DE HEFBRUG
DE TUNNEL
Ze hebben het gat weer dicht gemaakt!
Maar de beplanting....
..... laat nog steeds ......
......op zich wachten!
NOORDHORN
De oude en de brug naast elkaar....
....het verschil tussen die twee!
Nieuwbouw voor technische Handelsonderneming Be-Jo
Joop Bouwkamp en Bernhard
Wimmenhove verhuizen van
Industrieweg 5a naar nummer 1
Wimmenhove verhuizen van
Industrieweg 5a naar nummer 1
Het gaat goed met Joop Bouwkamp en Bernhard Wimmenhove van Be-Jo.
Na 10 jaar een pand gehuurd te hebben van de gemeente achter het Tinq Tankstation laten ze nu nieuw bedrijfspand bouwen.
Op dit moment krijgt het pand al vorm en zijn de wanden geplaatst.
Een deel van de voorzijde wordt voorzien van een glaswand en een vide om een mooie inkijk te krijgen.
Meer focus op particuliere klant
Be-Jo is een bedrijf wat voornamelijk bedrijven uit de landbouw en industrie als klant heeft maar een groot deel van het assortiment is ook bestemd voor particulieren.
Be-Jo is een bedrijf wat voornamelijk bedrijven uit de landbouw en industrie als klant heeft maar een groot deel van het assortiment is ook bestemd voor particulieren.
Zo worden er ook tuin en parkmachines verkocht en is er een werkplaats voor het onderhoud.
Verder zijn er gereedschappen te koop, lijmen, kitten en verf.
Joop Bouwkamp:
” De verkoop oppervlakte wordt 300 vierkante meter groter dan wat we nu hebben.
Het pand is weliswaar iets kleiner, 5 meter in de lengte, maar nu krijgen we een verdieping”.
“We gaan meer met stellingen en vitrines werken om ons grote assortiment te presenteren”.
Begin maart wordt het pand casco opgeleverd en worden kantoorruimte en kantine en inrichting gerealiseerd.
Vervolgens moet de inventaris worden overgebracht, nog een hele klus.
Strak....en wel grijs!!
Voor het dak?...
....Hoe wordt het dak?
Wat wordt de beplanting?
Voor het judolokaal!
Als je doorloopt kom je bij het kanaal......daar is STERK bezig.....aan de overkant bij de JUDOZAAL van Zuidhorn.
Met de duwboot!
Een boot is gepasseerd onder de spoorbrug!
Mooi licht!........langs STERK
Nog één!
Hier is Sterk te water gegaan!
sterk kanaalpop- show
Een dienstwagen aan de Koopmankant
Hier zijn ze aan het lassen!
Het lijkt waarachtig een boot!
Duidelijk zie je de las!
De afsluiting!..........het duo!
Op deze dag krijgen we de
KAPSHOW AAN DE OVERKANT TER HOOGTE VAN DE TENNISBANEN!
Met wat moeite zien we de gasleiding, waar nog niets meer aan wordt gedaan,
maar iets verder zien we stammetjes die doen denken aan het kappen van bomen aan de overkant!
Inderdaad aan de gasleiding wordt voorlopig niets gedaan!
.....maar de stammetjes zijn wel een feit!
....daar heb je de tractor met de aanhangwagen...die blijkbaar ook versnippert!
Langs de spoordijk lopen de werkers!
Er wordt versnipperd!
De begeleidende wagen!.....met wat borden!
Daar is de bult bij de spoorbrug!
Daar kan heel wat in .....in de aanhangwagen!
...en de bult kan nog steeds groeien!
De aanhangwagen gaat scheef staan!
Nu kiepen.....!
Het stroomt naar beneden....op de bult bij de spoorbrug!
Klaar!
Weer in rust!
Nu.......verder naar de verruiming!.......zelfs gaat daar een trein!
NOORDHORN: Nieuwe tafelbrug – Nieuwsbrief week 9 Vaarweg Lemmer/Dijlfzijl
Tot mijn verrassing (en, ik geef het toe, ook tot mijn ergernis…) is er al op 10 februari jongstleden een inloopbijeenkomst geweest over de vervanging van de huidige tafelbrug tussen Noord- en Zuidhorn.
Een avond voor direct betrokkenen en daar hoor ik, net als vele anderen, blijkbaar niet bij.
(Ik weet natuurlijk niet hoe het begrip direct betrokkenen is gedefinieerd).
Het was al geruime tijd merkwaardig stil op het nieuwsberichtenfront, maar vandaag zat er een nieuw exemplaar in de mailbox met veel informatie en foto’s van de ontwerpen van de nieuwe brug in ‘open’ en ‘gesloten’ toestand.
In ieder geval wordt het een langdurige, vervelende situatie voor betrokkenen, direct of indirect. Voor voetgangers en fietsers wordt er een pontje ingezet, dus geen noodbrug.
Ach, lees zelf maar de hele nieuwsbrief van de Provincie Groningen, ik hoef dat ook niet voor te kauwen:
Voorbereidingen bouw nieuwe brug ZuidhornEen avond voor direct betrokkenen en daar hoor ik, net als vele anderen, blijkbaar niet bij.
(Ik weet natuurlijk niet hoe het begrip direct betrokkenen is gedefinieerd).
Het was al geruime tijd merkwaardig stil op het nieuwsberichtenfront, maar vandaag zat er een nieuw exemplaar in de mailbox met veel informatie en foto’s van de ontwerpen van de nieuwe brug in ‘open’ en ‘gesloten’ toestand.
In ieder geval wordt het een langdurige, vervelende situatie voor betrokkenen, direct of indirect. Voor voetgangers en fietsers wordt er een pontje ingezet, dus geen noodbrug.
Ach, lees zelf maar de hele nieuwsbrief van de Provincie Groningen, ik hoef dat ook niet voor te kauwen:
Momenteel bereiden we de bouw van de nieuwe beweegbare brug in Zuidhorn viir.
De omgevingssvergunning wordt aangevraagd en het aanbestedingstraject wordt voorbereid.
Vooruitlopend op de uitvoerin hebben we op dinsdag 10 februari een inloopavond georganiseerd voor direct betrokkenen.
Tijdens deze inloopavond heeft Bert Katerborg gepresenteerd gepresenteerd hoe de uivoering zal verlopen.
Deze presentatie kunt u op de website downloaden
(via deze link).
Communicatie
Voorafgaand aan en tijdens de uitvoering houden we u op de hoogte over de vorderingen via deze nieuwsbrief en op de website
www.lemmer-delfzijl.nl.
ook komt er een vast aanspreekpunt voor de omgeving
De spoorbrug en daarachter de hefbrug .
Ze worden beide vervangen!
De achterste is het eerst aan de beurt in juni!
Je kunt hem nu nog bekijken!
Aan de Zuidhornkant.
Daar is behoorlijk gesnoeid en gekapt!
Het begint bij de spoorbrug!
Alle overbodige hout wordt geruimd!
Dus een kale boel...maar dat is wel begrijpelijk!
Men moet er goed bij kunnen en de nesten moeten kunnen er niet meer bijkomen!
Langs de spoorbrug, gesnoeid hout!
Alle bomen aan de kant werden gekapt.
Ook de aanvoerwegen mogen geen belemmering vormen!......
voor groot rollend materiëel!
Bij de tennisvelden!
De kale spoorbrug!
Langs de tennisvelden gekapte bomen!
23 maart 2015
SHOW
Het is niet de eerste kennismaking!
Rollende materiëel
Deze heren overleggen!
Voor zo'n klein stukje!?
Veel Volkswagens!
Wat een actie....en hoeveel mensen en auto's
Links
...en rechts!
Het asfalt glijdt naar beneden!
Volgens mij hebben ze ook nieuwe kleding en ook nieuwe apparaten..
....natuurlijk....
....daarom hebben ze op mij gewacht met de CANON!
Hij geeft een tip voor de stampchauffeur!
.....ze proberen nieuwe apparatuur uit
Het asfalteren van het bijzonder kleine gedeelte voor de gasleiding!
Twee achter elkaar!
Een terugblik!
Duidelijk Werkverkeer
Het einde van het rollend materiëel van Oosterhof- Holman
31 maart 2015
UIT:
Noordhorn Nu
Samenvatting Beweegbare brug Zuidhorn
Momenteel bereidt de provincie Groningen de bouw van de nieuwe beweegbare brug in Zuidhorn voor.
De omgevingsvergunning wordt aangevraagd en het aanbestedingstraject wordt voorbereid.
Vooruitlopend op de uitvoering heeft de provincie op dinsdag 10 februari een inloopavond georganiseerd voor direct betrokkenen.
(Commentaar:
Wij wonen Langestraat 3, maar kregen geen uitnodiging)
Voorafgaand aan en tijdens de uitvoering houden kan u informatie over de vorderingen via op de website vinden.
Ook komt er een vast aanspreekpunt voor de omgeving.
Verloop van de uitvoering
Deze planning is nog voorlopig en afhankelijk van de werkplanning van de aannemer, die de brug gaat bouwen.
Fase 1
juni- juli 2015:
Aanleg damwand aan de noordoostelijke en zuidwestelijke zijde; de brug is dan afgesloten voor autoverkeer.
Voor het langzame verkeer wordt een tijdelijke voorziening gemaakt.
Fase 2
augustus- september 2015:
De bouw van de kelders aan de noord- en zuidzijde start.
De brug blijft afgesloten voor autoverkeer.
Het Van Starkenborghkanaal NZ wordt voor landbouwverkeer en vrachtverkeer volledig afgesloten van de Rijksstraatweg.
Fase 3
augustus- november 2015:
De eerdergenoemde kelders worden ingegraven.
Het Van Starkenborghkanaal NZ is in deze periode voor enkele weken ook afgesloten voor personenauto's naar de Rijksstraatweg.
Fase 4 november 2015- januari 2016:
De kelders worden verder afgebouwd.
Fase 5 januari- juli 2016:
Het afbouwen van de kelders gaat verder.
De contragewichten (ballastkisten) worden in de kelders geplaatst.
Aan de noordoostelijke en zuidwestelijke zijde worden de damwanden aangebracht.
Fase 6 augustus- september 2016:
Aan de noordzijde wordt de grondwal in het kanaal afgegraven en de oude brug wordt gesloopt.
Vanaf augustus vaart een pontje over het kanaal.
Fase 7 september 2016:
In deze maand wordt de grondwal aan de zuidzijde in het kanaal afgegraven.
De sloop van de oude brug gaat door.
Het pontje blijft deze maand doorvaren.
Fase 8 september- oktober:
Het nieuwe brugdek wordt ingehesen.
Bereikbaarheid
Enkele bewoners hebben gesuggereerd om, tijdens de bouw van de brug, aan de zuidkant van het kanaal een aantal tijdelijke parkeerplaatsen te realiseren.
Zij kunnen hun auto dan, wanneer de brug is afgesloten voor autoverkeer, daar parkeren en te voet over de brug naar hun woning.
Pontje
Zodra de brug voor alle verkeer wordt afgesloten, vaart er regelmatig een pontje over het kanaal om de mensen over te zetten.
Gevraagd is om bij de vaartijden van het pontje rekening te houden met treintijden, feesten, evenementen en tijden van verenigingen en sportscholen.
De vaartijden worden samen met de gemeente bepaald en de opmerking wordt daarbij meegenomen.
Tijdens evenementen kunnen incidenteel de vaartijden worden aangepast.
De hulpdiensten worden steeds op de hoogte gehouden van de bereikbaarheid van het gebied.
Duur van de bouw
Aanwezigen tijdens de inloopavond hebben opgemerkt, dat de totale bouwperiode, inclusie de aanpak van de Rijksstraatweg, erg lang is (samen ongeveer twee jaar).
De provincie kijkt samen met de gemeente Zuidhorn, hoe de totale bouwperiode zo kort mogelijk gehouden kan worden.
Ze kiezen ervoor niet helemaal tegelijk te bouwen.
Dit omdat bij het inhijsen van de ballastkisten (contragewichten) en de brug, het materieel zo zwaar is, dat de nieuwe weg weer kapot zou worden gemaakt.
En inhijsen vanaf het water is erg lastig en kostbaar.
....wie heeft dit op zijn kerfstok
De PROVINCIE GRONINGEN....of....
...........de GEMEENTE ZUIDHORN!De EERSTE PRIJS!
Pontje heet hangijzer voor Noordhorn
" Inwoners Noordhorn kunnen gegarandeerd het kanaal over "
NOORDHORN- Hoewel het rustig lijkt aan het "bouwfront" aan het Van Starkenborghkanaal worden er achteraf de schermen alweer voorbereidingen getroffen voor het aanpakken van opnieuw een groot project in het kader van de verbetering van de vaarweg Lemmer- Delfzijl.
In juni zullen de werkzaamheden weer van start gaan en de mannen met de helmen, het geratel van machines en de veranderende omgeving weer een gewoon beeld worden.
Maar liefst anderhalf jaar zal er gewerkt worden aan de vervanging van de zogenaamde tafelbrug tussen Noord- en Zuihorn.
Hoewel de inwoners van Noordhorn regelmatig geïnformeerd worden en zich zelfs in een heuse werkgroep mogen uitspreken over de gang van zaken, gonst momenteel één zwaar beladen woord door het dorp: het pontje.
Zoals gezegd zullen de werkzaamheden in juni weer aanvangen.
In de planning ligt dan het aanleggen van een damwand, waarbij de brug zelf weer wordt afgesloten voor autoverkeer.
Voor het langzame verkeer zal een tijdelijke voorziening in de vorm van een loopbrug worden aangelegd.
Vervolgens wordt er gewerkt aan bouwen, ingraven en afbouwen van kelders en plaatsen van contragewichten.
Pas in augustus 2016 komt dan het pontje in beeld.
Wanneer de werkzaamheden zover gevorderd zijn dat er de oude brug gesloopt moet worden, zullen voetgangers en fietsers gebruik moeten maken van dit pontje om het kanaal over te steken.
In oktober 2016 moet alles afgerond zijn en zal het pontje weer het veld ruimen.
In het dorp leidt dit tot vragen en opmerkingen, die overigens een goed gehoor vinden bij provincie en gemeente.
"Ja absoluut", benadrukt Agnes Brandsma die namens Dorpsbelangen Noordhorn regelmatig aanschuift bij gesprekken tussen verschillende vertegenwoordigers van het dorp, gemeente en provincie.
"Ik denk dat er zeker met de directe omwonenden goed gecommuniceerd wordt.
Zaken als lawaai, stof en uitlaatgassen worden uitgesproken en ik heb de indruk dat daar goed mee omgegaan wordt.
Er wordt ook goed gecommuniceerd over het treffen van eventuele maatregelen zoals het plaatsen van schermen om de privacy van de inwoners garanderen en de tijden waarop zware machines draaien.
In het clubje waar ik regelmatig bij aanschuif, een werkgroep kun je het eigenlijk niet noemen, proberen we vooral in gesprek te blijven met alle partijen die betrokken zijn.
We worden geïnformeerd over wat er staat te gebeuren, juist nu we nog in een vroegtijdig stadium zitten dat er wat aangepast kan worden".
Het pontje is wat haar betreft nog geen uitgemaakte zaak.
"We vragen ons sterk af of het pontje voldoende voorzienend zal zijn voor het dorp", benoemt ze het hete hangijzer.
Rob Schuur, voorzitter van Dorpsbelangen, deelt die zorgen.
"Deze discussie is nog niet geweest en zeker nog niet over.
Het is de bedoeling dat het pontje tussen 7.00 en 19.00 uur gaat varen, maar hoe moet het dan met kinderen die bijvoorbeeld nog later op de avond van sport komen, mensen die in het Zonnehuis werken of mensen die npg even naar een horecagelegenheid willen?
En is zo'n pontje voor minder valide mensen wel geschikt?
Bovendien zal de scheepvaart ten allen tijden voorgaan, maar als er dan twee vrachtschepen voorbij komen, is het onmogelijk de aansluiting op een trein te halen"
Waar hij spreekt over onvrede, spreekt Brandsma wat gematigder.
Zij heeft het in elk geval over een nog onuitgemaakte zaak.
"Misschien zijn er toch nog alternatieven tijden of kan er gedacht worden aan een busdienst?
Het is in elk geval nog niet uitgekristalliseerd", besluit ze.
Burgemeester Bert Swart kan alle zorgen wegnemen.
"Het is de bedoeling dat het pontje echt alleen bij uiterste nood ingezet zal worden", vertelt hij.
"De provincie heeft gegarandeerd dat de inwoners altijd langs het kanaal moeten kunnen.
Het zal echt in tijdelijke situaties zijn dat het pontje moet varen en deze wordt misschien maar voor een hele beperkte duur ingezet,
Alle werkzaamheden zijn hierop gericht", benadrukt hij.
"Zorgen hoeven de inwoners zich wat ons betreft echt niet te maken".
Dat het dorp opnieuw te maken krijgt met grote infrastructurele ingrepen na de aanleg van de H355 lijkt voor geen van de betrokken partijen een probleem.
"Het is een heel duidelijk traject vanaf het begin af aan geweest", vindt Brandsma,
"Eerst zou de N355 aangepakt wirden en dan de brug.
Ik hoor in het dorp dat iemand daar moeite mee heeft.
'Die brug had er veel langer uit gemoeten', hoor ik zelfs.
Ja, het is een wonder dat hij het nog doet"
"De brug is echt af', beaamt ook Swart.
"Het gaat nog een poosje duren, voordat ook dit traject weer klaar is, maar dan is ook alles klaar en kunnen we opgelucht ademshalen."
Tevreden toont hij zich over de afronding van de N355.
"Het heeft absoluut effect op de drukte op de oude Friesestraatwg.
Met het oog op de Brede School is dit net op tijd klaar.
En een groot voordeel van de tunnel in Noordhorn is ook dat de opstopping voor de brug helemaal weg is".
(impressie via lemmer-delfzijl.nl;Provincie Groningen)
Commentaar:
Wij wonen aan de Langestraat 3 en zijn nooit uitgenodigd voor de bespreking over de versobering van de helfbrug, noch de aanstaande bouw van de hefbrug, terwijl we dicht bij de brug wonen!
Zeer ergerlijk is, dat de gemeente Zuidhorn en de provincie Groningen het maar niet eens kunnen worden vanwege de beplanting op het het PARKJE op de tunnel en de beplanting rond de tunnel.
Ze konden beginnen met deze beplanting in november 2014.
Het is nu april 2015 en aan de beplanting is niets gebeurd, alleen de sloot bij Goris is uitgebaggerd!
PLANNING SPOORBRUG
Inloopavond
4 juni 2015
4 juni 2015
Afsluiting wegvak zuidoever
vanaf week 35 of 36 december 2017
Voorbereidende werkzaamheden
september 2015 tot maart 2016
Gunning contract aan aannemer
oktober 2015
Informatie met aannemer
voorjaar 2016
Einde project
winter 2017/2018
vanaf week 35 of 36 december 2017
Voorbereidende werkzaamheden
september 2015 tot maart 2016
Gunning contract aan aannemer
oktober 2015
Informatie met aannemer
voorjaar 2016
Einde project
winter 2017/2018
Actueel
Voorbereiding bouw nieuwe spoorbrug van start
3 april 2015
Na een lange periode van voorbereiding hebben de provincie en ProRail de overeenkomst voor de bouw van de nieuwe spoorbrug in januari getekend. De aanbesteding is gestart en wanneer alles volgens plan verloopt, weten we half oktober welke aannemer het project uit zal voeren.
Voorbereidende werkzaamheden
Voordat de aannemer kan starten met het bouwen van een nieuwe spoorbrug, wordt het werkterrein "obstakelvrij" gemaakt. Dit betekent dat op de zuidoever de wegverharding wordt verwijderd. Daarna vindt archeologisch onderzoek plaats.
In oktober worden langs het spoor en naast de tennisbaan bomen verwijderd, zodat de kabels en leidingen kunnen worden verlegd. Tijdens deze werkzaamheden wordt de weg op de zuidoever, tussen de inrit van het parkeerterrein van het tennispark en het voormalig zwembad, afgesloten.
Inloopavond
Op 4 juni organiseren we een inloopavond in samenwerking met Prorail en de gemeente Zuidhorn, waar belangstellenden meer informatie kunnen krijgen en vragen kunnen stellen.
3 april 2015
Na een lange periode van voorbereiding hebben de provincie en ProRail de overeenkomst voor de bouw van de nieuwe spoorbrug in januari getekend. De aanbesteding is gestart en wanneer alles volgens plan verloopt, weten we half oktober welke aannemer het project uit zal voeren.
Voorbereidende werkzaamheden
Voordat de aannemer kan starten met het bouwen van een nieuwe spoorbrug, wordt het werkterrein "obstakelvrij" gemaakt. Dit betekent dat op de zuidoever de wegverharding wordt verwijderd. Daarna vindt archeologisch onderzoek plaats.
In oktober worden langs het spoor en naast de tennisbaan bomen verwijderd, zodat de kabels en leidingen kunnen worden verlegd. Tijdens deze werkzaamheden wordt de weg op de zuidoever, tussen de inrit van het parkeerterrein van het tennispark en het voormalig zwembad, afgesloten.
Inloopavond
Op 4 juni organiseren we een inloopavond in samenwerking met Prorail en de gemeente Zuidhorn, waar belangstellenden meer informatie kunnen krijgen en vragen kunnen stellen.
|
De MOKKENBURGWEGROUTE!
Bestrating bijna klaar!
Het blazen om de ongerechtigheid te verwijderen!
Voor deze keer maakt moeder de foto's bij de brug aan de Noordhornkant
De bak bij de tunnel naast Goris!
Waarvoor dient hij?
Het is geen schoonheid!
Naast VAN DER MARK worden kabels doorgetrokken onder het kanaal!
Iets dichterbij!
Dan weer van afstand!
Van de linkerkant!
Vanaf de brug!
Je ziet duidelijk de kabels!
Nog duidelijker!
Toch nog over de brug naar Zuidhornkant...
.........voor alle zekerheid!
Het overzicht!
Terug over de brug!
.....nu weer in Noordhorn!
DE KABELTOESTAND
Voorbereiding van de nieuwe brug....reeds
|
|
|
21 mei 2015
|
NIEUWSBRIEF van 1 mei
Geachte Dame en Heren,
Aanstaande woensdagochtend
tussen negen en twaalf komen
onze landmeters weer
tussen negen en twaalf komen
onze landmeters weer
deformatiemetingen uitvoeren.
Mocht u hierover vragen hebben
kunt u met mij contact opnemen
op onder-staand nummer.
kunt u met mij contact opnemen
op onder-staand nummer.
Met vriendelijke groet,
Geert-Jan Goedhart
Senior Projectleider I Provincie Groningen I Afdeling Wegenbouw
Inloopavond
projecten Zuidhorn
Op 4 juni organiseert de provincie Groningen samen met de
gemeente Zuidhorn een inloopavond over de voorbereiding
van de bouw van de spoorbrug, de beweegbare brug in
Zuidhorn en de rondweg Aduard Aduard- Nieuwklap.
De inloopavond is van 17.00 tot 21.00 uur in Zalencentrum
Balk te Zuidhorn.
meer hierover is te vinden op:
www.lemmer-delfzijl.nl
Wegomlegging N355
Nieuwe weg en brug tussen Zuidhorn en Noordhorn
De provinciale weg tussen Noordhorn en Zuidhorn (N355) is
omgelegd vanwege de verbetering van de Hoofdvaarweg
Lemmer-Delfzijl.
Over het kanaal ligt een nieuwe brug.
Door de wegomlegging hoeft het doorgaande verkeer in
Zuidhorn en Noordhorn niet meer voor de brug te wachten.
Het doorgaande verkeer wordt nu ook zo veel mogelijk buiten
de bebouwde kom geleid.
Voor de bewoners is het prettig dat er minder verkeer door
de dorpen rijdt.
Nieuwe brug en tunnel
Tussen Noordhorn en Zuidhorn is ter hoogte van de nieuwe
wijk Oostergast een vaste hoge brug aangelegd over het
Van Starkenborghkanaal.
De op- en afritten aan weerszijden van de brug zijn gemaakt
van grond die is vrijgekomen bij het uitdiepen en verbreden
van het Van Starkenborghkanaal.
De wegomlegging van de N355 sluit aan op de nieuwe brug.
Onder de Langestraat in Noordhorn is een tunnel aangelegd,
die aansluit op de rotonde bij bedrijventerrein Mokkenburg.
De aanleg van de nieuwe weg, tunnel en vaste hoge brug zijn
het eindresultaat van een langdurig interactief proces tussen
Eind mei 2015 begint de
beplanting op een paar bomen na!
Ze beginnen met een greppel voor de drainage!
Langs de tunnel zijn metalen
platen neergelegd!
Mechielsen graaft met een graver...
........en Oosterhof graaft met zijn schop!
Een prima samenwerking!
Mechielsen graaft, terwijl Oosterhof het bekijkt!
Met hulpstukken!
Links de foute aarde en rechts de greppel!
De greppel!
De verklikker halverwege de tunnel!
Hij vertelde, dat de
beplanting morgen kan
beginnen!
Oosterhof is verantwoordelijk voor de drainage!
De foute aarde legt hij opzij
en graaft vervolgens de
greppel!
Om de lantaarnpaal heen werken!
De aankondiging van de
Noordhorner feestweek!
...De tralies en de steunen
van de tralies en de
richtingwijzer!
De moeder steekt haar tong uit....
....naar wie?
De schilder....die trouwens
toch uit eigen zak wordt
betaald...
....heeft dat iets te maken
met hoogtevrees!
We kennen mannen die vandaag jarig zijn!
30 mei 2015
Voorbereidingen bouw nieuwe brug Zuidhorn
Recent is een gestuurde boring uitgevoerd aan de Rijksstraatweg
ter hoogte van bouwbedrijf Kooi.
Er is een buis onder het kanaal doorgeboord.
Daar kunnen de verschillende kabels en leidingen doorheen
worden getrokken om de huidige leidingen te vervangen.
Er zijn werkzaamheden buiten de regulaire werktijden uitgevoerd.
De boorploeg is hier inmiddels op geattendeerd en heeft toegezegd
de werkzaamheden alleen nog tussen 7 uur 's morgens en 7 uur
's avonds uit te voeren.
Begin mei trekt KPN de kabels door de buis en worden de nieuwe
leidingen aangesloten en in de week van 18 mei worden de
verbindingen met debestaande leidingen gemaakt.
Dit betekent dat in die periode ook wordt gewerkt en een deel van het
trottoir en het fietspad worden opengebroken.
U kunt op de hoogte blijven www.lemmer-delfzijl.nl
Update rondweg Zuidhorn,
tunnel en nieuwe vaste
brug
Omdat er diverse klachten zijn
binnengekomen over geluid
rondom de rondweg en tunnel,
heeft de provincie het geluid
opnieuw laten berekenen op
basis van de daadwerkelijk gerealiseerde rondweg en tunnel.
De uitkomsten van herziene berekening zijn voor hen aanleiding om
aanvullende maatregelen te treffen in één woning.
Vlak na de openstelling van de rondweg was gelijktijdig met het
geluidsonderzoek, hebben ze snelheidsmetingen laten verrichten.
Uit dit onderzoek blijkt dat 90% van de automobilisten 60 tot 70 per
uur rijdt, waar 50 km oer uur is toegestaan.
Ze hebben daarom, vlak na openstelling van de rondweg, de relatief
kleine bordjes 50 km/u, laten vervangen door portalen met grotere
borden.
Dit heeft helaas nog niet het gewenste effect gehad.
De provincie en gemeente ontvangen veel klachten over de
verkeersveiligheid in het gebied rondom de tunnel, de rotonde en de
verbindingsweg.
Zo wordt aangegeven, dat veel auto's voorrang nemen, over de
verlaagde vluchtheuvel gereden wordt en te hard rijden zijn enkele
van deze klachten.
Zoals het er nu uitziet, wordt de weg versmald, om de snelheid er uit
te halen.
De vluchtheuvel wordt verhoogd en de berm langs verbindingsweg
wordt verhard met grasbetonblokken.
Ze streven ernaar om de maatregelen voor de bouwvak gereed te
hebben.
Na de bouwvak, zodra de veiligheidsmaatregelen zijn uitgevoerd
wordt aan de slag gegaan met het verbeteren van de grond.
Aangezien er behoorlijk grondverzet moet plaatsvinden, zal er enige
overlast zijn door kranen en tractoren/vrachtwagens.
De werktijden zijn van 7.00 uur tot 17.00 uur.
Afgelopen winter bleek dat de waterhuishouding in het tunnelgebied
niet in orde is.
Daarom gaan ze extra drainage en greppels aanbrengen.
De werkzaamheden nemen naar verwachting een maand in beslag.
Uit:
NoordhornNU
Mechielsen stort zand langs de tunnel
Beze man van Oosterhof legde aan mij de drainage en het
bedje met vruchtbare grond langs de tunnel uit!
De drainage legt klaar in de geul gegraven Mechielsen
Voor de zekerheid hebben ze een kantine klaargezet om te pauzeren
als het regent!
Het zand gaat over de drainage en daarover wordt de vruchtbare
grond gevleid.
Een verklikker, de metalen platen en bulten met zand!
...en drainage!
De Oosterhofman legde mij uit, dat de stekelplanten morgen
ter aarde zullen worden besteld!
...en steeds weer valt mij de tuin van Kruizinga op!
Zand over de drainage en daarover vruchtbare aarde!
Zwarte grond langs de tunnel!
Zwarte grond en metalen platen langs de tunnel!
...en het verkeer dendert in de tunnel!
Aan de rechterkant zijn de tralies verwijderd en de metalen platen liggen
reeds klaar
....tot vlakbij de rotonde!
Nu valt mij de betimmering
op bij de voormalige BE- JO.
Het glas werd al ingegooid..
....vandaar de betimmering!
31 mei 2015
Uit de oude doos:
Wie kan daaruit "WIJS!" worden!
Stand van zaken verbeteren hoofdvaarweg
Lemmer-Delfzijl
(informatie provincie Groningen)
Neerkijken op het Van Starkenborghkanaal
Standen van zaken
Hieronder een stand van zaken van de diverse projecten in de gemeente Zuidhorn.
Brug Dorkwerd
In februari is de aannemer gestart met de bouw van de nieuwe brug bij Dorkwerd.
Inmiddels zijn damwanden en heipalen aangebracht voor de bouwkuipen en de kelders.
in de loods in Zuidbroek worden de stalen brugdelen geproduceerd.
Brug Aduard
Voor de vervanging van de brug bij Aduard is nog geen sluitende financiële dekkibg.
Rijkswaterstaat, provincie en gemeente, overleggen op dit moment om zo snel mogelijk
te kunnen starten met dit project.
Rondweg Aduard- Nieuwklap
De aanleg van de rondweg Aduard- Nieuwklap wordt voorbereid.
Ook het laatste nieuws over dit project leest u op www.lemmer-delfzijl
Brug Zuidhorn
De voorbereiding voor de bouw van de nieuwe beweegbare brug in Zuidhorn is ook gestart.
De herinrichting van de Rijksstraatweg pakt de gemeente gelijktijdig met de bouw van de brug aan.
De bedoeling is dat de herinrichting binnen twee maanden na de aanleg van de brug is.
De planning hiervoor is september- oktober 2016
Spoorbrug Zuidhorn
De provincie en ProRail hebben in januari de overeenkomst voor de bouw van de nieuwe
spoorbrug getekend.
De aanbesteding is gestart en dit najaar is bekend welke aannemer project uit zal voeren.
Wegomlegging N355
Over de uitkomsten van het geluidsonderzoek, de verkeersveiligheid en de beplanting
rondom de tunnel is onlangs een nieuwsbrief uitgegeven.
Inloopbijeenkomst 4 juni
Op 4 juni organiseert de provincie een inloopbijeenkomst over de nieuwe
spoorbrug bij Zuidhorn in zalencentrum Balk, de Gast te Zuidhorn.
Deze avond kunt u van 17.00 tot 21.00 uur terecht met vragen over dit
project maar ook over de andere projecten.
Ook van de gemeente Zuidhorn zijn medewerkers om vragen te beantwoorden
3 juni 2015
Be- Jo Handelsonderneming verhuisd naar gloednieuw pand
NOORDHORN- Ver hoefden ze niet te reizen voor de verhuizing naar hun nieuwe pand
Be- Jo Handelsonderneming verhuisde een paar weken geleden van Industrieweg 5a naar
Industrieweg 1, slechts tweehonderd meter verderop.
Toch kostte de verhuizing de nodige moeite.
"We hadden gedacht binnen een week klaar te zijn, maar daar hebben we ons op verkeken.
We waren al met al drie weken bezig met het verhuizen.
Dat heb met 13.000 artikelen opvoorraad" ,lacht Bernhard Wimmenhove Samen met schoonzoon Joop Bouwkamp runt Bernhard al sinds 2001 het bedrijf. Eerst in Roden, maar sinds tien jaar in Noordhorn. De leverancier van andere landbouwmachines, machineonderdelen, tuin en parkmachines,reinigingsapparatuur enzovoorts zat de afgelopen tien jaar op het welbekende pand aan de Industrieweg 5a. Toen de eigenaar van het pand, de gemeente Zuidhorn, definitief besliste het pand op termijn te slopen, moest Be-Jo v.o.f. uitzien naar een nieuwe locatie.Er werd door Koude Profiel uit Marum een nieuw pand gebouwd. Met het nieuwe pand wordt de klant nog beter bediend dan dat voorheen het geval was. "We richten ons met name op de agrarische sector, bouwbedrijven, scheepvaart, garagebedrijven en aannemers. Maar de particulier weet ons ook steeds beter te vinden", vertelt Joop. In het nieuwe pand is er gekozen voor een investering op het gebied
van winkelinrichting.
"Door een andere opstelling is het een stuk overzichtelijker als in het pand. Daar is veel zorg aan besteed. ook de toegang is een stuk gebruiksvriendelijk" , vertelt Bernhard. "Klanten roepen nu zomaar uit dat ze niet wisten dat wij mijvoorbeeld ook ductape verkopen, terwijl we dat al jaren in het assortiment hebben". In het nieuwe pand is een boven- en benedenverdieping. Voor de benedenverdieping is gekozen voor de producten die weinig uitleg nodig hebben. Op de bovenverdieping staan de producten waarvoor net even wat meer advies gegeven moeten worden. Omdat service hoog in het vaandel staat heeft BE-JO Handelsonderneming een eigen werkplaats waar men terecht kan voor onderhoud en reparaties. "Korte lijnen houden met de klanten, dat vinden we belangrijk. Altijd adequaat klaarstaan voor de klant, dat staat bij ons voorop. Daarom hebben we ook een eigen werkplaats. Op die manier hoeft men niet vier weken te wachten tot een product weer terug is van de fabriek", aldus Bernhard.
De metalen platenverzamelaar is bezig,
omdat links van de tunnel klaarblijkelijk klaar is!
Op het eind van de tunnel...
.......wat gebruiken ze daar?
Aan de rechterkant ligt de drainage in de greppel en daarboven zand en tenslotte wat zwarte aarde!
De metalen platen zijn verzameld...
.......tenminste links van de tunnel!
De aarde wordt verspreid!
Opruimen aan het eind van de dag!
Maandag wel verder!
Tenslotte langs Kruizinga.
Welke rodhonders bloeien nu!
Wat is er gebeurd bij de tunnel...
........duidelijk zichtpaar zijn de tralies die nu naast de Berberis zijn geplaatst!
Rond het hoekje van de tunnel!
...en naast de rechterzijde!
Nog een blik in het PARKJE!
4 juni 2015
Uit de oude doos
30 september 2013
WIJ LATEN ONS NIET OPJAGEN!
WIJ ZIJN AAN HET WERK....
...... EN NIET OP DE VLUCHT!!
Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
De hoofdvaarweg tussen Lemmer en Delfzijl wordt verbreed en verdiept.
Dit gebeurt om de vaarweg geschikt te maken voor schepen met maximaal vier lagen containers.
Verder wordt een deel van de oevers aangepast en vervangen.
Over het Van Starkenborghkanaal komen nieuwe bruggen bij onder andere Zuidhorn, Dorkwerd en Aduard.
Meer over de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl is te vinden op www.lemmer-delfzijl.nl.
Projecten
Toch uit het raam gericht op het terras!
Buurman Kruizinga en zijn rode Rhodonders!
De drainagepijp komt uit op de sloot
Bij de helfbrug naast AFMAN!
Voor AFMAN Naast AFMAN... .......het apparaat is aan het werk en maakt tegelijk reclame voor hemzelf! Het huis, dat werd gebouwd door KOOI ........in de plaats van het verbrande huis! Het huis komt er goed uit.... ........maar de rest is voorlopig een puinhoop! De kabeltoestand naast VAN HOOGEN! BAAS is blijkbaar klaar! De ZEVENSTER heeft een uithangkraam met de tekst: "&komkomers!" Dat doet me denken aan Kommerzijl....... ........Daar maakte ik altijd "in Kwam-Kwammerzijl" van!
Langs het huis van Kuipers loop ik en bekijk de tuin....
....ze hebben ook een vijver aangelegd in hun tuin...
.....vervolgens ben ik al aan het tellen....een...twee....drie....vier.....vijf....zes...zeven...ik ben de tel al kwijt....
....even opnieuw beginnen en op het zelfde moment valt mijn oog naar het woord.....
...ZEVENSTER.....
...ja, een kwestie van helder denken!...
Voor alle zekerheid..
.....stiekem nog een keer......j
.......a hoor...
......ZEVEN!
Iets verder heb je de ponthalte...ze gaan hier de weg verleggen, dat kun je zien.
Er ligt al een zandlichaam klaar!
Als binnenkort de pont gaat varen, dan kan men hier schuilen voor de regen!
Alleen er staat één aan de Zuidhornkant...
....nog niet aan de Noordhornkant.
Ze zijn nu aan het collecteren, want zo wordt elkeen aan de Noordhornkant kletsnat!
Op de hoek ... het brugwachtershuis... een gedeelte van de heg is verwijderd... ......in plaats werden grasmatten gelegd!
12 juli 2015
De planning voor de vervanging van de brug Zuidhorn wordt aangepast. Aanleiding hiervoor is de latere start van het vergunningentraject. Deze aanpassing houdt in dat de uitvoering begin 2016 start. De brug wordt in het voorjaar 2017 opgeleverd, in plaats van eind 2016. De gedetailleerde planning kunt u hier inzien. Inmiddels is de aanbesteding van dit project gestart. Dit betekent, dat aannemers hierop kunnen inschrijven. Zij hebben tot 13 augustus de tijd om vragen te stellen (nota van Inlichtingen) en tot 26 augustus voor de inschrijving. In de week van 26 augustus wordt, op basis van verschillende voorwaarden aan de inschrijvingen en de prijs, een aannemer geselecteerd.
Inloopavond 29 september
Op 29 september organiseert de provincie Groningen, samen met onder andere de gemeente Zuidhorn, Rijkswaterstaat, Prorail en de betrokken aannemers, een inloopavond in zalencentrum Balk in Zuidhorn. Dit keer presenteren vertegenwoordigers van de volgende projecten de stand van zaken:
De projectmedewerkers zijn die avond aanwezig van 17.00 tot 21.00 uur om informatie te verstrekken en uw vragen te beantwoorden.
Wat gebeurt er vanuit het raam?
Ze maken de wegen smaller!
De heuvels worden veranderd...en op de voorgrond staat nog de glashouder voor buurman KOK
De heuvel wordt opgebroken!
...en er wordt overgelegd!
...en maar slijpen!
De opruimer!
De verkeersbegeleider moet het verkeer sturen!
Zijn bedoeling is wel duidelijk
Hij zit scheef om zijn actie goed te volgen!
...en valt bijna van zijn apparaat!
De foto's worden gemaakt van de bovenverdieping over de voortuin!
De verkeersbegeleider!
De SLIJPERSHOW ROND DE TUNNEL
...gaat verder! De opruimdienst! ...met verkeersbegeleiding! Het verkeer gaat gewoon door!
Het resultaat komt later!
Het vervolg van de slijpshow bij de tunnel
Waarschuwingsborden! ...duidelijk aangegeven! ...de opruimer! De buurman is naar Manilla! ...voorkomen dat de automobilisten gaan jagen! ...dus nog veel werk!
Volle bak!
...straten maken! .......bochten scherpen!
....en geleidelijk aflopen!....
.....en smaller! ...en weer opruimen!
.........Straat maken!
..de waarschuwingsborden!
En toch het beplantingsrondje
Het gaat niet om KOKHUUS!
...maar wel degelijk om het PARKJE!
Het schelpenpad! Iets ruimer voor één auto!? Naar de rotonde! De entree van de tunnel! De rotonde! Langs de rotonde! Voorbij de rotonde!
Ze hebben het onkruid verbrand....
.....bij de bomen!
In de richting van de rotonde! De struiken ...
en de bomen zijn gered!
Je kunt de bruine loof zien!
Hier is alles neergemaaid!
Ik ben rond.....
....en dat duurt dus maanden ......
..........sinds november 2014 tot 27 augustus 2015!
SEPTEMBER 2015
Vanachter het raam!
Dus...van dichtbij bekijken!
Oosterhof
VERKEERSREGELAARS!
Bij de ingang van de tunnel!
Ik liep naast de tunnel om bij de ingang
te komen!
De rechterkant wordt verbreed!
Met drie man!
Eén leggen............ twee toekijkers
...en gezellig .......wat kletsen!
De kleuren van hun jasje veranderen!
De grasbetonstenen worden gelegd!
Het ORANJE dak!
De weg, die leidt naar de tunnel!
...met werkzaamheden!
Het onkruid bij de tunnel en het PARKJE
Beplanting
Na de bouwvak bereidt Oosterhof-Holman de aanplant van het groen verder voor.
De grond rondom de tunnel wordt verbeterd.
De gedetailleerde planning van de werkzaamheden is:
1. In week 34 (vanaf 17 augustus) start de aannemer met het ontgraven en vervoeren van grond.
Dit duurt totaal twee weken.
2. In diezelfde week start tevens het aanbrengen van drainage, om het gebied rond te tunnel droog te houden in de natte periode, zodat de wortels van de planten niet verrotten.
Deze werkzaamheden duren totaal drie weken.
3. In de weken 35 en 36 (vanaf 24 augustus), wordt nieuwe grond aangevoerd.
Vooral in deze weken zal het drukker op de weg zijn met vrachtwagens.
4. Week 37 (vanaf 7 september) wordt het gebied ingezaaid met gras en bloemen. 5. In de weken 48 en 49, dus tussen 23 november en 5 december, wordt het resterende groen aangeplant. De werktijden zijn van 7.00 uur tot 17.00 uur en er kan enige overlast worden ervaren door kranen, tractoren en vrachtwagens. De gemeente richt het middenterrein van de nieuwe rotonde in.
De regenboog gisteravond........
.......betekent, dat er iets begint met de beplanting.....EINDELIJK!
15 september 2015!!
Bij het krieken van de dag:
ACTIE Een vertegenwoordiger van de PROVINCIE!
Hij overlegt met iemand van OOSTERHOF!
Vanachter raam!
Eenmaal buiten gekomen met CANON!
Mulder gaat ook graven bij de luiken van de tunnel!
Zelfs GMB is aanwezig!
De luiken worden helemaal ontbloot!
Ook bij de keien!
De auto's rijden de tunnel in!
De platen zijn al gelegd voor vrachtverkeer!
Daar zit ook een luik!
De wagen van OOSTERHOF
De heren inspecteren de beplantingsruimte naast
de tunnel
Op het schelpenpad!
Terug bij de vrachtwagen!
Graven voor Mulder!
Een luik ontbloot op het PARKJE!
...die keien liggen in de weg!
Op het kavel van HUMMEL!?
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten