is ook bestemd voor particulieren. 
Zo worden er ook tuin en parkmachines verkocht en is er een werkplaats voor het onderhoud.
Verder zijn er gereedschappen te koop, lijmen, kitten en verf.
Joop Bouwkamp:
” De verkoop oppervlakte wordt 300 vierkante meter groter dan wat we nu hebben. 
Het pand is weliswaar iets kleiner, 5 meter in de lengte, maar nu krijgen we een verdieping”.
“We gaan meer met stellingen en vitrines werken om ons grote assortiment te presenteren”.
Begin maart wordt het pand casco opgeleverd en worden kantoorruimte en kantine en inrichting gerealiseerd. 
Vervolgens moet de inventaris worden overgebracht, nog een hele klus.

Strak....en wel grijs!!
                                                    Voor het dak?...
                                                 ....Hoe wordt het dak?
                                         Wat wordt de beplanting?

                                   De gasleiding onder in het kanaal!......nog steeds in orde!
                  Voor het judolokaal!
              
Als je doorloopt kom je bij het kanaal......daar is STERK bezig.....aan de overkant bij de JUDOZAAL van Zuidhorn.
                                      Met de duwboot!
                                            Een boot is gepasseerd onder de spoorbrug!
                                                Mooi licht!........langs STERK
                                           Nog één!

                                             Hier is Sterk te water gegaan!


 sterk kanaalpop- show

                                       Een dienstwagen aan de Koopmankant


                                  Hier zijn ze aan het lassen!



        Het lijkt waarachtig een boot!
                                  Duidelijk zie je de las!
                             De afsluiting!..........het duo!







Op deze dag krijgen we de
KAPSHOW AAN DE OVERKANT TER HOOGTE VAN DE TENNISBANEN!
Met wat moeite zien we de gasleiding, waar nog niets meer aan wordt gedaan,
maar iets verder zien we stammetjes die doen denken aan het kappen van bomen aan de overkant!
                            Inderdaad aan de gasleiding wordt voorlopig niets gedaan!
                                            .....maar de stammetjes zijn wel een feit!
                   ....daar heb je de tractor met de aanhangwagen...die blijkbaar ook versnippert!
                                                        Langs de spoordijk lopen de werkers!

                                                             Er wordt versnipperd!
                                                   De begeleidende wagen!.....met wat borden!
                                                    Daar is de bult bij de spoorbrug!
                                          Daar kan heel wat in .....in de aanhangwagen!
                                              ...en de bult kan nog steeds groeien!
                                                                           De aanhangwagen gaat scheef staan!
Nu kiepen.....!
Het stroomt naar beneden....op de bult bij de spoorbrug!

Klaar!
Weer in rust!
                              Nu.......verder naar de verruiming!.......zelfs gaat daar een trein!

3 maart 2015 Uit de site van JAN BLAAUW:

NOORDHORN: Nieuwe tafelbrug – Nieuwsbrief week 9 Vaarweg Lemmer/Dijlfzijl

Tot mijn verrassing (en, ik geef het toe, ook tot mijn ergernis…) is er al op 10 februari jongstleden een inloopbijeenkomst geweest over de vervanging van de huidige tafelbrug tussen Noord- en Zuidhorn. 
Een avond voor direct betrokkenen en daar hoor ik, net als vele anderen, blijkbaar niet bij. 
(Ik weet natuurlijk niet hoe het begrip direct betrokkenen is gedefinieerd).
Het was al geruime tijd merkwaardig stil op het nieuwsberichtenfront, maar vandaag zat er een nieuw exemplaar in de mailbox met veel informatie en foto’s van de ontwerpen van de nieuwe brug in ‘open’ en ‘gesloten’ toestand.  

In ieder geval wordt het een langdurige,  vervelende situatie voor betrokkenen, direct of indirect.  Voor voetgangers en fietsers wordt er een pontje ingezet, dus geen noodbrug. 
Ach, lees zelf maar de hele nieuwsbrief van de Provincie Groningen, ik hoef dat ook niet voor te kauwen:
nieuwe tafelbrug 01
Voorbereidingen bouw nieuwe brug Zuidhorn

Momenteel bereiden we de bouw van de nieuwe beweegbare brug in Zuidhorn viir.
De omgevingssvergunning wordt aangevraagd en het aanbestedingstraject wordt voorbereid.
Vooruitlopend op de uitvoerin hebben we op dinsdag 10 februari een inloopavond georganiseerd voor direct betrokkenen.
Tijdens deze inloopavond heeft Bert Katerborg gepresenteerd gepresenteerd hoe de uivoering zal verlopen.
Deze presentatie kunt u op de website downloaden
 (via deze link).

Communicatie
Voorafgaand aan en tijdens de uitvoering houden we u op de hoogte over de vorderingen via deze nieuwsbrief en op de website
 www.lemmer-delfzijl.nl.
ook komt er een vast aanspreekpunt voor de omgeving


De spoorbrug en daarachter de hefbrug .
Ze worden beide vervangen!











De achterste is het eerst aan de beurt in juni!











Je kunt hem nu nog bekijken!










Aan de Zuidhornkant.
Daar is behoorlijk gesnoeid en gekapt!











Het begint bij de spoorbrug!











Alle overbodige hout wordt geruimd!











Dus een kale boel...maar dat is wel begrijpelijk!
Men moet er goed bij kunnen en de nesten moeten kunnen er niet meer bijkomen!











Langs de spoorbrug, gesnoeid hout!
Alle bomen aan de kant werden gekapt.
Ook de aanvoerwegen mogen geen belemmering vormen!......
voor groot rollend materiëel!










Bij de tennisvelden!



De kale spoorbrug!
Langs de tennisvelden gekapte bomen!


23 maart 2015
SHOW
Het is niet de eerste kennismaking!
                                                                                                  Rollende materiëel
Deze heren overleggen!
Voor zo'n klein stukje!?
                                       Veel Volkswagens!
            Wat een actie....en hoeveel mensen en auto's
Links
                                                                                                                         ...en rechts!
                                      Het asfalt glijdt naar beneden!


Volgens mij hebben ze ook nieuwe kleding en ook nieuwe apparaten..
....natuurlijk....
....daarom hebben ze op mij gewacht met de CANON!

Hij geeft een tip voor de stampchauffeur!


.....ze proberen nieuwe apparatuur uit

Het asfalteren van het bijzonder kleine gedeelte voor de gasleiding!
Twee achter elkaar!

Een terugblik!
                                                                                            Duidelijk Werkverkeer
Het einde van het rollend materiëel van Oosterhof- Holman

31 maart 2015

UIT: 
Noordhorn Nu
Samenvatting Beweegbare brug Zuidhorn
 Momenteel bereidt de provincie Groningen de bouw van de nieuwe beweegbare brug in Zuidhorn voor.
De omgevingsvergunning wordt aangevraagd en het aanbestedingstraject wordt voorbereid.
Vooruitlopend op de uitvoering heeft de provincie op dinsdag 10 februari een inloopavond georganiseerd voor direct betrokkenen.
(Commentaar:
Wij wonen Langestraat 3, maar kregen geen uitnodiging)
Voorafgaand aan en tijdens de uitvoering houden kan u informatie over de vorderingen via op de website vinden.
Ook komt er een vast aanspreekpunt voor de omgeving.

Verloop van de uitvoering
Deze planning is nog voorlopig en afhankelijk van de werkplanning van de aannemer, die de brug gaat bouwen.

Fase 1 
juni- juli 2015:
Aanleg damwand aan de noordoostelijke en zuidwestelijke zijde; de brug is dan afgesloten voor autoverkeer.
Voor het langzame verkeer wordt een tijdelijke voorziening gemaakt.

Fase 2 
augustus- september 2015: 
De bouw van de kelders aan de noord- en zuidzijde start.
De brug blijft afgesloten voor autoverkeer.
Het Van Starkenborghkanaal NZ wordt voor landbouwverkeer en vrachtverkeer volledig afgesloten van de Rijksstraatweg.

Fase 3 
augustus- november 2015: 
De eerdergenoemde kelders worden ingegraven.
Het Van Starkenborghkanaal NZ is in deze periode voor enkele weken ook afgesloten voor personenauto's naar de Rijksstraatweg.

Fase 4 november 2015- januari 2016:
De kelders worden verder afgebouwd.

Fase 5 januari- juli 2016:
Het afbouwen van de kelders gaat verder.
De contragewichten (ballastkisten) worden in de kelders geplaatst.
Aan de noordoostelijke en zuidwestelijke zijde worden de damwanden aangebracht.

Fase 6 augustus- september 2016:
Aan de noordzijde wordt de grondwal in het kanaal afgegraven en de oude brug wordt gesloopt.
Vanaf augustus vaart een pontje over het kanaal.

Fase 7 september 2016:
In deze maand wordt de grondwal aan de zuidzijde in het kanaal afgegraven.
De sloop van de oude brug gaat door.
Het pontje blijft deze maand doorvaren.

Fase 8 september- oktober:
Het nieuwe brugdek wordt ingehesen.

Bereikbaarheid
Enkele bewoners hebben gesuggereerd om, tijdens de bouw van de brug, aan de zuidkant van het kanaal een aantal tijdelijke parkeerplaatsen te realiseren.
Zij kunnen hun auto dan, wanneer de brug is afgesloten voor autoverkeer, daar parkeren en te voet over de brug naar hun woning.


Pontje
Zodra de brug voor alle verkeer wordt afgesloten, vaart er regelmatig een pontje over het kanaal om de mensen over te zetten.
Gevraagd is om bij de vaartijden van het pontje rekening te houden met treintijden, feesten, evenementen en tijden van verenigingen en sportscholen.
De vaartijden worden samen met de gemeente bepaald en de opmerking wordt daarbij meegenomen.
Tijdens evenementen kunnen incidenteel de vaartijden worden aangepast.
De hulpdiensten worden steeds op de hoogte gehouden van de bereikbaarheid van het gebied.

Duur van de bouw
Aanwezigen tijdens de inloopavond hebben opgemerkt, dat de totale bouwperiode, inclusie de aanpak van de Rijksstraatweg, erg lang is (samen ongeveer twee jaar).
De provincie kijkt samen met de gemeente Zuidhorn, hoe de totale bouwperiode zo kort mogelijk gehouden kan worden.
Ze kiezen ervoor niet helemaal tegelijk te bouwen.
Dit omdat bij het inhijsen van de ballastkisten (contragewichten) en de brug, het materieel zo zwaar is, dat de nieuwe weg weer kapot zou worden gemaakt.
En inhijsen vanaf het water is erg lastig en kostbaar.


Dit is werkelijk TROOSTELOOS...
....wie heeft dit op zijn kerfstok
De PROVINCIE GRONINGEN....of....
...........de GEMEENTE ZUIDHORN!
De EERSTE PRIJS!

Pontje heet hangijzer voor Noordhorn

" Inwoners Noordhorn kunnen gegarandeerd het kanaal over "

NOORDHORN- Hoewel het rustig lijkt aan het "bouwfront" aan het Van Starkenborghkanaal worden er achteraf de schermen alweer voorbereidingen getroffen voor het aanpakken van opnieuw een groot project in het kader van de verbetering van de vaarweg Lemmer- Delfzijl.
In juni zullen de werkzaamheden weer van start gaan en de mannen met de helmen, het geratel van machines en de veranderende omgeving weer een gewoon beeld worden.
Maar liefst anderhalf jaar zal er gewerkt worden aan de vervanging van de zogenaamde tafelbrug tussen Noord- en Zuihorn.
Hoewel de inwoners van Noordhorn regelmatig geïnformeerd worden en zich zelfs in een heuse werkgroep mogen uitspreken over de gang van zaken, gonst momenteel één zwaar beladen woord door het dorp: het pontje.
Zoals gezegd zullen de werkzaamheden in juni weer aanvangen.
In de planning ligt dan het aanleggen van een damwand, waarbij de brug zelf weer wordt afgesloten voor autoverkeer.
Voor het langzame verkeer zal een tijdelijke voorziening in de vorm van een loopbrug worden aangelegd.
Vervolgens wordt er gewerkt aan bouwen, ingraven en afbouwen van kelders en plaatsen van contragewichten.
Pas in augustus 2016 komt dan het pontje in beeld.
Wanneer de werkzaamheden zover gevorderd zijn dat er de oude brug gesloopt moet worden, zullen voetgangers en fietsers gebruik moeten maken van dit pontje om het kanaal over te steken.
In oktober 2016 moet alles afgerond zijn en zal het pontje weer het veld ruimen.

In het dorp leidt dit tot vragen en opmerkingen, die overigens een goed gehoor vinden bij provincie en gemeente.
"Ja absoluut", benadrukt Agnes Brandsma die namens Dorpsbelangen Noordhorn regelmatig aanschuift bij gesprekken tussen verschillende vertegenwoordigers van het dorp, gemeente en provincie.
"Ik denk dat er zeker met de directe omwonenden goed gecommuniceerd wordt.
Zaken als lawaai, stof en uitlaatgassen worden uitgesproken en ik heb de indruk dat daar goed mee omgegaan wordt.
Er wordt ook goed gecommuniceerd over het treffen van eventuele maatregelen zoals het plaatsen van schermen om de privacy van de inwoners garanderen en de tijden waarop zware machines draaien.
In het clubje waar ik regelmatig bij aanschuif, een werkgroep kun je het eigenlijk niet noemen, proberen we vooral in gesprek te blijven met alle partijen die betrokken zijn.
We worden geïnformeerd over wat er staat te gebeuren, juist nu we nog in een vroegtijdig stadium zitten dat er wat aangepast kan worden".
Het pontje is wat haar betreft nog geen uitgemaakte zaak.
"We vragen ons sterk af of het pontje voldoende voorzienend zal zijn voor het dorp", benoemt ze het hete hangijzer.
Rob Schuur, voorzitter van Dorpsbelangen, deelt die zorgen.
"Deze discussie is nog niet geweest en zeker nog niet over.
Het is de bedoeling dat het pontje tussen 7.00 en 19.00 uur gaat varen, maar hoe moet het dan met kinderen die bijvoorbeeld nog later op de avond van sport komen, mensen die in het Zonnehuis werken of mensen die npg even naar een horecagelegenheid willen?
En is zo'n pontje voor minder valide mensen wel geschikt?
Bovendien zal de scheepvaart ten allen tijden voorgaan, maar als er dan twee vrachtschepen voorbij komen, is het onmogelijk de aansluiting op een trein te halen"
Waar hij spreekt over onvrede, spreekt Brandsma wat gematigder.
Zij heeft het in elk geval over een nog onuitgemaakte zaak.
"Misschien zijn er toch nog alternatieven tijden of kan er gedacht worden aan een busdienst?
Het is in elk geval nog niet uitgekristalliseerd", besluit ze.
Burgemeester Bert Swart kan alle zorgen wegnemen.
"Het is de bedoeling dat het pontje echt alleen bij uiterste nood ingezet zal worden", vertelt hij.
"De provincie heeft gegarandeerd dat de inwoners altijd langs het kanaal moeten kunnen.
Het zal echt in tijdelijke situaties zijn dat het pontje moet varen en deze wordt misschien maar voor een hele beperkte duur ingezet,
Alle werkzaamheden zijn hierop gericht", benadrukt hij.
"Zorgen hoeven de inwoners zich wat ons betreft echt niet te maken".
Dat het dorp opnieuw te maken krijgt met grote infrastructurele ingrepen na de aanleg van de H355 lijkt voor geen van de betrokken partijen een probleem.
"Het is een heel duidelijk traject vanaf het begin af aan geweest", vindt Brandsma,
"Eerst zou de N355 aangepakt wirden en dan de brug.
Ik hoor in het dorp dat iemand daar moeite mee heeft.
'Die brug had er veel langer uit gemoeten', hoor ik zelfs.
Ja, het is een wonder dat hij het nog doet"
"De brug is echt af', beaamt ook Swart.
"Het gaat nog een poosje duren, voordat ook dit traject weer klaar is, maar dan is ook alles klaar en kunnen we opgelucht ademshalen."
Tevreden toont hij zich over de afronding van de N355.
"Het heeft absoluut effect op de drukte op de oude Friesestraatwg.
Met het oog op de Brede School is dit net op tijd klaar.
En een groot voordeel van de tunnel in Noordhorn is ook dat de opstopping voor de brug helemaal weg is".
(impressie via lemmer-delfzijl.nl;Provincie Groningen)

Commentaar:
Wij wonen aan de Langestraat 3 en zijn nooit uitgenodigd voor de bespreking over de versobering van de helfbrug, noch de aanstaande bouw van de hefbrug, terwijl we dicht bij de brug wonen!
Zeer ergerlijk is, dat de gemeente Zuidhorn en de provincie Groningen het maar niet eens kunnen worden vanwege de beplanting op het het PARKJE op de tunnel en de beplanting rond de tunnel.
Ze konden beginnen met deze beplanting in november 2014.
Het is nu april 2015 en aan de beplanting is niets gebeurd, alleen de sloot bij Goris is uitgebaggerd!


PLANNING SPOORBRUG
Inloopavond 
4 juni  2015
Afsluiting wegvak zuidoever  
vanaf week 35 of 36 december 2017
Voorbereidende werkzaamheden  
september 2015 tot maart 2016
Gunning contract aan aannemer  
oktober 2015 
Informatie met aannemer  
voorjaar 2016
Einde project  
winter 2017/2018

Actueel

Voorbereiding bouw nieuwe spoorbrug van start
3 april 2015

Na een lange periode van voorbereiding hebben de provincie en ProRail de overeenkomst voor de bouw van de nieuwe spoorbrug in januari getekend. De aanbesteding is gestart en wanneer alles volgens plan verloopt, weten we half oktober welke aannemer het project uit zal voeren.

Voorbereidende werkzaamheden
Voordat de aannemer kan starten met het bouwen van een nieuwe spoorbrug, wordt het werkterrein  "obstakelvrij" gemaakt. Dit betekent dat op de zuidoever de wegverharding wordt verwijderd. Daarna vindt archeologisch onderzoek plaats.
In oktober worden langs het spoor en naast de tennisbaan bomen verwijderd, zodat de kabels en leidingen kunnen worden verlegd. Tijdens deze werkzaamheden wordt de weg op de zuidoever, tussen de inrit van het parkeerterrein van het tennispark en het voormalig zwembad, afgesloten.

Inloopavond
Op 4 juni organiseren we een inloopavond in samenwerking met Prorail en de gemeente Zuidhorn, waar belangstellenden meer informatie kunnen krijgen en vragen kunnen stellen.



lemmerdelfzijl

Week    15        2015

Sinds september vorig jaar is de vernieuwde website www.lemmer-delfzijl.nl online met daarop steeds de laatste informatie over de verschillende projecten. Vanaf dat moment zijn wij ook gestart met het sturen van digitale nieuwsbrieven. Wilt u op de hoogte blijven van onze projecten? Kijk dan regelmatig op de site!
U kunt zich ook aanmelden voor de nieuwsbrieven van de verschillende projecten. Dan mist u niets.

Brug Dorkwerd

In februari is de aannemer gestart met de werkzaamheden. Komende maand brengt de aannemer damwanden en heipalen aan voor de bouwkuip en voor de kelders van de brug.
Terwijl er op locatie in Dorkwerd wordt gewerkt aan het maken van de bouwkuipen, worden in de loods in Zuidbroek binnenkort de stalen brugdelen geproduceerd.
Voor de laatste stand van zaken in dit project kijkt u hier.

Naast de bestaande brug is enige tijd geleden een webcam geplaatst. Onlangs is de zichthoek van deze webcam aangepast. De webcam geeft nu een beter beeld van de uitvoering. Hier vindt u de link naar de webcam en naar de foto's van de werkzaamheden.
Brug Aduard
Voor de vervanging van de brug Aduard is nog geen sluitende financiële dekking. De projectpartners, Rijkswaterstaat, provincie en gemeente, overleggen momenteel om toch zo snel mogelijk te kunnen starten met dit project. Het laatste nieuws over deze brug wordt steeds op de website geplaatst.

Rondweg Aduard-Nieuwklap
De voorbereidingen voor de aanleg van de rondweg Aduard-Nieuwklap zijn in volle gang. Het laatste nieuws over dit project leest u op de website. Wilt u op de hoogte blijven? Meldt u zich dan aan. Dat kan eenvoudig via de site.
Het laatste nieuws over de Rondweg Aduard-Nieuwklap leest u hier.

Brug Zuidhorn
De bouw van de nieuwe beweegbare brug in Zuidhorn is volop in voorbereiding.
Afgesproken is, dat de gemeente Zuidhorn de herinrichting van de Rijksstraatweg gelijktijdig met de bouw van de brug aanpakt. Het streven is deze herinrichting binnen twee maanden, na gereedkomen van de brug, af te ronden.

Wilt u op de hoogte blijven van dit project? Kijkt u op de website.
U kunt zich op deze site ook aanmelden voor de brieven van dit project en enkele andere projecten.

Spoorbrug Zuidhorn
Na een lange periode van voorbereiding hebben de provincie en ProRail de overeenkomst voor de bouw van de nieuwe spoorbrug in januari getekend. De aanbesteding is gestart en wanneer alles volgens plan verloopt, weten we half oktober welke aannemer het project uit zal voeren.

Voordat de aannemer kan starten met het bouwen van een nieuwe spoorbrug, wordt het werkterrein  "obstakelvrij" gemaakt. Dit betekent dat op de zuidoever de wegverharding wordt verwijderd. Daarna vindt archeologisch onderzoek plaats.

Lees meer over deze voorbereidende werkzaamheden, planning en de inloopbijeenkomst op 4 juni op de website. Daar kunt u zich ook aanmelden voor de nieuwsbrief.

Wegomlegging N355
Op dit moment worden de uitkomsten van het geluidsonderzoek uitgewerkt. Zodra hierover meer nieuws is, vermelden we dat op de website en versturen we daarover een nieuwsbrief.
Ook wordt binnenkort duidelijk wanneer de beplanting in het gebied rond de tunnel wordt verzorgd.
Kijkt u dus voor de laatste stand van zaken op de site.
En meld u aan voor de nieuwsbrief, dan blijft u steeds op de hoogte van het laatste nieuws. 
Uitschrijven   Update gegevens
De MOKKENBURGWEGROUTE!










Bestrating bijna klaar!
                                          Het blazen om de ongerechtigheid te verwijderen!















Voor deze keer maakt moeder de foto's bij de brug aan de Noordhornkant








De bak bij de tunnel naast Goris!
Waarvoor dient hij?
Het is geen schoonheid!









Naast VAN DER MARK worden kabels doorgetrokken onder het kanaal!











Iets dichterbij!











Dan weer van afstand!











Van de linkerkant!














Vanaf de brug!











Je ziet duidelijk de kabels!
           Nog duidelijker!












Toch nog over de brug naar Zuidhornkant...
.........voor alle zekerheid!














Het overzicht!











Terug over de brug!
.....nu weer in Noordhorn!
DE KABELTOESTAND
Voorbereiding van de nieuwe brug....reeds

Nieuwsbrief hoofdvaarweg lemmerdelfzijl
Beweegbare brug Zuidhorn

lemmerdelfzijl

Week            9

Beweegbare brug Zuidhorn

Voorbereidingen bouw nieuwe brug Zuidhorn


Momenteel bereiden we de bouw van de nieuwe beweegbare brug in Zuidhorn voor. De omgevingsvergunning wordt aangevraagd en het aanbestedingstraject wordt voorbereid.
Vooruitlopend op de uitvoering hebben we op dinsdag 10 februari een inloopavond georganiseerd voor direct betrokkenen. Tijdens deze inloopavond heeft projectleider Bert Katerborg gepresenteerd hoe de uitvoering zal verlopen. Deze presentatie kunt u op de website downloaden (via deze link).

Communicatie
Voorafgaand aan en tijdens de uitvoering houden we u op de hoogte over de vorderingen via deze nieuwsbrief en op de website www.lemmer-delfzijl.nl. Ook komt er een vast aanspreekpunt voor de omgeving.

Verloop van de uitvoering

In de hiervoor genoemde presentatie kunt u in grote lijnen zien hoe de uitvoering is gepland. Hieronder een korte samenvatting van deze planning. Deze planning is nog voorlopig en afhankelijk van de werkplanning van de aannemer, die de brug gaat bouwen.

Fase 1 juni - juli 2015: aanleg damwand aan de noordoostelijke en zuidwestelijke zijde; de brug is dan afgesloten voor autoverkeer. Voor het langzame verkeer wordt een tijdelijke voorziening gemaakt.
Fase 2 augustus - september 2015: de bouw van de kelders aan de noord- en zuidzijde start. De brug blijft afgesloten voor autoverkeer. Het Van Starkenborghkanaal NZ wordt voor landbouwverkeer en vrachtverkeer volledig afgesloten van de Rijksstraatweg.
Fase 3 augustus - november 2015: de eerdergenoemde kelders worden ingegraven. Het Van Starkenborghkanaal NZ is in deze periode voor enkele weken ook afgesloten voor personenauto’s naar de Rijksstraatweg.
Fase 4 november 2015 - januari 2016: de kelders worden verder afgebouwd.
Fase 5 januari - juli 2016: het afbouwen van de kelders gaat verder. De contragewichten (ballastkisten) worden in de kelders geplaatst. Aan de noordoostelijke en zuidwestelijke zijde worden de damwanden aangebracht.

Fase 6 augustus - september 2016: aan de noordzijde wordt de grondwal in het kanaal afgegraven en de oude brug wordt gesloopt. Vanaf augustus vaart en een pontje over het kanaal.
Fase 7 september 2016: in deze maand wordt de grondwal aan de zuidzijde in het kanaal afgegraven. De sloop van de oude brug gaat door. Het pontje blijft deze maand doorvaren.
Fase 8 september - oktober: het nieuwe brugdek wordt ingehesen.

Zoals hiervoor aangegeven houden we u via deze nieuwsbrief en op de website steeds op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in voorbereiding, planning en uitvoering van dit project.

Vragen en antwoorden

Tijdens de inloopavond van 10 februari hebben wij de aanwezigen gevraagd naar aandachtspunten tijdens de bouw en voor het eindbeeld. Daarnaast is een aantal vragen gesteld. Hieronder een uitgebreide weergave van de vragen, opmerkingen, ideeën en onze reacties daarop.

Bereikbaarheid 
Enkele bewoners hebben gesuggereerd om, tijdens de bouw van de brug, aan de zuidkant van het kanaal een aantal tijdelijke parkeerplaatsen te realiseren. Zij kunnen hun auto dan, wanneer de brug is afgesloten voor autoverkeer, daar parkeren en te voet over de brug naar hun woning. Deze optie wordt onderzocht. Ook kijken we samen met de gemeente of we tijdens de afsluitingen meer parkeergelegenheid in Zuidhorn kunnen creëren. Over de bereikbaarheid van de eigen percelen van bewoners wordt steeds persoonlijk contact opgenomen.

Pontje
Zodra de brug voor alle verkeer wordt afgesloten, vaart er regelmatig een pontje over het kanaal om de mensen over te zetten. Gevraagd is om bij de vaartijden van het pontje rekening te houden met treintijden, feesten, evenementen en tijden van verenigingen en sportscholen. De vaartijden worden samen met de gemeente bepaald en de opmerking wordt daarbij meegenomen. Tijdens evenementen kunnen incidenteel de vaartijden worden aangepast.
De hulpdiensten worden steeds op de hoogte gehouden van de bereikbaarheid van het gebied.

Excursies
Ook is gesuggereerd om tijdens de bouw excursies naar het bouwterrein te organiseren. Dit punt nemen wij ook zeker mee.

Waterschapspad
Opgemerkt is dat het waterschapspad van Spanjaardsdijk tot aan Zuidhorn langs het kanaal, onder de nieuwe vaste brug, heel slecht is. Dit beperkt toegang tot een grond vlak voor Zuidhorn.
Dit is een opleverpunt van de bouw van de vaste brug, niet van de beweegbare brug. Dit voorjaar wordt dit opnieuw bekeken en indien nodig, aangepakt.

Aandachtspunten
Andere aandachtspunten zijn onder andere het beperken van overlast door stank (draaiende dieselmotoren), geluid, trillingen en bouwverkeer. Deze punten hebben ook onze aandacht en overlast zal op alle fronten zo veel als mogelijk worden beperkt.


Werktijden
De bewoners hebben aandacht gevraagd voor de werktijden, voor het vroeg beginnen en laat doorwerken van de aannemer. Afgesproken is dat in het contract met de aannemer een bepaling wordt opgenomen dat zonder toestemming van de Provincie niet buiten de normale werktijden mag worden gewerkt.

Privacy
Door de bewoners is aangegeven dat in hun beleving de privacy lange tijd in het geding komt, omdat de bouwlocaties zo dicht op de woning zitten. Hiervan is aangegeven dat, indien gewenst, doeken op de hekken kunnen worden geplaatst om de privacy te bewaken.

Duur van de bouw
Aanwezigen tijdens de inloopavond hebben opgemerkt dat de  totale bouwperiode, inclusief de aanpak van de Rijkstraatweg, erg lang is (samen ongeveer twee jaar).
We kijken samen met de gemeente Zuidhorn hoe we de totale bouwperiode zo kort mogelijk kunnen houden. We kiezen ervoor niet helemaal tegelijk te bouwen. Dit omdat bij het inhijsen van de ballastkisten (contragewichten) en de brug, het materieel zo zwaar is dat dat de nieuwe weg weer kapot zou worden gemaakt. En inhijsen vanaf het water is erg lastig en kostbaar.

Ook zijn er vragen gesteld over het verlies van klanten gedurende de bouw van de brug. Dit is een vraag voor de gemeente en deze vraag is aan de gemeente doorgezonden.

Opmerkingen over het ontwerp

Een van de aanwezigen tijdens de inloopavond voor bewoners heeft opgemerkt dat de zichtlijnen bij de aansluitingen  onvoldoende zouden zijn. Hiervan kunnen wij aangeven dat het een 30 km-weg betreft en daarmee is in het ontwerp ook rekening gehouden met betrekking tot de zichtlijnen.

Gevraagd is of er aan de zuidooskant van de brug, langs het kanaal, nog een valbescherming komt. Dit is niet nodig en er komt dan ook geen valbescherming.

Tot slot is nog gevraagd waar en hoeveel de weg wordt verhoogd voor en na de brug. De weg gaat voor de brug maximaal 30 cm omhoog. Ter hoogte van de Rijksstraatweg 23 (Noordhorn) en Rijksstraatweg 17 (Zuidhorn) is de weg weer op het oorspronkelijke niveau.

SPOORBRUG ZUIDHORN

Na een lange periode van voorbereiding hebben de provincie en ProRail de overeenkomst voor de bouw van de nieuwe spoorbrug in januari getekend.

De aanbesteding is gestart en wanneer alles volgens plan verloopt, weten ze half oktober welke aannemer het project uit zal voeren.
Voordat de aannemer kan starten met het bouwen van een nieuwe spoorbrug, wordt het werkterrein 'obstakelvrij" gemaakt.

Dit betekent dat op de zuidoever de wegverharding wordt verwijderd.
Daarna vindt archeologisch onderzoek plaats.

In oktober worden langs het spoor en nnaast de tennisbaan bomen verwijderd, zodat de kabels en leidingen kunnen worden verlegd.
Tijdens deze werkzaamheden wordt de weg op de zuidoever, tussen de inrit van het parkeerterrein van het tennispark en het voormalig zwembad, afgesloten.


Spoorbrug Zuidhorn
Na een lange periode van voorbereiding hebben de provincie en ProRail de overeenkomst voor de bouw van de nieuwe spoorbrug in januari getekend. De aanbesteding is gestart en wanneer alles volgens plan verloopt, weten we half oktober welke aannemer het project uit zal voeren.

Voordat de aannemer kan starten met het bouwen van een nieuwe spoorbrug, wordt het werkterrein  "obstakelvrij" gemaakt. Dit betekent dat op de zuidoever de wegverharding wordt verwijderd. Daarna vindt archeologisch onderzoek plaats.


Op 4 juni organiseren de provincie een inloopavond in samemwerking met PrRail en de gemeente Zuidhorn, waar belangstellenden meer informatie kunnen krijgen en vragen kunnen stellen.

Planning
Inloopavond.4 juni 2015

Afsluiting wegvak zuidoever:
vanaf week 35 of 36 tot december 2017

Voorbereidende werkzaamheden:
september 2015 tot maart 2016

Gunning contract aan aannemer:
oktober 2015

Informatieavond met aannemer:
voorjaar 2016

Einde project;
winter 2017/2018

21 mei 2015

Snelheidsmetingen en verkeersveiligheid

Vlak na de openstelling van de rondweg en gelijktijdig met het geluidsonderzoek,
hebben wij snelheidsmetingen laten verrichten.
Uit dit onderzoek blijkt dat 90% van de automobilisten 60 tot 70 km per uur rijdt,
waar 50 km per uur is toegestaan.
We hebben daarom, vlak na openstelling van de rondweg, de, relatief kleine
bordjes 50 km/u, laten vervangen door portalen met grotere borden.
Dit heeft helaas nog niet het gewenste effect gehad.
De provincie laat onderzoeken of handhaving mogelijk is.
Binnenkort spreken we daarover met de politie en de gemeente.
De uitkomsten van deze gesprekken vindt u dan weer op onze website
(www.lemmer-delfzijl.nl).


Verkeersveiligheid
Provincie en gemeente ontvangen veel klachten over de verkeersveiligheid
in het gebied rondom de tunnel, de rotonde en de verbindingsweg.
Zo wordt aangegeven, dat veel auto’s voorrang nemen, over de verlaagde
vluchtheuvel rijden, te hard rijden en meer van dit soort klachten.
De provincie heeft, in overleg met de gemeente en de transporteurs,
onderzocht hoe de inrichting van de weg kan worden aangepast, om deze
veiliger te maken.
Zoals het er nu uitziet, wordt de weg versmald, om snelheid er uit te halen.
De vluchtheuvel wordt verhoogd en de berm langs verbindingsweg wordt
verhard met grasbetonblokken.
Binnenkort bespreken wij het ontwerp van deze aanpassingen met Dorpsbelangen.
Wij streven ernaar om de maatregelen voor de bouwvak gereed te hebben. 
Uit:
NIEUWSBRIEF van 1 mei

Geachte Dame en Heren,

Aanstaande woensdagochtend
tussen negen en twaalf  komen
onze landmeters weer 
deformatiemetingen uitvoeren.

Mocht u hierover vragen hebben
kunt u met mij contact opnemen 
op onder-staand nummer.


Met vriendelijke groet,

Geert-Jan Goedhart



Senior Projectleider I Provincie Groningen I Afdeling Wegenbouw

Inloopavond
projecten Zuidhorn

Op 4 juni organiseert de provincie Groningen samen met de 
gemeente Zuidhorn een inloopavond over de voorbereiding 
van de bouw van de spoorbrug, de beweegbare brug in
Zuidhorn en de rondweg Aduard Aduard- Nieuwklap.

De inloopavond is van 17.00 tot 21.00 uur in Zalencentrum 

Balk te Zuidhorn.

meer hierover is te vinden op:

www.lemmer-delfzijl.nl 



Wegomlegging N355


Nieuwe weg en brug tussen Zuidhorn en Noordhorn

De provinciale weg tussen Noordhorn en Zuidhorn (N355) is 
omgelegd vanwege de verbetering van de Hoofdvaarweg 
Lemmer-Delfzijl. 
Over het kanaal ligt een nieuwe brug. 
Door de wegomlegging hoeft het doorgaande verkeer in 
Zuidhorn en Noordhorn niet meer voor de brug te wachten. 
Het doorgaande verkeer wordt nu ook zo veel mogelijk buiten 
de bebouwde kom geleid. 
Voor de bewoners is het prettig dat er minder verkeer door 
de dorpen rijdt.
Nieuwe brug en tunnel
Tussen Noordhorn en Zuidhorn is ter hoogte van de nieuwe 
wijk Oostergast een vaste hoge brug aangelegd over het 
Van Starkenborghkanaal. 
De op- en afritten aan weerszijden van de brug zijn gemaakt 
van grond die is vrijgekomen bij het uitdiepen en verbreden 
van het Van Starkenborghkanaal.  
De wegomlegging van de N355 sluit aan op de nieuwe brug. 
Onder de Langestraat in Noordhorn is een tunnel aangelegd, 
die aansluit op de rotonde bij bedrijventerrein Mokkenburg.
De aanleg van de nieuwe weg, tunnel en vaste hoge brug zijn 
het eindresultaat van een langdurig interactief proces tussen 
betrokken overheden en de inwoners.





Rond de tunnel wordt nu gewerkt





































Eind mei 2015 begint de
beplanting op een paar bomen na!

Ze beginnen met een greppel voor de drainage!








Langs de tunnel zijn metalen
platen neergelegd!
Mechielsen graaft met een graver...
........en Oosterhof graaft met zijn schop!









Een prima samenwerking!
Mechielsen graaft, terwijl Oosterhof het bekijkt!









Met hulpstukken!
Links de foute aarde en rechts de greppel!









De greppel!
De verklikker halverwege de tunnel!







Hij vertelde, dat de
beplanting morgen kan
beginnen!
Oosterhof is verantwoordelijk voor de drainage!







De foute aarde legt hij opzij
en graaft vervolgens de
greppel!
Om de lantaarnpaal heen werken!





De aankondiging van de
Noordhorner feestweek!
...De tralies en de steunen
van de tralies en de
richtingwijzer!

De moeder steekt haar tong uit....
....naar wie?





De schilder....die trouwens
toch uit eigen zak wordt
betaald...
....heeft dat iets te maken
met hoogtevrees!
We kennen mannen die vandaag jarig zijn!





30 mei 2015
Voorbereidingen bouw nieuwe brug Zuidhorn
Recent is een gestuurde boring uitgevoerd aan de Rijksstraatweg 
ter hoogte van bouwbedrijf Kooi.
Er is een buis onder het kanaal doorgeboord.
Daar kunnen de verschillende kabels en leidingen doorheen 
worden getrokken om de huidige leidingen te vervangen.
Er zijn werkzaamheden buiten de regulaire werktijden uitgevoerd.
De boorploeg is hier inmiddels op geattendeerd en heeft toegezegd
de werkzaamheden alleen nog tussen 7 uur 's morgens en 7 uur 
's avonds uit te voeren.
Begin mei trekt KPN de kabels door de buis en worden de nieuwe 
leidingen aangesloten en in de week van 18 mei worden de 
verbindingen met debestaande leidingen gemaakt.
Dit betekent dat in die periode ook wordt gewerkt en een deel van het 
trottoir en het fietspad worden opengebroken.
U kunt op de hoogte blijven www.lemmer-delfzijl.nl

Update rondweg Zuidhorn,
tunnel en nieuwe vaste 
brug

Omdat er diverse klachten zijn
binnengekomen over geluid 
rondom de rondweg en tunnel,
heeft de provincie het geluid 
opnieuw laten berekenen op 
basis van de daadwerkelijk gerealiseerde rondweg en tunnel.
De uitkomsten van herziene berekening zijn voor hen aanleiding om 
aanvullende maatregelen te treffen in één woning.
Vlak na de openstelling van de rondweg was gelijktijdig met het 
geluidsonderzoek, hebben ze snelheidsmetingen laten verrichten.
Uit dit onderzoek blijkt dat 90% van de automobilisten 60 tot 70 per 
uur rijdt, waar 50 km oer uur is toegestaan.
Ze hebben daarom, vlak na openstelling van de rondweg, de relatief 
kleine bordjes 50 km/u, laten vervangen door portalen met grotere 
borden.
Dit heeft helaas nog niet het gewenste effect gehad.
De provincie en gemeente ontvangen veel klachten over de 
verkeersveiligheid in het gebied rondom de tunnel, de rotonde en de 
verbindingsweg.
Zo wordt aangegeven, dat veel auto's voorrang nemen, over de 
verlaagde vluchtheuvel gereden wordt en te hard rijden zijn enkele 
van deze klachten.
Zoals het er nu uitziet, wordt de weg versmald, om de snelheid er uit 
te halen.
De vluchtheuvel wordt verhoogd en de berm langs verbindingsweg 
wordt verhard met grasbetonblokken.
Ze streven ernaar om de maatregelen voor de bouwvak gereed te 
hebben.
Na de bouwvak, zodra de veiligheidsmaatregelen zijn uitgevoerd 
wordt aan de slag gegaan met het verbeteren van de grond.
Aangezien er behoorlijk grondverzet moet plaatsvinden, zal er enige
overlast zijn door kranen en tractoren/vrachtwagens.
De werktijden zijn van 7.00 uur tot 17.00 uur.
Afgelopen winter bleek dat de waterhuishouding in het tunnelgebied 
niet in orde is.
Daarom gaan ze extra drainage en greppels aanbrengen.
De werkzaamheden nemen naar verwachting een maand in beslag.
Uit:
NoordhornNU

Mechielsen stort zand langs de tunnel
Beze man van Oosterhof legde aan mij de drainage en het 
bedje met vruchtbare grond langs de tunnel uit!
De drainage legt klaar in de geul gegraven Mechielsen
Voor de zekerheid hebben ze een kantine klaargezet om te pauzeren 
als het regent!
Het zand gaat over de drainage en daarover wordt de vruchtbare 
grond gevleid.
Een verklikker, de metalen platen en bulten met zand!
...en drainage!

De Oosterhofman legde mij uit, dat de stekelplanten morgen
ter aarde zullen worden besteld!
...en steeds weer valt mij de tuin van Kruizinga op!
Zand over de drainage en daarover vruchtbare aarde!

Zwarte grond langs de tunnel!
Zwarte grond en metalen platen langs de tunnel!
...en het verkeer dendert in de tunnel!
Aan de rechterkant zijn de tralies verwijderd en de metalen platen liggen 
reeds klaar
....tot vlakbij de rotonde!





Nu valt mij de betimmering 
op bij de voormalige BE- JO.
Het glas werd al ingegooid..
....vandaar de betimmering!



31 mei 2015
Uit de oude doos:

Wie kan daaruit "WIJS!" worden!


Stand van zaken verbeteren hoofdvaarweg 

Lemmer-Delfzijl

(informatie provincie Groningen)
Neerkijken op het Van Starkenborghkanaal

Standen van zaken 

Hieronder een stand van zaken van de diverse projecten in de gemeente Zuidhorn.
Brug Dorkwerd
In februari is de aannemer gestart met de bouw van de nieuwe brug bij Dorkwerd.
Inmiddels zijn damwanden en heipalen aangebracht voor de bouwkuipen en de kelders.
in de loods in Zuidbroek worden de stalen brugdelen geproduceerd.
Brug Aduard
Voor de vervanging van de brug bij Aduard is nog geen sluitende financiële dekkibg.
Rijkswaterstaat, provincie en gemeente, overleggen op dit moment om zo snel mogelijk
te kunnen starten met dit project.
Rondweg Aduard- Nieuwklap
De aanleg van de rondweg Aduard- Nieuwklap wordt voorbereid.
Ook het laatste nieuws over dit project leest u op www.lemmer-delfzijl
Brug Zuidhorn
De voorbereiding voor de bouw van de nieuwe beweegbare brug in Zuidhorn is ook gestart.
De herinrichting van de Rijksstraatweg pakt de gemeente gelijktijdig met de bouw van de brug aan.
De bedoeling is dat de herinrichting binnen twee maanden na de aanleg van de brug is.
De planning hiervoor is september- oktober 2016
Spoorbrug Zuidhorn
De provincie en ProRail hebben in januari de overeenkomst voor de bouw van de nieuwe
spoorbrug getekend.
De aanbesteding is gestart en dit najaar is bekend welke aannemer project uit zal voeren.
Wegomlegging N355
Over de uitkomsten van het geluidsonderzoek, de verkeersveiligheid en de beplanting
rondom de tunnel is onlangs een nieuwsbrief uitgegeven.

Inloopbijeenkomst 4 juni
Op 4 juni organiseert de provincie een inloopbijeenkomst over de nieuwe
spoorbrug bij Zuidhorn in zalencentrum Balk, de Gast te Zuidhorn.
Deze avond kunt u van 17.00 tot 21.00 uur terecht met vragen over dit
project maar ook over de andere projecten.
Ook van de gemeente Zuidhorn zijn medewerkers om vragen te beantwoorden

Nieuwsbrief hoofdvaarweg lemmerdelfzijl
Beweegbare brug Zuidhorn

lemmerdelfzijl

29 mei 2015

Inloopavond 4 juni en omgevingsvergunning

Inloopavond donderdag 4 juni

Volgende week donderdag, 4 juni, verzorgen de provincie en de gemeente een inloopavond in Zalencentrum Balk. Tijdens deze inloopavond zijn medewerkers van de provincie, de gemeente en Rijkswaterstaat aanwezig om informatie te verstrekken over de vervanging van de spoorbrug in Zuidhorn en de beweegbare brug eveneens in Zuidhorn. U kunt die avond bij hen terecht met al uw vragen over deze projecten.

Daarnaast is er een medewerker van Prosperus aanwezig, die antwoord kan geven op vragen over de zogenoemde nulmetingen aan woningen en bedrijfspanden in de omgeving van de beweegbare brug.
Prosperus legt, in opdracht van de provincie, vast hoe de situatie van de woningen en bedrijfspanden is, voordat wij met de bouw van de nieuwe brug beginnen. Tijdens de bouw wordt de toestand van de woningen en/of bedrijfspanden gemonitord.

De inloopavond begint om 17.00 uur en eindigt om 21.00 uur en wordt gehouden in zalencentrum Balk, De Gast 39 in Zuidhorn

Ontwerp omgevingsvergunning beweegbare brug ter inzage

Deze week hebben burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidhorn bekend gemaakt, dat zij voornemens zijn om een omgevingsvergunning te verlenen voor het vervangen van de brug, nabij de kruising Rijksstraatweg/Van Starkenborghkanaal te Zuidhorn.
De ontwerpbeschikking van de omgevingsvergunning, met de daarbij behorende stukken, ligt vanaf 28 mei 2015 gedurende zes weken ter inzage bij de Publieksbalie in het gemeentehuis aan Hooiweg 9 te Zuidhorn.

Zienswijze
Een ieder kan tijdens de bovengenoemde periode van zes weken schriftelijk of mondeling een zienswijze over de ontwerp-omgevingsvergunning indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Zuidhorn.
Een schriftelijke zienswijze stuurt u naar het college van burgemeester en wethouders, Postbus 3, 9800 AA Zuidhorn.
Voor het indienen van een mondelinge zienswijze kunt u contact opnemen met de Publieksbalie van de gemeente Zuidhorn, telefoonnummer 0594-508 779.
Alleen diegene die tijdig zienswijzen indienen kunnen later beroep instellen tegen een uiteindelijk besluit.



Uit het raam:  
Beplanting van de tunnel met   
BERBERIS

De dienstwagen
 van Mechielsen

Ze beplanten het linkergedeelte met Stekelbossies

                                                   Twee auto's met aanhangwagens achter elkaar!
....vol met stekelbosjes!
De stekelbossies voor de tunnel!

....mooi in een rijtje.....
....ze kunnen 3 meter hoog worden!
De stekelbossies worden geleverd in potjes van de kweker!
Ze worden klaar gelegd...
.....het ingraven gebeurt later!
Terwijl de graver van Mechielsen aan de overkant  greppels maakt,......
......worden voor stekelbossies klaargelegd!
Tot zover komen ze...bij het begin van de tunnel...
....vlakbij de rotonde!


De beplanting in volle gang!
Twee Oosterhofauto's met aanhangwagens!
...Ook de rest van de drainage bij het begin!

De greppel aan de linkerkant!
Aan deze kant geen drainage!


Weer een foto van het huis van Kruizinga!...
....zo werd de tuin van Kruizinga opgeknapt...
...gelegen naast de armoede van het PARKJE.
Het werk van Mechielsen en Oosterhofholman
Het overzicht!


De inspecteur!?....
...........overleg met het papier erbij!
De zwarte aarde krabben van de vrachtwagen!



Dit heet SCHRAPEN!

Vervolgens verspreiden op de plek, waar dat behoort!

De inspecteur.......
.......... inspecteert!


De zwarte aarde verspreiden gaat sneller zonder drainage!
Het planten gaat inmiddels gewoon doorgaan!
Berberis julianae haag
Berberis julianae

  • Berberis julianae haag


  • Berberis julianae
Pluspunten
  • Mooie herfstverkleuring
  • Groeit makkelijk
  • Makkelijk te snoeien
Minpunten
  • Bij strenge vorst bladverliezend

Berberis julianae

Rated 5/5 based on 1 customer reviews
De Berberis julianae staat in Nederland oo bekend als de zuurbes of de Chinese zuurbes. 
Het is een zeer dichte plant die perfect als haagplant kan dienen. Naast dit kun je hem ook als struik in de tuin zetten. 
Deze haagplant kan goed worden gebruikt om inbrekers mee te weren. 

De bladeren hebben een donkergroene tot rode kleur in het voorjaar, in het najaar zullen deze donkergroen zijn. 
De takken zitten vol met langwerpige stekels. 
De bloemen hebben een gele kleur. 
Tussen de bladeren door groeien blauwe bessen. 
Let op! 
Deze zijn giftig. 
De maximale hoogte van de Berberis julianae is 3 meter.

 2 juni 2015
De tunnel-BERBERISSHOW


De slangen van de drainage zie je nog liggen!
Tot 3 meter hoog!
Het prikkeldraad vervangt blijkbaar de tralies!

Berberis

BERBERIS

Berberis is een geslacht van ongeveer 450 tot 500 soorten bladverliezende en groenblijvende struiken van 0,5-4,00 meter hoog met doornige scheuten. 
Het geslacht komt van nature voor in Europa, Azië, Afrika, Noord-Amerika en Zuid-Amerika.
Als haagplant worden Berberis soorten zowel vanwege hun sierlijke bladeren als vanwege hun gele bloemen en rode of donkerblauwe bessen geplant. 
Ook voor inbraakbestrijding zijn ze erg nuttig: 
hun doorns zijn een effectief afweermiddel.










Drie rijen dik!








Verkeer in de tunnel!
Prikkeldraad langs de palen!....2 keer!













Het overzicht langs de tunnel!









De bomen geplant langs de rotonde en de industrie/Zuidhornweg!

Goed in het blad!
De tunnel met haar BERBERIS!

Deze week zit erop...maandag wel verder!













Bij ons huis ...een foto!










Later op de dag.......










Aan de rechterkant
De volgende week maar weer verder!










Tegen de zon in


                                                                                                 De linkerkant is klaar














Om de hoek!?










Het verkeer in de tunnel!
















Bij de hoek van de tunnel.
Wat gebeurt met de hoek!?

3 juni 2015
logobejoorig.jpeg
Be- Jo Handelsonderneming verhuisd naar gloednieuw pand

NOORDHORN- Ver hoefden ze niet te reizen voor de verhuizing naar hun nieuwe pand
Be- Jo Handelsonderneming verhuisde een paar weken geleden van Industrieweg 5a naar
Industrieweg 1, slechts tweehonderd meter verderop.
Toch kostte de verhuizing de nodige moeite.
"We hadden gedacht binnen een week klaar te zijn, maar daar hebben we ons op verkeken.
We waren al met al drie weken bezig met het verhuizen.
Dat heb met 13.000 artikelen opvoorraad" ,lacht Bernhard Wimmenhove

Samen met schoonzoon Joop Bouwkamp runt Bernhard al sinds
2001 het bedrijf.
Eerst in Roden, maar sinds tien
jaar in Noordhorn.
De leverancier van andere landbouwmachines, machineonderdelen, tuin en parkmachines,reinigingsapparatuur enzovoorts zat de afgelopen tien jaar op het welbekende pand aan de Industrieweg 5a.
Toen de eigenaar van het pand, de gemeente Zuidhorn, definitief besliste het pand op termijn te slopen, moest Be-Jo v.o.f. uitzien naar een nieuwe locatie.Er werd door Koude Profiel uit Marum een nieuw pand gebouwd.
Met het nieuwe pand wordt de klant nog beter bediend dan dat voorheen het geval was.
"We richten ons met name op de agrarische sector, bouwbedrijven, scheepvaart, garagebedrijven en aannemers.
Maar de particulier weet ons ook steeds beter te vinden", vertelt Joop.
In het nieuwe pand is er gekozen voor een investering op het gebied
van winkelinrichting.
"Door een andere opstelling is het een stuk overzichtelijker als in het pand.
Daar is veel zorg aan besteed.
ook de toegang is een stuk gebruiksvriendelijk" , vertelt Bernhard.
"Klanten roepen nu zomaar uit dat ze niet wisten dat wij mijvoorbeeld ook ductape verkopen, terwijl we dat al jaren in het assortiment hebben".
In het nieuwe pand is een boven- en benedenverdieping.
Voor de benedenverdieping is gekozen voor de producten die weinig uitleg nodig hebben.
Op de bovenverdieping staan de producten waarvoor net even wat meer advies gegeven moeten worden.
Omdat service hoog in het vaandel staat heeft BE-JO Handelsonderneming een eigen werkplaats waar men terecht kan voor onderhoud en reparaties.
"Korte lijnen houden met de klanten, dat vinden we belangrijk.
Altijd adequaat klaarstaan voor de klant, dat staat bij ons voorop.
Daarom hebben we ook een eigen werkplaats.
Op die manier hoeft men niet vier weken te wachten tot een product weer terug is van de fabriek", aldus Bernhard.








De metalen platenverzamelaar is bezig,
omdat links van de tunnel klaarblijkelijk klaar is!








Op het eind van de tunnel...
.......wat gebruiken ze daar?









Aan de rechterkant ligt de drainage in de greppel en daarboven zand en tenslotte wat zwarte aarde!









De metalen platen zijn verzameld...
.......tenminste links van de tunnel!










De aarde wordt verspreid!









Opruimen aan het eind van de dag!

Maandag wel verder!
Tenslotte langs Kruizinga.
Welke rodhonders bloeien nu!








Wat is er gebeurd bij de tunnel...
........duidelijk zichtpaar zijn de tralies die nu naast de Berberis zijn geplaatst!











Rond het hoekje van de tunnel!
...en naast de rechterzijde!












Nog een blik in het PARKJE!

4 juni 2015
Uit de oude doos
30 september 2013

WIJ LATEN ONS NIET OPJAGEN! 
WIJ ZIJN AAN HET WERK....
...... EN NIET OP DE VLUCHT!!

Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
De hoofdvaarweg tussen Lemmer en Delfzijl wordt verbreed en verdiept. 
Dit gebeurt om de vaarweg geschikt te maken voor schepen met maximaal vier lagen containers. 
Verder wordt een deel van de oevers aangepast en vervangen. 
Over het Van Starkenborghkanaal komen nieuwe bruggen bij onder andere Zuidhorn, Dorkwerd en Aduard.
Meer over de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl is te vinden op www.lemmer-delfzijl.nl.
Van Starkenborghkanaal

Projecten










Toch uit het raam gericht op het terras!







Buurman Kruizinga en zijn rode Rhodonders!









De drainagepijp komt uit op de sloot














Bij de helfbrug naast AFMAN!











Voor AFMAN







Naast AFMAN...
.......het apparaat is aan het werk en maakt tegelijk reclame voor hemzelf!










Het huis, dat werd gebouwd door KOOI
........in de plaats van het verbrande huis!









Het huis komt er goed uit....
........maar de rest is voorlopig een puinhoop!










De kabeltoestand naast VAN HOOGEN!











BAAS is blijkbaar klaar!



De ZEVENSTER heeft een uithangkraam met de tekst:
"&komkomers!"
Dat doet me denken aan Kommerzijl.......
........Daar maakte ik altijd "in Kwam-Kwammerzijl" van!
Langs het huis van Kuipers loop ik en bekijk de tuin....
....ze hebben ook een vijver aangelegd in hun tuin...
.....vervolgens  ben ik al aan het tellen....een...twee....drie....vier.....vijf....zes...zeven...ik ben de tel al kwijt....
....even opnieuw beginnen en op het zelfde moment valt mijn oog naar het woord.....
...ZEVENSTER.....
...ja, een kwestie van helder denken!...
Voor alle zekerheid..
.....stiekem nog een keer......j
.......a hoor...
......ZEVEN!









Iets verder heb je de ponthalte...ze gaan hier de weg verleggen, dat kun je zien.
Er ligt al een zandlichaam klaar!













Als binnenkort de pont gaat varen, dan kan men hier schuilen voor de regen!
Alleen er staat één aan de Zuidhornkant...
....nog niet aan de Noordhornkant.
Ze zijn nu aan het collecteren, want zo wordt elkeen aan de Noordhornkant kletsnat!







Op de hoek ...
het brugwachtershuis...
een gedeelte van de heg is verwijderd...
......in plaats werden grasmatten gelegd!


12 juli 2015

De planning voor de vervanging van de brug Zuidhorn wordt aangepast. Aanleiding hiervoor is de latere start van het vergunningentraject. Deze aanpassing houdt in dat de uitvoering begin 2016 start. De brug wordt in het voorjaar 2017 opgeleverd, in plaats van eind 2016. De gedetailleerde planning kunt u hier inzien. Inmiddels is de aanbesteding van dit project gestart. Dit betekent, dat aannemers hierop kunnen inschrijven. Zij hebben tot 13 augustus de tijd om vragen te stellen (nota van Inlichtingen) en tot 26 augustus voor de inschrijving. In de week van 26 augustus wordt, op basis van verschillende voorwaarden aan de inschrijvingen en de prijs, een aannemer geselecteerd.

Inloopavond 29 september

Op 29 september organiseert de provincie Groningen, samen met onder andere de gemeente Zuidhorn, Rijkswaterstaat, Prorail en de betrokken aannemers, een inloopavond in zalencentrum Balk in Zuidhorn. Dit keer presenteren vertegenwoordigers van de volgende projecten de stand van zaken:
De projectmedewerkers zijn die avond aanwezig van 17.00 tot 21.00 uur om informatie te verstrekken en uw vragen te beantwoorden.

Wat gebeurt er vanuit het raam?










Ze maken de wegen smaller!








De heuvels worden veranderd...en op de voorgrond staat nog de glashouder voor buurman KOK











De heuvel wordt opgebroken!











...en er wordt overgelegd!












...en maar slijpen!

De opruimer!











De verkeersbegeleider moet het verkeer sturen!











Zijn bedoeling is wel duidelijk










Hij zit scheef om zijn actie goed te volgen!
...en valt bijna van zijn apparaat!











De foto's worden gemaakt van de bovenverdieping over de voortuin!












De verkeersbegeleider!

De SLIJPERSHOW ROND DE TUNNEL










...gaat verder!












De opruimdienst!






...met verkeersbegeleiding!





Het verkeer gaat gewoon door!
















Het resultaat komt later!




Het vervolg van de slijpshow bij de tunnel













Waarschuwingsborden!











...duidelijk aangegeven!










...de opruimer!










De buurman is naar Manilla!








...voorkomen dat de automobilisten gaan jagen!











...dus nog veel werk!





Volle bak!













...straten maken!



.......bochten scherpen!
....en geleidelijk aflopen!....





.....en smaller!










...afslijpen!

...en weer opruimen!

.........Straat maken!












..de waarschuwingsborden!


lemmerdelfzijl

13 juli 2015

Beplanting


Na de bouwvak bereidt Oosterhof-Holman de aanplant van het groen verder voor.
De grond rondom de tunnel wordt verbeterd.
De gedetailleerde planning van de werkzaamheden is:
1.    In week 34 (vanaf 17 augustus) start de aannemer met het ontgraven en vervoeren van grond.
Dit duurt totaal twee weken.
2.    In diezelfde week start tevens het aanbrengen van drainage, om het gebied rond te tunnel droog te houden in de natte periode, zodat de wortels van de planten niet verrotten. Deze werkzaamheden duren totaal drie weken.
3.    In de weken 35 en 36 (vanaf 24 augustus), wordt nieuwe grond aangevoerd.
Vooral in deze weken zal het drukker op de weg zijn met vrachtwagens.
4.    Week 37 (vanaf 7 september) wordt het gebied ingezaaid met gras en bloemen.
5.    In de weken 48 en 49, dus tussen 23 november en 5 december, wordt het resterende groen aangeplant.
De werktijden zijn van 7.00 uur tot 17.00 uur en er kan enige overlast worden ervaren door kranen, tractoren en vrachtwagens.
De gemeente richt het middenterrein van de nieuwe rotonde in.

Verkeersveiligheid


In onze vorige nieuwsbrief hebben we aangegeven, dat de inrichting van het knooppunt Langestraat/Rijksstraatweg/Industrieweg wordt aangepast om deze veiliger te maken. De werkzaamheden zijn inmiddels gestart en worden deze week afgerond.

Na de zomer wordt duidelijk of handhaving van de snelheid op de rondweg door de politie mogelijk is. U hoort dan weer van ons. 

Inloopavond 29 september


Op 29 september organiseert de provincie Groningen, samen met onder andere de gemeente Zuidhorn, Rijkswaterstaat, Prorail en de betrokken aannemers, een inloopavond in zalencentrum Balk in Zuidhorn.
Dit keer presenteren vertegenwoordigers van de volgende projecten de stand van zaken:
brug Dorkwerd
beweegbare brug Zuidhorn
brug Aduard
rondweg Aduard-Nieuwklap
spoorbrug Zuidhorn.
De projectmedewerkers zijn die avond aanwezig van 17.00 tot 21.00 uur om informatie te verstrekken en uw vragen te beantwoorden.


Het gaat nog steeds om de afslijpshow

Wemac










Ze maken het netjes!










Afgeslepen en afgezet met bandjes!












Ik loop nu dus langs de tunnel!

Nog even nog omkijken!













Nu mijn rondje!












De ingang van het industrieterrein!

Het is wel duidelijk, dat ze het verkeer moeten begeleiden!












Het past nog net!











Even terugkijken!











...en weer vooruit!
Daarginds is de activiteit!














De verkeersbegeleiding!











....met 2 man!








Een complete sleuf langs de afgeslepen asfalt
De activiteit!













Wat je kwijt wil....
..............in de vrachtwagen van Mechielsen













De verkeerbegeleider nummer 2!














De assistent van de graver!
De sleuf bij de rotonde!











...en opruimen!
Het overzicht!











Langs de rotonde












De verkeersbegeleiders in één plaat!










Langs de rotonde!













Het schelpenpad.......
..........of wat er van over is!






Vervolg van de slijpshow













Uit de verte!















Nog een plaat van de BERBERIS langs de tunnel













Daar waar de tunnel werkelijk begint!












et PARKJE naast KRUIZINGA ...
.............onveranderd!
Na de bouwvak 'geht es wieder los!'



Een mooie plaat!











Bij ons huis heb ik de berm gerestaureerd en ingezaaid met graszaad
Daar liggen de grasbetonstenen!










Het verkeer moet worden begeleid!



Verkeersbegeleiding!










Grasbeton leggen!












Daar zijn ze bezig grasbeton te leggen aan de binnenkant van de weg langs de tunnel!








Langs Fit werd een strook beplant met struiken en later ook bomen....maar ze zijn- de struiken-  overwoekerd...
..........je ziet ze niet meer!










De rode blokken worden gelegd de heuvel in de weg!










Deze grijze stenen met gaten worden gelegd aan de binnenkant van de weg langs de tunnel!

De rotonde









en langs de tunnel!










Mijn wandeling liep langs de TUNNEL!

                                                                             Grasbeton plaatsen langs de tunnel!
Glad strijken!
Rekening houden met het verkeer!


De rest maak ik op mijn wandeling op de MOKKENBURGroute!




Hier begint feitelijk mijn MOKKENBURGroute
Ik pik het grasbetonplaatsen mee!





Het gaat me om het grasbeton langs de weg!
                                                                          De provincie komt ook kijken!
Hitachi schraapt de zwarte aarde uit de vrachtwagen en verspreidt op het grasbeton!
Aarde strooien over het grasbetonplaten
Hij strooit
Hij veegt de aarde in de gaten!

                                     Zo werkt dat!


AUGUSTUS 2015

En toch het beplantingsrondje
Het gaat niet om KOKHUUS!
...maar wel degelijk om het PARKJE!










Het schelpenpad!









Iets ruimer voor één auto!?











Naar de rotonde!











De entree van de tunnel!









De rotonde!










Langs de rotonde!











Voorbij de rotonde!
Ze hebben het onkruid verbrand....
.....bij de bomen!









In de richting van de rotonde!










De struiken ...
en de bomen zijn gered! 
                                                      Je kunt de bruine loof zien!











Hier is alles neergemaaid!
Ik ben rond.....
....en dat duurt dus maanden ......
..........sinds november 2014 tot 27 augustus 2015! 

SEPTEMBER 2015

                                               Vanachter het raam!














Dus...van dichtbij bekijken!
                                                                                 Oosterhof













VERKEERSREGELAARS!
                                                                               Bij de ingang van de tunnel!












Ik liep naast de tunnel om bij de ingang 
te komen!
                                                                              De rechterkant wordt verbreed!













Met drie man!
Eén leggen............ twee toekijkers
...en gezellig .......wat kletsen!










De kleuren van hun jasje veranderen!
                                                                              De grasbetonstenen worden gelegd!














Het ORANJE dak!
                                                                 De weg, die leidt naar de tunnel!
...met werkzaamheden!













Het onkruid bij de tunnel en het PARKJE















Beplanting

Na de bouwvak bereidt Oosterhof-Holman de aanplant van het groen verder voor. 
De grond rondom de tunnel wordt verbeterd. 
De gedetailleerde planning van de werkzaamheden is: 
1.    In week 34 (vanaf 17 augustus) start de aannemer met het ontgraven en vervoeren van grond. 
Dit duurt totaal twee weken.
2.    In diezelfde week start tevens het aanbrengen van drainage, om het gebied rond te tunnel droog te houden in de natte periode, zodat de wortels van de planten niet verrotten. 
Deze werkzaamheden duren totaal drie weken.
3.    In de weken 35 en 36 (vanaf 24 augustus), wordt nieuwe grond aangevoerd. 
Vooral in deze weken zal het drukker op de weg zijn met vrachtwagens.
4.    Week 37 (vanaf 7 september) wordt het gebied ingezaaid met gras en bloemen. 
5.    In de weken 48 en 49, dus tussen 23 november en 5 december, wordt het resterende groen aangeplant.
De werktijden zijn van 7.00 uur tot 17.00 uur en er kan enige overlast worden ervaren door kranen, tractoren en vrachtwagens.
De gemeente richt het middenterrein van de nieuwe rotonde in.

De regenboog gisteravond........
.......betekent, dat er iets begint met de beplanting.....EINDELIJK!

15 september 2015!!

Bij het krieken van de dag:

ACTIE










Een vertegenwoordiger van de PROVINCIE!
                        Hij overlegt met iemand van OOSTERHOF!











Vanachter raam!
                              Eenmaal buiten gekomen met CANON!
Mulder gaat ook graven bij de luiken van de tunnel!










Zelfs GMB is aanwezig!
                         De luiken worden helemaal ontbloot! 

Ook bij de keien!












De auto's rijden de tunnel in!
De platen zijn al gelegd voor vrachtverkeer!










Daar zit ook een luik!
                                De wagen van OOSTERHOF










De heren inspecteren de beplantingsruimte naast 
de tunnel
Op het schelpenpad!











Terug bij de vrachtwagen!
                             Graven voor Mulder!
Een luik ontbloot op het PARKJE!











...die keien liggen in de weg!
Op het kavel van HUMMEL!?




Nieuwsbrief hoofdvaarweg lemmerdelfzijl
Rondweg Zuidhorn, tunnel en nieuwe vaste brug

lemmerdelfzijl

16 september 2015

Laatste nieuws over de beplanting

Zoals u wellicht heeft gemerkt konden wij de planning voor het grondwerk in het tunnelgebied, zoals vermeld in de nieuwsbrief van 13 juli, niet nakomen.
Vlak voor de zomervakantie is, in overleg met de omgevingsdienst Groningen, besloten het gebied aanvullend milieukundig te onderzoeken, alvorens de bovenlaag af te voeren. Het gebied is inmiddels onderzocht en de omgevingsdienst heeft het transport goedgekeurd.
In de laatste weken van september vindt het grondtransport dan echt plaats. Het grondwerk is nodig om eind november het groen aan te kunnen planten. 

In detail ziet de planning er nu als volgt uit:
1. Vanaf 15 september start de aannemer met het ontgraven en vervoeren van grond. Dit duurt twee weken.
2. In diezelfde week start het aanbrengen van drainage. De drainage is nodig om het gebied rond te tunnel droog te houden in de natte periode, zodat de wortels van de planten niet verrotten. Het aanbrengen van de drainage duurt drie weken.
3. Vanaf 21 september wordt nieuwe grond aangevoerd. Dit duurt twee weken en in deze weken zal het drukker op de weg zijn met vrachtwagens.
4. Vanaf 5 oktober wordt het gebied ingezaaid met gras en bloemen.
5. Tussen 23 november en 5 december wordt het resterende groen aangeplant.

De werktijden zijn van 7.00 uur tot 17.00 uur en er kan enige hinder worden ervaren door kranen, tractoren en vrachtwagens.

Ten slotte richt de gemeente het middenterrein van de nieuwe rotonde in.

Snelheidsmetingen

In de nieuwsbrief van 1 mei 2015 hebben wij u geïnformeerd over de handhaving van de snelheid op de rondweg. Inmiddels hebben wij gesproken met het verkeershandhavingsteam (VHT) van de politie Groningen. Afgesproken is dat de rondweg Zuidhorn wordt meegenomen in de reguliere planning.
Concreet betekent dit, dat er regelmatig wordt gehandhaafd op snelheid met het inzetten van een flitsauto of lasergun.
Uiteraard kunnen wij geen mededelingen doen over wanneer en hoe vaak dit plaatsvindt.
Inmiddels heeft een eerste handhavingsactie van het VHT plaatsgevonden.

Flitspaal
Ook is het plaatsen van een flitspaal besproken en er wordt geen flitspaal geplaatst, tenzij het Openbaar Ministerie hiertoe besluit. De provincie kan daar helaas geen invloed op uitoefenen.

Wij zijn van mening dat met de afspraken met het VHT een stap in de goede richting is gezet.
Uitschrijven   Update gegevens

Nieuwsbrief Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl










Let nu op het afgraven rond de tunnel!
's Morgens maakte ik een rondje langs de tunnel.
Mijn CANON had kuren.
Ik maakte wel mijn foto's maar toch vertrouwde het ding niet.
Thuis bleek het mis te zijn.

Ik zag de volgende foto's:











Het leek wel een repeteergeweer!
Totaal in de war.
Bijna alle foto's zijn waardeloos!
Dus met mijn andere CANON nog een keer deze ronde gemaakt!











Oosterhof- Holnan
De afgraver











De wegbrenger
                                         Een praatje!













Dit gedeelte vanaf de Schipperstraat is afgegraven


                Daar moet veel overheen met zwarte grond!
                                            De wegbrenger...
.......richting Niezijl!
Het overzicht!












Graven van de tunnel naar de sloot!
                                      De graver graaft naar rechts....
.........en daar kan de wegbrenger parkeren!


Wat doen we met  mijn CANON?
Zit er nog garantie op?
Moet er een nieuwe en ............betere komen?
De foto's van mijn reserveCANON zijn minder!
De dames adviseerden mij mijn CANON op AUTO te zetten en dan weer proberen!
Dat doe ik vanmiddag, maar de juiste foto's van mijn CANON verwerk ik eerst maar!

Is dat de put?!
Dit wordt nog een put

De keet van OOSTERHOF


                                               Bij het PARKJE











Naderen van de wegbewijzering!
                                           Aan de kant gezet!









Afgraven...en dan de tunnel!
                                          De bewijzering!






Het overzicht



Bij de molen!













Weg...graven!
                                      Is weg- gegraven!
Het overzicht!....
........bij de rotonde!











Rondom het schelpenpad wordt gegraven!
  
                                        Daar gaat een vrachtauto met foute grond! 

  









Wat wordt weg- gegraven!












Bij elkaar leggen!
                                          Het gedeelte dat afgegraven is!











Bij elkaar graven, als de vrachtauto weg is!
                                         Hij werkt bij met een hark!
De entree van de beplantingsruimte bij de tunnel!











De auto van MECHIELSEN!
De put is uitgegraven!?
Nu maak ik nog een ronde met de CANON op AUTO....
............en we zien wat er gebeurt!?




18 september 2015

JAN TUDE












Ze begonnen met afgraven aan de rechterkant van de tunnel 












Dit is de rechterkant!
                                          Ze rijden over metalen planten!











Afgraven en afvoeren!
Het overzicht









De opgeworpen dam wordt in vrachtwagen neergelegd!
                                        Dit is achter de rug!            
  










Dit gedeelte moet nog!
                                          Ze zijn bezig met de opgeworpen dam!
Nat weer en regelmatig regen!









Op de metalen platen!
                                    Bij de rotonde is een kuil gegraven!
Wordt dat een ruimte voor een standbeeld!











Wat doen ze met de metalen platen!
Bij de Schippersstraat














Daar komt zwarte aarde op!
Benieuwd naar de kuil!
De afgraver nadert!












Even droog en tamelijk helder!
                                        Het blijft een PUT!







LADEN!














EVEN PLETTEN!
Starten en afvoeren!
Bij de Langestraat ontmoeten twee elkaar!













De lege wacht geduldig en de volle nadert!
                                         Elkaar groeten!











Achteruit erin!











19 september 2015

















De graver bij de tunnel!
                                                  Ze verwisselen de lantaarns!












Ze draait de oprit op naast de tunnel!
                                                          Uit het raam!













Regenachtig weer!
                                                        Geladen!













Op de metalen platen bij de ingang!
                                                    Weer laden!...
..........wel overleggen!














Volle bak!
                                                       De put ligt helemaal bloot!

De inspecteur cirkelt rond de graver!













Het overzicht
De graver cirkelt naast de tunnel!
Wel een kale boel!











Achter!
                                                        Voor!













De rotonde!
                                                         De hoopjes links op de wegbrenger!

















In de verte de rotonde
                                                       Gezien van de hoogte bij rotonde!










Bij de ingang Langestraat!

Dus een helft is afgegraven!
Een natte zaak!












21 september 2015









Een beetje uit de hoogte!














Hij brengt zwarte grond!
                                                         Achteruit rijdend!














Hij graaft het gedeelte langs de Langestraat
                                         












      ....en werkt op het gedeelte links van  de tunnel!
                                       Aan de rechterkant leggen ze hoopjes van licht tot zwarte grond!













Hij brengt grijze grond!
                                     Ze hebben hier een ruimte gegraven voor een grote boom...
........waar ook kabels liggen!
Daar moet men voorzichtig zijn...dus een speciale man!












Hij is zijn vrachtje kwijt!
De inspecteur loopt van hier naar  hot!











De ruimte voor een boom en voor de sleuf...voor de drainage!
                                                     Weer een hoopbrenger!


















De inspecteur bemoeit zich er ook mee!
                                                      Geen wit zand, maar bruine!
Verschillende kleuren!









Het vrachtje is hij kwijt...


.........weer dichtgemaakt!
                                                   Dit is de hoop...
........maar daar liggen al schelpen!













Komt hier ook een boom!?
                                              Licht zand bij de Schippersstraat!













Allerlei hoopjes
                                                          Deze keer zwarte grond!
Hij is bezig met de kabels in de kuil voor een boom!












Graven reeds aan de linkerkant van de tunnel!
                                                    Het overzicht van de Langestraat!













Hoopjes maken voor de wegbrenger!
...en natuurlijk is de inspecteur aanwezig!
















Nogmaals vanaf de Langestraat!
                                                       Komen hier stenen!?












Een kale vlakte!
                                               










De rechterkant van de tunnel!
                                                   Ze zetten in de kuil steunpalen voor een boom!












Hij maakt een sleuf voor de drainage
Dat wordt een grote boom!










Hij verzamelt metalen platen aan de linkerkant voor de rechterkant!
                                                    Hij bestuurt daarboven zijn vrachtauto!













Oppakken en neerleggen!

                                                           Ruimte voor een boom!
Zo verdwijnen hier de metalen platen!













De drainage voor de sleuf bij de boom!
                                                        En platen oppakken!
Hij zit erbij!


Hij kan twee benen laten zakken!















Alle kleuren zand!
                                                                              Boom....sleuf......en drainage!

                                                    Dit is geen zwarte, maar bruine!














Meer gele!
                       Er liggen nog schelpen.........hoe moet dat!














Bij de Schippersstraat
Geen wit zand, maar ook geen zwarte!
Het overzicht!













Valt hier nog iets te graven!

Aan de linkerkant oppakken en neerleggen!














Aan de rechterkant liggen nog platen!
                       Wat we hadden opgepakt leggen we nu neer aan de linkerkant!
















Dit betekent, dat hier staat wat te gebeuren!

                                                        ...De platen liggen voor een deel links............. van de tunnel!
Hier hebben ze de platen weggehaald!

Er moeten nog een paar komen!
                                                                                         Ook een aparte oprit!
Het overzicht aan de rechterkant!
                                                                                                 Hier komt een boom!


De slangen voor de drainage liggen klaar!

                                                                                              Waar de bomen is nu duidelijk te zien!
Links van entree van de tunnel zie je de extra uitbreiding voor vrachtauto's

                                                                                                Bij de denkbeeldige boom!
Nu zie je de BERBERIS duidelijk!
                                     Thuis, bij de garage werd mijn aandacht getrokken door een kikker...
...ver van de sloot!
Mijn vrouw mikte hem weer in de sloot!
Voor ons huis werd een sleuf getrokken voor een kabel!
                                   Daar waren de borden voor nodig!

                                                                                               Een tractor geparkeerd!      
De geulen voor de drainage!
                                                                                             Dat is sleufgraver!
De kabel voor de drainage wordt ingegraven!



                                                                                              Daar moet mannenwerk bij!
Deze okergele aarde!
Waarvoor dient hij...
.........komt daar nog zwarte aarde bovenop!?
                                                                                               De drainagekabel!
Nogmaals!
                                                                                           Verspreiden!
Met het schelpenpad wordt rekening gehouden!

                                                                                             Ze zijn hier bezig met de drainage!

Ze werken aan de sleuf voor ons huis!
Een vrachtauto met okergele aarde

Het overzicht!

De drainage!


Voor ons huis!


Enexis moet er ook bij komen!
De SLEUF!
Ze hebben de keet en de auto verplaatst!
Dan wordt mijn aandacht getrokken door..........
                                                           NOORDHORN
25 september 2015


                         NOORDHORN
Een ongelukje!
De graver helpt de vrachtwagen.....mis dus!
De zaak zit vast!
                                                                                     Heel duidelijk!              
Een niet te dadelijk....
......wat hoort bij wat!
Een rotzooi!
Wie haalt het uit elkaar!?
Een simpele tractor!
                                                                                             
                                                                                               Dankzij de tractor!
Hij is los van de graver!
Hij zakt al!
En het ging om deze zwarte aarde!
                                                                                               Daar ligt het!
Dit betekent, dat hier komt ook een boom!
De vrachtauto heeft gemorst.....nog!
                                                                                             Dus even maar helpen!
Het overzicht!
Ook al een overzicht!
                                                                                             Glad strijken!
Kunnen wij daaruit WIJS worden!
...alle kleuren aarde!
                                                                                                      Voor de boom!
Ook al een boom!
                                                                                             De boom en de sleuven voor de drainage!
Toch nog een boom!
Ja....zat!
Het overzicht!
Het schelpenpad!


Drainagesleuven!



Gladstrijken!
























Het overzicht!








Mijn buurvrouw maakt attent op de tekst!




De volgende dag!

Hij maait, zuigt, rijdt en vervoer een bestuurder!
En hij komt langs ons huis!
Een BOOMPJE opzetten?
Komt hier nog zwarte aarde op!..
.....dat is mijn vraag!
Hier kunnen we wel weer een boompje opzetten!
Het wordt wel routine!
...laten we maar weer een boompje hier opzetten!
Hoeveel boompjes hebben we nu opgezet!
Dit is alleen nog aan de rechterkant
Bij de rotonde kunnen we nog een boompje opzetten!
Het overzicht
Langst de rotonde hebben ze ook veel boompjes opgezet!
...en het fietspad!
De graver...
..............eigenlijk speelt hij een beetje!
Hebben we al een boompje hier opgezet!...
....neen!
Voordat we een boompje opzetten...
.....komt eerst de drainage!
Met man en graver lukt het wel! 


Het gaat om de drainage!...
...kijk maar!
Bij het witte huis is de tuin voorlopig klaar...
nu is het dak aan de beurt!
Bij de achterkant...
....voor nog niet amper zichtbaar!
De aanvoer van stenen...
...maar waarvoor!?
De graver!
De stenenbrenger!



Leeg...!!


                                                                             Bij het open gedeelte van de tunnel!
Tot het luik komt volgens mij nog 
zwarte aarde!



Drie werkdagen hebben ze laten schieten!
Er gebeurde niets aan de beplanting.
Vandaag op 29 september gingen ze verder.
Vandaag is ook de Inloopavond in de gemeente Zuidhorn.
Zie ook www.lemmer-delfzijl.nl

Het overzicht!
Langs de tunnel rechts
Kunnen ze hier een boom opzetten!?
Je ziet de luchtpijpen!
Hier ook!

Bij de rotonde!
Er is zelfs gemaaid!
Ze hebben straatbakstenen gebracht Wienerberger
Rijen!
Wie lopen voor mij uit?!
De schrijver van het interview met Lianne over de staatsieportretten. (JB)
Hij wordt vergezeld door zijn schoondochter?!
...of lopen ze toevallig naast elkaar.....?
...hij kent haar van vroeger...?
..zij maakte hem tot opa.....?

Zo zijn er verschillende opties (MULTIPLE CHOICE)

We lazen ook een interview met :Lianne in het dagblad van het Noorden, 
dat gepubliceerd werd voor de onthulling..
........een miskleun.
.......een leerling- journalist schreef over de onthulling in de Streekkrant....
...dat kon je duidelijk zien...
In de Westerkwartier stond over de onthulling helemaal niets....!!
..Gelukkig kwam nog Noordhorn Nu
....het maakte  alles weer goed!!
De werkloze graver!
Met wat bultjes!


Nog wel 2 bomen opzetten!
Langs de linkerkant....de platen!
Nog zwarte grond tot aan het deksel?
Toch kunnen ze wel spellen!
Deze is nog steeds VOUT

          

Geen opmerkingen:

Een reactie posten